آنچه در این مقاله می‌خوانید

حمل و نقل جاده ای چیست ؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

حمل و نقل جاده ای چیست ؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

حمل و نقل جاده ای چیست ؟ چه حملی را می‌توان تحت عنوان حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد؟ جابه‌جایی بار یا مسافر، از نیازهای بی چون و چرای بشر بوده که از سالیان دور برای همه‌ی افراد در کشورها و قاره‌های مختلف وجود داشته است. از زمان‌های قدیم که حمل و نقل‌ها به واسطه حیواناتی مثل شتر، اسب و … صورت می‌گرفت تا زمان‌هایی که کشتی‌ها ساخته شده و مسافت‌های دریایی را طی می‌کردند. پس از آن‌ها، با پیشرفت علم و تکنولوژی، کم کم موتور‌های مختلف با قدرت‌های بسیار زیادی اختراع شدند و توانستند کشتی‌های بزرگ، هواپیما‌ها و ماشین‌های کوچک و بزرگ را به حرکت در بیاورند. در این میان، تنها موضوعی که فرق نکرده است، نیاز بشر به جابه‌جایی و حمل بار است.

در عصر امروز نیز حمل و نقل، از ارکان اصلی توسعه یک جامعه به حساب می‌آید. با حمل و نقل کالا، می‌توان نیازهای عمده‌ی یک جامعه را برطرف کرد.

بسته به هدف حمل و نقل، راه‌های ارتباطی مختلفی برای رساندن یک کالا به مقصد مشخص وجود دارد. از حمل و نقل با کشتی برای مسیرهای آبی گرفته تا حمل نقل هوایی برای مقاصد خیلی دور. اما از گذشته تا کنون، بیشترین نوع حمل و نقل که بزرگ‌ترین کمک را به نسل بشر کرده است، حمل و نقل زمینی است. حمل و نقل زمینی خودش شامل حمل و نقل ریلی و حمل و نقل جاده‌ای است. حمل و نقل ریلی، همان‌طور که از نامش هم می‌توان حدس زد، با قطارهای باربری و مسافربری صورت می‌گیرد، اما حمل و نقل جاده ای چیست ؟ هدف از این مقاله، بررسی انواع آن و بیان مزایا و معایب حمل و نقل جاده ای است.

حمل و نقل جاده ای چیست ؟

حمل و نقل جاده‌ ای به نوعی از حمل و نقل گفته می‌شود که از طریق جاده و راه‌های موجود در شهرها و کشورهای مبدأ و مقصد صورت می‌گیرد. حمل و نقل جاده‌ای یکی از ساده‌ترین راه‌های حمل و نقل و زیر مجموعه حمل زمینی به‌حساب می‌آید. چرا که محدودیت‌هایی که برای حمل و نقل هوایی و دریایی وجود دارد، شامل حال این نوع از حمل و نقل نمی‌شود. ضمن این که می‌توان گفت تمامی شهرها، روستاها و شهرستان‌های داخل کشور و همچنین خارج از کشور دارای راه و جاده مناسب جهت حمل و نقل هستند! همین موضوع را می‌توان از مزایای اصلی حمل و نقل جاده‌ای به‌حساب آورد.

حمل و نقل جاده‌ای اما در کنار مزایای اصلی که دارد، ممکن است با معایبی هم همراه باشد. به عنوان مثال، برای مسیرهای خیلی دور شاید حمل و نقل جاده‌ای راه مناسبی نباشد. اما قطعاً بهترین راه حمل و نقل برای مسیرهایی که راه و جاده‌ی مناسبی برای آن وجود دارد، حمل و نقل جاده‌ای است. ضمن این که این نوع از حمل و نقل بیشترین کاربرد در میان سایر روش‌ها برای حمل و نقل را دارا است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله حمل و نقل زمینی چیست  را مطالعه نمایید.

انواع حمل و نقل جاده ای چیست ؟

حمل و نقل جاده‌ای می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. گاهی حمل و نقل برای جابه‌جایی مسافر انجام می‌شود که می‌تواند با اتوبوس یا خودرو شخصی صورت بگیرد. در زمینه حمل و نقل کالا و انواع بار نیز چند دسته برای حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد. گاهی حمل و نقل به صورت درون شهری و با مبدأ و مقصد نزدیک به هم صورت می‌گیرد. مثل اسباب کشی و یا جا‌به‌جایی از تولیدی یک کالای خاص به فروشگاهی که مسئول رساندن آن به دست مشتریان است که این نوع حمل و نقل را می‌توان با خودروهایی نظیر نیسان، وانت و انواع کامیونت یا خاور انجام داد.

