آنچه در این مقاله می‌خوانید

آخرین نوشته ها

نکاتی که باید برای ایمنی در رانندگی انجام دهید

نکاتی که باید برای ایمنی در رانندگی انجام دهید

ایمنی در رانندگی از اصولی است که در صورت رعایت شدن، می‌تواند جلوی بسیاری از خسارات جانی و مالی احتمالی را بگیرد. برای رانندگی ایمن باید یک سری نکات را در نظر داشت. نکاتی که همگی در راستای به وجود آمدن ایمنی رانندگی در تمامی فرهنگ‌ها و کشورها به کار گرفته می‌شود. البته ناگفته نماند که طی دهه‌های اخیر، فرهنگ رانندگی در کشورهای پیشرفته، از جمله ایران با پیشرفت بسیار زیادی همراه بوده است و هرساله شاهد کاهش تصادفات سنگین رانندگی بوده‌ایم.

اما این کاهش، به قدری نبوده است که بتوان از آن صرف نظر کرد. در حال حاضر نیز، آمار تصادفات جاده‌ای که خسارات جانی را برای افراد به همراه داشته است، بسیار زیاد است. اما برای این که بتوان این آمار را کاهش داد، چه باید کرد؟ آیا با رعایت نکاتی که برای ایمنی در رانندگی بیان شده است می‌توان این آمار را به صفر رساند؟ شاید رساندن این عدد به صفر، کاری غیر ممکن باشد. اما درصورتی‌که هر راننده، نکات ایمنی را در نظر داشته باشد و بتواند در تمامی لحظات بر روی این قوانین پایبند باشد، می‌توان با اطمینان گفت که احتمال رخ دادن تصادفات جاده‌ای، تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

در این مقاله، قصد داریم شما را با نکاتی که در رابطه با ایمنی در رانندگی عنوان شده است، آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید و با آموزش و رعایت این نکات، خود و خانواده‌تان را از خطرات احتمالی که در جاده وجود دارد، در امان نگه دارید.

نکات ایمنی در رانندگی

برای این که بتوان ایمنی در رانندگی را شامل حال خود کرد، باید به نکات زیادی توجه داشت. نحوه‌ی رانندگی، داشتن یک وسیله‌ی استاندارد و همچنین چک کردن خودرو، همگی می‌توانند در رانندگی ایمن، نقش داشته باشد. در واقع، نباید رانندگی را تنها به چشم رسیدن از مبدا به مقصد در نظر گرفت. باید توجه داشته باشید که رانندگی، یک حرفه است و شخص راننده، هنرمند به حساب می‌آید. هنری که درست انجام دادن آن، می‌تواند شما را از هر آسیبی در امان نگه دارد. در ادامه با بررسی مهم‌ترین نکاتی که در رانندگی ایمن باید در نظر داشته باشید، همراه ما باشید.

برای ایمنی در رانندگی آهسته برانید!

بسیاری از تصادفات جاده‌ای، به این دلیل رخ می‌دهند که سرعت خودرو بیش از اندازه زیاد است. در کل، سرعت بالا نمی‌تواند خطری را ایجاد کند. اما ممکن است در همان سرعت بالا، اتفاقی از سوی دیگر رخ دهد که خارج از کنترل شماست و شما را مجاب کند که سرعت خودروی خود را کم کنید. در این شرایط، درصورتی‌که سرعت شما، پایین تر باشد، راحت تر می‌توان خودرو را کنترل کرد. اما گاها در چنین شرایطی، سرعت خودرو به قدری بالا است که قادر به اجتناب از آن نیستید و حتی اگر با آخرین توان ترمز، اقدام به کاهش سرعت کنید، باز هم نتوانید جلوی حادثه را بگیرید. در این شرایط، توصیه بر آن است که اگر ماشین‌های زیادی در جاده، اتوبان یا آزادراه وجود داشت و فاصله‌ی خودروها با هم کم بود، با میانگین سرعت کمتری رانندگی کنید.

برای ایمنی در رانندگی آهسته برانید!

توجه داشته باشید که تفاوت رانندگی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت، با سرعت 90 کیلومتر در ساعت، در یک مسیر 40 کیلومتری تنها 4 دقیقه است! بنابراین، به جای این که تمرکز خود را بر روی این بگذارید که برای رسیدن به مقصد با سرعت بیشتری رانندگی کنید، سعی کنید زودتر از مبدأ راه بیفتید. چرا که همین افزایش سرعت 10 کیلومتر بر ساعت، ممکن است باعث ایجاد حادثه شود! به همین دلیل ایمنی رانندگی تا حد زیادی با کم بودن سرعت به دست می‌آید.

در مقاله مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو می‌توانید با شرایط معاینه فنی آشنا شوید.

