آنچه در این مقاله می‌خوانید

آخرین نوشته ها

اطلاع از شرایط گواهینامه پایه یک 1402

اطلاع از شرایط گواهینامه پایه یک 1401

شرایط گواهینامه پایه یک بر چه اساسی است؟ هزینه گواهینامه پایه یک چقدر است؟ مدارک لازم برای گواهینامه پایه یک شامل چه مواردی می‌شود؟ طبق قوانین راهنمایی رانندگی کشور انواع گواهینامه‌های رانندگی به سه دسته تقسیم می‌شوند. زمانی که افراد به سن 18 سالگی می‌رسند و شرایط آن را پیدا می‌کنند تا برای دریافت گواهینامه اقدام کنند، پس از انجام مراحلی که شامل آزمون‌های تئوری و عملی است موفق می‌شوند تا گواهینامه‌ی پایه سوم دریافت کنند. افراد دارای گواهینامه پایه سوم، مجاز به راندن انواع خودروهای سبک سواری هستند.

درصورتی‌که قصد داشته باشید مجوز راندن خودرو‌های نیمه سنگین مثل ون و انواع مینی‌بوس را دریافت کنید باید برای اخذ گواهینامه پایه دوم وارد عمل شوید. پس از گذشت 2 سال از دریافت گواهینامه پایه سوم می‌توانید برای گرفتن گواهینامه پایه دوم اقدام کنید.

گواهینامه پایه یک مخصوص رانندگان انواع اتومبیل باری با ظرفیت بیشتر از 6 تن و همچنین اتوبوس‌های مسافربری با ظرفیت بیشتر از 26 نفر است.

طبیعی است که برای دریافت گواهینامه پایه دوم شرایط و آزمون‌های سخت‌تری نسبت به گواهینامه پایه سوم وجود دارد و به همین ترتیب، آزمون‌ها و ضوابطی که برای دریافت گواهینامه پایه اول وجود دارد، بسیار سخت‌تر از شرایط گواهینامه پایه دوم و پایه سوم است.

در صورتی که تمایل دارید از شرایط گواهینامه پایه یک اطلاع داشته باشید، می‌توانید با مطالعه‌ی این مقاله اطلاعات خود را تا سطح بسیار زیادی بالا ببرید. پس اگر به این قصد وارد این صفحه شده‌اید تا پایان همراه ما باشید.

شرایط اخذ گواهینامه پایه یک چیست؟

همان‌طور که گفتیم شرایط گواهینامه پایه یک خیلی بیشتر و سخت‌تر از گواهینامه پایه سه یا پایه دو است. همچنین آزمون‌هایی که برای دریافت این گواهینامه وجود دارد به‌مراتب دشوارتر از شرایط سایر گواهینامه‌ها است. در این قسمت ما شرایطی که برای گرفتن گواهینامه پایه یک وجود دارد را عنوان کرده‌ایم تا اگر قصد دریافت این گواهینامه را دارید با قوانینی که برای این کار وجود دارد آشنا شوید.

شرایط گواهینامه پایه یک چیست

مقاله پیشنهادی: حمل بار به اراک

  • گذشتن 2 سال از تاریخ دریافت گواهینامه پایه دوم. (همچنین برای دریافت گواهینامه پایه دوم، گذشت دو سال از صدور گواهینامه پایه سوم الزامی است.)
  • دارا بودن حداقل 25 سال سن
  • داشتن دست کم 6 ماه اعتبار تا تاریخ انقضای گواهینامه پایه دوم
  • داشتن گواهی سلامت جسمی، روحی و روانی به همراه مدرک عدم اعتیاد
  • انجام معاینات جسمی، نزد پزشک مربوط به این کار
  • طی کردن دوره‌های آموزشی تئوری و عملی مربوط به گواهینامه پایه اول
  • قبولی در آزمون آیین نامه راهنمایی رانندگی که شامل قوانین راهنمایی رانندگی و همچنین اطلاعات فنی راجع به خودرو است. (همانند گواهینامه پایه سوم، برای وارد شدن به مرحله‌ی آزمون عملی قبولی در این مرحله ضروری است. همچنین محدودیتی برای تعداد انجام آزمون آیین نامه وجود ندارد.)
  • قبولی در آزمون عملی رانندگی با خودرو سنگین که می‌تواند اتوبوس باشد یا کامیون. طبیعتاً، این مرحله مهم‌ترین بخش کار در گرفتن گواهینامه پایه یک است که طبیعتاً آزمون آن بارها سخت‌تر از آزمون شهر برای گواهینامه پایه سوم است.

