آنچه در این مقاله می‌خوانید

قبض باسکول چیست و کاربرد و انواع آن کدام است؟

مفهوم قبض باسکول و کاربردهای آن

موقع حمل و نقل کالا و بارهای مختلف، مدارک مختلفی صادر می‌شوند که قبض باسکول یکی از مهمترین و پراهمیت‌ترین آنها است. این قبض برای انواع کالاها صادر می‌شود تا نشان دهد که بار شما دقیقا چقدر وزن دارد. به همین دلیل رانندگان بایستی قبل از شروع پروسه حمل کالا، این قبض را دریافت کرده و موقع تحویل کالا، آن را به گیرنده ارائه دهند. در این مقاله از ترابرنت، اطلاعات بیشتری درباره اهمیت و نحوه دریافت این قبض در اختیار شما قرار خواهیم داد.

در قبض باسکول، جزئیات مختلفی از کالای در حال حمل اعم از وزن و تاریخ ورود و خروج آن درج می‌شوند. تقریبا همه صاحبان کالا و کسانی که در حوزه حمل و نقل بار فعالیت می‌کنند، از اهمیت بسیار زیاد قبض باسکول آگاه هستند. پس اگر شما هم قصد ارسال کالا به مقاصد مختلف را دارید، بهتر است حتما نحوه دریافت آن را بدانید. در صورتی که می‌خواهید بدانید که قبض باسکول چیست و چه کاربردی دارد، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

قبض باسکول چیست؟

زمانی که کالا درون بارگیر موردنظر بارگیری شد، باید از انبار، به آدرس مقصد، آنجا را ترک کند. با این حال، قبل از شروع به حرکت و بارگیری کالا، راننده بایستی با خودرو روی باسکول‌های بزرگی برود و وزن دقیق خودروی خالی و خودروی پر شده اندازه‌گیری شود. هر دوی این وزن‌ها در قبض باسکول نوشته می‌شوند و با توجه به آن می‌توان وزن دقیق خودروی باربری خالی و همچنین وزن دقیق خودرو حامل بار را مشاهده کرد. با تفاوت این دو وزن، در واقع وزن کلی کالای بارگیری شده مشخص می‌شود.

قبض باسکول چیست؟

این مدرک مهم توسط انباردار صادر شده و در اختیار راننده قرار داده می‌شود. در قدم بعدی، راننده باید کالا را صحیح و سالم به مقصد حمل کرده و سپس آن را تحویل گیرنده دهد. با توجه به این نکته، می‌توان گفت که قبض‌های باسکول ارزش بسیار زیادی دارند و تا حد خیلی زیادی میزان اعتبار و قابل اعتماد بودن راننده را نشان می‌دهند. به همین دلیل از این قبض‌ها در سراسر جهان استفاده شده و کاربرد خیلی زیادی دارند.

اطلاعات موجود در قبض باسکول

بعد از این که متوجه شدید که قبض باسکول چیست و چه کاربردی دارد، نوبت به آن می‌رسد که اطلاعات موجود در آن را نیز بشناسید. در ابتدای این مقاله هم به اختصار گفتیم که اطلاعات زیادی در این قبض وجود دارد که اطلاعات مربوط به وزن و تاریخ ورود و خروج، مهمترین آنها هستند. علاوه بر این، اطلاعات بیشتری نیز در قبض باسکول نوشته می‌شود که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم. پس حتما مطمئن شوید که در قبض باسکول کالای شما تمام این اطلاعات وجود دارند.

  • موقعیت مکانی انبار: فرقی ندارد که کالای شما از انبار گمرکی و یا انبار عادی خارج شده است. در هر شرایطی، باید آدرس دقیق آن نوشته شود.
  • تاریخ رسید قبض: تاریخ رسید قبض، در واقع همان تاریخی است که کالا به انبار تحویل داده شده است و بیشتر مواقع در حسابرسی‌های دوره‌ای کاربرد دارد.
اطلاعات موجود در قبض باسکول
  • نحوه ذخیره سازی و قرارگیری در انبار: باید در قبض باسکول مشخص شود که کالا به چه شکلی در انبار قرار گرفته شده است.
  • تعداد متوالی رسیدها: این موضوع در صورتی اهمیت دارد که بخواهید کالایی را در انبار پیگیری کنید و یا موارد قانونی را درباره آن ارزیابی نمایید.
  • اطلاعات کامل کالا: در قبض باسکول، باید اطلاعات کامل مربوط به بار مانند نحوه بسته‌بندی، تعداد بسته‌ها، وزن، علامت‌های مرتبط و سایر موارد این چنینی به طور کامل درج شده باشد.
  • هزینه رسیدگی به کالا: طبیعتا زمانی که کالای شما در انبار قرار دارد، باید هزینه‌های خاصی برای نگهداری از آن بپردازید و این هزینه باید به صورت دقیق در قبض باسکول ارائه شود.
  • امضای انباردار و یا نماینده قانونی او: بعد از درج تمام اطلاعات ذکر شده، نوبت به آن می‌رسد که انباردار یا نماینده قانونی او، این مدرک را امضا کنند. در صورت نداشتن این امضا، قبض باسکول هیچ‌گونه اعتبار قانونی ندارد.

