آنچه در این مقاله می‌خوانید

انواع کانتینر و مزایای استفاده از آن

انواع کانتینر

انواع کانتینر یکی از اصلی ترین و مهم ترین اجزای خودروهای حمل بار به شمار می رود که تاثیر بسیار زیادی در ارسال کالاهای متنوع به مقاصد مختلف دارد. با استفاده از کانتینر، بار شما با سرعت و امنیت خیلی بیشتری به مقصد می رسد. در این مقاله از ترابرنت، برای شما توضیح می دهیم که کانتینر چیست و شامل چه انواعی می شود؟ پس اگر شما هم می خواهید انواع کانتینر را به طور کامل بشناسید و بدانید مزایای استفاده از آن چیست، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کانتینر چیست؟

شاید برای سؤال باشد که کانتینر چیست و برای چه مواردی از آن استفاده می شود؟ برای پاسخ باید بگوییم که کانتینر یکی از اصلی ترین اجزای حمل بار به شمار می رود که تاثیر بسیار زیادی در ارسال کالا با سرعت و امنیت بالا دارد.

کانتینر چیست؟

کانتینر، به یک محفظه گفته می شود که می تواند از کالای شما موقع انتقال، به طور کامل محافظت کند. این محفظه فلزی دارای کف چوبی و ورق های فولادی است که این موارد باعث می شوند که کانتینر مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف داشته باشد. کالایی که شما درون کانتینر قرار می دهید، با روش های مختلف هوایی، دریایی و یا حتی زمینی به مقصد حمل می شود.

می توانید برای کسب اطلاع بیشتر در مورد حمل بار، مقاله باربری چیست را مطالعه کنید.

ویژگی های لازم برای یک کانتینر استاندارد

برای اینکه کانتینر مورد نظر شما بتواند کالا را با امنیت و سرعت بالایی به مقصد برساند، نیازمند ویژگی های خاصی است. به همین دلیل هم به طور کامل کانتینر مورد نظر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام ویژگی های زیر را دارد. پس برخی از مهم ترین ویژگی هایی که باید انواع کانتینرها داشته باشند، شامل موارد زیر می شوند.

  • مقاوم در برابر تمام شرایط آب و هوایی و رطوبت
  • مقاوم در برابر آسیب و هر گونه ضربه سخت
  • امنیت بالا به منظور جلوگیری از دزدی

مزایای استفاده از کانتینر چیست؟

با توجه به مواردی که در بالا برای انواع کانتینر گفتیم، به احتمال زیاد تا حدودی متوجه شده اید که مزایای استفاده از کانتینر شامل چه مواردی می شود. با این حال، استفاده از این روش مزایای دیگری نیز دارد که باعث می شود خیلی از افراد ترجیح دهند برای حمل کالای خود به مقاصد مختلف، از این روش استفاده کنند.

مزایای استفاده از کانتینر چیست؟

برخی از مهم ترین و اصلی ترین مزایای استفاده از کانتینر که اهمیت بسیار زیادی برای حمل کالا دارند، عبارتند از:

  • کانتینر باعث می شود که فرایند بارگیری و تخلیه برای کالاهای مختلف خیلی راحت تر باشد.
  • راحت تر شدن فرایند بارگیری و تخلیه، باعث افزایش سرعت این کار می شود و شما می توانید کالای خود را در مدت زمان کوتاهی به مقصد ارسال کنید.
  • این روش به خاطر داشتن امنیت بالا، احتمال دزدی را تا حد بسیار زیادی پایین می آورد.
  • به خاطر راحت تر بودن فرایند بارگیری در این روش، نیازی نیست صاحبان بار هزینه زیادی برای بارگیری و تخلیه بار خود بپردازند.
  • اگر بخواهید از روش دریایی برای ارسال بار خود استفاده کنید و در صورتی که بار خود را درون کانتینر قرار دهید، این امکان را دارید تا از تسهیلات تاسیسات بندری نیز استفاده کنید.

همان طور که در بالا متوجه شدید، استفاده از انواع کانتینر باعث می شود که شما به مزایای بسیار زیادی دسترسی داشته باشید. پس اگر به دنبال یک روش مطمئن و قابل اعتماد برای حمل بار خود هستید که هزینه کمتری هم بپردازید، استفاده از کانتینر می تواند بهترین و مطمئن ترین روش باشد. با این حال، کانتینر انواع مختلفی دارد که در ادامه نام می بریم.

در صورت تمایل می توانید مقاله ترانزیت خارجی چیست را مطالعه کنید.

