آنچه در این مقاله می‌خوانید

نگهداری لاستیک خودرو | ترفندهایی برای افزایش طول عمر تایر

روش‌های نگهداری لاستیک خودرو

نگهداری لاستیک خودرو به چه صورتی انجام می‌شود؟ بر کسی پوشیده نیست که تایر خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خودرویی به حساب می‌آید که بروز مشکل در آن، می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات دیگر و همچنین باعث به وجود آمدن خطرات جانی و مالی باشد. به همین دلیل، بهتر است مرتباً برای چک کردن لاستیک و درنظرگرفتن استانداردهای آن نکات لازم را در نظر بگیرید.

تایر خودرو، آلیاژی از لاستیک و فلز است. این جنس، در مقابل فشار زیادی قرار گرفته و استهلاک زیادی دارد. به این معنی که حتی اگر بهترین و گران‌ترین برند لاستیک را هم برای خود تهیه کنید، باید میزان استهلاک آن را هم در نظر داشته باشید و در تایم مشخص، برای تعویض لاستیک اقدام نمایید. اما راهکارهایی وجود دارد که با آن می‌توانید این استهلاک را کاهش داده و در راستای نگهداری لاستیک خودرو عمل کنید. در ادامه همراه ما باشید تا با این روش‌ها آشنا شوید.

نگهداری لاستیک خودرو سبک

در نگهداری لاستیک خودرو‌های سبک چه نکاتی را باید در نظر داشت؟ در واقع منظور از خودرو سبک، خودروهای سواری و انواع خودروهای باری با وزن کم است. مثل نیسان و انواع وانت. در مراقبت از لاستیک این خودروها باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

نگهداری لاستیک خودرو های سبک

1. لاستیک‌ها را جابه‌جا کنید

قطعاً شنیده‌اید که استهلاکی که برای لاستیک جلو وجود دارد، بیشتر از استهلاک موجود برای لاستیک عقب است. این مورد به این دلیل است که لاستیک جلو، مسئول جهت دادن به خودرو در هنگام چرخاندن فرمان است. به همین دلیل زمانی که لاستیک جلو، غیر از مسیر مستقیم حرکت می‌کند، اصطکاک بیشتری به آن وارد شده و باعث می‌شود تا بیشتر در معرض فرسودگی قرار داشته باشد. برای این که بتوانید به شکل یکنواخت، استهلاک لاستیک‌ها را پیش ببرید، لازم است تا به‌ازای هر 10 تا 11 کیلومتری که با لاستیک رانندگی کردید، برای جابه‌جا کردن لاستیک‌ها به‌صورت ضرب‌دری، اقدام نمایید.

2. نگهداری از لاستیک خودرو با تنظیم باد لاستیک

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواردی که باید در لاستیک خودرو در نظر داشته باشید این است که همواره باید حواستان باشد که باد لاستیک شما تنظیم باشد. تنظیم نبودن باد لاستیک می‌تواند تعادل وزن خودرو را به هم زده و باعث وارد شدن فشار بیش از حد به لاستیک بشود. همین مورد می‌تواند عامل فرسودگی سریع لاستیک باشد.

نگهداری از لاستیک خودرو با تنظیم باد لاستیک

در مورد باد لاستیک نیز باید نکاتی را در نظر داشته باشید. اول این که دقت کنید پمپ بادی که قصد دارید لاستیک را با آن باد کنید، رطوبت نداشته باشد. همچنین از سالم بودن والو لاستیک خود اطمینان حاصل کنید. چرا که همین جسم کوچک، هم جلوی خروج باد از لاستیک را می‌گیرد و هم از ورود آلودگی به درون لاستیک جلوگیری می‌کند.

3. به آج لاستیک توجه کنید!

آج لاستیک، در واقع مسئولیت ایجاد اصطکاک بین زمین و لاستیک در روزهایی بارانی و برفی را دارد. در واقع این آج، باید به‌قدری باشد که توانایی برقرار کردن چسبندگی مناسب با زمین را داشته باشد. برای چک کردن آج، می‌توانید از یک جسم، مانند سکه استفاده کرده و آن را درون قسمت‌های آج‌دار لاستیک قرار دهید. اگر جسم موردنظر، بیشتر از 5 میلیمتر درون لاستیک فرو رفت، نشان‌دهنده این است که آج لاستیک همچنان کاربری مناسبی دارد. اما در غیر این صورت، باید برای تعویض لاستیک‌ها اقدام کنید.

