آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیمه حمل و نقل بین المللی چیست و چه انواعی دارد؟

بیمه حمل و نقل بین المللی

زمانی که صاحبان کالا قصد ارسال بار را دارند، مهمترین هدف آنها این است که کالا بدون هیچ‌گونه آسیبی به مقصد برسد. در این شرایط، استفاده از بیمه حمل و نقل بین المللی ضروری است. با استفاده از این بیمه، صاحبان کالا می‌توانند مطمئن باشند که احتمال آسیب رسیدن به کالای آن‌ها به حداقل می‌رسد و با خیالی آسوده از عدم آسیب کالا، آن را به دورترین کشورها ارسال می‌کنند. در این مقاله از ترابرنت، اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بدانید که بیمه ترانزیت چیست و چه انواعی دارد.

قبل از این‌که درباره بیمه نامه ترانزیت صحبت کنیم، باید بدانید که ممکن است صاحبان کالا بخواهند بار خود را به نقاط مختلفی بفرستند. بسیاری از آنها برای کسب سود بیشتر، به سمت صادرات و واردات روی آورده‌اند و به همین دلیل هم می‌خواهند کالاهای خود را به صورت بین المللی، به کشورهای دیگر ارسال کنند. ازآنجاکه در حمل و نقل بین‌المللی، کالای شما باید مسیر بسیار طولانی را طی کند، بهتر است حتما در این شرایط از بیمه باربری بین المللی کمک بگیرید.

بیمه حمل و نقل بین المللی چیست؟

اگر هنوز نمی‌دانید که بیمه ترانزیت چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد، به این بخش توجه کنید. بیمه نامه حمل و نقل بین المللی در واقع نوعی کاغذ است که از طرف شرکت‌های بیمه صادر می‌شود. با داشتن این کاغذ، اگر در طول مسیر هرگونه مشکلی برای کالا به وجود بیاید، شرکت بیمه هزینه‌های آن را متقبل خواهد شد و با انجام این کار، احتمال ضرر وارد شده به صاحب کالا تا حد امکان پایین می‌آید.

مهمترین مزیت استفاده از بیمه حمل و نقل بین‌المللی که موجب افزایش طرفداران آن شده، این است که قوانین آن در اغلب کشورها تقریبا یکسان است. به همین دلیل هم اگر کالایی را به هر یک از کشورها بفرستید و در طول مسیر و در کشورهای دیگر دچار آسیب شود، می‌توانید خیلی راحت از طریق بیمه حمل و نقل بین‌المللی آن را پیگیری کنید.

برای آشنایی با مفهوم ترانزیت به مقاله ترانزیت مراجعه کنید.

بیمه حمل و نقل بین المللی چه انواعی دارد؟

بعد از این‌که با بیمه ترانزیت آشنا شدید، نوبت آن می‌رسد که انواع آن را نیز بشناسید. به طور کلی، صاحبان کالا و شرکت‌های باربری از چند نوع بیمه نامه ترانزیت استفاده می‌کنند تا بتوانند احتمال آسیب به کالا را تا حد امکان پایین بیاورند. مهم‌ترین دلیلی که موجب می‌شود بین این نمونه از بیمه نامه‌های بین‌المللی تفاوت قائل شود، تفاوت در مبدا و مقصد آن‌هاست. در این بخش، ما انواع مختلف بیمه باربری بین المللی را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

۱. بیمه وارداتی

همان‌طورکه از نام آن می‌توان حدس زد، بیمه وارداتی برای کالاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از کشورهای دیگر وارد کشور مبدا می‌شوند. صاحبان کالا و شرکت‌های باربری می‌توانند برای به حداقل رساندن احتمال آسیب به کالا، از این نوع بیمه استفاده کنند. نرخ بیمه وارداتی تا حد خیلی زیادی به شرایط حمل و نقل، شرایط آب و هوا و نحوه بسته‌بندی کالا در نظر گرفته می‌شود.

۲. بیمه صادراتی

بیمه صادراتی

بیمه صادراتی در مقابل بیمه وارداتی قرار می‌گیرد و برای کالاهایی کاربرد دارد که از ایران به کشورهای دیگر ارسال می‌شوند. نحوه محاسبه این نوع بیمه هم کاملا شبیه بیمه وارداتی است و بر اساس شرایط آب و هوا و شرایط حمل و نقل و همچنین نحوه بسته‌بندی، نرخ آن را در نظر می‌گیرند.

۳. بیمه ترانزیت

علاوه بر بیمه‌های وارداتی و صادراتی، نمونه دیگری از بیمه حمل و نقل بین المللی هم وجود دارد که با نام بیمه ترانزیت شناخته می‌شود. بیمه نامه ترانزیت برای مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخواهند یک کالا را به صورت رفت و برگشتی به یک کشور ارسال کرده و از آنجا مجددا وارد ایران کنند.

