آنچه در این مقاله می‌خوانید

11 تا از مهمترین اقدامات برای زمستانی کردن خودرو

11 تا از مهمترین اقدامات برای زمستانی کردن خودرو

زمستانی کردن خودرو به برخی اقدامات پیشگیرانه‌ای گفته می‌شود که رانندگان باید حتما در فصل زمستان انجام دهند. با سرد شدن هوا، شرایط آب و هوا نیز دچار تغییر می‌شود و اگر خودروی شما برای این فصل آماده نباشد، ممکن است در جاده با مشکلات متعددی مواجه شوید. در صورتی که اقدامات پیشگیرانه آماده سازی خودرو برای فصل زمستان را انجام داده باشید، احتمال بروز خسارت‌های مالی و یا حتی جانی در فصل زمستان به خاطر سرمای هوا تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. در این مقاله از ترابرنت، اطلاعات کاملی درباره نحوه سرویس زمستانی خودرو ارائه خواهیم داد.

توصیه‌های کاربردی برای سرویس زمستانی خودرو

به منظور این که خودروی شما در طول زمستان دچار مشکلی نشود و مجبور نشوید متحمل هزینه‌های مالی و یا جانی شوید، عمل کردن به برخی توصیه‌های زمستانی کردن خودرو ضروری است. در این قسمت، برخی از مهم‌ترین توصیه‌هایی که باید جهت آماده سازی خودرو برای فصل زمستان انجام دهید را به صورت مختصر نام می‌بریم. مطمئن شوید که همه این توصیه‌ها را مد نظر قرار می‌دهید تا در جاده‌های سرد زمستان، مشکلی برای شما و خودرو پیش نیاید.

1. روغن موتور زمستانه

یکی از اولین اقدامات پیشگیرانه‌ای که برای فصل زمستان باید انجام دهید، استفاده از روغن موتور مناسب برای فصل زمستان است. بهترین روغن‌هایی که در فصل زمستان برای خودرو کاربرد دارند، روغن موتورهایی هستند که در آنها از ویسکوزیته پایین‌تر استفاده شده است.

این امر موجب می‌شود که روغن موتور بتواند در دمای پایین همچنان جریان خوبی داشته باشد و به روانکاری گیربکس و قطعات مختلف موتور کمک کند. از این رو، ویسکوزیته روغن موتور در فصل زمستان باید بین 5W تا 10W باشد. این در حالی است که ویسکوزیته این ماده در فصل تابستان بین 20W تا 50W است.

همچنین روغن موتور برای فصل زمستان باید خاصیت روانکاری خیلی بیشتری داشته باشد تا از اصطکاک بیش از اندازه جلوگیری کند. در این شرایط، مصرف سوخت خودرو نیز تا حدودی پایین می‌آید. پییشنهاد می‌کنیم که حتما از فصل پاییز به بعد که هوا سرد می‌شود، روغن موتور خودرو را عوض کنید.

توصیه‌های کاربردی برای سرویس زمستانی خودرو

2. بررسی و دریافت معاینه فنی

خودروی شما باید در تمام فصول سال معاینه فنی داشته باشد. با این حال، این موضوع در فصل زمستان و هوای سرد اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل حتما قبل از شروع سردی هوا، معاینه فنی خودرو را دریافت کنید و در صورت نیاز، بخش‌های آسیب دیده آن را تعویض و یا تعمیر نمایید.

3. بررسی باتری خودرو

بدون شک باتری خودرو یکی از مهمترین قطعات آن به شمار می‌آید و در سرمای هوا، پیش از پیش تحت فشار قرار می‌گیرد. به همین دلیل باید قبل از شروع سردی هوا، باتری را به طور کامل چک کنید و مطمئن شوید که شارژ کافی دارد. اگر باتری خودروی شما ضعیف باشد، در هوای سرد به خوبی کار نمی‌کند. شما می‌توانید بعد از بررسی وضعیت باتری، در صورت نیاز آن را شارژ و یا تعویض نمایید.

4. بررسی ترمز خودرو

یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های هر خودرو، سیستم ترمز آن است. اهمیت ترمز خودرو در هوای سرد و زمانی که جاده لغزنده است، بیشتر از قبل می‌شود. پس بهتر است قبل از شروع زمستان، حتما بررسی وضعیت سیستم ترمز خودرو را در صدر اولویت‌های خود قرار دهید. تنها در این شرایط است که می‌توانید سفری بدون دغدغه و با آرامش داشته باشید.

سرویس زمستانی خودرو

5. تنظیم باد لاستیک

از دیگر نکاتی که اهمیت زیادی برای زمستانی کردن خودرو دارد، تنظیم باد لاستیک است. همان طور که می‌دانید، میزان باد لاستیک در فصل‌های تابستان و زمستان با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل بهتر است با شروع فصل سرما، باد لاستیک را متناسب با آب و هوای منطقه خود تغییر دهید.

اگر باد لاستیک به درستی تنظیم نباشد، راننده نمی‌تواند به‌خوبی آن را کنترل کند. علاوه بر باد لاستیک، باید به شرایط آج تایرها نیز توجه خیلی زیادی شود. زیرا اگر قسمت آج لاستیک خودروی شما صاف شده باشد، در جاده‌های یخ زده و برفی سر می‌خورد و احتمال چپ شدن شما بسیار زیاد است.