انواع کانتینر از نظر ابعاد و کاربرد

بسته به حجم، وزن و نوع بار، می توانید از کانتینرهای مختلفی استفاده کنید. علاوه بر این که هر یک از انواع کانتینرها از نظر نوع ساخت و مواد اولیه با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند. اگرچه اغلب این کانتینرها از تمام استانداردهای لازم پیروی می کنند، اما شامل نمونه های مختلفی می شوند که بهتر است قبل از حمل کالای خود، آنها را بشناسید.

انواع کانتینر از نظر ابعاد و کاربرد

در این بخش می توانید با انواع کانتینر تریلی آشنا شوید و بسته به نیاز و نوع کالای خود، از بهترین نمونه برای ارسال بار خود استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که کانتینرها از نظر ابعاد و کاربرد، انواع مختلفی دارند که در این بخش می توانید هر یک را به طور کامل بشناسید.

برای آشنایی بیشتر با تریلی و حمل بار توسط انواع آن می توانید مقاله انواع تریلی را مطالعه کنید.

انواع کانتینر از نظر ابعاد

انواع کانتینر بر اساس ابعاد، به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند و آن را بر اساس فوت اندازه گیری می کنند. برخی از محبوب ترین و رایج ترین انواع کانتینر تریلی از نظر ابعاد، شامل موارد زیر می شوند.

  • کانتینر 10 فوت

کانتینر 10 فوت یکی از محبوب ترین انواع کانتینر به شمار می رود که با طول و عرض به ترتیب 3 و 2.5 متر تولید می شود. این کانتینرها دارای ارتفاع 2.60 متر هستند و خیلی از افراد آنها را با کانتینر 3 متری می شناسند. مهم ترین کاربرد استفاده از کانتینر های 10 فوتی، برای انبار کارهای مختلف است.

  • کانتینر 20 فوت

نمونه دیگری از انواع کانتینر که از آن هم برای انبار کالا و هم برای ارسال آنها استفاده می شود، کانتینر 20 فوتی است. این نوع کانتینر دارای ابعاد 6 × 2.5 بوده و مانند مورد قبلی، ارتفاع آن 2.60 متر است. البته کانتینر 20 فوتی هم انواع مختلفی دارد که بسته به نوع بار شما با یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل بهتر است قبل از ارسال بارهای خود، مطمئن شوید که بهترین نمونه از انواع کانتینر 20 فوت برای شما کدام است.

.کانتینر 20 فوت
  • کانتینر 40 فوت

در نهایت، آخرین نمونه از انواع کانتینر تریلی که اندازه خیلی بزرگ تری نسبت به دو مورد قبل دارد، کانتینر 40 فوت است. همان طور که انتظار می رود، این کانتینرها در مقایسه با کانتینر های 10 و 20 فوتی، کاربرد بسیار بیشتری در زمینه حمل و نقل بار دارند.

از سوی دیگر، کانتینرهای 40 فوتی نیز به انواع مختلفی تقسیم شده و از آن برای ارسال کالا از طریق روش های مختلف استفاده می شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید قیمت یک کانتینر 40 فوتی تفاوت چندانی با یک کانتینر 20 فوتی ندارد و مهم ترین تفاوت آنها، ابعاد آنهاست. طول و عرض کانتینر 40 فوتی به ترتیب 12 و 2.5 متر و ارتفاع آن هم 2.60 متر است.

برای آشنایی با کاربرد کانتینر در حمل و نقل دریایی می توانید مقاله fcl چیست را مطالعه کنید.

  • انواع کانتینر 40 فوت

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، کانتینر 40 فوت به انواع مختلفی دسته بندی می شود. در شرایط نرمال، کانتینرها در ابعاد و ارتفاع مختلف بر اساس شرایط دلخواه صاحبان بار تولید می شوند. با این حال، اغلب کانتینرهایی که در کشور ما هستند، جزو کانتینرهای خشک قرار می گیرند. مهم ترین دلیل نام گذاری این کانتینرها هم این است که در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت بسیار خوبی دارند. در اینجا می توانید انواع کانتینر 40 فوت را مشاهده کنید.

انواع کانتینر 40 فوت
  • کانتینر 40 فوت استاندارد

همان طور که از نام آنها نیز مشخص است این کانتینرها از لحاظ ابعادی، کاملا استاندارد هستند و خیلی از افراد برای بارهای معمولی و نسبتا سنگین خود، از آنها استفاده می کنند. ابعاد یک کانتینر 40 فوت استاندارد دقیقا مشابه ابعادی است که در پاراگراف قبل گفتیم.

  • کانتینر 40 فوت (HIGH CUBE) ارتفاع بلند

نمونه دیگری از انواع کانتینر 40 فوت که کمی با مورد قبلی تفاوت دارد کانتینر 40 فوت ارتفاع بلند است. همانطور که از نام آن می توان حدس زد، این کانتینر نسبت به مورد قبلی ارتفاع بیشتری دارد و ارتفاع آن به 2.90 متر می رسد. این در حالی است که طول و عرض این کانتینر دقیقا مشابه کانتینر 40 فوت استاندارد است.

