آنچه در این مقاله می‌خوانید

گواهینامه بین المللی ترانزیت برای چه کسانی لازم است؟

گواهینامه بین المللی ترانزیت

برای این که بتوانید خارج از کشور و در کشورهای دیگر هم رانندگی کنید، باید حتما گواهینامه بین المللی ترانزیت داشته باشید. البته این موضوع برای افرادی است که می‌خواهند با خودروی خود به کشورهای خارجی بروند و یا کالاهایی را منتقل کنند.

در این مقاله از ترابرنت، اطلاعات بیشتری درباره نحوه گرفتن گواهینامه بین المللی در اختیار شما قرار می‌دهیم و همچنین می‌گوییم که شرایط گرفتن این گواهینامه چگونه است. پس اگر شما هم می‌خواهید بدانید که چطور گواهینامه بین المللی بگیریم و در کشورهای دیگر هم رانندگی کنیم، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

ممکن است شما به دلایل متعددی مجبور شوید که در کشورهای دیگر رانندگی کنید. در این شرایط، نمی‌توانید در همان لحظه برای گرفتن گواهینامه بین المللی اقدام کنید. به عبارت دیگر، شما باید از مدت‌ها پیش شرایط گرفتن گواهینامه بین المللی ترانزیت را مطالعه کرده باشید و بر همان اساس، این مدرک را بگیرید. البته بهتر است قبل از اقدام برای دریافت این گواهینامه، اطلاعات بیشتری درباره هزینه و مدت زمان تمدید آن به دست بیاورید. همه این موارد را در این مقاله توضیح خواهیم داد.

گواهینامه بین المللی چیست؟

همان‌طورکه از نام آن هم می‌توان حدس زد، گواهینامه بین المللی در واقع نوعی کارت است که به شما این اجازه را می‌دهد تا به صورت بین المللی و در کشورهای دیگر رانندگی کنید. در زبان انگلیسی، گواهینامه بین المللی با اختصار IDP شناخته می‌شود و در واقع، نوعی مدرک بین المللی و رسمی است که بیشتر کشورهای خارجی آن را قبول می‌کنند.

گواهینامه بین المللی چیست

نکته جالب توجه درباره گواهینامه بین المللی، این است که می‌توان از آن برای رانندگی انواع خودروها و یا حتی موتور سیکلت استفاده کرد. با این حال، باید بدانید که شاید گواهینامه بین المللی ترانزیت با خودروهای سواری دیگری مانند اتومبیل‌های شخصی و یا حتی موتور سیکلت متفاوت باشد.

اگر شما هم می‌خواهید برای گرفتن گواهینامه بین المللی اقدام کنید، خوب است بدانید که این نوع گواهینامه بر اساس تفاهمنامه وین که به تصویب 180 کشور رسیده، صادر می‌شود. بر اساس این توافقنامه، فردی که بتواند گواهینامه بین المللی را دریافت کند، فقط این امکان را خواهد داشت که در کشورهایی رانندگی کند که عضو این تفاهمنامه هستند. به همین دلیل هم برای گرفتن این گواهینامه، اول از همه باید اطمینان حاصل کنید که آیا کشور مورد نظر شما یکی از اعضای این تفاهمنامه است یا خیر.

زیرا شاید برخی از کشورهای دیگر، قوانینی را به تصویب رسانده باشند که راننده فقط باید در همان کشور گواهینامه بگیرد. اما به طور کلی، اگر شما گواهینامه بین المللی ترانزیت را داشته باشید، می‌توانید در بیشتر از 180 کشور به راحتی رانندگی کنید و این امر، کار شما را خیلی راحت تر می کند تا این که در کشورهای دیگر، گواهینامه بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله شرایط گواهینامه پایه یک را مطالعه کنید.

گواهینامه بین المللی برای چه افرادی ضروری است؟

گواهینامه بین المللی برای چه افرادی ضروری است

به طور کلی، هر کسی که بخواهد با اتومبیل شخصی به خارج از کشور برود و یا به هر دلیل دیگری در کشورهای دیگر رانندگی کند، باید گواهینامه بین المللی داشته باشد. گواهینامه بین المللی ترانزیت به شما این امکان را می‌دهد که خیلی راحت و بدون هیچ گونه نگرانی از تمام خدمات حمل و نقل مربوط به خودرو نیز بهره‌مند شوید.

هیچ تفاوتی ندارد که شما بخواهید با خودروی خود به کشورهای دیگر بروید و یا در همان کشور مورد نظر خود، یک خودرو خریداری و یا اجاره کنید. زیرا اگر بخواهید در کشورهای دیگر رانندگی کنید، نیاز به گواهینامه بین المللی خواهید داشت. حتی در برخی از کشورها، از شما می‌خواهند که برای رانندگی کردن، علاوه بر گواهینامه بین المللی، گواهینامه مربوط به کشور خودتان یا همان گواهینامه ملی را نیز ارائه دهید. به همین دلیل هم گواهینامه بین المللی و هم گواهینامه کشور ایران را با خود به همراه داشته باشید.

