آنچه در این مقاله می‌خوانید

همه نکاتی که درباره رانندگی در جاده باید بدانید

همه نکاتی که درباره رانندگی در جاده باید بدانید

رانندگی در جاده فوت و فن‌های مخصوص به خود را دارد که اگر آن‌ها را بلد نباشید، احتمال بروز تصادفات و مشکلات جبران‌ناپذیری برای شما وجود دارد. اگرچه شاید خیلی از افراد فکر کنند که مهارت زیادی در رانندگی دارند، اما رعایت برخی نکات ساده می‌تواند جلوی مشکلات زیادی را بگیرد. به همین دلیل ما می‌خواهیم در اینجا اطلاعات کاملی درباره فوت و فن‌های رانندگی در جاده را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید تسلط کاملی بر رانندگی در جاده‌های مختلف و شرایط آب و هوایی متنوعی داشته باشید.

به یاد داشته باشید که رانندگی تنها داشتن گواهینامه نیست و برای رسیدن به مقصد، شما باید هم به‌صورت تئوری و هم به‌صورت عملی، اطلاعات کاملی داشته باشید و بتوانید از آن‌ها در شرایط مختلف استفاده کنید. علاوه بر این، اگر بخواهید در مسیرهای طولانی رانندگی کنید، باید این نکات را بیشتر از قبل در نظر بگیرید؛ چراکه بی‌توجهی به این فوت‌وفن‌ها باعث می‌شود که جان شما و سایر سرنشینان به خطر بیافتد.

نکات رانندگی در جاده

همان‌طورکه تاکنون متوجه شدید، رانندگی در جاده پیچیدگی‌های خودش را دارد و به همین دلیل قبل از شروع رانندگی، باید نکات زیادی را مورد توجه قرار دهید. در ادامه هر یک از این نکات را به ترتیب نام می‌بریم و حتما قبل از آغاز سفر خود، به همه این موارد توجه کنید.

نکات رانندگی در جاده

1. بررسی کامل خودرو

اولین و مهم‌ترین فاکتوری که برای رانندگی در جاده باید حتما مدنظر قرار دهید، بررسی کامل خودرو است. از تایر‌ها گرفته تا لنت‌ها و سایر اجزای مکانیکی خودرو را به طور کامل بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکلی در مسیر مشکلی برای شما به وجود نمی‌آید. علاوه بر مسائل فنی و مکانیکی، مطمئن شوید که خودرو یا وسیله شما از نظر ایمنی هم کاملا سالم است تا در صورت بروز خطر بتواند از شما و  سایر سرنشینان محافظت کند.

اگر خودروی شما هر گونه مشکل فنی و ایمنی داشت، قبل از حرکت حتما به مکانیکی بروید و مشکل را برطرف کنید. اطمینان حاصل کنید که ماشین‌تان لنت ترمز سالمی دارد و تایر‌های آن کاملا آج‌دار هستند.

در این رابطه می توانید مقاله مدارک لازم برای معاینه فنی را مطالعه کنید.

2. قرار ندادن وسایل زیر صندلی راننده

خیلی  از افراد عادت دارند که موقع سفرهای طولانی وسایل زیادی همراه خود می‌برند و اگر صندوق عقب جای همه این وسایل را ندهد، بخش زیادی از آن‌ها را زیر صندلی‌ها قرار می‌دهند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و عادت دارید که موقع سفر تعداد زیادی از وسایلی مانند قفل فرمان، بطری آب و سایر موارد این‌چنینی را زیر صندلی راننده بگذارید، باید به شما بگوییم که هر چه سریع‌تر آن‌ها را بردارید و در جای دیگری قرار دهید.

قرار ندادن وسایل زیر صندلی راننده

اگرچه شاید خیلی به چشم نیاید، اما قرار دادن وسایل زیادی روی صندلی راننده باعث می‌شود که خطرات زیادی برای شما پیش بیاید. به همین دلیل اگر شما نیز می‌خواهید از نظر ایمنی مطمئن باشید که مشکلی برای شما و سرنشینان پیش نمی‌آید، حتما وسایل زیر صندلی راننده را بردارید تا در شرایط بحرانی راننده بتواند آن را کنترل کند.