انواع قبض باسکول

قبض باسکول انواع مختلفی دارد که در میان آنها، شما می‌توانید بر اساس شرایط بار خود یکی از آنها را انتخاب کنید. در این قسمت، هر یک از نمونه‌های این قبض‌ها را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم تا کمی با آنها آشنا شوید.

  • قبض اولیه: این نوع از قبض‌های باسکول بعد از ورود کالا به انبار صادر می‌شوند و تمام مشخصات کالا توسط انبارداران در آن درج می‌شود.
  • قبض تفکیکی: گاهی مواقع این امکان وجود دارد که برخی از کالاها به هر دلیلی از انبار ترخیص نشوند. در این مواقع، برای جدا کردن آنها از کالاهای قابل ترخیص، قبض تفکیکی برایشان صادر می‌شود.
انواع قبض باسکول
  • قبض باسکول قابل معامله: همان طور که از نام آن هم مشخص است، خیلی راحت می‌توان این نمونه از قبض‌ها را معامله کرد. این در حالی است که هیچ یک از قبض‌های باسکول قبلی، یعنی قبض اولیه و تفکیکی، قابلیت واگذاری ندارند. با این حال، قبض قابل معامله را می‌توان با رعایت قوانین این حوزه خریداری کرده و یا به فروش رساند.
  • رسید موقت: در رسید موقت تمام اطلاعات موجود در قبض باسکول وجود دارد و تنها تفاوت آنها این است که رسید موقت برای حسابداری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  • رسید دائم: رسید دائم زمانی صادر می‌شود که کالا به طور کامل کنترل و تایید شده باشد. در این شرایط با استفاده از رسید دائم می‌توان کالا را به موجودی انبار اضافه کرد. این کالا بر خلاف نمونه قبلی کاربرد زیادی در اسناد حسابداری دارد.
  • رسید مستقیم: در نهایت، آخرین نمونه از قبض باسکول، رسید مستقیم است. این رسید زمانی صادر می شود که کالاهای خاصی خریداری شده‌اند و قبل از ارسال به انبار، بخواهند به دست درخواست دهنده برسند.

اهمیت دریافت قبض باسکول

گفتیم که هیچ فرقی ندارد شما بخواهید کالای مورد نظر خود را از یک انبار عمومی بارگیری کنید یا انبار خصوصی. در هر شرایطی، داشتن قبض باسکول از جهات مختلفی اهمیت دارد که در این قسمت مهمترین دلایل اهمیت آن را ذکر می‌کنیم.

  • داشتن دید تجاری بهتر طرفین نسبت به یکدیگر
  • بحث مالیات
  • کاهش هزینه‌های سازمانی
  • پیش بینی میزان درآمد و سود تقریبی
  • امکان انجام راحت‌تر کارهای حسابداری
  • امکان انبارگردانی راحت‌تر
  • امکان پیگیری کسری و اضافه بار در صورت وجود مغایرت با سایر اسناد بار
اهمیت دریافت قبض باسکول

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، به احتمال خیلی زیاد، باید متوجه اهمیت بسیار زیاد قبض باسکول در فرایند حمل و نقل کالا شده باشید. این قبض موجب می‌شود که کار انبارداران، رانندگان و حتی فرستندگان یا دریافت کنندگان کالا خیلی راحت‌تر شود و به همین دلیل هم از مدت‌ها پیش تاکنون اهمیت بسیار زیادی داشته است. پس اگر راننده هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما قبل از شروع حرکت به سمت مقصد، قبض باسکول را دریافت کنید و اگر هم صاحب بار هستید، حتما برای دریافت این قبض اقدام نمایید. اگر هر سوال دیگری درباره این مسئله دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.