آنچه در این مقاله می‌خوانید

حمل و نقل fcl چیست چه تفاوتی با lcl دارد؟

حمل و نقل fcl چیست چه تفاوتی با lcl دارد؟

از میان روش‌های مختلفی که برای ارسال کالا به‌صورت بین‌المللی وجود دارد، روش دریایی یکی از بهترین و محبوب‌ترین شیوه‌ها شناخته می‌شود. برای ارسال کالا از این طریق هم از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که شامل fcl و lcl هستند. اما fcl چیست و برای چه نوع بار‌هایی از آن استفاده می‌شود؟ در این مقاله می‌توانید اطلاعات جامعی درباره این روش از حمل بار به دست بیاورید و انتخاب کنید که آیا این روش برای ارسال کالای شما مناسب است یا خیر. پس تا پایان این مقاله از ترابرنت همراه ما باشید.

fcl چیست؟

fcl در زبان انگلیسی به جای عبارت Full Container Load قرار می‌گیرد و به معنای روشی است که در آن، کالاهایی به کشورهای دیگر ارسال می‌شوند که دارای یک پروانه گمرکی هستند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که فقط یک گیرنده به تنهایی می‌تواند از یک کانتینر استفاده کند.

در نتیجه، خیلی از افراد این روش را با نام کانتینر اختصاصی نیز می‌شناسند و با استفاده از آن، می‌توانند کالاهای خود را به صورت مستقل به مقصد خود ارسال کنند. در این روش، شما می‌توانید یک کانتینر مستقل به صورت مجزا، رزرو و اجاره کرده و سپس بار خود را درون آن قرار داده و به مقصد بفرستید.

اگر می‌خواهید درباره ftl اطلاعاتی به دست بیاورید، مقاله ftl چیست ترابرنت را مطالعه کنید.

در چه مواقعی از FCL استفاده می کنند؟

روش دریایی یکی از بهترین و مرسوم‌ترین شیوه‌های حمل و نقل کالا شناخته می‌شود که امنیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل خیلی از افراد برای ارسال کالای خود به کشورهای دیگر، از این روش استفاده می‌کنند. پس اگر شما هم می‌خواهید کالای خود را به کشوری بفرستید که با ایران مرز آبی مشترکی دارد، می‌توانید از این روش کمک بگیرید. بهترین روش‌های جابجایی کالا از طریق دریا، شامل روش‌های fcl و lcl می‌شوند.

حمل fcl مناسب چه وارداتی است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که خیلی از افراد درباره این روش از حمل و نقل کالا می‌پرسند، این است که fcl چیست و برای چه نوع بار‌هایی از آن استفاده می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که fcl به نوعی از روش ارسال کالا گفته می‌شود که در آن صاحب بار باید یک کانتینر کامل را اجاره کند و کالای خود را در آن قرار بدهد.

حمل fcl مناسب چه وارداتی است؟

بدین ترتیب، خیلی راحت می‌توان متوجه شد که این روش برای بارهایی مناسب است که حجم بسیار زیادی دارند و یک کانتینر کامل را اشغال می‌کنند. نکته جالب توجه درباره fcl در حمل و نقل این است که برای بارهایی با حجم خیلی زیاد، روشی بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی به نظر می‌رسد؛ زیرا برخلاف سایر روش ها، هزینه ارسال کالا در این روش بر اساس هر متر مکعب از بار تخمین زده نمی‌شود.

در مقاله عوامل موثر بر قیمت باربری به بررسی عواملی که در تعیین قیمت هزینه بار تاثیر دارند پرداخته ایم.

میزان امنیت حمل و نقل fcl چقدر است؟

نکته بسیار مهمی که افراد بعد از اطلاع از معنی fcl باید بدانند، این است که این روش تقریبا چقدر امنیت دارد؟ از آنجا که در این شیوه حمل و نقل، شما برای ارسال کالای خود تنها از یک کانتینر مجزا استفاده می‌کنید، نسبت به سایر روش‌ها امنیت خیلی بیشتری دارد.

دلیل این مسئله هم این است که بعد از این‌که کالای شما درون کانتینر بارگیری شد، درب کانتینر تا موقع رسیدن به مقصد به هیچ عنوان باز نمی‌شود. به همین دلیل هم احتمال اینکه افراد دیگری بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، بسیار پایین می‌آید و در نتیجه، امنیت آن چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

میزان خسارت وارده بر بار در روش fcl چقدر است؟

همان‌طورکه اشاره کردیم، در این روش کالای شما به هیچ عنوان تا رسیدن به مقصد باز نمی‌شود. به همین دلیل هم احتمال اینکه به کالای شما در طول مسیر خسارتی وارد شود، بسیار پایین است. اگر شما چندین کالا داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را در یک کانتینر قرار دهید. مهم‌ترین ویژگی fcl این است که افراد می‌توانند یک کانتینر اجاره کنند و تمام کالاهای مورد نیاز خود را درون آن قرار دهند. این امر موجب کاهش خسارت‌های وارده به بار در طول مسیر می‌شود.