3. درست نشستن

یکی دیگر از نکات و فاکتورهای بسیار مهم برای رانندگی در جاده که اهمیت زیادی برای سالم رسیدن به مقصد دارد، نحوه نشستن راننده است. راننده باید کاملا صاف بشیند و در حالتی باشد که به‌خوبی جلو را ببیند. اگر می‌خواهید برای مسیر طولانی رانندگی کنید، مطمئن شوید که به‌گونه‌ای نشسته‌اید که با خم کردن بازوی خود، خیلی راحت می‌توانید به فرمان دسترسی داشته باشید و در عین حال خسته هم نشوید.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که شانه‌های شما به صندلی چسبیده باشد. از سوی دیگر، نحوه نشستن راننده باید به‌گونه‌ای باشد که به تمام پدال‌ها دسترسی راحتی داشته باشد و به‌راحتی بتواند پای خود را بر آن‌ها فشار دهد. پس نحوه نشستن و داشتن دید درست رو به جلو، جزو مهم‌ترین نکات رانندگی در جاده به شمار می‌روند.

در این رابطه می توانید مقاله ایمنی در رانندگی را مطالعه کنید.

4. درست قرار دادن دست‌ها

فاکتوردیگری که اهمیت زیادی برای رانندگی درست در جاده دارد، نحوه قرار دادن دست‌هاست. شما باید  دست‌های خود را در حالت ساعت‌های 3 و 9 قرار دهید. بدین صورت که دست‌های شما باید دقیقا در روبروی یکدیگر در بخش‌های کناری فرمان باشند.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان انگشتان‌تان را بین فرمان قرار ندهید و برای چرخاندن آن، از انگشتان‌تان استفاده نکنید. خیلی از راننده‌ها عادت دارند که موقع رانندگی، دست‌های خود را روی فرمان به یکدیگر گره می‌زنند. این کار باعث می‌شود که ناگهان کنترل خودرو از دست آن‌ها رها شود و نتوانند به‌خوبی شرایط بحرانی را مدیریت کنند.

درست قرار دادن دست‌ها

5. رانندگی با سرعت مجاز

یکی دیگر از نکات رانندگی در جاده که باید حتما مدنظر قرار دهید، رانندگی با سرعت مجاز است. وقتی از رانندگی با سرعت مجاز صحبت می‌کنیم، شاید خیلی از افراد فکر کنند که باید با سرعت خیلی پایینی رانندگی کنند. این در حالی است که رانندگی با سرعت خیلی کم باعث می‌شود خودروهای پشت سری به شما برخورد کنند. به همین دلیل بهتر است که همیشه سرعت مجاز رانندگی را بدانید و با همان سرعت برانید. این امر موجب می‌شود که تا حد زیادی از بروز تصادفات جلوگیری شود.

در صورت تمایل می توانید مقاله قیچی شدن تریلی را مطالعه کنید.

6. رعایت فاصله طولی با خودروی جلویی

فوت و فن رانندگی در جاده به اینجا محدود نمی‌شود و فاکتور دیگری که باید حتما آن را مد نظر قرار دهید، این است که با خودرو جلویی خود فاصله مناسبی داشته باشید. این نکته یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل برای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای به شمار می‌رود.

برای مثال، اگر خودروی جلوی شما به هر دلیلی ناگهان روی ترمز بزند و شما فاصله طولی خود را با آن ماشین حفظ نکرده باشید، به‌راحتی به خودروی جلویی برخورد خواهید کرد و تصادف رخ می‌دهد. در نتیجه این امر، ممکن است مشکلات مالی و جانی زیادی برای شما پیش بیاید که تنها با رعایت فاصله طولی می‌توانید از بروز همه این مشکلات جلوگیری کنید.

رعایت فاصله طولی با خودروی جلویی

توجه داشته باشید که رعایت این نکته در جاده‌های لغزنده و بارانی اهمیت خیلی بیشتری دارد. ازاین‌رو، مطمئن شوید که فاصله طولی خود را با ماشین‌های جلویی به‌صورت کاملا استاندارد رعایت می‌کنید. این امر یکی از اصلی‌ترین فاکتورها برای رانندگی در جاده در نظر گرفته می‌شود که امنیت را برای شما و سایر سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

پیشنهاد می کنیم مقاله حمل بار از یزد به تهران را مطالعه کنید.

7. شناختن درست لاین‌های مختلف جاده

همان‌طورکه می‌دانید، اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها دارای لاین‌های مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها برای سرعت خاصی در نظر گرفته شده‌اند. به همین دلیل اگر شما می‌خواهید رانندگی مطمئنی داشته باشید و در طول مسیر با مشکل خاصی مواجه نشوید، باید هر یک از این لاین‌ها را به طور کامل بشناسید و بدانید که با هر سرعتی باید در کدام یک از این لاین‌ها رانندگی کنید.

