آنچه در این مقاله می‌خوانید

همه چیز درباره کامیون ترانزیت

هر چیزی که باید درباره کامیون ترانزیت بدانید

کامیون ترانزیت چیست ؟ شرایط کامیون ترانزیت شامل چه مواردی است؟ چگونه می‌توان یک راننده‌ی کامیون ترانزیت شد؟ ترانزیت، یک عبارت لاتین و به معنای جابه‌جایی افراد یا یک دسته کالا از یک مبدأ به مقصد مشخص است. مفهوم ترانزیت در حمل بار اما چیز دیگری است که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم. در واقع، ترانزیت به معنای جابه‌جایی و حمل و نقل و کالا بین دو کشور مختلف است. حال ممکن است که دو کشور با هم، هم مرز بوده و برای وارد شدن به کشور مقصد، عبور از کشور سوم لازم نباشد و یا این که بین دو کشور، یک یا چند کشور دیگر وجود داشته باشد که در این شرایط لازم است برای رسیدن به مقصد، به خاک کشورهای واسطه نیز وارد شد.

پیش از آن که بخواهیم راجع به کامیون ترانزیت صحبت کنیم، قصد داریم اهمیت حمل و نقل ترانزیت را بیان کنیم. حمل و نقل، از ارکان استراتژیک یک کشور به حساب می‌آید. یک جامعه راه‌های زیادی برای پیشرفت دارد که یکی از اساسی‌ترین این راه‌ها، تولید و صادرات و واردات است. اصلی‌ترین رکن صادرات و واردات نیز بحث حمل و نقل آن است. به این معنی که بدون راه‌های موجود برای حمل و نقل، اصلاً صادرات و وارداتی نیز وجود نخواهد داشت.

طبیعتاً برای حمل بار از یک کشور به یک کشور دیگر باید از خودروهایی استفاده شود که استانداردهای لازم برای تبدیل شدن به یک خودرو بین‌المللی را داشته باشند. علاوه بر این، علاوه بر این، راننده این خودرو‌ها باید شرایط لازم را داشته باشد. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که کامیون ترانزیت باید چه شاخصه‌هایی داشته باشد تا بتوان از آن به عنوان یک خودرو برای حمل بار به خارج از کشور استفاده کرد. پس تا پایان، همراه ما باشید.

کامیون ترانزیت چیست

کامیون ترانزیت در واقع کامیونی است که از آن برای حمل بار به خارج از کشور استفاده می‌شود. به این معنی که نمی‌توان یک کامیون خاص را به عنوان کامیون ترانزیت در نظر گرفت. هر نوع کامیون یا تریلی که قوانین لازم برای حمل و نقل بین‌المللی برای آن در نظر گرفته شده باشد، می‌تواند در حمل‌ بار به خارج از کشور به کار گرفته شود. برای آشنایی بیشتر با مفهوم ترانزیت به مقاله ترانزیت مراجعه کنید.

موضوع دیگری که در مورد کامیون ترانزیت باید بدانید، این است که یکی از انواع کامیون، با ابعاد مشخص تحت عنوان کامیون ترانزیت شناخته می‌شود. در واقع هدف از حمل بار با این کامیون، لزوماً بین‌المللی نیست؛ بنابراین باید مطلع باشید که این مدل از کامیون‌های چادر دار هم تحت عنوان کامیون ترانزیت شناخته می‌شوند. کامیون‌هایی با ظرفیت بار 23 تن با طول 12.5 متر، عرض 2.5 و ارتفاع 2.7 متر در این دسته قرار می‌گیرند.

کامیون ترانزیت چیست

بنابراین، اگر هدفتان از مطالعه این مقاله، صرفاً کامیونی است که تحت عنوان کامیون ترانزیت استفاده می‌شود، باید همین مورد را در نظر داشته باشید. اما درصورتی‌که هدفتان از شناخت کامیون ترانزیت، کامیونی است که در حمل‌های بین‌المللی به کار گرفته می‌شود، ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

می‌توان از انواع کامیون تک یا جفت محور، کامیون کفی، کامیون چادردار و … برای حمل بار به خارج از کشور استفاده کرد. در این بین تریلی ترانزیت نیز کاربرد زیادی دارد. در واقع اگر حجم باری که قرار است حمل شود خیلی زیاد باشد استفاده از تریلی ترانزیت به جای کامیون ترانزیت توصیه می‌شود. تفاوت اصلی کامیون با تریلی در این است که کامیون ساختاری یک سره دارد. به این معنی که کابین راننده از قسمت باری آن جدا نیست. اما در تریلی این دو قسمت از هم جدا می‌شوند و می‌توان قسمت‌های باری متفاوتی را به کابین‌های مختلف با توان‌های متفاوت متصل کرد. معمولاً از تریلی، برای حمل بارهای خیلی سنگین استفاده می‌شود. به همین دلیل است که احتمالاً شما در جاده‌ها بیشتر با کامیون برخورد داشته‌اید تا تریلی. البته هزینه‌ی بالا برای حمل بار با تریلی نیز در این موضوع دخیل است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله حمل و نقل جاده ای چیست را مطالعه نمایید.