انواع حمل و نقل جاده ‌ای چیست؟

در نوع دیگری از حمل و نقل جاده‌ای، کالاها یا محصولات معدنی، به سمت کارخانجات دیگر، جهت بهینه سازی ارسال می‌شوند. مثل سنگ، که از معدن سنگ، به سمت کارخانجات ساخت کاشی ارسال می‌شود. که طبیعتاً نیاز به خودرو بزرگ و سنگین و با قابلیت حمل بار زیاد دارد. برای این‌گونه حمل‌ها از خودروهایی نظیر کامیون‌های تک محور و جفت محور، انواع تریلی جفت محور و سه محور و کفی استفاده می‌شود

نوع دیگری از حمل و نقل، به‌صورت ترانزیت بین‌المللی صورت می‌گیرد. زمانی که بحث صادرات و واردات باشد، معمولاً حجم کالا زیاد و وزن آن بالا است. همچنین خودرویی که برای این جابه‌جایی به کار گرفته می‌شود، باید از امنیت و امکانات بالایی بهره‌مند باشند. معمولاً از تریلی‌های چادر دار با قابلیت حمل بالا تا 20 تن برای این کار استفاده می‌شود.

در مقاله حمل بار خاور هرآنچه که لازم است درباره این روش حمل بدانید توضیح داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

مزایای حمل و نقل جاده ای چیست ؟

حال که به شکل مفید با انواع حمل و نقل جاده‌ ای آشنا شدید، سؤالی که پیش می‌آید این است که مزایای حمل و نقل جاده ای چیست و در چه مواردی، می‌توان بر روی حمل و نقل جاده‌ای حساب کرد.

مزایای حمل و نقل جاده‌ ای چیست؟

֎ نیاز به سرمایه کمتر

حمل و نقل جاده‌ای به نسبت سایر روش‌های حمل و نقل مثل حمل و نقل دریایی یا حمل و نقل هوایی، هزینه کمتری را برای صاحب بار برآورد خواهد کرد. همچنین باتوجه‌به اینکه هزینه ساخت جاده، توسط دولت پرداخت شده و رانندگان تنها ملزوم به پرداخت عوارض جاده‌ای هستند، می‌توان گفت که هزینه زیادی برای نگهداری از معابر، بر روی دوش صاحبان بار نبوده و همین موضوع از سرمایه لازم برای حمل و نقل جاده‌ای می‌کاهد.

֎ بهترین راه برای مسیرهای کوتاه

باتوجه‌به پتانسیل‌هایی که برای حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد، برای مبادی و مقاصد نزدیک به هم بهترین گزینه برای حمل و نقل، حمل و نقل جاده‌ای است. طبیعی است که برای فواصل کم، از انواع ماشین باربری مثل نیسان، وانت و خاور استفاده شود.

֎ امکان حمل و نقل به مناطق روستایی

می‌توان گفت که تمامی شهرها و روستاها دارای راه و جاده هستند و این موضوع، امکان خدمت‌رسانی با استفاده از حمل و نقل جاده‌ای را حتی برای روستا‌های دورافتاده فراهم می‌کند. ضمن این که با حمل و نقل جاده‌ای می‌توان تا حد امکان، به مبدا بارگیری یا مقصد تخلیه بار، نزدیک شد. طبیعتاً این موضوع برای شهرهایی که فاقد راه‌آهن هستند، باعث می‌شود تا بتوان حمل و نقل جاده‌ای را یک گزینه مناسب برای حمل و نقل دانست.

֎ عدم وجود شرایط خاص و پیچیده

محدودیت‌ها و شرایط خاصی که برای سایر حمل و نقل‌ها وجود دارد، برای حمل و نقل جاده‌ای وجود نداشته و می‌توان این کار را به‌سادگی و بدون قرار دادن واسطه، از طریق برخی باربری‌ها و یا باربری‌ آنلاین مثل ترابرنت انجام داد.