گرفتن گواهینامه پایه یک چه مراحلی دارد ؟

بعد از این که مطمئن شدید که آیا شرایط گواهینامه پایه یک را دارید یا خیر، نوبت به آن می‌رسد که برای دریافت این گواهینامه اقدام کنید. توجه داشته باشید که شما باید قبل از شروع هر کاری، تمام مدارک مورد نیاز خود را آماده کنید تا مطمئن شوید که در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید برای دریافت و گرفتن این گواهینامه اقدام کنید.

‌مهمترین مراحل دریافت گواهینامه پایه یک به این صورت است که بعد از آماده‌سازی مدارک، به مراکز مختلف برای ثبت نام و گذراندن دوره عملی و نظری مراجعه کنید. آموزشگاه‌های متعددی در شهرهای مختلف در این زمینه فعالیت می‌کنند که شما می‌توانید بسته به شرایط شهر خود، به آنها مراجعه کنید.

گرفتن گواهینامه پایه یک چه مراحلی دارد ؟

بعد از پرداخت هزینه ثبت نام و ارائه مدارک کامل، نوبت به آن می‌رسد که دوره‌های آموزشی را بگذرانید. در این دوره‌ها، اطلاعات کاملی درباره خودروهای سنگین و کامیون‌های مختلف ارائه می‌شود و باید تمام این‌ها را فرا بگیرید تا بتوانید شرایط گواهینامه پایه یک را داشته باشید.

بعد از گذران دوره آموزشی، نوبت به آن می‌رسد که در امتحان‌های نظری شرکت کنید. در این امتحان، سؤال‌های مختلفی درباره قوانین راهنمایی و رانندگی خودروهای سنگین پرسیده می‌شود که باید به بیشترین سوالات پاسخ بدهید. توجه داشته باشید که این امتحان نمره منفی دارد و اگر به اشتباه به سه سوال پاسخ اشتباه بدهید، یکی از پاسخ‌های درست شما هم حذف خواهد شد.

بعد از دادن امتحان نظری، باید یک امتحان عملی بدهید که شامل رانندگی با کامیون، اتوبوس و خودروهای سنگین این چنینی می‌شود و افسر راهنمایی بعد از امتحان کردن شما درباره شرایط مختلف رانندگی با این خودروها، تصمیم می‌گیرد که آیا شما باید این گواهینامه را دریافت کنید یا خیر.

برای اطلاع از روش پرداخت خلافی مقاله نحوه پرداخت خلافی خودرو را مطالعه کنید.

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه پایه یک

سؤال دیگری که در دریافت و شرایط گرفتن گواهینامه پایه یک به وجود می‌آید این است که برای این کار به چه مدارکی نیاز است؟

مدارک لازم برای گواهی نامه پایه یک
  • ارائه دادن اصل گواهینامه پایه دوم
  • ارائه اصل و کپی صفحه اول شناسنامه عکس‌دار. همچنین درصورتی‌که شناسنامه دارای توضیحات باشد، کپی از توضیحات نیز لازم است.
  • ارائه اصل و کپی کارت ملی و یا تاییدیه صادر شده از اداره ثبت احوال
  • ارائه تمامی گواهینامه‌هایی که به اسم شخص است. اعم از گواهینامه موتور، جرثقیل و تراکتور و …
  • 8 قطعه عکس 3*4 جهت استفاده در مدارک. توجه داشته باشید که از شرایط عکس در آن زمان مطلع باشید. این شرایط معمولاً به این صورت است که صاحب عکس باید دارای لباس تیره بوده و پشت زمینه‌ی آن سفید باشد. همچنین عکس باید جدید باشد و شما نمی‌توانید عکس‌های خیلی قدیمی خود را برای این کار ارائه دهید. در کل دقت داشته باشید که نکات مربوط به عکس را لحاظ کنید.
  • ارائه مدارک سلامت جسمانی و روحی و گواهی عدم اعتیاد.

برای یادگیری نحوه پیگیری کارت سوخت به مقاله پیگیری کارت سوخت مراجعه کنید.