4. میزان فرمان را نادیده نگیرید!

میزان نبودن فرمان هم یکی از دلایلی است که می‌تواند باعث وارد شدن فشار بیش از حد به لاستیک شود. درصورتی‌که حس می‌کنید فرمان شما، در حالت مستقیم به یک سمت دیگر کشش دارد و یا در مسیرهای مستقیم، خودرو تمایل به انحراف به طرفین را دارد، باید ابتدا برای تنظیم باد اقدام کنید و درصورتی‌که این مشکل با تنظیم باد حل نشد برای میزان کردن فرمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. میزان نبودن فرمان، باعث می‌شود تا فشاری که باید به شکل مساوی به لاستیک‌ها وارد شود، دچار عدم تعادل شده و استهلاک لاستیک، با سرعت بیشتری نسبت به سایر لاستیک‌ها اتفاق بیفتد. به طور معمول هر 50 کیلومتری که با خودرو طی می‌کنید، باید برای تنظیم فرمان اقدام کنید.

5. برای نگهداری از لاستیک خودرو چرخ‌ها را بالانس کنید

بالانس نبودن چرخ‌ها می‌تواند از دلایل به وجود آمدن استهلاک بیشتر در لاستیک باشد. بالانس نبودن، علاوه بر این که می‌تواند بر سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو تأثیرات منفی بگذارد، تا حد زیادی باعث از بین رفتن لاستیک می‌شود.

برای نگهداری از لاستیک خودرو چرخ‌ها را بالانس کنید

نشانه‌های بالانس نبودن لاستیک، لرزیدن فرمان، به‌خصوص در سرعت‌های بالا است. در کل اما توصیه می‌شود که هر 15 الی 20 هزار کیلومتری که با یک لاستیک طی کردید، برای بالانس لاستیک‌ها به یک آپاراتی مراجعه کنید.

نگهداری لاستیک خودرو سنگین

طبیعتاً لاستیک خودروهای سنگین نیاز به مراقبت بیشتری دارند. چرا که در این خودروها، هم باید به وزن خودرو دقت داشت و هم میزان باری که قرار است بر روی آن سوار شود. همچنین بالا بودن قیمت لاستیک‌های خودرو سنگین، باعث می شود تا نکات نگهداری لاستیک خودرو را در این دسته از ماشین‌ها در ارجحیت قرار دهیم.

نگهداری لاستیک خودرو سنگین

اول این که باید در نظر داشته باشید که تمامی نکاتی که برای نگهداری لاستیک خودرو سبک بررسی شد، در مراقبت از لاستیک خودرو سنگین نیز اهمیت دارد. به این معنی که تنظیم باد، بالانس کردن چرخ خودرو، جابه‌جایی لاستیک و … همگی شامل روش‌های مراقبت از لاستیک خودرو سنگین هم می‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود رانندگان خودروهای حمل‌کننده مرتباً حداقل ماهی یک بار برای تنظیم باد اقدام کنند و همچنین در صورت عدم تعادل فرمان و یا بالانس نبودن لاستیک برای تعمیر این موارد دست به کار شوند. اما علاوه‌برآن باید نکات دیگری را هم در نظر گرفت.

6. از رینگ استاندارد استفاده کنید

استفاده از رینگ‌های آسیب‌دیده و یا تغییر شکل داده، علاوه بر این که می‌تواند بر روی استهلاک لاستیک تأثیر بگذارد، ممکن است موجب بروز خطرات زیادی هم بشود که در پی آن، جان شخص راننده به خطر بیفتد. همچنین در هنگام انتخاب رینگ، حتماً دقت داشته باشید که سایز رینگ با سایز لاستیک متناسب بوده و به شکل استاندارد طراحی شده باشد. به‌عنوان نکته آخری که باید در این زمینه در نظر داشته باشید، بهتر است نصب رینگ را به فردی بسپارید که در این زمینه دانش و تجربه کافی را داشته باشد. چرا که نصب نادرست لاستیک به رینگ نیز می‌تواند به اندازه غیراستاندارد بودن آن خطرناک باشد.

