آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترانزیت داخلی چیست و چه تفاوتی با ترانزیت خارجی دارد؟

ترانزیت داخلی چیست

آیا می‌دانید که ترانزیت داخلی چیست ؟ به نظر شما این نوع ترانزیت چه تفاوتی با ترانزیت خارجی دارد؟ ترانزیت داخلی چه مراحلی دارد؟ هزینه آن چقدر است و بر اساس چه مواردی محاسبه می‌شود؟ در این مقاله از ترابرنت، به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد و برای شما توضیح می‌دهیم که ترانزیت داخلی چه مفهومی دارد و چگونه می‌توانید از این روش برای ترخیص کالای خود استفاده کنید. پس اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این موضوع به دست بیاورید، تا پایان این مقاله از ترابرنت همراه ما باشید.

ترانزیت داخلی چیست؟

در شرایط کلی، ترانزیت به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود و هر یک از این موارد بسته به نوع آنها، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. کسانی که در حوزه صادرات و واردات کالا و یا حتی تجارت کالاهای داخلی فعالیت می‌کنند، اهمیت بسیار زیادی به این نوع ترانزیت می‌دهند. به همین دلیل هم می‌توان گفت که ترانزیت داخلی در فرایند نقل و انتقال کالا به صورت داخلی و بین شهرهای مختلف کشور، اهمیت بالایی دارد.

در این بخش، برای شما توضیح می‌دهیم که ترانزیت داخلی چیست؟ ترانزیت داخلی به روشی گفته می‌شود که در آن شما می‌توانید کالای خود را درون مرزهای کشور جابجا کنید. به عبارت دیگر، ترانزیت داخلی به این معنی است که شما مقدار زیادی بار را از مکانی به مکان دیگر درون مرزها جابجا می‌کنید. در این شرایط، نیازی نیست که کالای شما از مرزها عبور کند و یا وسیله نقلیه از مرزهای کشور عبور نمی‌کند.

گزینه دیگری نیز برای ترانزیت داخلی وجود دارد که در شرایطی از آن استفاده می‌شود که شما بخواهید یک کالای وارداتی را از گمرک یکی از کشورها به یکی دیگر از گمرک‌های همان کشور منتقل کنید تا فرایند ترخیص کالا با سرعت بیشتری همراه شود. این نوع ترانزیت تا حد خیلی زیادی تحت نظارت گمرک انجام می‌شود و می‌تواند کمک زیادی به تسریع ترخیص کالا کند.

برای آشنایی با مفهوم ترانزیت به مقاله ترانزیت چیست مراجعه کنید.

انواع روش‌های ترانزیت داخلی

بعد از این‌که متوجه شدید ترانزیت داخلی چیست و چه مفهومی دارد، نوبت به آن می‌رسد که انواع روش‌های انجام این نوع ترانزیت را نیز بشناسید. اگرچه شاید خیلی از افراد فکر کنند که ترانزیت داخلی فقط با استفاده از کامیون یا تریلی انجام می‌گیرد، اما باید به شما بگوییم که شامل سه نوع مختلف زمینی، هوایی و دریایی است. در این بخش، هر یک از این موارد را به صورت مجزا معرفی می‌کنیم.

۱. ترانزیت داخلی به روش زمینی

اولین نمونه ترانزیت داخلی که اغلب صاحبان کالا برای حمل بارهای سنگین در تناژ بالای خود از آن استفاده می‌کنند، ترانزیت داخلی به روش زمینی است. در این روش، غالبا از خودروهای حامل بار مختلفی مانند تریلی، کامیون و کمپرسی استفاده می شود و کالای مورد نظر از گمرک کشور با استفاده از کامیون، به یکی دیگر از گمرک‌ها ارسال می‌شود.

ترانزیت داخلی به روش زمینی

البته باید بدانید که ترانزیت داخلی به روش زمینی با استفاده از قطار نیز انجام می‌شود که خیلی از افراد آن را با نام ترانزیت ریلی می‌شناسند. لازم به ذکر است که ترانزیت ریلی بیشتر از همه برای حمل بارهای خیلی حجیم‌تر و سنگین‌تر کاربرد دارد و نمی‌توان برای بارهای سبک‌تر از آن استفاده کرد. به عنوان مثال، می‌توان از این روش ترانزیت برای حمل مصالح ساختمانی و یا مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها استفاده کرد.

یکی دیگر از انواع ترانزیت، ترانزیت خارجی است که در مقاله ترانزیت خارجی چیست توضیح می دهیم.

۲. ترانزیت دریایی

ترانزیت دریایی

در این بخش، متوجه می‌شوید که نمونه دریایی ترانزیت داخلی چیست ؟ در روش ترانزیت دریایی، شما می‌توانید کالای خود را با استفاده از کشتی‌های حمل بار، از یکی از گمرک‌ها به گمرک دیگری ارسال کنید. نکته جالب توجه درباره این روش این است که نسبت به روش قبل، توانایی حمل بار با حجم و وزن خیلی بیشتری را دارد. این روش برای کشورهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مرز آبی دارند و صاحبان کالا برای تسریع کارهای گمرکی و ترخیص کالای خود، بار خود را از طریق کشتی به یکی دیگر از بنادر ارسال می‌کنند.

اگرچه این روش نسبت به ترانزیت زمینی هزینه کمتری دارد، اما باید بدانید که برای رسیدن کالای خود به گمرک دوم با استفاده از ترانزیت دریایی، باید زمان نسبتا بیشتری بگذارید. شما می‌توانید از این نوع ترانزیت در کشور ایران در بندرهای مختلف چابهار، رجایی، ماهشهر و امام استفاده کنید. بااین‌حال، باید گفت که ترانزیت دریایی برای کالاهایی با حجم و وزن کم مناسب نیست.

