آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترانزیت خارجی چیست و برای چه کارهایی از آن استفاده می‌شود؟

ترانزیت خارجی چیست

در دنیای امروزی که اغلب کشورها با یکدیگر روابط تجاری دارند، ترانزیت خارجی یکی از بهترین روش های حمل و نقل به شمار می‌رود که می‌تواند به بهبود روابط تجاری و حتی شخصی افراد در کشورها کمک زیادی کند. اما به نظر شما ترانزیت خارجی چیست و برای چه کارهایی می‌توان از این روش استفاده کرد؟ ما در این مقاله از ترابرنت، اطلاعات کاملی درباره این روش از ارسال کالا در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بدانید که برای حمل کالاهای مختلف به خارج از کشور، می‌توان از چه روشی استفاده کرد.

تعریف ترانزیت

کلمه ترانزیت (Transit) در واقع از زبان فرانسوی گرفته شده است و به معنی ارسال کالاهای مختلف از شهری به شهر دیگر و یا حتی از کشوری به کشور دیگر است. با توجه به این مفهوم، در عصر حاضر هم از این واژه استفاده می‌شود و کاربرد زیادی در دنیای حمل و نقل و ارسال کالا دارد. در ادامه، نمونه‌های مختلف ترانزیت را مشاهده می‌کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ترانزیت چیست را مطالعه کنید.

شناخت انواع ترانزیت

قبل از اینکه برای شما توضیح دهیم ترانزیت خارجی چیست و چه کاربردی دارد، باید بدانید که ترانزیت نمونه‌های مختلفی دارد که شامل انواع خارجی و داخلی می‌شود. مهم‌ترین فاکتور تفاوت در نمونه‌های مختلف ترانزیت، مسافت و مرزهای کشور است. در این بخش، هر یک از این ترانزیت‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم و می‌گوییم که برای حمل کالا به‌صورت برون مرزی و درون مرزی، از کدام یک از روش‌های ترانزیت استفاده می‌شود.

1. ترانزیت داخلی

همان‌طورکه از نام آن مشخص است، از ترانزیت داخلی برای ارسال کالاهای مختلف درون کشور استفاده می‌شود. در این روش بسته به نوع بار، خودرو‌های متفاوتی برای ارسال کالا مورداستفاده قرار می‌گیرند و هزینه ارسال کالا هم به حجم، وزن بار و مسافت بین مبدا و مقصد بستگی دارد.

برای اینکه بهتر مفهوم ترانزیت داخلی را بدانید، باید بگوییم که برخی مواقع، این امکان وجود دارد که شما مجبور شوید کالای خود را از یک گمرک به گمرک دیگری درون کشور خودتان منتقل کنید. برای مثال، اگر یکی از گمرک‌ها خیلی شلوغ بود و نتوانستید کالای خود را ترخیص کنید، در این شرایط مجبور می‌شوید که کالا را به گمرک دیگری بفرستید. به این نوع ارسال کالا، ترانزیت داخلی گفته می‌شود.

به یاد داشته باشید که برای استفاده از این نوع ترانزیت، باید حتماً مدارک مربوط به بار خود را ارائه دهید تا مسئولان مطمئن شوند که کالای شما قاچاق نیست. بدون ارائه این مدارک، کالای شما قاچاق تلقی می‌شود و ملزم به پرداخت جریمه قابل‌توجهی خواهید شد. برای شناخت بیشتر این نوع ترانزیت به مقاله ترانزیت داخلی چیست مراجعه کنید.

شرایط راننده ترانزیت خط اروپا را در ترابرنت بخوانید.

2. ترانزیت خارجی

اکنون وقت آن رسیده که بدانید ترانزیت خارجی چیست و در چه شرایطی از آن استفاده می‌شود؟ برای پاسخ، باید بگوییم همان‌طورکه از نام آن مشخص است، این نوع ترانزیت برای ارسال کالا به‌صورت بین‌المللی کاربرد دارد و بیشتر برای محموله‌های سنگین و حجیم مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته گاهی اوقات این امکان وجود دارد که از این ترانزیت برای ارسال کالا‌های کم وزن و سبک‌تر هم استفاده شود.

ترانزیت خارجی چیست؟

از سوی دیگر، خود ترانزیت خارجی هم نمونه‌های مختلفی دارد که به مبدا و مقصد موردنظر صاحبان کالا بستگی دارد. برای مثال، فرض کنید که شما می‌خواهید کالایی را از کشور خود به کشور دیگر بفرستید و این کالا باید بدون عبور از هر کشور دیگری، به مقصد برسد.

