آنچه در این مقاله می‌خوانید

آخرین نوشته ها

ترانزیت چیست؟ انواع ترانزیت و فاکتورهای مهم در تعیین قیمت آن

ترانزیت چیست؟

اگر شما هم در حوزه باربری فعالیت می‌کنید، به احتمال زیاد می‌خواهید بدانید که ترانزیت چیست و چه انواعی دارد. ما در این مقاله پاسخ این سوال را به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم و همچنین اشاره خواهیم کرد که هزینه حمل و نقل ترانزیت به چه عواملی بستگی دارد. پس اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره این زمینه و مهم‌ترین فاکتور در هزینه انواع ترانزیت کالا به دست بیاورید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

در شرایط کلی، هر کشوری با کشورهای دیگر روابط تجاری دارد و از این طریق، بخش زیادی از نیازهای خود را برطرف می‌کند. در این شرایط، به یک سیستم حمل و نقل سازماندهی شده‌ای نیاز است تا بتوان با استفاده از آن، کالاهای مورد نیاز کشورهای مختلف را ارسال کرد.

مفهوم ترانزیت چیست؟

مطمئنا همه شما می‌خواهید بدانید که مفهوم ترانزیت چیست و برای چه مواردی از آن استفاده می‌شود. این کلمه در واقع از واژه لاتین Transit گرفته شده که معنای لغوی آن، منتقل کردن، جابه‌جایی و یا عبور دادن است. این کلمه در زبان فارسی، یک واژه حقوقی است که برای کارهای مرتبط با حمل و انتقال کالا از گمرک استفاده می‌شود.

مفهوم ترانزیت چیست؟

اما برای این‌که بدانید ترانزیت چیست و چه کاربردی دارد، باید بگوییم که ترانزیت به حمل و انتقال کالاهای مختلف به‌صورت بین‌المللی از یک کشور به کشور دیگر و یا از یک گمرک به یک گمرک دیگر در یک کشور مشابه را می‌گویند.

بااین‌‌حال، ممکن است خیلی از افراد فکر کنند که ترانزیت به معنای همان صادرات و واردات است. این در حالی است که باید به شما بگوییم این دو مفهوم کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و همه ترانزیت‌ها لزوما کالا را به یک کشور صادر و یا از آن وارد نمی‌کنند.

برای این‌که بهتر متوجه مفهوم ترانزیت شوید و چه تفاوتی با صادرات و واردات دارد، مثالی برای شما می‌زنیم. فرض کنید که یک کالا قرار است از یک کشور به کشور دیگر ارسال شود. ممکن است در طول مسیر به کشورهای مختلفی برسد و از آن کشورها ترانزیت شود. در این شرایط، برای حق ترانزیت باید هزینه‌ای بپردازید. به همین دلیل هم خیلی از افراد اعتقاد دارند که ترانزیت یک منبع درآمد خیلی خوب برای کشور‌های مختلف است.

اگر تمایل دارید بدانید برای حمل ترانزیت از چه خودرویی استفاده می شود مقاله کامیون ترانزیت را مطالعه کنید.

انواع ترانزیت کدام است؟

بعد از این‌که متوجه شدید ترانزیت چیست و دقیقا چه مفهومی دارد، نوبت به آن می‌رسد که انواع ترانزیت را نیز بشناسید. به طور کلی، ترانزیت انواع مختلفی دارد و گاهی مواقع به‌صورت بین‌المللی و برخی اوقات هم به‌صورت داخلی فعالیت می‌کند که در ادامه، هر یک از آن‌ها را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

انواع ترانزیت

֎ ترانزیت داخلی

اگر می‌خواهید بدانید مهم‌ترین نمونه ترانزیت کالا چیست ، باید ترانزیت داخلی یا پاساوان را به شما معرفی کنیم. این نوع ترانزیت برای مواقعی استفاده می‌شود که کالایی وارد گمرک کشور شده و به هر دلیلی امکان ترخیص آن وجود ندارد. در این شرایط، این کالا را نمی‌توان به بازارهای داخلی ارائه کرد و ناچارا از ترانزیت داخلی استفاده می‌شود.