تمرکز خود را بر روی رانندگی بگذارید

عوامل مختلفی می‌تواند در جاده باعث حواس پرتی شما بشود. از خوردن و آشامیدن و یا کشیدن سیگار در حین رانندگی گرفته تا سر و صدای افراد داخل خودرو و یا زیاد بودن صدای ضبط ماشین. توجه داشته باشید که شخص راننده، باید تمامی تمرکز خود را بر روی جاده، خود و رانندگان دیگر بگذارد. چرا که یک لحظه تعلل و پرت شدن حواس از جاده، می‌تواند باعث انحراف از مسیر، برخورد با خودروهای دیگر و یا برخورد با چیزی باشد که به یک باره در جاده پدیدار می‌شود، بشود. به همین دلیل، سعی کنید در مسیرهای شلوغ و یا مسیرهایی که با سرعت بالا در حال حرکت هستید، از خوردن و آشامیدن و کشیدن سیگار پرهیز کنید و از هرچیزی که باعث عدم تمرکز شما می‌شود اجتناب کنید. این نکته ایمنی در رانندگی تأثیر زیادی در یک رانندگی امن دارد.

در هنگام خواب آلودگی رانندگی نکنید!

یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث رخ دادن حوادث جاده‌ای می‌شود، خواب آلودگی شخص راننده است. احتمالاً شما با سیستم بدن خود تا حدود زیادی آشنایی دارید و می‌دانید که چه زمانی احتیاج به استراحت دارید و چه زمانی قادر به حفظ تمرکز هستید. خواب آلودگی، چیزی نیست که به شما خبر بدهد.

در هنگام خواب آلودگی رانندگی نکنید!

باید پیش از آن که پشت فرمان بنشینید، استراحت کافی کرده باشید و به میزان کافی خوابیده باشید. چرا که ممکن است به یک باره در مسیر جاده، خواب به سراغ شما آمده و توان رانندگی صحیح را از شما بگیرد.

در چنین شرایطی نیز بهترین کار این است که مدت زمانی را توقف کرده و به استراحت بپردازید. همچنین حتماً توجه داشته باشید که هر دو ساعتی که به رانندگی مشغول بودید، مدت زمان 10 دقیقه الی یک ربع را به استراحت بپردازید و کمی راه بروید تا بدنتان به فرم نشستن بر روی صندلی عادت نکند.

شرایط آب و هوایی را در نظر داشته باشید

آب و هوای بارانی و  به خصوص برفی، احتیاج به تمرکز و مراقبت بیشتری نسبت به رانندگی در شرایط عادی دارد. زمانی که جاده خیس باشد، احتمال سر خوردن خودرو در صورت گرفتن ترمز زیاد است. همچنین لیز شدن جاده درصورتی‌که برف بر روی آن نشسته باشد، این احتمال را تا حد زیادی بالا می‌برد. به همین دلیل، درصورتی‌که مجبور هستید در چنین آب و هوایی مشغول به رانندگی شوید، علاوه بر این که باید با سرعت کمتری رانندگی کنید، باید فاصله‌ی خود را با خودروهای اطراف نیز بیشتر در نظر بگیرید.

درصورتی‌که محل زندگی و یا محل عبور و مرور شما به شکلی است که احتمال برف آلود شدن آن زیاد است، حتماً زنجیر چرخ را در لیست لوازم ضروری خودروی خود قرار  دهید. شاید خیلی از افراد این نکته ایمنی در رانندگی را در نظر نداشته باشند. باید بدانید که درصورتی‌که لاستیک، بر روی زمینی سر بخورد، تقریباً دیگر کنترل خودرو در دست شما نیست.

در مقاله کارواش ماشین سنگین می‌توانید با روش‌هایی که برای کارواش وجود دارد آشنا شوید.

کمربند ایمنی را فراموش نکنید

کمربند ایمنی در رانندگی تا حد زیادی می‌تواند حافظ جان شما و سرنشینان خودروی شما باشد. در بسیاری از مواقع، دیده شده است که بستن کمربند ایمنی، توانسته است در یک تصادف جاده‌ای، جان سرنشینان را حفظ کند و به همین شکل، نبستن آن باعث شده خسارات جانی سنگینی به شخص وارد شود؛ بنابراین، بستن کمربند ایمنی چه برای راننده و چه برای سرنشینان خودرو، کمترین کاری است که می‌توان با رعایت آن تا حد زیادی از وارد شدن خسارات جانی جلوگیری کرد. همچنین دقت داشته باشید که بستن کمربند ایمنی، برای خودروهای دارای ایربگ نیز الزامی است. عملکرد ایربگ، در کنار کمربند ایمنی می‌تواند حافظ جان سرنشینان باشد.

کمربند ایمنی را فراموش نکنید

همچنین باید توجه باشید که از نشاندن کودکانی که قد و بالای کوتاهی دارد، بر روی صندلی جلو خودداری کنید! چرا که در زمان وقوع تصادف و باز شدن ایربگ، ممکن است عملکرد ایربگ برای کودک نتیجه‌ی عکس داشته و باعث خفگی آن‌ها بشود.