در میان لاین‌های مختلف اتوبان هرچه به سمت راست نزدیک‌تر می‌شویم، یعنی این‌که سرعت خود را کمتر کنیم؛ پس لاین‌های سمت راست اتوبان بزرگراه‌ها غالبا برای سرعت پایین طراحی‌شده‌اند. این در حالی است که سمت چپ برای سرعت بالا طراحی شده‌اند و اگر بخواهید با سرعت بیشتری رانندگی کنید، باید در این لاین‌ها برانید.

شناختن درست لاین‌های مختلف جاده

توجه به این نکته باعث می‌شود که از بروز بسیاری از تصادفات جلوگیری کنید. پس اگر می‌خواهید  با سرعت پایینی رانندگی کنید، به سمت راست و اگر می‌خواهید با سرعت بالایی رانندگی کنید، به سمت چپ بروید. اگر هم خواستید از یک لاین وارد لاین دیگر شوید، حتما از راهنما استفاده کنید تا خودروهای پشت سر شما متوجه تغییر جهت شوند و با شما برخورد نکنند.

برای آشنایی با بیمه مناسب رانندگان مقاله بیمه تکمیلی رانندگان کامیون را مطالعه نمایید.

8. عدم ورود به شانه خاکی جاده

یکی از نکات اساسی رانندگی در جاده که باید حتما آن را مد نظر قرار دهید، عدم ورود به شانه خاکی جاده است. شاید خیلی از راننده‌ها بخواهند برای دوری از دست‌انداز‌های بزرگ، وارد شانه خاکی شوند. این در حالی است که خیلی مواقع در شانه خاکی جاده‌ها شیشه خورده، میخ و اجسام تیز دیگری وجود دارند که شاید رد شدن از روی آن‌ها باعث شود که تایر خودروی شما پنچر شود.

اگر در شانه خاکی و یا کنار جاده اجسام تیزی وجود نداشته باشد، باز هم نباید در این مناطق رانندگی کنید؛ زیرا آسفالت کناره‌های جاده کیفیت پایینی دارند و رانندگی با سرعت بالا روی این آسفالت باعث می‌شود که احتمال ترکیدن تایر چندین برابر افزایش پیدا کند. پس تا حد امکان در لاین خود و دور از حاشیه جاده رانندگی کنید تا مشکلاتی مانند انحراف خودرو و پنچری تایر برای شما پیش نیاید.

9. افزایش سرعت با روشی درست و اصولی

اگر در جاده رانندگی می‌کنید و می‌خواهید سرعت خود را افزایش دهید، به هیچ عنوان به‌طور ناگهانی پای خود را روی پدال گاز فشار ندهید. فشار دادن ناگهانی پا روی پدال گاز باعث می‌شود که لاستیک‌های خودرو بلند شده و احتمال چپ کردن شما افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل هم به‌آرامی پای خود را روی پدال گاز فشار دهید و با قرار دادن درست دست‌ها روی غربیلک فرمان، سرعت آن را افزایش دهید.

افزایش سرعت با روشی درست و اصولی

اگر تمابل دارید در مورد نگهداری از لاستیک خودرو بیشتر بدانید، مقاله نگهداری لاستیک خودرو را مطالعه کنید.

10. درست ترمز گرفتن

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که برای رانندگی در جاده باید در نظر بگیرید، نحوه درست ترمز گرفتن است. فرض کنید در شرایطی قرار گرفته‌اید که باید ترمز بگیرید. در این شرایط و یا ورود به یک دست‌انداز، باید پای خود را به‌آرامی و به‌صورت پیوسته روی پدال ترمز قرار دهید تا کاهش سرعت خودرو به‌آرامی انجام شود.

ترمز کردن ناگهانی باعث می‌شود که جلوبندی خودروی شما کاملا به زمین برسد و در نتیجه، ماشین شما می‌خواهد از کمک فنر‌ها استفاده کرده و مجددا به حالت قبلی خود برگردد. در این شرایط، فشار زیادی روی لاستیک‌های جلو وجود دارد زیرا کمک فنر‌ها می‌خواهند فشار را کاهش دهند. این امر باعث می‌شود که کنترل خودروی خود را از دست بدهید و ماشین به جهات دیگر بلغزد.