در مقاله ویزا ترانزیت چیست درباره نحوه دریافت این ویزا توضیح داده ایم.

۳. ترانزیت هوایی

ترانزیت هوایی

در نهایت، آخرین نمونه ترانزیت هم با نام ترانزیت هوایی شناخته می‌شود که با توجه به نام آن، می‌توان کاربردش را تا حدودی حدس زد. این روش بیشتر برای کالاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای تاریخ انقضا هستند و باید در سریع‌ترین زمان ممکن از گمرک ترخیص شوند. به عنوان مثال، کالاهایی مانند محصولات کشاورزی فاسد شدنی و یا انواع داروها در این دسته قرار می‌گیرند.

ترانزیت داخلی چه مراحلی دارد؟

در بخش‌های بالا به طور کامل متوجه شدید که ترانزیت داخلی چیست و شامل چه انواعی می‌شود. اکنون نوبت به آن رسیده که مراحل استفاده از این روش را نیز بشناسید. اولین کار برای ترانزیت داخلی، این است که مدارک مورد نیاز و اظهارنامه را به گمرک ارائه دهید. در قدم بعدی، مسئولان مورد نظر کالای شما را با مدارک مطابقت می‌دهند و به طور کامل آنها را بررسی می‌کنند.

ترانزیت داخلی چه مراحلی دارد

در قدم بعد، شما باید به نوعی کالای خود را بیمه کنید تا مطمئن شوید که صحیح و سالم به مقصد می‌رسد و به همین منظور هم باید هزینه مشخصی به متصدی حمل بار بپردازید. سپس کالای شما به طور کامل مورد کارشناسی قرار می‌گیرد و بعد از انجام بررسی های لازم، می‌توانید مجوز بارگیری و ارسال کالا را دریافت کرده و سپس کارهای بارگیری را انجام دهید.

بعد از این‌که کالای شما بارگیری شد و به مقصد در دومین گمرک رسید، کارشناسان باید به طور کاملا دقیق و حرفه‌ای آن را بررسی کنند. درصورتی‌که وضعیت کالا با مشخصات درج شده در مدارک مطابقت داشته باشد، ترانزیت داخلی به اتمام خواهد رسید.

برای آشنایی با کامیون ترانزیت مقاله کامیون ترانزیت را مطالعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای ترانزیت داخلی

به نظر شما مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای ترانزیت داخلی چیست؟ در بخش پیش هم متوجه شدید که برای این‌که بتوانید کارهای ترانزیت داخلی را انجام دهید، باید مدارک خاصی داشته باشید که در این بخش، مهم‌ترین مدارک را به صورت خلاصه نام می‌بریم.

  • فاکتور فروش
  • فهرست عدل بندی
  • ترخیصیه محموله
  • بارنامه کالا
  • گواهی مبدا
  • قبض صادر شده توسط انبار گمرک
  • گواهی ثبت سفارش

مقاله پیشنهادی: درامد راننده ترانزیت بین المللی

هزینه ترانزیت داخلی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه ترانزیت داخلی به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که در این بخش، می‌توانید برخی از مهمترین آنها را مشاهده کنید. باتوجهه به هر یک از این فاکتورها، می‌توانید تا حد خیلی زیادی هزینه ترانزیت داخلی کالای خود را تخمین بزنید.

هزینه ترانزیت داخلی به چه عواملی بستگی دارد

مهم‌ترین فاکتورهای موثر در هزینه ترانزیت داخلی، به شرح زیر هستند:

  • نوع کالا
  • روش ترانزیت داخلی
  • ارزش کالا
  • بیمه
  • مسیر ترانزیت
  • مسافت بین مبدا تا مقصد

پیشنهاد می کنیم مقاله گواهینامه بین المللی ترانزیت را مطالعه کنید.

تفاوت ترانزیت داخلی و خارجی

بعد از این‌که به طور کامل متوجه شدید که ترانزیت داخلی چیست و چه عملکردی دارد، نوبت به آن می‌رسد که تفاوت ترانزیت داخلی و خارجی را نیز بشناسید. درحالی‌که ترانزیت داخلی برای ارسال بارها از یک گمرک به گمرک دیگر درون یک کشور مشترک کاربرد دارد، از ترانزیت خارجی زمانی استفاده می‌شود که شما بخواهید کالاهای سنگین خود را از گمرک کشوری به گمرک کشور دیگر بفرستید.

باتوجه به این نکته، می‌توان گفت که مهمترین تفاوت ترانزیت داخلی و خارجی که بسیار مشهود است، این است که در روش خارجی، کالا به خارج از مرزها ارسال می‌شود. بااین‌حال، سایر فاکتورهای ترانزیت خارجی مانند قوانین آن، شباهت خیلی زیادی به قوانین ترانزیت داخلی دارد.

برای حمل بار بین الملل با ترابرنت اطلاعات خود را وارد کنید

سخن پایانی

باتوجه به موارد موجود در این مقاله، به احتمال زیاد متوجه شدید که ترانزیت داخلی چیست؟ همان‌طورکه گفتیم، شما می‌توانید در این روش کالای خود را از گمرک یک کشور به گمرک دیگر همان کشور بفرستید که این امر منجر به تسریع در روند ترخیص کالا و در نتیجه، ارسال آن به مقصد می‌شود. در میان روش‌های مختلف ترانزیت داخلی، ترانزیت زمینی بهترین گزینه است. زیرا شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن یک کامیون متناسب با بار خود در کشورتان پیدا کنید و بعد از بارگیری، خیلی سریع آن را به گمرک دیگر بفرستید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.