انواع کانتینر از نظر کاربرد

بعد از اینکه با انواع کانتینر از نظر ابعاد آشنا شدید، وقت آن رسیده که بدانید کانتینرها از نظر کاربرد هم به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. این کانتینرها تا حد بسیار زیادی به نوع کالای شما بستگی دارند. به همین دلیل هم به خوبی به این بخش توجه کنید تا مطمئن شوید که کالای شما در کدام دسته قرار می گیرد و کدام کانتینر برای ارسال آن مناسب تر است.

انواع کانتینر از نظر کاربرد
  • کانتینر عمومی (General Purpose Containers)

خیلی از افراد کانتینرهای عمومی را با نام کانتینر کالای خشک (Dry Container) نیز می شناسند و تولیدکنندگان این محصولات را در ابعاد مختلف 10 فوت، 20 و 40 فوت تولید می کنند و هیچ گونه محدودیتی از نظر اندازه ندارند.

این کانتینرها مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط جوی و آب و هوایی مختلف دارند؛ پس می توان گفت که این کانتینرها دارای سقف، کف سخت و اطراف فلزی محصور شده ای هستند تا بتوانند از کالای خشکشان تا مدت طولانی محافظت کنند.

  • کانتینر یخچالی (Reefer Container)

نمونه دیگری از انواع کانتینر از نظر کاربرد، کانتینر یخچالی است که صاحبان بار می توانند برای حمل کالاهای فاسد شدنی و یخچالی از آن ها استفاده کنند. پس می توان گفت که برای ارسال مواد غذایی به مکان های مختلف، کانتینرهای یخچالی بهترین گزینه ها هستند. زیرا این کانتینرها دارای سیستم خنک کننده بوده و می توانند در حرکت هم از مواد غذایی تا مدت طولانی محافظت کنند.

در صورت تمایل می توانید مقاله ماشین حمل مواد غذایی را مطالع کنید.

  • کانتینر روباز (Open Top Containers)

این نمونه از انواع کانتینر را می توان از روی اسم آن هم تشخیص داد. کانتینر های روباز هیچ گونه سقفی ندارند و مهم ترین دلیل این موضوع هم این است که بتوانند فرایند بارگیری برای کالاهای مختلف را تسهیل کنند.

کانتینر روباز (Open Top Containers)

به همین دلیل هم غالبا برای ارسال ماشین آلات و محصولات سنگین، از این کانتینرها استفاده می شود که نیازی به مراقبت در برابر شرایط آب و هوایی ندارند. البته این کانتینرها باید از مواد فلزی بسیار مستحکم ساخته شده باشند تا بتوانند این ماشین آلات سنگین را تحمل کنند. کانتینرهای روباز در ابعاد مختلف 20 و 40 فوت تولید و عرضه می شوند.

  • کانتینر پهلو باز (Open Side Containers)

همان طور که می توان حدس زد، این کانتینر در مقایسه با کانتینر روباز، تفاوت مهمی دارد و آن هم این است که به جای این که سقف آن آزاد باشد، در قسمت کناری آن هیچ گونه فضایی وجود ندارد. مهم ترین دلیل طراحی پهلوی باز آن هم این است که بتوان فرایند بارگیری و تخلیه بار را خیلی راحت تر کرد. علاوه بر این که می توان از تمام بخش های کانتینر برای حمل کالا استفاده کرد؛ بنابراین، این کانتینرها برای حمل بارهایی که حجم و وزن خیلی زیادی دارند، بهترین گزینه هستند.

  • کانتینر تاشو یا تخت (Flat Rack Containers)

شاید برای شما جالب باشد که بدانید نمونه ای از انبار کانتینر وجود دارد که می توانید آن را تا کرده و جمع کنید. این کانتینرها در ابعاد مختلف 20 و 40 فوتی موجود هستند و شما می توانید از آنها برای حمل بار های بزرگ و حجیم مانند ماشین آلات مختلف و تجهیزات ساختمانی استفاده کنید.

کانتینر تاشو یا تخت (Flat Rack Containers)

مهم ترین مزیت کانتینر های تاشو، این است که مواقعی که بار روی آنها نیست، می توان آنها را جمع کرد و به همین دلیل هر فضای خیلی کمی را اشغال می کنند. البته کاربرد این نوع کانتینر نسبت به نمونه های قبلی خیلی کمتر است.