7. خودروهای دو اکسلی

نکته‌ی بسیار مهمی که در نگهداری لاستیک خودرو در خودروهای حمل بار دو اکسلی باید در نظر داشته باشید این است که حتماً هر دو لاستیک جفت شده را از یک نوع لاستیک در نظر بگیرید. یعنی این‌طور نباشد که یکی از لاستیک‌ها را بایاس و لاستیک دیگری را رادیال ببندید. همچنین این نکته هم حائز اهمیت است هنگامی که قصد تعویض لاستیک را داشتید، باید هر دو لاستیک را با هم عوض کنید.

خودروهای دو اکسلی

8. به مقدار باری که می‌زنید، توجه داشته باشید!

وجود وزن بیش از حد توان لاستیک، به طور جدی می‌تواند در استهلاک تایر خودروهای باربر نقش داشته باشد. راننده خودرو سنگین باید استانداردهای لاستیکی را که خریداری کرده است بداند و بیشتر از حدی که به‌عنوان حداکثر میزان بارگیری برای لاستیک تعریف شده است به خودرو بار نزند. در کنار این مورد تعادل باری که قرار است درون خودرو قرار بگیرد نیز در استهلاک خودرو اهمیت دارد. به این معنی که اگر بارگیری بار  را به شکلی نامتعادل انجام دهید، طبیعتاً در مسیر و به‌خصوص سرعت‌های بالا، استهلاکی که برای برخی از لاستیک‌ها به وجود می‌آید بیشتر از سایر لاستیک‌ها خواهد بود.

9. عادات غلط رانندگی را از سر خود بیرون کنید!

برخی از عادات اشتباه در حین رانندگی، می‌تواند در استهلاک لاستیک خودرو سنگین نقش داشته باشد. با رعایت کردن این نکات می‌توان تا حد زیادی از استهلاک زودموقع لاستیک جلوگیری نمود. برای مثال، داشتن سرعت بالا در هنگامی که خودرو بار زیادی حمل می‌کند می‌تواند از عوامل مهمی باشد که باعث استهلاک لاستیک خودرو می‌شود؛ بنابراین، بهتر است سرعت خود را طبق استانداردهایی که در این زمینه وجود دارد، بر اساس میزان باری که جابه‌جا می‌کنید در نظر بگیرید.

 همچنین گذر از پیچ‌ها با سرعت بالا می‌تواند عاملی دیگری باشد که باعث به وجود آمدن استهلاک در لاستیک ماشین می‌شود. بهترین میزان سرعت برای عبور از پیچ با خودرو سنگین 5 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

 مراقبت در هنگام رانندگی و نینداختن خودرو درون چاله‌ها و ناهمواری‌هایی که در سطح جاده و خیابان وجود دارد نیز می‌تواند تا حدودی جزو موارد مراقبت از لاستیک خودرو باشد. چرا که انداختن در چاله ممکن است باعث ایجاد فشار و خارج شدن باد از لاستیک شده و همین مورد می‌تواند در عدم تنظیم فرمان و خارج شدن لاستیک از بالانس نقش داشته باشد.

سخن پایانی

شناخت راه‌های نگهداری لاستیک خودرو به تمامی افرادی که صاحب خودرو سبک و یا سنگین هستند توصیه می‌شود. چرا که با رعایت برخی از نکات می‌توان تا حد زیادی عمر لاستیک را افزایش داد. برخی از این روش‌های مراقبتی برای خودروهای سبک و سنگین یکسان است. مثل تنظیم باد، بالانس کردن چرخ‌ها، تنظیم کردن فرمان و … . اما برخی دیگر از نکات را تنها باید برای خودروهای سنگین که به‌عنوان خودروهای باربری مورد استفاده قرار می‌گیرند در نظر داشت. مثل میزان باری که باید بر روی خودرو سوار کرد، تعادلی که باید در حین بارگیری ایجاد کرد و … .

امیدواریم توانسته باشیم نکات مفیدی را در راستای مراقبت از لاستیک خودرو در اختیار شما قرار داده باشیم. همچنین اگر سؤالی در این مورد برای شما وجود داشت، در قسمت دیدگاه ها آن را برای ما به ثبت برسانید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.