آنچه در این مقاله می‌خوانید

هر چیزی که باید درباره قبض انبار گمرک بدانید

هر چیزی که باید درباره قبض انبار گمرک بدانید

یکی از اصطلاحات حوزه حمل و نقل کالا، قبض انبار گمرک است که معنای مهمی دارد و بهتر است حتما موقع ارسال بار از معنای آن آگاه باشید. به طور کلی، شناخت این اصطلاحات و کسب اطلاعات بیشتر درباره حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه حمل و نقل، اهمیت بسیار زیادی برای ساده‌سازی فرایند ارسال بار دارد.

به همین دلیل هم اگر به هر نحوی می‌خواهید کالایی را به شهر و یا حتی کشور دیگری بفرستید، بهتر است حتما این اصطلاحات را بشناسید. در این مقاله از ترابرنت، به طور کامل برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد که قبض انبار گمرک چیست و چه کاربردی دارد.

قبض انبار گمرک چیست؟

قبض انبار در واقع به مدرکی گفته می‌شود که بعد از این که انباردار کالا را از  شخص مقابل دریافت کرد، آن را صادر می‌کند. در این شرایط، انباردار تمام اطلاعات موجود در قبض را با اطلاعات ارائه شده در کالا مورد بررسی قرار می‌دهد و بعد از مطابقت تمام این اطلاعات، آن را در زمان مشخصی نگهداری کرده و این مسئله را در قبض انبار هم می‌نویسد.

قبض انبار گمرک چیست؟

با توجه به همه این موارد، می‌توان گفت که قبض انبار اهمیت بسیار زیادی در نگهداری کالا درون انبار دارد و موجب می‌شود که کالای شما به صورت قانونی و با امنیت کامل در انبار گمرک قرار بگیرد. البته توجه داشته باشید که در این مدرک، یک بازه زمانی مشخص می‌شود و باید حتما تا قبل از این بازه زمانی، کالای خود را از انبار گمرک خارج کنید.

اظهارنامه گمرکی چیست و چه مراحلی دارد

اطلاعات موجود در قبض انبار گمرک

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، در قبض انبار گمرک اطلاعات زیادی درباره کالا وجود دارند که باید همه آنها با خود کالا مطابقت داشته باشند. می‌توان گفت که این قبض یکی از اسناد اصلی برای امنیت کالا محسوب می‌شود و به همین دلیل هم باید اطلاعات مهمی در آن وجود داشته باشد. در این قسمت، برخی از مهم‌ترین اطلاعات درج شده در قبض انبار گمرک را به صورت مختصر نام می‌بریم. پس بعد از دریافت آن، مطمئن شوید که همه این اطلاعات درون قبض نوشته شده و با کالای شما مطابقت دارد.

  • تعداد دقیق رسیدها
  • هزینه‌های رسیدگی به کالا
  • هزینه‌های اضافی و مربوطه
  • نوع بسته‌بندی بار
  • تعداد بسته‌بندی‌ها
  • نوع و اطلاعات کامل کالا
  • علامت‌های مربوط به بار
  • محل دقیق انبار گمرک که کالا در آن قرار می‌گیرد
  • مشخص کردن نوع ذخیره سازی و قرار گرفتن در انبار
  • تاریخ رسید
  • امضای انباردار و یا نماینده قانونی او

طریقه گرفتن قبض انبار

زمانی که شما بخواهید کالای خود را از کشوری عبور داده و به کشور مورد نظر خود برسانید، مجبور می‌شوید که چندین روز و چندین ماه بار را درون انبار گمرک بگذارید. در این شرایط، باید نحوه گرفتن قبض انبار گمرک را بلد باشید تا بتوانید در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ گونه معطلی، این کار را انجام دهید.

طریقه گرفتن قبض انبار

خوشبختانه نحوه دریافت قبض انبار گمرک به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیازی نیست که به صورت حضوری به مکان خاصی بروید. برای گرفتن این قبض، باید اول از همه وارد سامانه جامع امور گمرکی شوید و از طریق حساب کاربری خود، به قسمت پروفایل خود بروید.

بعد از ورود به قسمت پروفایل، نوبت به آن می‌رسد که به بخش پرینت قبض انبار رفته و گزینه دریافت قبض انبار الکترونیکی را انتخاب کنید. نکته مهمی که درباره این امر باید بدانید، این است که باید حتما اطلاعات کامل خواسته شده را ارائه دهید. به عنوان مثال، برخی از این اطلاعات شامل مواردی مانند نام گمرک، شناسه ملی شرکت حمل و نقل بین‌المللی، شماره بارنامه زمینی، هوایی و یا دریایی و همچنین شماره مانیفست می‌شوند.