  • کانتینر مسطح (Platform Container)

اطراف کانتینرهای مسطح هیچ گونه محفظه ای وجود ندارد و تنها یک کفی بسیار قوی دیده می شود که می توان از آن برای حمل ماشین آلات بسیار سنگین و کالاهایی مانند آهن، فولاد و سایر موارد این چنینی استفاده کرد. شاید برخی از افراد فکر کنند که این نوع کانتینر امنیت بسیار کمی دارد؛ این در حالی است که بعد از انجام بارگیری در کانتینر های 20 یا 40 فوتی مسطح، بار به صورت کاملا دقیق و حرفه ای بسته می شود.

  • کانتینر دو در (Double Door Containers)

احتمالا می توانید پیش بینی کنید که این نمونه از انواع کانتینر تقریبا چگونه است. این نوع کانتینر به خاطر داشتن دو در، شباهت بسیار زیادی به تونل دارد. حالا فرض کنید که یکی از درهای این کانتینر به صورت دائمی بسته باشد. در این شرایط، آن کانتینر به یک کانتینر عمومی تبدیل می شود.

کانتینر دو در (Double Door Containers)

کانتینر های دو در که با نام تونلی نیز شناخته می شوند، در ابعاد 20 و 40 فوتی وجود دارند و می توان از آنها برای حمل کالاهای سنگین مختلفی استفاده کرد. مهم ترین دلیل دو در بودن آنها هم این است که بتوانند کالاهای مختلف را راحت تر بارگیری و تخلیه کنند. علاوه بر این که در برابر شرایط آب و هوایی و عوامل بیرونی مانند گرد و خاک هم کاملا مقاوم هستند.

  • کانتینر تهویه دار (Ventilated Container)

برخی از مواد غذایی هستند که به مرور زمان فاسد نمی شوند، اما اگر در یک محیط بسته بمانند، احتمال خراب شدن آنها وجود دارد. برخی از مهم ترین نمونه های این مواد غذایی، شامل مواردی مثل قهوه و لوبیا هستند. به همین دلیل هم برای جلوگیری از خراب شدن این مواد، از کانتینرهای تهویه دار استفاده می شود تا بین هوای بیرون و داخل کانتینر تعادل ایجاد شود. اغلب کانتینرهای تهویه دار در ابعاد 20 فوتی وجود دارند.

  • کانتینر مخزن دار (Tank Container)

کانتینرهای مخزن دار که از آنها با نام تانکری هم یاد می شود، از جنس فولاد تهیه شده اند و غالبا دارای شکل استوانه ای هستند. به همین دلیل هم از این نوع کانتینرهای تانکری غالبا برای حمل مایعات و گاز های مختلف استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کانتینر مخزن دار می توانید مقاله ایزو تانک چیست را مطالعه کنید.

  • کانتینر حرارتی (Heated Container)

کانتینر حرارتی یکی دیگر از انواع کانتینر به شمار می رود که به خاطر داشتن موتور گرم کننده در قسمت بدنه، به عنوان یک عایق حرارتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو، خیلی راحت می توان متوجه شد که این کانتینر برای حمل کالاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که باید همیشه در معرض گرما باشند تا خراب نشوند.

کانتینر حرارتی (Heated Container)
  • کانتینر حمل احشام و حیوانات

نمونه دیگری از انواع کانتینرها که برای حمل حیوانات مورد استفاده قرار می گیرند، کانتینر حمل احشام نامیده می شود. از آنجا که حیوانات در طول مسیر به هوا نیاز دارند و همچنین باید در برابر شرایط آب و هوایی از آنها محافظت شود، کانتینر های به خصوصی برای حمل آنها وجود دارد.

این کانتینرها دریچه های در بخش های طولی و عرضی دارند که به گردش هوا کمک می کنند. علاوه بر این که دریچه هایی هم در بخش پایینی آنها تعبیه شده که برای تمیز کردن و دسترسی حیوانات به آب و غذا اهمیت زیادی دارند.

در این رابطه می توانید مقاله حمل خودرو به شهرستان را مطالعه کنید.

  • کانتینر حمل خودرو

در نهایت، آخرین نمونه از انواع کانتینر که در این لیست به آن اشاره می کنیم، کانتینر حمل خودرو است. این محصولات در ابعاد مختلف 20 و 40 فوتی وجود دارند و شما می توانید از هر یک از آنها به ترتیب برای حمل یک و دو خودرو استفاده کنید.

کانتینر حمل خودرو

سخن نهایی

ما در این مقاله از ترابرنت، اطلاعات جامع و کاملی درباره انواع کانتینر در اختیار شما قرار دادیم. همان طور که متوجه شدید، کانتینرها از نظر ابعاد و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می شوند. به همین دلیل هم شما قبل از اینکه کالای خود را به مقصد مورد نظرتان ارسال کنید، اول از همه باید انواع کانتینرها را شناخته و سپس تصمیم بگیرید که کدام یک از این موارد برای ارسال کالای شما مناسب تر است. اگر هرگونه سوالی درباره انواع کانتینر دارید، می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.