درست ترمز گرفتن

پس باتوجه‌به مواردی که در بالا گفتیم، متوجه شدید که برای کاهش سرعت، باید از ترمز‌های دنباله‌دار استفاده کنید. فرقی ندارد که بخواهید در پیچ سرعت خود را کم کنید و یا به یک دست‌انداز نزدیک می‌شوید؛ در هر یک از این شرایط، ترمز‌های دنباله‌دار و مداوم را برای کاهش سرعت خودرو فراموش نکنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله کارت سلامت رانندگان چیست را مطالعه نمایید.

11. رانندگی با دنده سبک در جاده‌های کفی و خلوت

تقریبا اغلب خودرو‌های ما برای حرکت، سوخت‌هایی مانند بنزین و گاز مصرف می‌کنند. از سوی دیگر، راننده‌ها به دنبال روشی هستند که باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شود تا بتوانند از نظر مالی کمی سفر خود را مدیریت کنند. برای این‌که خودروی شما سوخت کمتری مصرف کند، می‌توانید به یکی از مهم‌ترین نکات رانندگی در جاده توجه کنید و آن هم رانندگی با دنده سبک در جاده‌های کفی و خلوت است.

این بدان معنی است که اگر در یک جاده کفی و خلوت در حال رانندگی هستید، نیازی نیست که حتما روی دنده 4 با دور موتور خیلی بالا رانندگی کنید. برای کاهش مصرف سوخت خودروی خود، می‌توانید به دنده‌های 5 یا 6 بروید و با دور موتور پایین به مسیر خود ادامه دهید. این امر باعث می‌شود که مصرف سوخت خودروی شما تا حد بسیار زیادی پایین بیاید و همچنین فشار کمتری روی پیشرانه وارد شود.

12. استفاده از دنده معکوس در جاده‌های لغزنده و سراشیبی

پیش از این گفتیم که برای ترمز گرفتن باید به‌صورت متداوم و دنباله‌دار سرعت خود را کم کنید. اما این نکته، فقط برای جاده‌های معمولی و کفی کاربرد دارد. آخرین فوت و فن رانندگی در جاده که به شما معرفی می‌کنیم، نحوه ترمز گرفتن در جاده‌های لغزنده است. اگر در یک جاده سراشیبی و یا لغزنده هستید، برای کاهش سرعت خود بهتر است به جای ترمز‌های مدام، از دنده معکوس استفاده کنید.

استفاده از دنده معکوس در جاده‌های لغزنده و سراشیبی

این امر باعث می‌شود که علاوه بر کاهش سرعت خودرو، فشار خیلی کمتری روی لنت‌های ترمز وارد شود و در نتیجه، شما با خیا‌ل‌راحت‌تری در طول مسیر رانندگی کنید. این مورد یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکات برای رانندگی در جاده در نظر گرفته می‌شود که برای جاده‌های سراشیبی و لغزنده اهمیت بیشتری دارد. البته فراموش نکنید که دنده معکوس گرفتن در رانندگی و به‌خصوص جاده‌های لغزنده و سراشیبی به مهارت بیشتری نیاز دارد که باید مطمئن شوید این مهارت را دارید.

در صورت تمایل می توانید مقاله استراحتگاه بین راهی تهران مشهد را مطالعه کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله برخی از اصلی‌ترین نکات و ترفندهای رانندگی در جاده را در اختیار شما قرار دادیم. همان‌طورکه متوجه شدید، نکات بسیار زیادی برای رانندگی در جاده وجود دارند که شاید کمی پیش‌پاافتاده باشند، باتوجه‌به هر یک از این نکات باعث می‌شود که از خیلی از تصادفات جاده‌ای جلوگیری کنید و امنیت خود و سایر سرنشینان را حفظ نمایید.

اگرچه رانندگی با سرعت بالا خیلی لذت‌بخش است، اما فراموش نکنید که هر جاده و خودرویی امکان رانندگی با سرعت بالا را ندارد. علاوه بر این‌که اگر خطای انسانی در کنار سرعت بالا همراه شود، می‌تواند به قیمت جان شما یا عزیزان‌تان تمام شود. به همین دلیل هم قبل از هر رانندگی به‌خوبی خودروی خود را چک کرده و مطمئن شوید که احساس خواب‌آلودگی و خستگی ندارید. سپس با در نظر گرفتن هر یک از نکاتی که در بالا گفتیم، به رانندگی ادامه دهید.

4.3/5 - (16 امتیاز)

1 دیدگاه در “همه نکاتی که درباره رانندگی در جاده باید بدانید

  1. ناشناس گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.