آنچه در این مقاله می‌خوانید

قوانین ترخیص کالا از گمرک و مراحل انجام آن چیست؟

قوانین ترخیص کالا از گمرک و مراحل انجام آن چیست؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که شما باید برای صادرات و واردات کالا از مرز انجام دهید، ترخیص کالا از گمرک است. اگر قوانین ترخیص کالا از گمرک را ندانید، نمی‌توانید کالای خود را از گمرک خارج کنید. از این رو، ما در این مقاله از ترابرنت، برخی از مهم‌ترین قوانین و شرایطی که باید درباره ترخیص کالا از گمرک بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بدانید که قوانین امور گمرکی و ترخیص کالا شامل چه مواردی می‌شوند.

ممکن است قوانین ترخیص کالا در هر کشور با کشور دیگری متفاوت باشد. به همین دلیل هم بهتر است اطلاعات کاملی درباره کشور مبدا و مقصد خود به دست بیاورید تا مطمئن شوید که این قوانین در کشور مورد نظر شما چگونه هستند. فرقی ندارد که شما بخواهید کالای مورد نظر خود را به صورت شخصی به کشور مقصد ارسال کنید و یا شرکتی. در هر شرایطی، باید این قوانین را رعایت کرده باشید تا بتوانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید.

ترخیص کالا از گمرک یعنی چه؟

ترخیص کالا از گمرک به این معنی است که شما بخواهید کالای خود را از گمرک کشور مورد نظر خود آزاد کنید و به مقصد بفرستید. بدین منظور، صاحب کالا باید با ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه‌های مورد نیاز، کالای خود را از گمرک کشور مورد نظر دریافت کرده و به مقصد ارسال کند. مراحل ترخیص کالا از گمرک می‌تواند هم به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری انجام شود. برخی مراحل آنلاین و برخی دیگر هم حضوری هستند.

ترخیص کالا از گمرک یعنی چه؟

همان‌طورکه در ابتدای این مقاله هم به اختصار گفتیم، قوانین ترخیص کالا از گمرک برای آزادسازی کالا اهمیت بسیار زیادی دارند و اگر بخواهید کالای خود را از یک کشور به کشور دیگر ارسال کنید، باید حتما آن را از گمرک عبور دهید. به علاوه، در این شرایط شما باید تمام مدارک لازم و هزینه‌های مورد نیاز برای ارسال کالا را بپردازید. این هزینه‌ها به خاطر مالیات بر ارزش افزوده، هزینه انبارداری، هزینه حمل و نقل و سایر موارد این چنینی، متفاوت هستند.

پیشنهاد می کنیم مقاله گروپاژ چیست را مطالعه کنید.

مهم‌ترین فاکتورها در ترخیص کالا از گمرک

درحالی‌که شاید خیلی از افراد فکر می‌کنند که ترخیص کالا از گمرک به زمان خیلی زیادی نیاز دارد، باید به شما بگوییم که اگر قوانین این روش را بدانید، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن کالای خود را از گمرک آزاد کنید.

به علاوه، شما باید بر اساس شرایط کالای خود، مجوزهای مورد نیاز را از سازمان‌های مربوطه برای آزادسازی کالا از گمرک دریافت کنید. برخی از مهم‌ترین سازمان‌هایی که باید برای ترخیص کالا از گمرک تأییدیه آنها را دریافت کنید، سازمان‌هایی مانند سازمان بهداشت، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مبارزه با مواد مخدر هستند.

مهم‌ترین فاکتورها در ترخیص کالا از گمرک

یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی که اهمیت بالایی در قوانین ترخیص کالا در گمرک دارد، ارزش گذاری کالاست. صاحب کالا باید ارزش کالای خود را به صورت کاملا دقیق و واقعی به سازمان مربوطه اعلام کند.

برای شناخت قوانین بین المللی باربری مقاله قوانین حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.

چه مدارکی برای ترخیص کالا از گمرک نیاز است؟

برای این‌که بتوانید کالای خود را از گمرک دریافت کنید، باید مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.‌ ارائه مدارک می‌تواند به صورت آنلاین و یا حضوری باشد. توجه داشته باشید که اگر هر یک از مدارک شما ناقص باشند، شاید امکان ترخیص کالا از گمرک را نداشته باشید. به همین دلیل هم مدارک خود را به صورت کامل و دقیق آماده کرده و سپس به مراجع مربوطه ارائه دهید. مهم‌ترین مدارکی که باید حتما برای ترخیص کالا از گمرک ارائه دهید، شامل موارد زیر می‌شوند.