قوانین ترخیص کالا از گمرک چیست

نمونه‌های مختلف قبض انبار گمرک

قبض انبار گمرک بسته به شرایط بار و خود شما، می‌تواند در دو نوع مختلف صادر شود که در این قسمت هر یک از این نمونه‌ها را به صورت مجزا معرفی کرده و توضیحی درباره آنها ارائه می‌دهیم. نمونه‌های مختلف قبض انبار در گمرک، شامل قبض اولیه، قبض تفکیکی و قبض قابل معامله می‌شوند.

نمونه‌های مختلف قبض انبار گمرک
  • قبض اولیه: انبارداران بعد از بررسی کالا و ثبت مشخصات کامل آن، این قبض را صادر می‌کنند.
  • قبض تفکیکی: گاهی مواقع، این امکان وجود دارد که به دلایل مختلفی نتوان کالایی را از گمرک ترخیص کرد. در این شرایط، کالا را باارهایی که می‌توان آنها را تفکیک کرد، جدا می‌کنند و برای آنها قبض تفکیکی صادر خواهند کرد.
  • قبض قابل معامله: در نهایت، آخرین نمونه قبض انبار در سازمان گمرک هم قبض قابل معامله است که همان طور که از نام آن هم می‌توان حدس زد، صاحبان این قبضها می‌توانند خیلی راحت آن را معامله کرده و با آن به خرید و فروش بپردازند.

پته گمرکی چیست و چه مراحلی دارد

کالا چقدر در انبار گمرک می‌ماند؟

در بخش قبل هم به اختصار گفتیم که ممکن است کالای شما در بازه زمانی متفاوتی در انبار بماند و می‌تواند تا چندین ماه هم در انبار نگهداری شود. بسته به مدت زمانی که باید کالای شما در گمرک بماند، بهتر است بار را درون انبار مناسبی قرار دهید. به عنوان مثال، انبار گمرک‌ها به صورت محوطه‌ای، روباز و یا مسقف وجود دارند که هر یک از آنها برای کالاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در شرایط کلی، همه کالاها باید حداقل 90 روز در انبار گمرک ماندگار شوند که شاید گاهی مواقع، صاحب کالا بخواهد این بازه زمانی کمی طولانی‌تر شود. به این منظور، صاحب کالا می‌تواند درخواست دهد که علاوه بر این 90 روز، کالا تا 60 روز دیگر هم در انبار گمرک بماند. اگر در این بازه زمانی چند ماهه اقدامی برای ترخیص کالا از گمرک انجام نشود، کالا به طور کامل متروکه در نظر گرفته خواهد شد. به محض این که کالای شما وارد اولین انبار گمرک شد، این زمان محاسبه خواهد شد.

کالا چقدر در انبار گمرک می‌ماند؟

اگر کالاهای فاسد شدنی مانند مواد غذایی دارید، باید حتما آن را به آن دسته از انبارهای گمرک بفرستید که برای همین شرایط طراحی شده‌اند. به یاد داشته باشید که باید تشریفات مورد نیاز برای دریافت قبض انبار گمرکی برای کالاهای فاسد شدنی را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید تا مشکلی برای بار به وجود نیاید.

اگر بعد از گذشت 90 روز سند ترخیص کالا را دریافت کردید و تا 30 روز بعد نسبت به خارج کردن آن از گمرک اقدامی نکردید، کالای شما بر اساس قوانین و مقررات متروکه اعلام خواهد شد. با توجه به این موارد، بهتر است حتما بعد از گذشت این بازه زمانی چند ماهه برای ترخیص کالای خود اقدام کنید.

مراحل دریافت اظهارنامه صادراتی چگونه است

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، اطلاعات کاملی درباره قبض انبار گمرک در اختیار شما قرار دادیم. همان طور که متوجه شدید، این قبض اهمیت بسیار زیادی در امنیت کالا در سازمان گمرک دارد و به همین دلیل هم هر کسی که بخواهد کالای خود را به کشورهای دیگر بفرستد، باید حتما این قبض را از گمرک دریافت نماید. اگر هر سوال دیگری درباره قبض انبار گمرک و نحوه دریافت آن از این سازمان دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید. کارشناسان ما در ترابرنت به تمام سوالات تخصصی و غیر تخصصی شما در این زمینه پاسخ خواهند داد.

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.