هزینه گواهینامه پایه یک سال 1402 چقدر است؟

باتوجه‌به شرایط گرفتن گواهینامه پایه یک گواهینامه هزینه‌هایی که برای صدور گواهینامه پایه یک وجود دارد متغیر است. به همین دلیل خیلی نمی‌توان با قطعیت راجع به هزینه‌های آن نظر داد.

هزینه گواهینامه پایه یک چقدر است

بیشترین هزینه مربوط به کلاس‌های تئوری و عملی است که به شخص داوطلب آموزش‌ داده می‌شود. هزینه‌های دیگری شامل هزینه‌ی معاینه‌ی چشم، خرید کتاب، تست اعتیاد، صدور کاردکس و تمبر است. همچنین درصورتی‌که نتیجه گروه خونی خود را نداشته باشید، یک هزینه‌ی جدا برای دریافت نتیجه گروه خونی به پایتان می‌افتد. هر بار که شخص در آزمون عملی مردود شود، پرداخت هزینه‌ی اضافی به گردنش است!

برای اطلاع از روش استعلام گرفتن کارت هوشمند به مقاله استعلام کارت هوشمند رانندگان مراجعه کنید.

نحوه ثبت نام گواهینامه پایه یک

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، شما باید برای ثبت نام گواهینامه پایه یک اول از همه مدارک مورد نیاز را آماده کنید و سپس این مدارک را به آموزشگاه مورد نظر خود که گواهینامه پایه یک را ارائه می‌دهد، بدهید. البته علاوه بر این مدارک، باید هزینه مورد نیاز برای ثبت نام گواهینامه پایه یک را نیز بپردازید که این هزینه نسبت به گواهینامه‌های پایه 2 و پایه 3 بیشتر است. بعد از پرداخت هزینه و ارائه مدارک مورد نیاز، در آموزشگاه ثبت نام خواهید شد و می‌توانید برای شرکت در کلاس‌های آموزشی اقدام کنید.

آیا کارت پایان خدمت از شرایط گواهی نامه پایه یک است؟

تا سال 95 داشتن کارت پایان خدمت و یا داشتن معافیت از سربازی، حال چه معافیت دائم یا موقت، برای دریافت گواهی نامه چه برای گواهی نامه پایه یک و چه برای گواهی نامه پایه 3 لازم بود. به این معنی که بدون ارائه کارت پایان خدمت، فرد نمی‌توانست مراحل اداری برای صدور گواهی نامه را از سر بگیرد. اما از این سال به بعد، این قانون برداشته شد. به این معنی که در حال حاضر، افرادی که به خدمت سربازی نرفته باشند نیز می‌توانند برای دریافت گواهی نامه پایه یک اقدام کنند و در واقع، داشتن کارت پایان خدمت، از شرایط دریافت گواهی نامه پایه یک نیست.

این قانون همچنین شامل مدرک دیپلم نیز می‌شد. به این معنی که تا چند سال پیش، حداقل، داشتن مدرک دیپلم، از شرایط دریافت گواهی نامه بود اما قانون آن، برداشته شد. در حال حاضر، شخصی که قصد داشته باشد برای گواهی نامه پایه یک اقدام کند، تنها لازم است تا سواد خواندن و نوشتن را بلد باشد.

در مقاله کارت سلامت رانندگان چیست به بررسی کارت رانندگان پرداخته ایم.

آیا داشتن اطلاعات فنی برای گرفتن گواهینامه پایه یک مهم است؟

آیا داشتن اطلاعات فنی برای گرفتن گواهینامه پایه یک مهم است؟

خیلی از افراد فکر کنند که برای گرفتن گواهینامه پایه یک، اول از همه باید نحوه رانندگی با کامیون‌ها و خودروهای بزرگ را بلد باشند. این در حالی است که علاوه بر بلد بودن این نوع رانندگی، باید اطلاعات فنی کاملی درباره خودروهای سنگین داشته باشید.

به عبارت دیگر، می‌توان گفت که داشتن اطلاعات فنی یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای گرفتن این گواهینامه است. به همین دلیل اگر می‌خواهید مطمئن باشید که آیا شما هم شرایط گواهینامه پایه یک را دارید یا خیر، پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا اطلاعات فنی خود درباره خودروهای سنگین را افزایش دهید.