نحوه و میزان پوشش این نوع بیمه هم مانند بیمه‌های وارداتی و صادراتی است و بخش زیادی از خطرات وارد شده به کالا را پوشش می‌دهد. پس اگر شما هم به هر دلیلی می‌خواهید به صورت رفت و برگشتی کالای خود را به یک کشور دیگر ارسال کنید و وارد ایران کنید، می‌توانید از بیمه ترانزیت کمک بگیرید.

نحوه پوشش بیمه حمل و نقل بین المللی

یکی از مهمترین سوالاتی که خیلی از افراد درباره بیمه حمل و نقل بین المللی می‌پرسند، این است که نحوه پوشش این بیمه چگونه است؟ پوشش بیمه حمل و نقل بین المللی چه شرایطی دارد؟ در این بخش، اصلی‌ترین شرایط مربوط به این نوع بیمه را به طور کامل توضیح می‌دهیم و با توجه به این موارد، می‌توانید متوجه شوید که چه بخشی از آسیب‌های وارد شده به کالا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

نحوه پوشش بیمه بین المللی حمل و نقل

۱. خسارت جزئی به کالا

این نوع بیمه برای کالاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که خسارت جزئی دارند و تمام کالا آسیب ندیده است. به عنوان مثال، ممکن است گاهی مواقع، فقط کارتن کالا آسیب دیده و هیچ مشکلی برای خود کالا به وجود نیامده باشد. در این شرایط، شرکت بیمه هزینه مورد نیاز را پرداخت می‌کند. این در حالی است که اگر صاحب کالا بیمه خسارت جزئی را پرداخت کرده باشد و به جای کارتن، خود کالا آسیب دیده باشد، هزینه‌ای برای آن نمی‌پردازد.

۲. خسارت خاص به کالا

یکی دیگر از مهمترین نمونه‌های بیمه باربری بین المللی که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، بیمه خسارت خاص است. این نوع بیمه فقط زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بیمه نامه، میزان درصد خسارت وارد شده قید شده باشد. به عنوان مثال، ممکن است برای اغلب کالاهای معمولی، شرکت‌های تقریبا 3 درصد از ارزش کالا را بیمه می‌کنند. البته باید گفت که این میزان درصد تا حد خیلی زیادی به نوع بیمه و کالا بستگی دارد.

۳. خسارت تمام خطر

خسارت تمام خطر یکی از بهترین نمونه‌های بیمه حمل و نقل بین‌المللی به شمار می‌رود و موجب می‌شود که اگر هرگونه خسارتی به کالا وارد شود، بیمه‌گر باید حتما تمام خسارت وارد شده را بپردازد و این مسئله هیچ ارتباطی به میزان خسارت و فرنشایز ندارد.

خسارت تمام خطر

نکته بسیار مهمی که درباره انواع بیمه‌های بین‌المللی باید بدانید، این است که هر یک از بیمه‌های ذکر شده و به خصوص بیمه خسارت تمام خطر، فقط برای مواقعی است که در طول مسیر، مشکلی برای کالا به وجود بیاید و این مشکل سراسری نیست.

به عنوان مثال، اگر در طول مسیر مشکلاتی مانند جنگ، شورش و یا اعتصابات کالا را تحت تاثیر قرار دهند، بیمه‌گر هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال بیمه کننده ندارد. همان‌طورکه انتظار می‌رود، این نوع بیمه نسبت به موارد قبلی خیلی گران‌تر است. زیرا تمام بخش‌های کالا را شامل می‌شود.

برای گرفتن خسارت از شرکت بیمه، باید چه مدارکی داشته باشیم؟

در صورتی که شما هم از بیمه حمل و نقل بین‌المللی استفاده کردید و در طول مسیر مشکلی برای کالا پیش آمد، می‌توانید با ارائه مدارک لازم، هزینه مورد نیاز را از شرکت بیمه دریافت کنید. مهم‌ترین مدارکی که باید به شرکت بیمه ارائه دهید تا بتوانید خسارت وارد شده را بگیرید، شامل موارد زیر می‌شوند:

برای گرفتن خسارت از شرکت بیمه، باید چه مدارکی داشته باشیم
  • اصل فاکتور کالا یا کالاها
  • اصل بارنامه
  • لیست بسته‌بندی کالا
  • گواهی کسر تخلیه از شرکت باربری
  • کپی پروانه سبز گمرکی
  • صورتجلسه کارشناسی شده از طرف شرکت بیمه
  • اصل یا کپی آگهی فروش ارز
  • گواهی کاپیتان کشتی در صورت به آب افتادن کالا به درون آب

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، اطلاعات کاملی درباره انواع بیمه حمل و نقل بین المللی در اختیار شما قرار دادیم. همان‌طورکه گفتیم، داشتن این نوع بیمه برای به حداقل رساندن میزان آسیب و خطر وارد شده به صاحب کالا ضروری است. به همین دلیل اگر شما هم می‌خواهید در صورت آسیب رسیدن به کالا در طول مسیر، هزینه زیادی را متقبل نشوید، می‌توانید از این نوع بیمه استفاده کنید. به خصوص اگر کالای شما ارزش بسیار زیادی دارد، باید اهمیت خیلی بیشتری به بیمه حمل و نقل بین المللی آن بدهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.