برای این‌که بدانید مفهوم این نوع ترانزیت چیست و بهتر با آن آشنا شوید، فرض کنید که فردی کالایی به گمرک بندرعباس وارد می‌کند؛ بااین‌حال، شرایطی به وجود می‌آید که این فرد نمی‌تواند تا مدت‌زمان مشخصی کالای خود را ترخیص کند. این شرایط می‌تواند به دلیل حجم بالای بار در گمرک و یا ترافیک باشد.

به همین دلیل هم برای ترخیص کالا، این واردکننده می‌تواند برای ترانزیت کالای خود به گمرک دیگری مانند گمرک سرخس، درخواست بدهد. با انجام این کار، امور گمرکی صاحب بار و ترخیص کالا در گمرک سرخس انجام می‌شود و می‌تواند کالای خود را در گمرکی با ترافیک کمتر ترخیص کند. پس به انتقال کالا از گمرک بندرعباس به سرخس، ترانزیت داخلی گفته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع به مقاله ترانزیت داخلی چیست مراجعه کنید.

֎ ترانزیت بین‌المللی

از سوی دیگر، ترانزیت بین‌المللی در مقابل ترانزیت داخلی قرار می‌گیرد که در ادامه توضیح می‌دهیم این نوع ترانزیت چیست و برای چه مواردی کاربرد دارد. به عبور یک کالا از یک نقطه مرزی یا گمرک یک کشور خاص به گمرک کشور دیگری، ترانزیت بین‌المللی گفته می‌شود. به بیان دیگر، ترانزیت بین‌المللی به معنای ارسال کالاهای مختلف میان دو کشور است.

انواع ترانزیت ترانزیت بین‌المللی

به عنوان مثال، از ترانزیت بین‌المللی برای ارسال کالا و محموله‌های مختلف از ایران به کانادا، ترکیه و یا هر کشور دیگری استفاده می‌شود. برای ارسال کالا، ممکن است محموله موردنظر از گمرک کشورهای مختلفی عبور کند که برای عبور از هر یک از این گمرک‌ها باید هزینه قابل‌توجهی بپردازد. در مقاله ترانزیت خارجی چیست می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

تفاوت ترانزیت داخلی و بین‌المللی

تا به اینجا باید متوجه شده باشید که ترانزیت چیست و چه مفهومی دارد در ادامه می‌خواهیم شما را با تفاوت ترانزیت داخلی و بین‌المللی آشنا کنیم

در اولین نکته برای تفاوت این دو نوع ترانزیت باید گفت که در ترانزیت بین‌المللی یک کالا از مبدا یک کشور خارجی به یک کشور خارجی دیگر تنها از مرز ایران عبور می‌کند اما در ترانزیت داخلی یا همان واردات، کالایی به قصد فروش یا نمونه وارد کشور می‌شود که این بارها به دلیل متراکم بودن انبار گمرکی با داشتن حکم، امکان جابه‌جایی در انبارهای دیگر را خواهند داشت

تفاوت ترانزیت داخلی و بین المللی

تفاوت دیگر این دو نوع ترانزیت بر اساس هزینه است.در ترانزیت بین‌المللی هزینه های پرداخت شده شامل هزینه های گمرکی،عملیاتی،تخلیه و نگهداری بارهای موجود در انبار ترانزیت است اما هزینه های ترانزیت داخلی علاوه هزینه های گمرکی و عملیاتی شامل سود بازرگانی،عوارض و مالیات واردت نیز می‌باشد.به خاطر داشته باشید که اگر به درخواست وارد کننده،جابه‌جایی بار از انبار یک گمرک و ترخیص آن از یک انبار دیگر باشد هزینه بیمه و خسارت بار نیز به آن اضافه خواهد شد

انواع ترانزیت از لحاظ شیوه حمل بار

البته علاوه بر مواردی که بیان کردیم، ترانزیت نمونه‌های مختلف دیگری را نیز شامل می‌شود که از لحاظ شیوه حمل بار با یکدیگر متفاوت هستند.  در اینجا توضیح می‌دهیم که بسته به نوع حمل بار، انواع ترانزیت چیست و کدام یک از آن‌ها گزینه مناسب‌تری برای ارسال کالا به‌صورت بین‌المللی هستند.