سخن پایانی

در این مقاله شرایط گواهینامه پایه یک را بررسی کردیم. عنوان شد که برای راندن کامیون‌های سنگین که ظرفیت بار بالای 6 تن داشته باشد و یا اتوبوس مسافربری که بیشتر از 26 نفر ظرفیت داشته باشد، لازم است تا شخص راننده گواهینامه پایه یک داشته باشد.

در ادامه، مدارک لازم برای گواهینامه پایه یک عنوان شد که از مهم‌ترین این مدارک، شناسنامه عکس دار، کارت ملی و سایر گواهینامه هایی است که شخص راننده دارد. در رابطه با هزینه‌ی گواهینامه پایه یک، گفته شد که به دلیل متغیر بودن قوانین و هزینه‌ها، به شکل دقیق نمی‌توان یک هزینه را برای این مورد اعلام کرد.

امیدواریم توانسته باشیم در راستای گرفتن گواهینامه پایه یک مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما وجود داشت در قسمت نظرات آن را برای ما به ثبت برسانید.

سوالات متداول

همواره سؤالات زیادی در راستای دریافت و شرایط گواهینامه پایه یک وجود داشته است که در این قسمت به پرتکرارترین‌های آن پاسخ داده‌ایم.

آیا برای دریافت گواهینامه پایه یک، حتماً باید گواهی نامه پایه 2 داشته باشیم؟

بله. در واقع برای دریافت گواهینامه در هر پایه‌ای، لازم است تا شخص گواهی نامه پایه قبلی را داشته و همچنین مدت زمان 2 سال هم از تاریخ صدور آن گذشته باشد. به این ترتیب، لازمه‌ی دریافت گواهینامه پایه دو، گواهینامه پایه سه است و لازمه‌ی گرفتن گواهینامه پایه یک ، گواهینامه پایه دو است.

آیا برای دریافت گواهینامه پایه یک، داشتن دیپلم ضروری است؟

برای دریافت این گواهینامه، داشتن دیپلم ضروری نیست و شخص فقط باید سواد خواندن و نوشتن را داشته باشد.

برای دریافت گواهینامه پایه یک، کارت پایان خدمت نیاز است؟

در گذشته قانون به این شکل بود که برای دریافت گواهینامه،لازم بود تا مدرک پایان خدمت ارائه شود. اما طبق قوانین جدید سازمان نظام وظیفه، برای صدور گواهینامه پایه یک نیازی به داشتن کارت پایان خدمت نیست.

خانم‌ها هم می‌توانند گواهینامه پایه یک بگیرند؟

بله. گرفتن گواهینامه پایه یک محدود به جنسیت خاصی نیست و خانم‌ها هم می‌توانند برای راندن اتوبوس و یا کامیون سنگین، برای دریافت گواهینامه پایه اول خود اقدام کنند.

4.1/5 - (17 امتیاز)

9 دیدگاه در “اطلاع از شرایط گواهینامه پایه یک 1402

  1. ببخشید ما مددجو سازمان بهزیستی هستیم وبرای پایه ۲ احتیاج به پایه ۳ نیست چون ماحکم حکومتی از اقای خامنهای داریم لطفا بابهزیستی نظزاباد وخانم علیاری هماهنگ کنید باتشکر ممنون

    1. . گفت:

      ایا میشه بعد از گذشت یک سال از پایه دو برای پایه یک ثبت نام کرد

  2. ناشناس گفت:

    این ۲سال کاش میکردن یک سال بعد گرفتن پایه ۲ خیلی زمان میبره ادم بخوا تا پایه یک بگیره هر روز قانون در میارن

    1. ناشناس گفت:

      واقعا

  3. محمدرضا گفت:

    سلام. مشخص نشد حداکثر سن برای دریافت گواهینامه پایه یک چقدر است ؟

    1. ویراستار گفت:

      سلام و وقت بخیر
      حداکثری برای این کار وجود نداره و اگر اشخاص بتونن برای تست سلامت جسمانی و روانی از پزشک تایید بگیرند میتونن گواهینامه رو دریافت کنن

  4. ناشناس گفت:

    تو چه سنی میتونیم پایه یک بگیریم

    1. ویراستار گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای دریافت گواهینامه پایه 1 حداقل ۲۵ سال سن باید داشته باشید

  5. امیر گفت:

    سلام تو بهترین حالتش بعد ثبت نام چند وقت بعد گواهینامه ب دستمون میرسه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.