شرایط کامیون ترانزیت

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در بحث حمل بین‌المللی و کامیون ترانزیت وجود دارد این است که یک کامیون چه شرایطی را باید داشته باشد تا بتوان آن‌ را تحت عنوان کامیون ترانزیت شمرد؟ زمانی که صحبت از حمل بار درون یک کشور باشد، تنها قوانین همان کشور است که بر آن حاکم می‌شود و همچنین استانداردهایی که برای خودرو در نظر گرفته می‌شود، منوط به همان کشور بوده و در کنار آن راننده احتیاج به داشتن گواهی‌نامه بین‌المللی و یا صدور مجوز برای خروج از کشور برای خودرو ندارد.

شرایط کامیون ترانزیت

اما زمانی که بحث حمل بار بین دو کشور مختلف وسط باشد، راننده علاوه بر این که باید با قوانین کشور مبدأ آشنا بوده و آن را رعایت کند، باید به قوانین بین‌المللی حاکم بر حمل و نقل و همچنین قوانین خاص کشور و یا کشورهای مقصد نیز مسلط بوده و آن‌ها را رعایت کند که این قوانین می‌تواند با بندهای مختلفی همراه باشد.

طبق مطالبی که گفته شد، کامیون ترانزیت باید شرایط کشور مبدأ برای خروج از کشور، شرایط بین‌الملل و شرایط کشور مقصد برای ورود به آن کشور را داشته باشد. طبیعتاً درصورتی‌که یک کامیون هرکدام از این شرایط را نداشته باشد، نمی‌تواند برای حمل بار ترانزیتی اقدام کند.

مهم‌ترین این شرایط، شامل داشتن گواهی‌نامه معتبر بین‌المللی، داشتن بارنامه رسمی، داشتن پلاک بین‌المللی برای ورود و خروج از مرزها، داشتن بیمه‌نامه رسمی و بین‌المللی می‌شود. چیزی که مشخص است این است که اگر یک کامیون این شرایط را دارا نیست، نباید برای خروج از کشور اقدام کند. ضمن این که در این میان، مدارک لازم برای خروج راننده نیز لازم است. مدارکی مثل پاسپورت و ویزا برای ورود به آن کشور.

برای آشنایی با روش‌های اعلام بار تریلی کمپرسی مقاله اعلام بار تریلی کمپرسی را مطالعه کنید.

از چه کامیون‌هایی جهت حمل بارهای ترانزیتی استفاده می‌شود؟

باتوجه‌به نیازی که حمل به خاطر آن انجام می‌شود، باید برای انتخاب خودرو تصمیم گرفت. طبیعتاً وزن بار و نوع بار می‌تواند در انتخاب کامیون ترانزیت نقش داشته باشد. ازآنجایی‌که هزینه‌‌ی حمل بار به خارج از کشور ممکن است زیاد باشد، ترجیحاً همواره میزان زیادی بار در این شرایط جابه‌جا می‌شود؛ بنابراین، بیشتر از کامیون‌هایی با ظرفیت بالا برای این کار استفاده می‌شود.

از چه کامیون‌هایی جهت حمل بارهای ترانزیتی استفاده می‌شود؟

همچنین به روز بودن کامیون و داشتن حداقل شرایط بین‌المللی برای یک حمل مطمئن، از دیگر شرایطی است که باید در نظر گرفته شود. یکی از گزینه‌ها خود کامیون ترانزیت است که در قبل هم بررسی شد. این کامیون شرایط لازم برای حمل بار به خارج از کشور را داشته و همچنین ظرفیت زیادی نیز برای این کار دارد. اما این بدان معنی نیست که نتوان از کامیون‌های دیگر برای حمل بار استفاده کرد. برای نیازهای مختلف، می‌توان از کامیون‌های مختلف مثل کامیون تک یا جفت، کامیون کفی، کامیون یخچال‌دار و همچنین انواع تریلی استفاده نمود.

