آنچه در این مقاله می‌خوانید

آخرین نوشته ها

کاربرد کارت سلامت رانندگان چیست ؟

کارت سلامت رانندگان چیست و هزینه دریافت آن چقدر است؟

کارت سلامت رانندگان چیست ؟ دریافت کارت سلامت رانندگان چه پیش‌نیازهایی دارد؟ هزینه کارت سلامت رانندگان چقدر برآورد می‌شود؟ تا به حال به این فکر کرده‌اید که اصلی‌ترین رکن یک حمل و نقل جاده‌ای چه چیزی است؟ قطعا موارد زیادی وجود دارد که یک حمل و نقل را ایمن و به دور از مشکلات جاده‌ای می‌سازد. از داشتن خودرو سالم و آپدیت شده طبق آخرین تکنولوژی‌های روز گرفته تا ایمن بودن جاده‌ها و مسیرهایی که قرار است حمل و نقل، از طریق آن‌ها صورت بگیرد. اما مهمترین رکنی که می‌تواند در یک حمل و نقل امن نقش داشته باشد، توسط راننده‌ای که قرار است راهبر خودرو حمل کننده باشد تامین می‌شود. سلامت راننده است که می‌تواند در بدترین شرایط، بهترین عملکرد را داشته و خود و اطرافیان را از خطرات احتمالی که ممکن است در طول مسیر به وجود بیاید، در امان نگه دارد.

سلامت راننده اما با چه چیزی اثبات می‌شود؟ در این جا موارد مختلفی عنوان می‌شود که یکی از مهمترین آن‌ها، کارت سلامت رانندگان است. اما کارت سلامت رانندگان چیست ؟ کارت سلامت رانندگان، کارتی است که در ازای واجد شرایط بودن راننده در مواردی مثل گواهی نامه معتبر، کارت پایان خدمت و … و با گذراندن آزمایش‌هایی نظیر تست بینایی، تست خواب، شنوایی سنجی و … برای شخص راننده صادر می‌شود. وجود این کارت، تا حد زیادی می‌تواند سلامت راننده را تضمین کند. سلامت راننده نیز، به حداقل رسیدن خطرات جاده‌ای که ممکن است تلفات زیادی در پی داشته باشد را به دنبال خواهد داشت.

در این مقاله، قصد داریم بگوییم که کارت سلامت رانندگان چیست و برای دریافت آن باید چه مراحلی را طی کرد.

کارت سلامت رانندگان چیست؟

اولین سوالی در که در مورد کارت سلامت مطرح می‌شود، این است که اصلا کارت سلامت رانندگان چیست ؟ در واقع الزام این کارت برای رانندگان، یکی از بهترین تصمیمات سازمان راه و ترابری برای جلوگیری از صدمات ناشی از تلفات رانندگی است. از آنجا که رانندگان محترم و زحمتکش خودروهای حمل کننده، زمان‌های طولانی و زیادی را در حالت سکون و رانندگی می‌باشند، خطر ابتلا به انواع مشکلات از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی، اسکلتی و عضلانی، بینایی و شنوایی و … برای آن‌ها بیشتر است. از همین رو، دریافت کارت سلامت، می‌تواند پیش از رسیدن چنین مواردی، صحت و سلامت رانندگان را تشخیص داده و راننده را مجاب کند تا برای رفع این مشکلات، اقدامات لازم را به عمل بیاورد. به همین دلیل، رانندگان پیش از به وقوع پیوستن این مشکلات، باید برای گرفتن کارت سلامت رانندگان اقدام کرده و از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنند.

کارت سلامت رانندگان باری کاربردهای زیادی دارد. همچنین نحوه ثبت نام آن، کار دشواری نیست. اصلی‌ترین شرایط دریافت این کارت، مراجعه به مراکز پزشکی و گذراندن انواع تست‌های سلامت جسمی و روانی است که در ادامه بیشتر راجع به آن توضیح خواهیم داد.

در مقاله استعلام کارت هوشمند رانندگان روش دریافت و استعلام را توضیح داده‌ایم.