1. ترانزیت هوایی

ترانزیت هوایی یکی از رایج‌ترین انواع ترانزیت در سراسر جهان شناخته می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید کالاهای مختلفی را به‌صورت بین‌المللی به کشورهای مختلف ارسال کنید. البته توجه داشته باشید که این نوع ترانزیت برای کالاهایی مناسب است که وزن و حجم نسبتا کمی دارند و از سوی دیگر، به‌خاطر ارزش بالای آن‌ها نمی‌توانید از روش‌های معمولی برای حمل‌شان استفاده کنید.

انواع ترانزیت از لحاظ شیوه حمل بار- ترانزیت هوایی

علاوه بر این، از ترانزیت هوایی زمانی استفاده می‌شود که صاحبان کالا بخواهند در سریع‌ترین زمان ممکن، کالای کم حجم و سبک خود را به مقصد ارسال کنند. در ترانزیت هوایی از هواپیماهای باری برای ارسال کالاهای مختلف استفاده می‌شود.

در صورت تمایل می توانید مقاله هزینه ارسال بار از ایران به کانادا را مطالعه کنید.

2. ترانزیت دریایی

یکی دیگر از نمونه‌های ترانزیت که قدمت خیلی بیشتری داشته و صاحبان کالا از مدت‌ها پیش تاکنون از آن استفاده می‌کردند، ترانزیت دریایی است. نکته جالب توجه درباره ترانزیت دریایی این است که تنها برای صادرات و واردات کالاهای مختلف از آن استفاده نمی‌شود و برای نقل و انتقال مایعاتی مانند نفت هم کاربرد دارد.

این نوع ترانزیت نسبت به روش هوایی، هزینه خیلی کمتری دارد و صاحبان کالا می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه، کالای خود را به مقصد ارسال کنند. البته خیلی دور از انتظار نیست که بدانید روش دریایی نسبت به هوایی، نیاز به زمان بیشتری برای ارسال کالا دارد.

در ترانزیت دریایی از کشتی و لنج‌های مختلفی برای حمل و انتقال کالاها استفاده می‌شود و روش مناسبی برای ارسال کالاست. بااین‌حال، مهم‌ترین نکته‌ای که درباره این ترانزیت باید بدانید، این است که فقط برای کشور‌هایی مناسب است که مرزهای گسترده آبی دارند. اگر می‌خواهید بدانید که مهم‌ترین عیب این نوع ترانزیت چیست و برای چه مواردی مناسب نیست، باید به شما بگوییم که برای کشور‌هایی که به دریای آزاد دسترسی ندارند، گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد.

در این رابطه می توانید مقاله حمل بار به ترکیه با کامیون را مطالعه کنید.

3. ترانزیت ریلی

همان‌طورکه از نام آن هم مشخص است، ترانزیت ریلی به نوعی حمل و انتقال کالا گفته می‌شود که در آن از قطار‌های مختلف باری در راه‌آهن استفاده می‌شود. این روش برای کشورهایی که خطوط راه‌آهن مشترکی دارند، یکی از بهترین شیوه‌ها برای ارسال کالا در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این‌که نسبت به دو روش قبل، هزینه خیلی کمتری هم دارد و شاید خیلی از افراد ترجیح دهند آن را نسبت به روش‌های دریایی و هوایی امتحان کنند.

انواع ترانزیت از لحاظ شیوه حمل بار-ترانزیت ریلی

از سوی دیگر گفتیم که ترانزیت ریلی فقط برای کشورهایی مناسب است که خط راه‌آهن مشترکی دارند. به همین دلیل فقط کشورهایی می‌توانند از ترانزیت ریلی استفاده کنند که مرز زمینی مشترکی داشته باشند تا خطوط ریلی بتوانند از آن‌ها عبور کنند.

