آنچه در این مقاله می‌خوانید

بن ترانزیت چیست و چرا استفاده می‌شود؟

بن ترانزیت چیست چرا استفاده می‌شود؟

زمانی که شما بخواهید کالایی را از کشوری به کشور دیگر ارسال کنید، باید با استفاده از ترانزیت این کار را انجام دهید. یکی از مهمترین موضوعاتی که باید حتما موقع ترانزیت کالا مد نظر قرار دهید و اهمیت بسیار زیادی دارد، بن ترانزیت است. بن بیمه ترانزیت برای همه کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما باید هزینه مشخصی بر اساس کالای خود پرداخت کنید تا بتوانید آن را دریافت نمایید. در این مقاله از ترابرنت اطلاعات بیشتری درباره این مسئله در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس اگر می‌خواید بدانید که بن ترانزیت چیست و چه کاربردی دارد، تا پایان همراه ما باشید.

قبل از این که بیمه بن ترانزیت را به شما معرفی کنیم، خوب است بدانید که به طور کلی، فرایند حمل و نقل کالا به خصوص از روش زمینی، چالش‌ها و درگیری‌های زیادی دارد و شما باید همه این چالش‌ها را با موفقیت طی کنید. در اینجا به صورت مفصل درباره تمام این مسائل صحبت خواهیم کرد و بیشتر تمرکزمان روی بن بیمه ترانزیت است.

بیمه بن ترانزیت چیست؟

فرقی ندارد که شما بخواهید کالای خود را به چه کشوری ارسال کنید. در هر شرایطی، این کالا در معرض خطرات زیادی قرار دارد که باید با استفاده از یک روش مطمئن و معتبر، اطمینان حاصل کنید که مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. با این حال، بروز اتفاق و مشکلات در طول مسیر کاملا طبیعی است و شما باید با استفاده از روشی مانند بن ترانزیت این مشکل را به گونه‌ای مدیریت کنید که احتمال ورود خسارت به شما به حداقل برسد.

بیمه بن ترانزیت چیست؟

بیمه بن ترانزیت شرایطی را به وجود می‌آورد که اگر کالای شما در طول مسیر هرگونه آسیبی هم دید، خسارت آن به شما برگشت داده شود. البته باید گفت که این بن بیمه هم شرایط و تعهدات خاصی دارد که باید حتما قبل از بیمه کردن کالای خود از همه آنها آگاه شوید.

انواع بن ترانزیت

بن ترانزیت انواع مختلفی دارد که هر یک از آنها بر اساس شرایط متفاوت، ویژگی‌های خاصی دارند. با این حال، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک در همه این نمونه‌های بن ترانزیت این است که از آنها برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا استفاده می‌شود و می‌توانند بخش زیادی از هزینه‌های شما را جبران کنند. در این قسمت هر یک از نمونه‌های مختلف ترانزیت بن کالا را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم تا بهتر با آنها آشنا شوید.

بیمه ترانزیت برای کالاهای وارداتی

اگر شما بخواهید کالایی را وارد کشور دیگری کنید، باید آن را بیمه کرده باشید. حالا تفاوتی ندارد که کشور مقصد شما کجا باشد. اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند کالاهای وارداتی خود را به مرزهای ایران و یا هر کشور دیگری وارد کنند. همان طور که گفتیم، یکی از مهم‌ترین مدارک ضروری برای ورود کالا به کشورهای مختلف و به خصوص ایران، داشتن بیمه نامه است. به همین دلیل هم هر کسی که بخواهد کالایی را وارد ایران کند، باید حتما آن را بیمه کرده باشد.

مقاله پیشنهادی: ftl چیست

بیمه ترانزیت برای کالاهای وارداتی

بن ترانزیت بیمه برای کالاهای صادراتی

بن بیمه ترانزیت همان قدر که برای کالاهای وارداتی اهمیت دارد، برای بارهای صادراتی هم مهم است. به همین دلیل هم تاجران و صادرکننده‌ها باید با استفاده از این بیمه، به طور کامل بار خود را در برابر اتفاقات غیر مترقبه و حوادث مختلف بیمه کنند. سپس اگر هر مشکلی در طول مسیر برای کالا پیش آمد، شرکت بیمه باید بر اساس تعهدات مندرج در بیمه نامه، خسارت کالا را پرداخت کند.

بیمه ترانزیت بدون مرز

گاهی مواقع این امکان وجود دارد که شما بخواهید کالای خود را از کشوری به کشور دیگر ارسال کنید که در این شرایط، ممکن است هم مبدا و هم مقصد شما کشوری به غیر از ایران باشد. با این حال، طبیعتا در طول مسیر نیاز دارید که از کشورهای خاصی عبور کنید که در این شرایط هم باید بیمه ترانزیت داشته باشید.