در مقاله درامد راننده ترانزیت بین المللی درباره این موضوع با جزییات بیشتر توضیح داده ایم که می توانید مطالعه کنید.

شرایط گواهینامه بین المللی

بسیاری از کسانی که برای دریافت این مدرک اقدام می‌کنند، می‌پرسند که چطور گواهینامه بین المللی بگیریم؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که مهمترین فاکتوری که شما باید رعایت کنید، این است که شرایط گرفتن گواهینامه بین المللی ترانزیت را داشته باشید. در این بخش، مهمترین شرایطی که شما باید حتما داشته باشید تا بتوانید گواهینامه بین المللی را بگیرید را نام می‌بریم.

شرایط گواهینامه بین المللی

1. بهره‌مندی از گواهینامه رانندگی ملی

اولین و مهم‌ترین موضوعی که قبل از دریافت گواهینامه بین المللی ترانزیت باید حتما مد نظر قرار دهید، این است که باید گواهینامه رانندگی ملی نیز داشته باشید. پس اگر در کشور ایران گواهینامه ندارید، نمی‌توانید برای دریافت گواهینامه بین المللی نیز اقدام کنید؛ بنابراین، اول از همه برای گرفتن گواهینامه رانندگی ملی اقدام نمایید.

2. شرایط سنی مناسب

در کشورهای دیگر هم مانند ایران، کودکان و نوجوانان امکان رانندگی ندارند. در این کشورها هم حداقل افراد باید از 18 سال به بعد برای گرفتن گواهینامه بین المللی اقدام کنند. پس اگر بیشتر از 18 سال سن دارید، واجد شرایط گرفتن گواهینامه بین المللی ترانزیت خواهید بود.

3. داشتن تجربه رانندگی

در نهایت، آخرین شرطی که تقریبا همه کشورها برای دادن گواهینامه بین المللی مد نظر قرار می‌دهند، این است که فرد مورد نظر باید تجربه رانندگی داشته باشد. به عبارت دیگر، افراد آماتور نمی‌توانند این گواهینامه را بگیرند و فردی که بخواهد برای دریافت این گواهینامه اقدام کند، باید حداقل یک سال تجربه رانندگی در کشور خودش و یا کشورهای دیگر را داشته باشد.

برای شناخت شرایط دریافت ویزای ترانزیت به مقاله ویزا ترانزیت چیست مراجعه کنید.

هزینه گواهینامه بین المللی

خوشبختانه هزینه گواهینامه بین المللی نسبتا مقرون به صرفه است و تقریبا هر کسی که بخواهد از کشور خارج شود و در کشورهای دیگر رانندگی کند، به راحتی می‌تواند از پس این هزینه بر بیاید. اغلب موارد، هزینه گواهینامه بین المللی بین 250 تا 350 هزار تومان است که این هزینه علاوه بر صدور گواهینامه، برای ترجمه گواهینامه به 8 زبان زنده دنیا در نظر گرفته می‌شود.

هزینه گواهینامه بین المللی

زبان‌هایی که گواهینامه بین المللی شما به آنها ترجمه می‌شوند، شامل مواردی مانند انگلیسی، فرانسوی، عربی، آلمانی، اسپانیایی، روسی، چینی و فارسی هستند. البته باید بدانید که گواهینامه بین المللی ترانزیت اعتبار نسبتا کمی دارد و نهایتا می‌توانید به مدت یک سال از آن استفاده کنید.

این در حالی است که شاید برخی از افراد که رفت و آمد خیلی زیادتری به کشورهای دیگر دارند، بخواهند این مدرک را با اعتبار بیشتر تهیه کنند که در این صورت، امکان دریافت آن به مدت 3 ساله وجود دارد. البته برای دریافت این مدرک با اعتبار سه ساله، باید هزینه سه برابری بپردازید.

لازم به ذکر است که افرادی که قصد دارند با استفاده از خودروی خود به کشورهای دیگر بروند و رانندگی کنند، باید هزینه بیشتری بپردازند. زیرا بخش زیادی از این هزینه برای تعویض پلاک آنها در نظر گرفته می‌شود. در این شرایط، پلاک ایرانی خودروی شما برداشته و متناسب با کشور مقصدتان، پلاک دیگری جایگزین آن می‌شود.

مقاله پیشنهادی: بیمه حمل و نقل بین المللی

مدارک لازم برای گواهینامه بین المللی

با توجه به موارد قبل، به احتمال خیلی زیاد شما هم وسوسه شده‌اید که مدرک گواهینامه بین المللی ترانزیت را دریافت کنید. به یاد داشته باشید که نقص در هر یک از این مدارک، می‌تواند روند دریافت گواهینامه بین المللی شما را به تعویق بیندازد. مهم‌ترین مدارک لازم برای گواهینامه بین المللی ترانزیت، عبارت‌اند از:

  • اصل گواهینامه ملی
  • شناسنامه یا کارت ملی
  • دو قطعه عکس رنگی با سایز 3 در 4
  • رسید پرداخت هزینه‌های صدور گواهینامه بین المللی
مدارک لازم برای گواهینامه بین المللی

نحوه دریافت گواهینامه بین المللی ترانزیت

بعد از این که تمام مدارک خود را آماده و هزینه مورد نیاز را نیز پرداخت کردید، نوبت به آن می‌رسد که بدانید چطور گواهینامه بین المللی بگیریم؟ خوشبختانه گرفتن گواهینامه بین المللی کار دشواری نیست و شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون هیچ گونه درگیری‌های اداری، این مدرک را بگیرید.