بااین‌حال، باید بگویم که مهم‌ترین عیب ترانزیت ریلی، محدودیت آن به خطوط راه‌آهن است و به همین دلیل هم صاحبان کالا نمی‌توانند بار خود را به همه نقاط ارسال کنند. برای مثال، فرض کنید که شما می‌خواهید کالای خود را به کشور و یا شهری ارسال کنید که خط راه‌آهن از آنجا عبور نمی‌کند. مطمئنا در این شرایط نمی‌توانید از ترانزیت ریلی استفاده کنید. در ادامه توضیح می‌دهیم که آخرین و محبوب‌ترین نمونه ترانزیت چیست و چه مزایایی نسبت به روش‌های قبلی دارد.

4. ترانزیت جاده‌ای

در نهایت، آخرین و محبوب‌ترین نمونه ترانزیت که اهمیت زیادی برای حمل و انتقال کالاهای مختلف دارد، ترانزیت جاده‌ای است. این روش که با نام جاده ترانزیت نیز شناخته می‌شود، به معنی حمل و نقل ترانزیت از طریق مرز مشترک زمینی با تریلی‌های مختلف است.

انواع ترانزیت از لحاظ شیوه حمل بار-ترانزیت جاده‌ای

برای پاسخ به این سوال که جاده ترانزیت چیست و برای چه مواردی کاربرد دارد، باید بگوییم که در این روش از تریلی‌های کابین یا چادرداری استفاده می‌شود که نسبت به همه موارد قبلی، هزینه خیلی کمتری دارد. علاوه بر این، در این نوع ترانزیت هیچ‌گونه محدودیتی برای دسترسی به آب‌های آزاد و یا خط راه‌آهن وجود ندارد. تنها چیزی که برای ترانزیت جاده مهم است، داشتن مرز زمینی مشترک است.

پیشنهاد می کنیم مقاله حمل و نقل جاده ای چیست را مطالعه نمایید.

مزایای جاده ترانزیت چیست؟

اگر بخواهیم بگوییم که مهم‌ترین مزایای جاده ترانزیت چیست و نسبت به موارد قبلی چه ویژگی‌های مثبتی دارد، باید از سرعت بالای آن نسبت به روش‌های دریایی و ریلی بگوییم. به علاوه، در این نوع ترانزیت صاحبان کالا این امکان را دارند که کالای خود را به‌صورت درب به درب منتقل کنند. بدین صورت که تریلی به مبدا شما آمده و بعد از بارگیری، به آدرس مورد نظر شما ارسال می‌شود.

مزایای جاده ترانزیت چیست؟

همچنین اگر بخواهید کالایی را ارسال کنید که شرایط نگهداری خاصی ندارد، استفاده از جاده ترانزیت می‌تواند یکی از بهترین و متداول‌ترین روش‌ها باشد. به‌جز این مزایا، ترانزیت جاده‌ای به‌گونه‌ای است که کامیون‌های مختلف می‌توانند در تمام مناطق تردد کنند و هیچ‌گونه محدودیتی برای عبور آن‌ها از جاده‌های مختلف وجود ندارد. باتوجه‌به همه این ویژگی‌ها، می‌توان گفت که ترانزیت جاده یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای ارسال کالا به شمار می‌رود.

مهم‌ترین فاکتورها در هزینه انواع ترانزیت کالا

تاکنون متوجه شدید که ترانزیت چیست و انواع آن کدام است. علاوه بر این موارد، باید بدانید که مهم‌ترین فاکتور در هزینه انواع ترانزیت کالا چیست و چه فاکتورهایی باعث تفاوت در این هزینه‌ها می‌شوند.

مهم‌ترین فاکتورها در هزینه انواع ترانزیت کالا

در اینجا برخی از مهم‌ترین پارامتر‌هایی که باعث تفاوت در هزینه انواع ترانزیت کالا می‌شوند را به ترتیب نام می‌بریم. بعد از این‌که هر یک از این موارد را در نظر گرفتید، می‌توانید متوجه شوید هزینه تقریبی ارسال کالای مدنظر خود شوید.