شرکت‌های بیمه بسیار زیادی بن بیمه ترانزیت را در اختیار صاحبان کالا قرار می‌دهند و آنها می‌توانند از طریق آنها، احتمال وارد شدن خسارت ناشی از آسیب به کالا را کمتر کنند. با این حال، باید بدانید که یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که موجب کاهش این خسارت می‌شود، این است که شرکت بیمه کننده خوبی انتخاب کنید. برای انتخاب شرکت بیمه هم به این نکته توجه داشته باشید که شرکت بیمه مورد نظر شما سقف تعهدات بالاتری داشته باشد.

بیمه ترانزیت بدون مرز

اهمیت hs code چیست و چه کاربردی دارد

بن ترانزیت چه تعهداتی برای امنیت کالا دارد؟

همان طور که تاکنون متوجه شدید، بن ترانزیت تعهدات مختلفی درباره کاهش احتمال خسارت وارد به بار دارد. در این قسمت، مهم‌ترین تعهداتی که شرکت بیمه کننده نسبت به کالای شما می‌پذیرد را به صورت مختصر نام می‌بریم. سپس شما می‌توانید بر اساس تعهداتی که این شرکت‌ها ارائه می‌دهند، یکی از آنها را برای بیمه ترانزیت کالای خود انتخاب کنید.

تعهد از بین رفتن کامل بار یا Total Loss

یکی از مهمترین تعهداتی که شرکت بیمه کننده در قبال کالای شما دارد، تعهد از بین رفتن کامل آن است. این خسارت کلی که در زبان انگلیسی با نام Total Loss شناخته می‌شود، برای مواقعی کاربرد دارد که در یک اتفاق ناگوار، تمام کالای شما از دست برود. آتش سوزی یکی از نمونه‌های این اتفاق است.

تعهد کلوز C

یکی دیگر از تعهدات بیمه باربری، کلوز C است که به جز از بین رفتن کامل بار، به خطرات و حوادث بیشتری مربوط می‌شود. به این صورت که در این نوع تعهد، اگر کالای شما در آتش سوزی، انفجار، تخلیه اضطراری در بنادر، به دریا انداختن کالا، به گل نشستن و غرق شدن کشتی و سایر موارد این چنینی آسیب دید و کامل از بین رفت، شرکت بیمه خسارت شما را پرداخت خواهد کرد.

پیشنهاد ترابرنت: cmr چيست

بن ترانزیت چه تعهداتی برای امنیت کالا دارد؟

تعهد کلوز B

تعهد کلوز B گزینه‌های دیگری از بن ترانزیت را در بر می‌گیرد و متعهد می‌شود که اگر کالای شما در حوادث و بلایای طبیعی مانند آتشفشان، زلزله و صاعقه از بین رفت، خسارت ناشی از آن را پرداخت کند. علاوه بر این حوادث، موقعیت‌های دیگری نیز شامل تعهد کلوز B می‌شوند که در این قسمت آنها را نام می‌بریم.

  • دزدی و سرقت کالا
  • به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی
  • شکستن و آسیب دیدن محموله
  • آبدیدگی و خراب شدن کالا
  • ورود آب دریا و یا هر آب دیگری به داخل کشتی

تعهد کلوز A

در نهایت، کامل‌ترین و آخرین بن ترانزیت که باید آن را بشناسید، تعهد کلوز A است. در این نوع بیمه ترانزیت، کالای شما اگر در هر یک از شرایط کلوز B و C دچار مشکل شود، بیمه خسارت آن را پوشش می‌دهد. علاوه بر این موارد، مهمترین شرایطی که بیمه کلوز A را  مجبور به پرداخت خسارت می‌کند، به شرح زیر هستند.

  • خراب شدن و آسیب دیدن عمدی کالا
  • اعتصاب یا جنگ
  • آسیب‌های ناشی از تاخیر رسیدن کالا به مقصد
  • پوسیدگی و یا کاهش وزن کالا و آسیب دیدگی در طول مسیر
  • خسارت‌های ناشی از ضعف مالی
  • آسیب دیدگی به خاطر بسته‌بندی نامناسب
  • آسیب دیدگی به خاطر ارتباط با مواد هسته‌ای

مقاله پیشنهادی: اظهارنامه صادراتی

بیمه بن ترانزیت

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت متوجه شدید که بن ترانزیت شامل چه مواردی می‌شود و چه تعهداتی را در بر می‌گیرد. با توجه به این مسئله، می‌توان گفت که بیمه بن ترانزیت اهمیت بسیار زیادی در سلامت کالا دارد و به همین دلیل هم باید حتما موقع ارسال بار به کشورهای دیگر، حتما کالای خود را بیمه کنید. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از بروز خسارت‌های مالی بعد از آسیب دیدگی کالا در مواقع اضطراری، بهتر است بیمه‌ای را انتخاب کنید که تعهدات بیشتری دارد. اگر سوال دیگری درباره بن ترانزیت دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.