شرایط کار راننده ترانزیت

شاید سفر کردن به خارج از کشور و روبه‌رو شدن با فرهنگ‌های مختلف، یکی از مواردی باشد که خیلی‌ها علاقه به انجام آن داشته باشند. ترکیب این موضوع با علاقه به رانندگی ماشین سنگین، می‌تواند یک فرد را مجاب کند که برای تبدیل شدن به یک راننده ترانزیت، اقدامات لازم را انجام دهد. کار رانندگی ترانزیت، شاید در نگاه اول در کنار سفرهای زیاد خارجی، خوشایند به نظر برسد. اما باید در نظر داشته باشید که این کار از مشاغل سخت به حساب می‌آید. شرایط کار ترانزیت علاوه بر مواردی نظیر داشتن گواهی‌نامه بین‌المللی، دریافت مجوزهای لازم برای حمل بار ترانزیتی و … راننده ترانزیت باید آمادگی این را داشته باشد که برای چند هفته و حتی ماه‌ها مشغول رانندگی باشد و در این میان، از خانه و خانواده‌ی خود دور باشد.

مقاله پیشنهادی: حمل بار به چابهار

مدارک مورد نیاز راننده ترانزیت

مدارک مورد نیاز راننده ترانزیت

اما در کنار تمامی این موارد برای این که یک راننده بتواند پشت کامیون ترانزیت نشسته و برای حمل بار به خارج از کشور اقدام کند، باید موارد و مدارک زیر را نیز در اختیار داشته باشد:

  • اصل و کپی گواهینامه پایه یک برای شخص راننده
  • اصل و کپی گواهینامه پایه دو برای کمک راننده
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت
  • اصل و کپی شناسنامه عکس‌دار
  • ارائه گذرنامه معتبر
  • معرفی‌نامه رسمی و تأیید شده توسط شرکت حمل و نقل مربوطه
  • تعهدنامه محضری و رسمی راننده و کمک راننده
  • گذراندن آزمایش اعتیاد و ارائه برگه عدم اعتیاد

توجه داشته باشید که قوانین ممکن است دستخوش تغییراتی شده باشد. به این معنی که برای حمل بارهای ترانزیتی شاید لازم باشد مدارک دیگری علاوه بر موارد ذکر شده ارائه شود.

در مقاله انواع ماشین باربری به معرفی انواع ماشین‌های باربری پرداخته‌ایم.

سخن پایانی

کامیون ترانزیت در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. بررسی کردیم که کامیون ترانزیت چیست و همچنین شرایط کامیون ترانزیت شامل چه مواردی می‌شود. حمل و نقل ترانزیتی یکی از ارکان اصلی صادرات و واردات و همچنین زنده نگه داشتن چرخه‌ی تولید در یک جامعه است. یک کامیون ترانزیت علاوه بر این که باید قوانین حاکم بر کشور مبدأ را رعایت کرده و مجوزهای لازم جهت خروج از کشور را در اختیار داشته باشد، لازم است با قوانین بین‌الملل و همچنین قوانین کشور مقصد نیز آشنا بوده و عملکرد خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کند. در کنار بررسی حدودی این قوانین، انواع کامیون که می‌توانند در نقش کامیون ترانزیت عمل کنند را نیز بررسی نمودیم.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را دررابطه‌با کامیون ترانزیت در اختیار شما قرار داده باشیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما وجود داشت، در قسمت نظرات آن را برای ما به ثبت برسانید.

سوالات متداول

کامیون ترانزیت چیست ؟

کامیون ترانزیت در واقع کامیونی است که از آن برای حمل بار به خارج از کشور استفاده می‌شود. به این معنی که نمی‌توان یک کامیون خاص را به عنوان کامیون ترانزیت در نظر گرفت. هر نوع کامیون یا تریلی که قوانین لازم برای حمل و نقل بین‌المللی برای آن در نظر گرفته شده باشد، می‌تواند در حمل‌ بار به خارج از کشور به کار گرفته شود.

شرایط راننده ترانزیت چیست ؟

داشتن گواهی‌نامه بین‌المللی ، اصل و کپی گواهینامه پایه یک برای شخص راننده، اصل و کپی گواهینامه پایه دو برای کمک راننده، اصل و کپی کارت پایان خدمت، اصل و کپی شناسنامه عکس‌دار، ارائه گذرنامه معتبر، معرفی‌نامه رسمی و تأیید شده توسط شرکت حمل و نقل مربوطه، تعهدنامه محضری و رسمی راننده و کمک راننده از شرایط کامیون ترانزیت است.

3.2/5 - (13 امتیاز)

4 دیدگاه در “همه چیز درباره کامیون ترانزیت

  1. حامد گفت:

    دوست عزیز من سوالی داشتم ؟
    یک خودرو کامیون پلاک عمومی که پلاک ترانزیت دارد در یک سال چند بار میتواند از مرز عبور کند ؟
    آیا درست هست که با اینکه کایوتاژ یک ساله صادر میشود ولی وزارت راه فقط یک بار در سال اجازه تردد میدهد ؟

  2. کهن،،،گرگی گفت:

    عاااالی می شود

  3. ناشناس گفت:

    جالب بود

  4. امیر گفت:

    سلام ایا میتوان با کامیونت هم به کشورهای همسایه بار برد؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.