  • ابعاد و سایز کالا
  • حجم و وزن کالا
  • ارزش کالا
  • مدت‌زمان مورد نیاز برای رسیدن به مقصد

تفاوت ترانزیت با صادرات و واردات

در بخش‌های قبل تا حدودی متوجه شدید که ترانزیت چیست و چه کاری انجام می‌دهد. با این‌ حال، ممکن است خیلی از افراد معنی ترانزیت را به‌درستی ندانند و آن را با صادرات و واردات اشتباه بگیرند. به همین دلیل هم در این بخش، تفاوت ترانزیت با صادرات و واردات را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

تفاوت ترانزیت با صادرات و واردات

اگر بخواهیم تفاوت این دو را بگوییم، باید بدانید که ترانزیت به معنای انتقال کالایی از گمرک یک کشور به گمرک دیگر همان کشور است. در روش ترانزیت، کالای شما از مرزهای کشور عبور نخواهد کرد. این روش بیشتر برای مواقعی استفاده می‌شود که شما بخواهید کالای خود را در بازه زمانی سریع‌تری از گمرک ترخیص کنید. به عنوان مثال، اگر گمرکی خیلی شلوغ باشد، می‌توانید کالا را به یکی از گمرک‌های دیگر همان کشور بفرستید تا فرایند ترخیص کالا سریع‌تر انجام گیرد.

در مقابل ترانزیت، صادرات و واردات قرار می‌گیرد که همان‌طورکه از نام آنها هم می‌توان حدس زد، کالا به طور کامل از مرزهای کشور عبور خواهد کرد. در صادرات و واردات، شما باید تمام کارهای اداری و تشریفات گمرکی را انجام دهید و کالا را از مرز کشور خود عبور داده و به کشور مقصد برسانید. با توجه به این مسئله، مطمئنا متوجه شدید که ترانزیت چیست و چه تفاوتی با صادرات و واردات دارد.

ترانزیت کالا با ترابرنت

باتوجه‌به موارد بالا، مطمئنا متوجه شدید که بهترین و متداول‌ترین روش ترانزیت کدام است و برای ارسال کالاهای مختلف بهتر است از کدام روش استفاده کنید. همان‌طورکه گفتیم، روش جاده‌ای یکی از بهترین و رایج‌ترین شیوه‌های ترانزیت کالا در نظر گرفته می‌شود.

پس اگر شما هم به دنبال یک روش مطمئن برای ترانزیت کالای خود به‌صورت جاده‌ای هستید، سامانه آنلاین ترابرنت به کمک شما می‌آید. با استفاده از این سامانه، می‌توانید به‌صورت آنلاین یک خودروی مناسب با شرایط خود پیدا کرده و به‌صورت مستقیم با رانندگان در ارتباط باشید.

ترانزیت کالا با ترابرنت

همچنین اگر به ترانزیت داخلی نیاز باشید و قصد داشتید کالای خود را از یک گمرک به گمرک دیگر بفرستید، باز هم ترابرنت به شما کمک می‌کند. برای استفاده از این قابلیت، می‌توانید وارد اپلیکیشن و یا وب‌سایت ترابرنت شده و اطلاعات کاملی درباره کالا، مبدا و مقصد خود وارد کنید. سپس راننده‌ای که با شرایط شما مناسب باشد، درخواست اعلام بار شما را قبول کرده و می‌توانید به‌صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم که ترانزیت چیست و چه انواعی دارد. علاوه بر این، متوجه شدید که هر یک از نمونه‌های مختلف ترانزیت برای چه کالاهایی مناسب‌تر هستند و برای ارسال به مناطق مختلف، بهتر است از کدام یک از روش‌های ترانزیت استفاده کرد.

همچنین متوجه شدید که یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید به‌صورت آنلاین از ترانزیت جاده‌ای استفاده کنید، استفاده از سامانه آنلاین ترابرنت است. امیدواریم به تمام سوالات شما در زمینه ترانزیت کالا پاسخ داده باشیم. اگر هر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید در قسمت نظرات بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.