آنچه در این مقاله می‌خوانید

تخلیه و بارگیری کالا به چه صورت انجام می‌شود؟

تخلیه و بارگیری کالا به چه صورت انجام می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و دغدغه بسیاری از افرادی که در زمینه تجارت فرامرزی فعالیت می‌کنند، تخلیه و بارگیری کالا است. هیچ تفاوتی هم ندارد که صاحبان کالا محموله خود را از طریق روش زمینی، هوایی و یا دریایی به مقصد ارسال کنند. در هر شرایط، باید بدانند که بارگیری و تخلیه کالای آن‌ها به چه صورت انجام می‌شود. البته توجه داشته باشید که این فرایند نیاز به طی کردن مراحل خاصی دارد که در این مقاله، به طور کامل درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم.

اگر تخلیه و بارگیری به‌درستی انجام نشود، احتمال بروز آسیب به کالا در طول مسیر وجود دارد. ازاین‌رو، باید برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از بروز آسیب به بار در طول مسیر، فرایند تخلیه و بارگیری کالا با دقت کاملی انجام شود. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که کالا چطور باید در مبدأ بارگیری و در مقصد تخلیه شود، تا پایان این مطلب از ترابرنت همراه ما باشید.

منظور از تخلیه و بارگیری کالا چیست؟

زمانی که درباره بارگیری و تخلیه صحبت می‌کنیم، منظور ما در واقع کل عملیاتی است که برای ارسال کالا از یک مبدأ به یک مقصد مشخص انجام می‌شود. بیشتر مواقع برای بارگیری و تخلیه کالاهای مختلف از ماشین‌آلات و ابزارهای خاصی استفاده می‌شود. به‌خصوص اگر محموله حساسیت زیادی داشته باشد، این امر اهمیت بیشتری خواهد داشت. هم‌چنین شرکت‌های مختلف برای بارگیری و تخلیه کالا باید قوانین مربوط به آن را رعایت کنند.

منظور از تخلیه و بارگیری کالا چیست؟

علاوه بر استفاده از ماشین‌آلات، نیروی انسانی نیز اهمیت بسیار زیادی در این فرایند دارد. درصورتی‌که نیروی انسانی در این فرایند دخیل باشد، باید با دقت خیلی زیادی این کار را انجام دهد. زیرا هرگونه مشکل در بارگیری یا تخلیه کالا می‌تواند باعث بروز خسارت‌های خیلی زیادی برای صاحب کالا شود.

فرایند تخلیه و بارگیری کالا در روش‌های مختلف

نحوه بارگیری و تخلیه کالا در هر یک از روش‌های زمینی، هوایی و دریایی با یکدیگر متفاوت است. به‌طورکلی، صاحبان کالا باید علاوه بر بارگیری و تخلیه، فرایند تشریفات گمرکی و پرداخت هزینه‌ها را نیز انجام دهند. در این قسمت، مهم‌ترین کارهایی که باید برای تخلیه و بارگیری محموله از طریق هر یک از روش‌های ذکر شده انجام دهید را نام می‌بریم.

1. روش زمینی

بارگیری و تخلیه کالا در روش زمینی به‌صورت درب‌به‌درب انجام می‌شود. به این صورت که کالای موردنظر شما از آدرس مبدأ به کمک ماشین‌آلات و یا نیروی انسانی بارگیری شده و به‌صورت مستقیم به کشور مقصد ارسال می‌شود. بعد از رسیدن به کشور مقصد هم کالا در آدرس موردنظر تخلیه خواهد شد. نحوه تخلیه کالا در روش زمینی دقیقاً مشابه بارگیری آن در مبدأ است. به عنوان مثال، برای بارگیری محموله می‌توان از ماشین‌آلاتی مانند ریل، لیفتراک و جرثقیل استفاده کرد.

2. روش هوایی

برای بارگیری کالا در روش هوایی، تاجران و صاحبان کالا باید آن را با استفاده از کامیون به فرودگاه امام خمینی ارسال کنند. در فرودگاه اگر بسته‌بندی کالا هرگونه مشکلی داشته باشد، اقدامات لازم در نظر گرفته می‌شود و سپس به هواپیمای باربری منتقل خواهد شد.

بعد از انجام تشریفات گمرکی و پرداخت هزینه‌های لازم و ارائه مدارک مورد نیاز، کالا از فرودگاه امام خمینی به سمت فرودگاه کشور مقصد ارسال می‌شود. بعد از رسیدن به مقصد، مجدداً باید از کامیون دیگری برای ارسال آن از فرودگاه به آدرس مقصد استفاده شود.

3. روش دریایی

باید بدانید که فرایند تخلیه و بارگیری کالا در روش دریایی نسبت به همه روش‌های قبلی، چالش‌های بیشتری دارد. همین امر موجب شده که ارسال کالا از این طریق خیلی طولانی‌تر انجام شود. زیرا برای ارسال کالا از طریق روش دریایی، محموله باید از چندین مرحله بگذرد.

به این صورت که اول از همه کالا از آدرس مبدأ با استفاده از کامیون به یکی از بنادر کشور ارسال می‌شود. بعد از رسیدن کالا به بندر، باید درون کانتینرهای مخصوص ۴۰ فوتی یا ۲۰ فوتی بارگیری شود. در قدم بعدی، کانتینرهای حاوی محموله با استفاده از جرثقیل‌های مخصوص و ماشین‌آلات دیگر، وارد کشتی می‌شوند. بعد از رسیدن کالا به بندر کشور مقصد، باید مجدداً کانتینر با استفاده از جرثقیل از کشتی خارج شده و بعد از بارگیری درون کامیون، به آدرس گیرنده یا مقصد ارسال گردد.