نمونه دیگری از ترانزیت خارجی، بدین صورت است که کالای شما باید حداقل از سه کشور بگذرد تا به مقصد برسد. به یاد داشته باشید که در این نوع از ترانزیت خارجی، باید اطلاعات دقیقی از تاریخ و زمان ورود و خروج ترانزیت به هر یک از این کشورها درج شود.

مهم‌ترین تفاوت بین ترانزیت خارجی و داخلی، مکان تخلیه و بارگیری کالاست. گفتیم که در ترانزیت داخلی، شما فقط باید کالای خود را از یکی از گمرک‌های کشور به گمرک دیگری در همان کشور ارسال کنید که این امر منجر به تسریع روند ترخیص کالا از گمرک می‌شود. در مقابل، ترانزیت خارجی به این معنی است که شما بخواهید کالای خود را از گمرک هر کشور دیگری ترخیص کنید.

درصورتی‌که تولیدکنندگان داخلی بخواهند محصولات خود را به کشورهای دیگر بفرستند، باید از طریق ترانزیت خارجی اقدام کنند. ترانزیت خارجی به این افراد این امکان را می‌دهد که خدمات و محصولات تولید شده را به کشورهای دیگر بفرستند. البته باید گفت که ترانزیت خارجی فقط از طریق روش زمینی انجام نمی‌شود و می‌توانید از طریق روش هوایی، دریایی و حتی ریلی، کارهای ترخیص کالای خود را از گمرک‌های کشورهای خارجی انجام دهید.

می توانید در صورت تمایل مقاله ارسال بار به چین را نیز مطالعه کنید.

ترانزیت خارجی چه اهمیتی برای کشور‌ها دارد؟

بعد از این که متوجه شدید ترانزیت خارجی چیست و برای چه کارهایی از آن استفاده می‌شود، خوب است بدانید که این روش اهمیت بسیار زیادی برای کشور‌ها دارد. به همین دلیل هم ترانزیت یکی از بهترین شیوه‌های حمل کالا در نظر گرفته می‌شود.

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت بالای ترانزیت خارجی، این است که می‌تواند به‌عنوان یک منبع درآمد فوق‌العاده مطمئن و کارآمد برای هر کشور به شمار بیاید. علاوه بر اینکه ترانزیت خارجی موجب می‌شود شغل بیشتری در هر کشور به وجود بیاید و حتی به رفع برخی از مشکلات اقتصادی هم کمک می‌کند.

ترانزیت خارجی چه اهمیتی برای کشور‌ها دارد؟

علاوه بر این، وقتی ترانزیت خارجی در حال عبور از کشورهای مختلف است، مطمئنا به خدماتی مانند استراحتگاه، پمپ بنزین، تعمیرگاه و سایر موارد این‌چنینی نیاز پیدا می‌کند. استفاده کردن از هر یک از این خدمات نیز باعث اشتغال‌زایی برای کشور مقصد می‌شود.

اما اگر می‌خواهید بدانید که مهم‌ترین اهمیت ترانزیت خارجی چیست و چه اهمیتی برای کشور‌ها دارد، باید بگوییم که کشورهایی که دارای ترانزیت هستند، از نظر سیاسی اعتبار بیشتری دارند. زیرا این مسئله نشان دهنده داشتن روابط تجاری و سیاسی میان کشورهای دیگر است که این امر باعث بهبود شرایط سیاسی کشور نیز می‌شود.

برای اطلاع از تعرفه ارسال بار به کانادا می توانید مقاله هزینه ارسال بار از ایران به کانادا را مطالعه کنید.

نمونه‌های مختلف ترانزیت خارجی چیست؟

ترانزیت خارجی روش‌های مختلفی دارد و شما می‌توانید کالای موردنظر خود را از طریق شیوه‌هایی که در ادامه می‌گوییم، به‌راحتی به کشور مقصد خود ارسال کنید. برخی از مهم‌ترین نمونه‌های ترانزیت خارجی که اهمیت زیادی در ارسال کالا دارند، عبارتند از:

نمونه‌های مختلف ترانزیت خارجی چیست؟
  • ترانزیت ریلی: همان‌طورکه از نام آن مشخص است، در این نوع ترانزیت از قطار برای حمل کالا استفاده می‌شود و بیشتر برای کشورهایی مناسب است که دارای خطوط ریلی مشترکی هستند.
  • ترانزیت جاده‌ای: در نهایت، محبوب‌ترین نمونه ترانزیت خارجی که طرفداران بسیار زیادی در میان صاحبان کالا دارد، ترانزیت جاده‌ای است. در این روش، کالای موردنظر شما درون کانتینر و سپس تریلی قرار گرفته و از طریق روش جاده‌ای به مقصد می‌رسد.
  • ترانزیت دریایی: در این نمونه از ترانزیت خارجی، کالای مورد نظر از طریق کشتی به کشور مقصد ارسال می‌شود و بیشتر برای کشور‌هایی مناسب است که دارای مرز دریایی مشترکی با کشور شما هستند.
  • ترانزیت هوایی: ترانزیت هوایی بیشتر برای کالاهایی مناسب است که حجم و وزن کمتری دارند. بااین‌حال، مهم‌ترین مزیت ترانزیت هوایی این است که کالای شما را با سرعت بالایی به دورترین مقاصد هم ارسال می‌کند.

در این رابطه می توانید مقاله کامیون ترانزیت را مطالعه کنید.

هزینه ترانزیت خارجی

یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای اغلب صاحبان کالا، هزینه ترانزیت خارجی است. این افراد می‌خواهند بدانند که مهمترین فاکتور موثر بر هزینه ترانزیت خارجی چیست؟ برای پاسخ، باید بگوییم که اصلی‌ترین فاکتوری که باعث تفاوت در میزان هزینه ترانزیت خارجی می‌شود، وزن و حجم کالاست. زمانی که کالای شما وزن و حجم بیشتری داشته باشد، باید هزینه بیشتری برای ترخیص آن از گمرک بپردازید.

هزینه ترانزیت خارجی

علاوه بر این، نوع بار نیز می‌تواند روی قیمت ترانزیت خارجی تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر کالای شما ارزش خیلی زیادی داشته باشد، باید هزینه بیشتری بپردازید. همچنین برای ترخیص کالاهای خاص مانند مواد غذایی، هزینه بالاتری نیاز است.

در نهایت، روش استفاده شده برای ترانزیت خارجی نیز می‌تواند روی هزینه آن تاثیرگذار باشد. در بخش‌های قبل گفتیم که ترانزیت خارجی هم از روش زمینی، هم از روش دریایی و هوایی نیز انجام می‌گیرد. هزینه ترانزیت خارجی بر اساس این روش‌ها انجام می‌گیرد و اگر از روش‌های ساده‌تر استفاده کرده باشید، باید هزینه کمتری پرداخت کنید.

مقاله پیشنهادی: درامد راننده ترانزیت بین المللی

نقش ترابرنت در ترانزیت خارجی چیست؟

با توجه به اطلاعاتی که در بالا به دست آوردید، به نظر شما از چه طریقی می‌توان برای ترانزیت خارجی اقدام کرد و بهترین روش برای ترانزیت خارجی چیست؟ همان‌طورکه گفتیم، ترانزیت جاده‌ای یکی از بهترین و محبوب‌ترین شیوه‌های حمل کالا به کشور‌های دیگر در نظر گرفته می‌شود. اما انتخاب روش مناسب برای ترانزیت خارجی می‌تواند برای افراد مشکل ساز و پر دردسر به نظر برسد. ما در سامانه آنلاین ترابرنت به شما عزیزان کمک می‌کنیم مسیری درست را برای این کار انتخاب کنید.

ما در این سامانه علاوه بر پیدا کردن بهترین خودروی باربری متناسب با کالای شما، تمام کارهای گمرکی را نیز برایتان انجام خواهیم داد. همچنین از دیگر خدمات فوق‌العاده ترابرنت که فرایند ترانزیت خارجی را برای شما راحت‌تر می‌کند، صدور بارنامه و بیمه نامه است.

نقش ترابرنت در ترانزیت خارجی چیست

درحالی‌که شاید ارسال کالا به کشورهای دیگر خیلی چالش‌برانگیز به نظر برسد، اما ترابرنت تلاش کرده با رفع موانع ارسال کالا به خارج از کشور، در این زمینه به صاحبان کالا کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ترانزیت خارجی و ترخیص کالا از گمرک کشورهای دیگر، فقط کافی است که با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

برای حمل بار بین الملل با ترابرنت اطلاعات خود را وارد کنید

سخن نهایی

ما در این مقاله اطلاعات کاملی درباره مفهوم ترانزیت خارجی چیست در اختیار شما قرار دادیم. علاوه بر این، گفتیم که یکی از بهترین سامانه‌های آنلاین که می‌توانید کالای خود را با سرعت بالایی به راننده برسانید، از طریق اپلیکیشن و یا وب‌سایت ترابرنت است. اگر هر سؤال دیگری درباره این اپلیکیشن و یا ترانزیت خارجی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.