  • کپی کارت بازرگانی معتبر قبض انبار
  • اظهارنامه واردات قطعی
  • کارنامه
  • گواهی مبدا
  • ترخیصیه
  • سیاه خرید یا فاکتور
  • نامه برات یا اعلامیه تامین ارز
  • پیش فاکتور
  • مجوز ثبت سفارش
  • لیست عدل بندی
  • بیمه نامه
  • پروانه بهره برداری
  • کاتالوگ و بروشور
  • مجوز‌های قانونی از سازمان‌های مورد نیاز بسته به نوع کالا
  • وکالت نامه رسمی
  • پروانه صادراتی

قبض انبار گمرک چیست و چه کاربردی دارد

برای ترخیص کالا از گمرک چه کنیم؟

درصورتی‌که شما هم می‌خواهید کالایی را به کشور دیگری ارسال کنید، باید قوانین ترخیص کالا از گمرک را بشناسید. به این منظور، باید کارهای خاصی را به ترتیب انجام دهید تا بتوانید کالای خود را از گمرک در آورید. در این بخش، مهم‌ترین کارهایی که شما باید به ترتیب برای ترخیص کالای خود از مرز انجام دهید را به صورت مجزا معرفی کرده و هر یک را توضیح می‌دهیم.

1. ثبت کردن اظهار در سامانه EPL

اولین و مهم‌ترین کاری که شما می‌توانید برای ترخیص کالای خود از گمرک انجام دهید، این است که اظهارنامه مورد نظر را در سامانه EPL کامل کرده و سپس آن را ثبت نمایید. در این قسمت، باید تمام اطلاعات مربوط به کالا را وارد کنید. خوشبختانه همه کارها در این مرحله به صورت اینترنتی انجام می‌شوند. سایت رسمی گمرک اعلام کرده که پر کردن اظهارنامه گمرکی و ارائه تمام اطلاعات مربوط به کالا برای ترخیص آن کاملا ضروری است. به همین دلیل هم این بخش را با دقت خیلی زیادی پر کنید.

در این شرایط، باید مهم‌ترین مدارکی که پیش از این گفتیم را هم ارائه داده و در بخش موردنیاز در سایت آپلود کنید. گفتیم که اگر هر یک از این مدارک ناقص باشند، ممکن است درخواست شما برای ترخیص کالا با موفقیت انجام نشود. به همین دلیل هم سعی کنید حتما این مدارک را کامل و دقیق آماده کنید تا بعدا مجبور به پرداخت هزینه مجدد برای ترخیص کالا از گمرک نشوید.

مقاله تفاوت کریر و فورواردر را مطالعه کنید تا با این موارد آشنا شوید.

2. احراز هویت و مشخص کردن مسیر برای ارسال کالا

در قدم بعدی، نوبت به آن می‌رسد که احراز هویت کنید. احراز هویت یکی از مهم‌ترین قوانین ترخیص کالا از گمرک شناخته می‌شود که نشان می‌دهد شما صاحبان کالا هستید. در این مرحله، اطلاعات شما به طور کاملا دقیق و موشکافانه بررسی خواهد شد و در صورت تایید، امکان کوتاژ را خواهید داشت. درصورتی‌که بتوانید کوتاژ را به دست بیاورید، این امکان را خواهید داشت که اظهارنامه واردات و صادرات کالای خود را نیز به دست بیاورید و بتوانید آن را به مقصد ارسال کنید.

احراز هویت و مشخص کردن مسیر برای ارسال کالا

در صورت تایید احراز هویت، باید مسیری که می‌خواهید کالا به آنجا ارسال شود را نیز ارائه دهید. سعی کنید این مسیر هم کاملا دقیق و کامل باشد تا بعدا مشکلی برای ارسال کالا به وجود نیاید.

3. کنترل کامل کالا

یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که باید برای قوانین ترخیص کالا مدنظر قرار دهید، کنترل کامل کالاست. زمانی که شما می‌خواهید کالای خود را از گمرک آزاد کنید، باید آن را از مسیرهای مختلف سبز، زرد و قرمز عبور دهید. زمانی که کالای شما در مرحله زرد و قرمز قرار می‌گیرد، یعنی که باید کنترل خیلی بیشتری روی آن اعمال شود و بازرسان و کارشناسان با دقت خیلی بیشتری آن را بررسی می‌کنند. در این مرحله، آنها کالای مورد نظر را با مدارک دیگری که ارائه داده‌اید، مطابقت می‌دهند. بعد از پایان این کار، کالای شما بر اساس ارزش مورد نظر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای انجام ترانزیت به ویزا نیاز دارید که در مقاله ویزا ترانزیت چیست توضیح می دهیم.

4. دریافت مجوز‌های مورد نیاز

درصورتی‌که لازم باشد برای ترخیص کالای خود از گمرک مجوزهای لازم را دریافت کنید، سعی کنید حتما آنها را از قبل آماده کرده باشید. در ابتدای این مقاله هم برخی از مهم‌ترین سازمان‌هایی که به احتمال خیلی زیاد باید از آنها مجوز دریافت کنید را نام بردیم. علاوه بر این سازمان‌ها، ممکن است نیاز به دریافت مجوز از سازمان‌های دیگری مانند مخابرات، قرنطینه، تجهیزات پزشکی، انرژی اتمی، جهاد، وزارت راه و یا مالیات هم داشته باشید.