قوانین مربوط به تخلیه و بارگیری کالا

به‌طورکلی، فرایند تخلیه و بارگیری هر نوع محموله‌ای قوانین و پروتکل‌های مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل صاحبان کالا باید تمام این قوانین را بشناسند تا بتوانند بر همین اساس، کالای موردنظر خود را به آدرس مقصد ارسال کنند. البته باید گفت که فاکتورهای متعددی در نوع قوانین مربوط به این فرایند تأثیر‌گذارند. این فاکتورها شامل مواردی مانند نوع و حجم کالا، منطقه جغرافیایی، مبدأ و مقصد، نوع مسیر، نوع روش ارسال کالا و سایر موارد این‌چنینی می‌شوند.

قوانین مربوط به تخلیه و بارگیری کالا

مهم‌ترین دلیل استفاده از این قوانین در فرایند بارگیری و تخلیه کالا، این است که محموله صحیح‌وسالم و با کمترین تأخیر به مقصد برسد. این قوانین باید از طرف فرستنده، گیرنده و حامل کالا به طور کامل رعایت شوند. قوانین و مقررات مربوط به تخلیه و بارگیری کالا به عنوان اینکوترمز شناخته می‌شوند. در این قسمت، برخی از مهم‌ترین اینکوترمزهای این فرایند را به‌صورت مختصر نام می‌بریم. تمام این قوانین برای بارگیری و تخلیه کالا و ارسال آن به هر کشوری باید حتماً رعایت شوند.

  • تمام کالاها باید به‌صورت استاندارد بسته‌بندی و درون کانتینرها چیدمان شده باشند.
  • برای بارگیری محموله درون کامیون، کشتی و یا هواپیما باید حتماً از ابزارآلات و تجهیزات مناسب استفاده شود.
  • باتوجه‌به شرایط محموله و وضعیت آب‌وهوایی، باید از روش مناسبی برای حمل‌ونقل کالا استفاده کرد.
  • تمام فرایندهای تخلیه و بارگیری در هر روش حمل‌ونقل باید در محدوده جغرافیایی کاملاً قانونی صورت گیرد.
  • به همراه داشتن بارنامه برای ترخیص کالا از گمرک ضروری است. این مدرک نشان می‌دهد که محموله شما از نظر قانونی هیچ مشکلی ندارد.

فرایند تخلیه و بارگیری کالاهای خطرناک به چه صورت است؟

قبل از این که درباره بارگیری و تخلیه کالاهای خطرناک صحبت کنیم، خوب است این نوع کالاها را بشناسید. کالاهای خطرناک به آن دسته از محموله‌هایی گفته می‌شود که در شرایط عادی، می‌توانند به حیوانات، انسان‌ها و یا محیط زیست آسیب وارد کنند.

فرایند تخلیه و بارگیری کالاهای خطرناک به چه صورت است؟

به‌طورکلی، کالاهای خطرناک، درواقع بارهایی هستند که این مشکل را در تمام فرایند بسته‌بندی، حمل و یا تخلیه داشته باشند. به همین دلیل برای تخلیه و بارگیری این نوع کالاها باید حساسیت خیلی بیشتری به خرج داد. برای این‌که این نوع کالاها بتوانند بدون مشکل و بروز آسیب تخلیه و بارگیری شوند، به نکات زیر توجه کنید:

  • خطرناک باید بر اساس نوع، دسته‌بندی شوند.
  • موقع حمل و جابه‌جایی این نوع کالاها باید از ماسک و لباس مخصوص استفاده شود.
  • بهتر است برای شناسایی کردن کالاهای خطرناک از محموله‌های معمولی، روی بسته‌بندی آن‌ها از علائم نشان‌دهنده خطر استفاده شود.
  • برای جابه‌جایی این نوع کالاها باید نهایت دقت را به خرج داد.
  • کالاهای خطرناک را باید در مکان درست و به‌صورت کاملاً مناسب درون وسیله نقلیه حمل‌کننده آن قرار داد.
  • بهتر است کانتینرهایی که حاوی کالاهای خطرناک هستند، با استفاده از علائم خاصی از کانتینرهای دیگر مشخص شوند.

چه کسی مسئول تخلیه و بارگیری کالا است؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای خیلی از افراد پیش می‌آید، این است که چه کسی باید مسئولیت تخلیه و بارگیری کالا را بر عهده بگیرد؟ برای پاسخ به این سؤال، باید اول از همه به قرارداد بین خریدار و فروشنده توجه شود. زیرا ممکن است آن‌ها در قرارداد تجاری خود درباره این مسائل صحبت کرده باشند.

چه کسی مسئول تخلیه و بارگیری کالا است؟

بیشتر مواقع خریداران و فروشندگان، مسئولیت و هزینه پرداختی برای تخلیه و بارگیری کالا را به‌صورت 50 درصدی بین یکدیگر تقسیم می‌کنند. ازاین‌رو، برای اطلاع از مسئولیت و هزینه‌های این فرایند باید به قوانین اینکوترمز موجود در قرارداد تجاری بین خریدار و فروشنده رجوع شود.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدید که فرایند تخلیه و بارگیری کالا به چه صورت انجام می‌شود و برای انجام این کار باید به چه فاکتورهایی توجه کرد. همان‌طور که گفتیم، سریع‌تر شدن این فرایند می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در تسریع فرایند ارسال کالا به مقصد داشته باشد. به همین دلیل سعی کنید با استفاده از روش‌های مناسب، محموله خود را بارگیری کرده و بعد از رسیدن به کشور مقصد آن را تخلیه نمایید. اگر هر سؤال دیگری درباره بارگیری و تخلیه کالا دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید تا کارشناسان ترابرنت به شما پاسخ دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.