ثبت نام کارت سلامت از چه طریقی انجام می‌شود؟

شرایط و نحوه ثبت نام کارت سلامت رانندگان چیست ؟ نحوه ثبت نام کارت سلامت رانندگان به این شکل است که ابتدا، برای دریافت این کارت، به مراکز صادرکننده کارت سلامت رانندگان باری مراجعه کرده و با ارائه دادن مدارکی از قبیل اصل و کپی گواهی‌نامه رانندگی، اصل و کپی کارت ملی، کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی و یک قطعه عکس 3 در 4 برای دریافت کارت سلامت رانندگان اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که ممکن است با تغییر قوانین، مدارک لازم جهت دریافت این کارت با تغییراتی همراه باشد. به همین دلیل، بهتر است پیش از مراجعه از مدارک لازمی که برای دریافت این کارت نیاز است، اطمینان حاصل کنید.

تست‌هایی که برای دریافت کارت سلامت از شخص راننده خودرو باری گرفته می‌شود شامل تست روانشناسی، تست خواب، تست شنوایی سنجی، غربالگری بینایی سنجی و آزمایش خون و ادرار است. از همین جهت، لازم است تا مراجعه کنندگان، حتما ناشتا باشند. البته این تست‌ها برای افراد زیر 40 سال کافی است. برای افراد بالای 40 سال، انجام تست‌های مربوط به نوار قلب نیز الزامی است. این موارد، مربوط به بخش‌های سلامت جسمی برای دریافت کارت سلامت رانندگان است. در کنار این موارد، در صورت لزوم، مشاوره ‌های پزشکی روانشناسی نیز انجام می‌شود.

در آخر، پس از گذراندن تمامی این تست‌ها و در صورت واجد شرایط بودن، اطلاعات شخص راننده در سیستم ثبت شده و برای صادر شدن کارت سلامت رانندگان در صف تایید می‌نشینند.

همچنین باید دقت داشته باشید که اگر رانندگان، دفعه اولشان باشد که برای دریافت این کارت اقدام می‌کنند، لازم است تا یک سری دوره آموزشی در راستای شناخت مباحث پایه بیماری‌های مختلف را نیز بگذرانند.

اگر به دنبال دریافت کارت سوخت هستید مقاله پیگیری کارت سوخت را مطالعه کنید.

هزینه کارت سلامت رانندگان چقدر است؟

پس از این که متوجه شدید کارت سلامت رانندگان چیست ، سوالی که مطرح می‌شود این است که برای دریافت این کارت، چه هزینه‌ای برآورد می‌شود؟ هزینه‌ای که برای دریافت کارت سلامت رانندگان توسط مراکز درمانی و همچنین مراکز صادر کننده کارت از رانندگان دریافت می‌شود، با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد متغیر خواهد بود. هزینه‌هایی که برای صدور این کارت باید پرداخت شود، هزینه‌های مربوط به انجام تست‌های بینایی، شنوایی، تست خون و … و همچنین تست نوار قلب برای افراد بالای 40 سال است. همچنین صادر شدن خود کارت نیز هزینه‌های خودش را دارد و با توجه به قیمت اقلام به کار رفته در کارت و همچنین تکنولوژی که درون آن وجود دارد، ممکن است متفاوت باشد.

به شکل کلی اما هزینه کارت سلامت رانندگان طبق آخرین تعرفه که برای سال 1401 تعیین شده است، حدود 370 هزار تومان است. این هزینه، برای افرادی که ملزوم به گرفتن تست نوار قند می‌باشند، بیشتر شده و تا حدود 445 هزار تومان نیز افزایش می‌یابد. اما همانطور که گفتیم، شاید نتوان به شکل دقیق بر روی این ارقام حساب باز کرد و هزینه کارت سلامت رانندگان می‌تواند با توجه به شرایط جامعه با این عددها مغایرت داشته باشد.

در مقاله بیمه تکمیلی رانندگان کامیون شرایط دریافت این بیمه را شرح داده‌ایم.