6. بررسی ضد یخ خودرو

اقدام دیگری که باید برای سرویس زمستانی خودرو انجام دهید، بررسی وضعیت ضد یخ موجود در رادیاتور است. ضد یخ اهمیت بسیار زیادی در برابر جلوگیری از یخ زدن آب خنک کننده موتور دارد. در صورتی که میزان ضد یخ موجود در رادیاتور به اندازه کافی نباشد، احتمال آسیب دیدن رادیاتور بسیار زیاد است.

علاوه بر کم بودن ضد یخ، بی‌کیفیت بودن آن نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. از این رو، بهتر است حتما نوع و میزان ضد یخ موجود در رادیاتور را بررسی کنید و در صورت نیاز، آن را تعویض کرده و یا مقدار بیشتری به آن بیفزایید.

7. آماده کردن زنجیر چرخ برای شرایط اضطراری

شما باید حتما در خودروی خود، زنجیر چرخ برای شرایط اضطراری داشته باشید. با استفاده از زنجیر چرخ، اگر حتی در برف و یخ گیر بیفتید هم می‌توانید نجات پیدا کنید. البته توجه داشته باشید که موقع خرید زنجیر چرخ، باید آن را متناسب با چرخ‌های خودرو انتخاب کنید. با انجام این کار، امنیت شما در جاده‌های برفی تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

آماده کردن زنجیر چرخ خودرو برای زمستان

8. گرم کردن خودرو

یکی از کاربردی‌ترین کارهایی که می‌توانید برای زمستانی کردن خود را انجام دهید، گرم کردن آن قبل از حرکت است. در هوای سرد، بخش‌های مختلف موتور خودرو مانند سوخت، انواع روغن‌ها و آب ماشین دچار یخ‌زدگی می‌شوند و عملکرد اصلی آنها تا حدی کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط اگر آنها را قبل از حرکت گرم کنید، قدرت موتور افزایش پیدا می‌کند و مشکلاتی مانند خرابی احتمالی و یا خام‌سوزی پیش نخواهد آمد.

برای گرم کردن خودرو، بهتر است قبل از حرکت چند دقیقه موتور را روشن کنید و موقع حرکت هم به آرامی سرعت خود را افزایش دهید. سعی کنید تا حد امکان در فصل زمستان دور موتور را بالا نبرید.

9. ترموستات

ترموستات یکی از مهم‌ترین قطعات کاربردی در آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان شناخته می‌شود. این قطعه موجب می‌شود که دمای موتور خودرو در یک محدوده مشخص قرار بگیرد و از این محدوده بیشتر یا کمتر نشود؛ بنابراین، باید مطمئن شوید که ترموستات با کیفیتی را روی خودرو قرار می‌دهید و در صورت بروز هرگونه مشکل، حتما قبل از سردی هوا آن را تعمیر کنید.

10. بررسی بدنه و زیرسازی ماشین

یکی از اقداماتی که شاید خیلی از افراد برای زمستانی کردن خودرو فراموش کنند، بررسی بدنه و زیرسازی آن است. مشکلاتی مانند زنگ‌زدگی، آسیب‌دیدگی، خوردگی و سایر موارد این چنینی در بدنه خودرو می‌تواند در سرمای هوا مشکل‌ساز باشند. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر، قبل از زمستان آن را برطرف کنید.

آماده سازی خودرو برای فصل زمستان

11. بررسی برف پاک کن و چراغ خودرو

در نهایت، آخرین روش به منظور آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان این است که برف پاک‌کن و چراغ خودرو را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. مطمئن شوید که چراغ‌های جلو و عقب خود را کاملا تمیز هستند و نور کافی را به محیط می‌رسانند. کدر بودن چراغ خودرو باعث می‌شود دید شما در شب کاهش پیدا کند و احتمال تصادف بیشتر شود.

به علاوه، اطمینان حاصل کنید که برف پاک‌کن خودرو، تیغه‌های بدون پارگی و سالمی دارد و می‌تواند یخ، برف و باران را به طور کامل از روی شیشه پاک کند. در صورت وجود مشکل در هر یک از این قطعات، بهتر است حتما قبل از رفتن به جاده در فصل زمستان آنها را تعمیر کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با چندین ترفند مهم برای زمستانی کردن خودرو آشنا شدید. همان طور که گفتیم، این فرایند اهمیت بسیار زیادی برای جلوگیری از بروز اتفاقات و حوادث مختلف دارد. به همین دلیل سعی کنید قبل از این که در فصل زمستان به جاده بروید، تمام موارد ذکر شده را به طور کامل بررسی کنید. بررسی تمام قسمت‌های خودرو مانند باتری، سیستم ترمز، برف پاک‌کن‌ها، موتور و سایر مواردی که در این مقاله گفتیم، باعث می‌شود که شما از جان خودتان، سایر سرنشینان و بار موجود در خودرو تا حد زیادی محافظت کنید. 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.