مراقب راننده‌های دیگر باشید

در بسیاری از فرهنگ‌ها، در زمان آموزش رانندگی این نکته به افراد گفته می‌شود که شما باید رانندگان دیگر را حواس پرت فرض کنید. به این معنی که خیال کنید او در رانندگی، تجربه‌ی کافی را ندارد. در چنین شرایطی، وقتی دیگر خودروها را نیز در رانندگی در نظر داشته باشید، می‌توانید تا حد زیادی از بروز حوادث پیشگیری کنید. چرا که برخی از تصادفات جاده‌ای، به گونه‌ای است که اصلاً شما مقصر آن نیستید و رانندگان دیگر باعث به وجود آمدن آن حادثه شده‌اند. ولی درصورتی‌که در چنین شرایطی، آسیب جانی به شما وارد شود ، مهم نیست چه کسی مقصر است! به همین دلیل، باید خودروهای اطراف و رانندگان دیگر را با دقت زیر نظر داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله بیمه تکمیلی رانندگان کامیون را مطالعه کنید.

راننده‌ی تهاجمی نباشید!

در بسیاری از کشورها، برای جلوگیری از تصادفات خیابانی، توصیه می‌شود به جای این که تهاجمی رانندگی کنید، به رانندگی تدافعی روی بیاورید. در همین راستا، نحوه‌ی آموزش رانندگی در این کشورها در راستای رانندگی تدافعی است. همچنین شرکت‌های بیمه در این کشورها، به افرادی که در کلاس رانندگی تدافعی شرکت کنند، تخفیف‌های ویژه‌ای ارائه می‌دهد. رانندگی تدافعی، به این شکل است که مبنای رانندگی را بر اساس مراقبت در شرایط کنونی قرار می‌دهد. به این معنی که لازم نیست بیش از اندازه، پا را بر روی پدال گاز قرار دهید و تنها کافی است بر روی اصول و قوانین رانندگی آرامی را داشته باشید؛ جای این که پای خود را دائماً بر روی پدال گاز گذاشته و برای سبقت گرفتن از دیگر رانندگان عجله داشته باشید.

فاصله‌ی طولی را رعایت کنید!

یکی از عواملی که می‌تواند تأثیر زیادی در جلوگیری از بروز حوادث داشته باشد این است که فاصله‌ی خود را با خودروهای اطراف، به خصوص خودروی جلو، رعایت کنید. با وجود فاصله‌ی مناسب، درصورتی‌که اتفاقی برای خودروی جلویی شما بیفتد که او، به هر دلیل مجبور به ترمز باشد، این فرصت را به شما می‌دهد که بتوانید برای کنترل خودرو، زمان کافی را داشته باشید.

فاصله‌ی طولی را رعایت کنید!

همچنین این فاصله باید در شرایطی که زمین، خیس و یا برفی بود، بیشتر باشد. رعایت فاصله، حتی در ترافیک هم ضروری است. درصورتی‌که در ترافیک، فاصله‌ی شما از خودروی جلویی، به اندازه نباشد، ممکن است در صورت رخ دادن یک تصادف قطاری، خودرو شما نیز به خودروی جلویی برخورد کرده و از نظر قانون، ملزم به پرداخت خسارت به نفر جلویی باشید.

آیا می دانید شرایط گواهینامه پایه یک چیست

دائماً خودروی خود را چک کنید!

این نکته ایمنی در رانندگی بسیار حائز اهمیت است! چک کردن خودرو، یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایمنی در رانندگی به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که میزان نبودن آب رادیاتور، روغن ترمز، روغن موتور و … می‌تواند در اواسط جاده، مشکل‌ساز شود. علاوه بر این موارد، چک کردن لاستیک، ترمز و ترمز دستی، مباحث بسیار مهمی هستند که پیش از سفر باید به آن‌ها توجه شود. برخی دیگر از لوازم جانبی خودرو که شاید به نظر برسد نقش مهمی نداشته باشند را هم باید بازدید کرد. به عنوان مثال، یکی بخش‌های مهمی که یک رانندگی ایمن را به همراه خواهد داشت، سالم بودن برف پاک کن و همچنین آب‌پاش آن است. چک کردن سالم بودن شیشه‌های خودرو را نیز نباید از قلم انداخت.

برای گرفتن وام رانندگان مقاله وام رانندگان را مطالعه کنید.

سخن پایانی

رعایت کردن نکات ایمنی در رانندگی می‌تواند از به وجود آمدن بسیاری از تصادفات جاده‌ای جلوگیری کند. نکاتی که شاید برای رعایت کردن آن‌ها، تنها کافی باشد تا دقت خود را بالا ببرید و به نکاتی که  قبلا به آن‌ها توجهی نمی‌کردید، توجه کنید. در این مقاله، به 9 مورد از مهم‌ترین نکات برای رانندگی ایمن اشاره کردیم که امیدواریم با رعایت کردن آن‌ها، خود و خانواده‌تان را از خطرات جاد‌ه‌ای دور نگه دارید.

درصورتی‌که نظری دارید و قصد دارید به این مطالب اضافه کنید و یا سوالی پاسخ نداده برای شما باقی مانده بود، خوشحال می‌شویم که در قسمت نظرات آن را برای ما به ثبت برسانید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.