سخن پایانی

در این مقاله، توضیح دادیم که کارت سلامت رانندگان چیست و چه کاربردهایی را می‌توان از آن انتظار داشت. در واقع، راه‌های زیادی برای برقراری امنیت یک حمل و نقل وجود دارد. از بهینه‌سازی جاده‌ها و راه‌هایی که برای حمل و نقل وجود دارد گرفته تا به کارگیری اقلام پیشرفته در خودوهای باربری و سرویس‌ به موقع آن‌ها. اما قطعا بیشترین موردی که می‌تواند در امنیت یک جابه‌جایی و یک حمل بار موثر باشد، سلامت راننده است. کارت سلامت راننده نیز با همین هدف تصویب شده است. در واقع، راننده برای دریافت کارت سلامت، ملزم به گذراندن برخی دوره‌ها و انجام تست‌هایی از قبیل تست بینایی، شنوایی، تست خون و برخی تست‌های روانشناسی است. با انجام این تست‌ها می‌توان تا حد زیادی مشکلاتی که ممکن است برای رانندگان به وجود بیاید را پیش بینی کرده و با سالم نگه داشتن جامعه رانندگان، جاده‌هایی امن و مطمئن ساخت.

امیدواریم توانسته باشیم در راستای گرفتن کارت سلامت رانندگان اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم. همچنین در صورتی که سوالی در این زمینه برای شما وجود داشت، در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

مقاله پیشنهادی: رانندگی در جاده

سوالات متداول

کارت سلامت رانندگان چیست ؟

کارت سلامت رانندگان، کارتی است که در ازای واجد شرایط بودن راننده در مواردی مثل گواهی نامه معتبر، کارت پایان خدمت و … و با گذراندن آزمایش‌هایی نظیر تست بینایی، تست خواب، شنوایی سنجی و … برای شخص راننده صادر می‌شود. وجود این کارت، تا حد زیادی می‌تواند سلامت راننده را تضمین کند. 

نحوه ثبت نام کارت سلامت رانندگان چیست؟

 نحوه ثبت نام کارت سلامت رانندگان به این شکل است که ابتدا، برای دریافت این کارت، به مراکز صادرکننده کارت سلامت رانندگان باری مراجعه کرده و با ارائه دادن مدارکی از قبیل اصل و کپی گواهی‌نامه رانندگی، اصل و کپی کارت ملی، کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی و یک قطعه عکس ۳ در ۴ برای دریافت کارت سلامت رانندگان اقدام کنید. 

4/5 - (7 امتیاز)

8 دیدگاه در “کاربرد کارت سلامت رانندگان چیست ؟

  1. مجتبی گفت:

    هیچ کاربردی نداره فقط پول زیادی ازجیب رانندها میکشن

    جالب اینجاست همه سالمن

  2. حسین گفت:

    کاربردش دقیقا همون کاربرد معاینه فنی خودرو است…
    فقط پول میگیرن و گواهی سلامت الکی صادر میکنن.

  3. حبیبی گفت:

    اگه یه گوش راننده مشکل حادی داشته باشه از نظر شنوایی تکلیف چیه؟

  4. ناشناس گفت:

    کسی که مشکل داره خودش می‌فهمه سرویس نمیره وقت قصه جیب خالی کردن هست

  5. رسول فانی گفت:

    ما هر ماا به تامین اجتماعی هزینه بیمه درمان میدیم اما چرا باید برای گرفتن کارت سلامت طب کار ها بیمه را قبول نمی‌کنند؟

  6. کاوه محمدی گفت:

    اگر کارت سلامت نداشته باشیم پلیس راه جریمه میکند؟ یا ماشین رو میخابونن؟

  7. رامین گفت:

    سلام
    به نظر من ایده ی خیلی خیلی خوبیه و باید تمام رانندگان پایه ۱ تا ۳ کامل از نظر جسمی و روانی معاینه بشن و انشالله کارت سلامت دریافت کنند.

  8. ناشناس گفت:

    برای گرفتنش به کجا مراجعه کنم برای اولین بار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.