دریافت مجوز‌های مورد نیاز

5. مطابقت دادن تعرفه گمرکی با اسناد ارائه شده

زمانی که مجوز‌های مورد نیاز را دریافت کردید، نوبت به آن می‌رسد که بازرسان و کارشناسان نظارت، تعرفه گمرکی کالای شما را با اسنادی که درباره آن ارائه می‌دهید، بررسی کنند. آنها این مدارک را به طور کامل با یکدیگر مطابقت می‌دهند تا مطمئن شوند که هیچ مشکلی از این نظر وجود ندارد. در صورت عدم وجود مشکل، خیلی راحت آن را تایید و امضا خواهند کرد.

6. انجام کارهای صندوق و صدور ترخیصی کالا

بعد از این‌که کالای شما تایید نهایی را دریافت کرد، امکان ترخیص از گمرک را خواهد داشت. البته قبل از آن، باید به صندوق رفته و تمام هزینه‌های مورد نیاز را پرداخت کنید. در نهایت، فیش پروانه سبز گمرکی باری برای شما صادر خواهد شد که می‌توانید خیلی راحت از آن برای ترخیص کالای خود استفاده کنید.

7. دریافت مجوز بارگیری

زمانی که قوانین ترخیص کالا از گمرک را به طور کامل انجام دادید، می‌توانید کالای خود را از گمرک آزاد کنید. در این شرایط، نوبت به آن می‌رسد که مجوز بارگیری را نیز بگیرید. البته برای دریافت مجوز بارگیری، باید از قبل هزینه مورد نیاز برای انبارداری را هم بپردازید. زیرا در یک بازه زمانی مشخص، کالای شما درون انبار گمرک قرار داشته. این هزینه می‌تواند در هر یک از کشورها با یکدیگر متفاوت باشند و بیشتر شامل هزینه تخلیه و بارگیری، مدت زمان نگهداری کالا در انبار، بیمه کالا و سایر موارد این‌چنینی می‌شود.

دریافت مجوز بارگیری

8. بیرون بردن کالا از گمرک

در نهایت، بعد از این‌که تمام کارهای بالا مربوط به قوانین ترخیص کالا را انجام دادید، این امکان را دارید که خیلی راحت کالای مورد نظر خود را از گمرک آزاد کنید. به منظور انجام این کار، فقط کافی است که بیجک انبار را از انباردار گمرک بگیرید.

به عبارت دیگر، انباردار بعد از این‌که پروانه سبز گمرکی شما را به طور کامل بررسی کرد و مطمئن شد که همه چیز درست است، بیجک انبار شما را صادر می‌کند و می‌توانید برای بارگیری کالا، از راننده وسیله نقلیه مورد نظر خود بخواهید که وارد گمرک شود. البته قبل از خروج از گمرک هم کالای شما برای آخرین بار بازرسی می‌شود و در نهایت، می‌توانید کالا را از گمرک خارج کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله ترانزیت را مطالعه کنید.

مهم‌ترین نکات درباره قوانین ترخیص کالا از گمرک

همان‌طورکه تاکنون متوجه شدید، آزاد کردن کالا از گمرک می‌تواند با توجه به قوانین ترخیص کالا انجام شود و باید به منظور دریافت کالای خود، مراحل ترخیص کالا را به دقت انجام دهید. درصورتی‌که تمام مدارک ذکر شده را به طور کامل ارائه دهید و مجوزهایی که گفتیم را نیز دریافت کنید، می‌توانید در سریع‌ترین زمان که کالای خود را از گمرک ترخیص کنید.

مهم‌ترین نکات درباره قوانین ترخیص کالا از گمرک

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در این زمینه همان‌طور که در ابتدای این مقاله هم به اختصار گفتیم، قیمت گذاری کالا است. ارزش گذاری کالا می‌تواند در گمرک هر کشور با کشور دیگر متفاوت باشد. به همین دلیل هم شما باید این کار را بر اساس شرایط و قوانین کشور مورد نظر خود انجام دهید. برای این‌که در این شرایط مشکلی برای شما به وجود نیاید، می‌توانید با یک فرد متخصص و ماهر در این زمینه مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، اطلاعات کاملی درباره قوانین ترخیص کالا از گمرک در اختیار شما قرار دادیم. همان‌طورکه متوجه شدید، این امر می‌تواند اهمیت خیلی زیادی در فرایند صادرات و واردات داشته باشد. به همین دلیل هم اگر در این حوزه مشغول به فعالیت هستید، باید در ابتدا اطلاعات کاملی درباره قوانین امور گمرکی و ترخیص کالا داشته باشید تا هیچ مشکلی برای شما و کارتان به وجود نیاید. اگر هر سؤال دیگری درباره قوانین ترخیص کالا دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید تا متخصصان و کارشناسان ما به همه آنها پاسخ دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “قوانین ترخیص کالا از گمرک و مراحل انجام آن چیست؟

  1. محسن گفت:

    اگه برند ثبت کرده باشید و واردات انجام بدید آیا امکان این را داره کسی دیگه ای از گمرک با مشابه برند شما واردات انجام دهد
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.