معایب حمل و نقل جاده ای چیست؟

علاوه بر تمامی مزایایی که برای حمل و نقل جاده‌ای عنوان شد، طبیعتاً معایبی هم به همراه این نوع حمل و نقل خواهد بود. اما معایب حمل و نقل جاده ای چیست ؟

معایب حمل و نقل جاده ای
  • برای فواصل خیلی دور استفاده از حمل و نقل جاده‌ ای چندان به‌صرفه نیست. در برخی موارد، استفاده از حمل و نقل ریلی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
  • از نظر زیست‌محیطی، حمل و نقل جاده‌ای خیلی دوستدار محیط‌ زیست نبوده و افرادی که به محیط‌ زیست اهمیت می‌دهند، معتقدند که استفاده از حمل و نقل ریلی بهتر خواهد بود.
  • شرایط آب‌وهوایی می‌تواند تأثیر زیادی بر روی این شکل از حمل و نقل داشته باشد و حتی باعث تغییر در زمان‌بندی شروع حرکت از مبدأ به مقصد بشود.
  • برای بارهای با حجم خیلی زیاد، شاید حمل و نقل جاده‌ای در بین کشورهای مختلف ممکن نباشد. در این شرایط، احتمالا صاحبان بار ترجیح بر حمل و نقل دریایی داشته باشند.
  • پیدا کردن راننده‌ای که تجربه‌ی بالایی در این زمینه داشته و به راهی که در پیش رو است تسلط داشته باشد کمی دشوار است.

البته لازم به ذکر است که در این زمینه اپلیکیشن‌های باربری آنلاین پیشنهاد مناسبی برای پیدا کردن راننده موردنظر به حساب می‌آیند. با اپلیکیشن‌هایی نظیر ترابرنت، می‌توانید از مبادی به مقاصد خاص اعلام بار کرده و راننده خودرو موردنظر خود را به‌سادگی پیدا کنید. همچنین رانندگان فعال در حمل و نقل زمینی، می‌توانند با ورود به اپلیکیشن ترابرنت از اعلام بارهایی که در اطراف آن‌ها صورت گرفته با خبر شده و برای عهده‌دار شدن حمل آن‌ها اقدامات لازم را به عمل بیاورند.

نقش ترابرنت در حمل و نقل جاده ای چیست

اپلیکیشن ترابرنت، بستری را برای شما عزیزان فراهم می‌کند که بتوانید با قیمت مناسب و منصفانه، برای حمل و نقل جاده‌ای اقدام کنید. در صورتی که قصد به‌کارگیری هرگونه خودرو از قبیل نیسان، وانت، خاور، کامیون و … را داشته باشید، می‌توانید از ترابرنت کمک بگیرید.

 برای ثبت بار، هم می‌توانید با نصب اپلیکیشن صاحبان کالا برای این کار اقدام کنید و نوع بار، مبدأ و مقصد، وسیله موردنظر، میزان بار را به ثبت رسانده و منتظر بمانید تا در سریع‌ترین زمان، راننده‌ای که این شرایط را پذیرفته است برای حمل بار با شما تماس بگیرد.

همچنین رانندگان می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن ترابرنت، از اعلام بارهایی که در نزدیکی آن‌ها ایجاد شده است مطلع شده و در صورت مساعد بودن شرایط آن را بر عهده بگیرند.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که حمل و نقل جاده ای چیست و برای چه مواردی به کار می‌آید. باید دقت داشته باشید که حمل و نقل جاده‌ ای هم مانند سایر روش‌های حمل و نقل نیاز به رعایت نکات مهمی دارد. به عنوان مثال، تناسب خودرو و میزان باری که قرار است سوار خودرو حمل کننده بشود، بررسی کامل و دقیق راه پیش رو توسط راننده، بررسی ایمنی خودرو حمل کننده بار، اطمینان از سالم بودن راننده از نظر جسمی و ذهنی و چنین مواردی را می‌توان جزو نکات مهمی که باید در حمل و نقل جاده‌ای به آن توجه داشته باشید قرار داد.

انواع حمل و نقل جاده ای و همچنین انواع خودرویی که در این روش از حمل و نقل به کار گرفته می‌شود مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با بررسی مزایا و معایب حمل و نقل جاده ای می‌توان به این درک رسید که برای یک نیاز خاص، استفاده از این روش حمل و نقل راه مناسبی است یا خیر.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در راستای معرفی انواع حمل و نقل جاده‌ ای در اختیار شما قرار داده باشیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما بدون پاسخ باقی مانده بود، در قسمت نظرات برای ما به ثبت برسانید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.