برای دریافت این مدرک، فقط کافی است که به یکی از مراکز دریافت گواهینامه بین المللی در کشور خودمان بروید. بدین منظور، سازمان‌های متنوعی فعالیت می‌کنند که برخی از مهم‌ترین آنها، مراکز اصلی سازمان گردشگری و اتومبیلرانی، نمایندگی‌های اتحادیه رانندگان حرفه‌ای و نمایندگی‌های گردشگری در شهرستان‌ها هستند.

توجه داشته باشید که برای گرفتن این مدرک، نیازی نیست که حتما به دفاتر پلیس به اضافه 10 بروید. تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که به یکی از مراکز گردشگری بروید و مدارکی که پیش از این گفتیم را به طور دقیق آماده کرده و ارائه دهید. بعد از ارائه مدارک و پرداخت هزینه‌های لازم، روند کارهای اداری و صدور گواهینامه بین المللی شما انجام می‌شود و می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، این مدرک را بگیرید.

آیا برای دریافت گواهینامه بین المللی باید امتحان بدهیم؟

بر اساس مواردی که در نحوه دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی ترانزیت گفتیم، شما هیچ نیازی ندارید که برای دریافت این گواهینامه، حتما امتحان داده باشید.

آیا برای دریافت گواهینامه بین المللی باید امتحان بدهیم

به عبارت دیگر، اصلا امتحانی برای این منظور طراحی نشده است و تنها چیزی که شما نیاز دارید، این است که هزینه و مدارک مورد نیاز را به مراکزی که گفتیم، مانند کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی در ایران، ارائه دهید تا مدرک گواهینامه بین‌المللی شما صادر شود. ساده بودن روند دریافت این گواهینامه، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که خیلی از افراد برای دریافت آن اقدام می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: ترانزیت داخلی چیست

زمان تحویل گواهینامه بین المللی ترانزیت

همان‌طورکه تاکنون متوجه شدید، فرایند صدور گواهینامه بین المللی ترانزیت در کشور ما توسط مراکزی مانند اتومبیلرانی و جهانگردی انجام می‌شود. بعد از این که شما تمام مدارک و هزینه‌های لازم را به این مراکز ارائه کردید، باید منتظر بمانید تا مدرک گواهینامه بین المللی شما صادر شود.

در شرایط کلی، حداقل 20 روز کاری طول می‌کشد تا این گواهینامه را برای شما صادر کنند. البته برای تسریع روند صدور این گواهینامه، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از آن هم با مرکز کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تماس بگیرید تا زمان دقیق دریافت گواهینامه خود را بدانید.

در مقاله کامیون ترانزیت به طور کامل درباره این کامیون ها توضیح داده ایم.

آیا گواهینامه بین المللی قابل تمدید است؟

در بخش‌های قبل هم به اختصار گفتیم که اغلب موارد، گواهینامه بین المللی یک سال اعتبار دارد که در صورت نیاز، می‌توانید همان ابتدا این گواهینامه را با اعتبار حداکثر 3 ساله دریافت کنید.

آیا گواهینامه بین المللی قابل تمدید است

بااین‌حال، باید بگوییم که تمدید گواهینامه بین المللی مانند گواهینامه ملی در ایران، انجام نمی‌شود و اگر شما بخواهید این مدرک را مجددا بگیرید، باید تمام مراحلی که پیش از این گفتیم را از ابتدا طی کنید و هزینه‌های لازم را نیز بپردازید. این در حالی است که گواهینامه رانندگی ملی در ایران خیلی راحت‌تر تمدید می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، برای شما عزیزان توضیح دادیم که گواهینامه بین المللی ترانزیت چیست و چگونه باید آن را دریافت کنید. همان‌طورکه مشاهده کردید، این مدرک به شما این امکان را می‌دهد که در کشورهای دیگر هم بدون هیچ گونه نگرانی رانندگی کنید. پس اگر شما هم قصد رفتن به کشورهای دیگر و رانندگی در آنجا را دارید، بهتر است حتما تمام مدارک برای گرفتن گواهینامه بین المللی را آماده کنید.

خوشبختانه گرفتن این مدرک هیچ گونه چالش خاصی ندارد و می‌توانید خیلی سریع، برای دریافت آن اقدام کنید. اگر هر سوال دیگری درباره نحوه دریافت گواهینامه بین المللی ترانزیت دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید. کارشناسان ما به طور دقیق و حرفه‌ای، به تمام سوالات شما پاسخ خواهند داد.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.