میزان خسارت وارده بر بار در روش fcl چقدر است؟

مزایای fcl چیست؟

بعد از این که متوجه شدید fcl چیست و برای ارسال چه نوع بارهایی از آن استفاده می‌شود، نوبت به آن می‌رسد که مزایای این روش را نیز بدانید. مطمئنا این روش مانند هر شیوه حمل و نقل دیگری مزایا و معایب مربوط به خود را دارد که باید حتما قبل از استفاده از آن، این مزایا و معایب را در نظر بگیرید. در اینجا بخشی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای fcl را نام می‌بریم که باعث می‌شوند اغلب افراد ترجیح دهند برای ارسال کالای خود از این روش استفاده کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله مقایسه حمل و نقل ریلی و جاده ای را مطالعه کنید.

֎ مناسب برای بار‌هایی با حجم زیاد

همان‌طورکه پیش از این نیز گفتیم، در این روش از ارسال کالا شما می‌توانید یک کانتینر را به صورت کامل اجاره کنید. از این رو، اگر حجم بار شما خیلی زیاد باشد، هزینه شما برای ارسال آن‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند و همین امر باعث شده که fcl یکی از روش‌های مقرون به صرفه برای ارسال کالاهای حجیم باشد.

֎ امنیت بالا از مزایای fcl

قبل از این نیز به اختصار گفتیم که در روش fcl، کانتینر تا رسیدن به مقصد باز نمی‌شود و این امر موجب می‌شود که هیچ فرد دیگری نتواند به کالای شما دسترسی داشته باشد. در نتیجه، می‌توانید با خیالی آسوده کلای خود را از این طریق به مقصد ارسال کنید و مطمئن باشید که امنیت بسیار بالایی خواهد داشت.

امنیت بالا از مزایای fcl

֎ سرعت زیاد

در میان روش‌های مختلف ارسال کالا، fcl یکی از روش‌های پرسرعت شناخته می‌شود که صاحبان بار می‌توانند با سرعت بسیار بالایی کالای خود را به مقصد بفرستند. مهم‌ترین دلیل سرعت بالای fcl این است که کانتینرها از طریق دریا به مقصد ارسال می‌شوند و در طول مسیر هم به هیچ عنوان باز نمی‌شوند.

معایب fcl چیست؟

از سوی دیگر، این احتمال وجود دارد که شما به خاطر معایب fcl، ترجیح دهید از روش دیگری برای ارسال کالای خود استفاده کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که این معایب به هیچ عنوان خللی در روند کار fcl در حمل و نقل به وجود نمی‌آورد. بعضی از مهم‌ترین معایب این روش، عبارتند از:

  • محدودیت‌های تحویل بار
  • فشرده بودن تخلیه بار
  • نامناسب برای بارهای کم حجم

برای شناخت روش های حمل کالا به ترکیه مقاله حمل بار به ترکیه با کامیون را مطالعه کنید.

lcl چیست؟

بعد از اینکه برای شما توضیح دادیم fcl چیست، بهتر است که نگاهی هم به روش دیگری از حمل کالا که lcl نامیده می‌شود، بیاندازید. این روش شباهت بسیار زیادی به fcl دارد و برای ارسال بار از همان روش کانتینر استفاده می‌شود. با این حال، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های lcl نسبت به fcl، این است که شما می‌توانید تنها برای حجم اشغال شده کالای خود درون کانتینر، هزینه بپردازید.

lcl چیست؟

این در حالی است که در روش fcl هزینه کانتینر کامل را به صورت یکجا بپردازید و این امر شاید برای کالاهای با حجم کم، گران به نظر برسد. اما اگر کالایی با حجم کمتر دارید و می‌خواهید آن را به کشورهای دیگر بفرستید، می‌توانید از روش lcl برای حمل و نقل استفاده کنید.

حمل LCL برای چه نوع وارداتی مناسب است؟

در بخش‌های قبل تا حدودی متوجه شدید که lcl چیست و چه کاربردی دارد. اکنون ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که برای واردات چه نوع کالاهایی باید از این روش استفاده کنیم؟ از آنجا که این روش بیشتر برای کسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌خواهند به صورت مشترک با افراد دیگر، کالاهایی را به یک کشور خاص بفرستند، بیشترین کسانی که از آن استفاده می‌کنند هم کسانی هستند که در کسب و کارهای نوپا فعالیت دارند.

علاوه بر این، شما می‌توانید از روش حمل lcl در شرایطی استفاده کنید که می‌خواهید یکی از محصولات شرکت خود را به عنوان نمونه، به کشور دیگری فرستاده و در صورت موافقت، این محصول را به صورت بین‌المللی به فروش برسانید. به طور کلی، کسانی که می‌خواهند واردات جزئی انجام دهند، می‌توانند از طریق این روش اقدام نمایند. به علاوه، افراد تازه کار که هنوز اطلاعات زیادی در زمینه صادرات و واردات کالا ندارند هم می‌توانند با ارسال محصولات کمتر از طریق روش lcl، کار خود را شروع کنند.

نحوه عملکرد حمل lcl چیست ؟

بعد از این که متوجه شدید lcl چیست و برای چه بارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بد نیست نگاهی هم به عملکرد این روش از ارسال کالا بیاندازید. علاوه بر کالاهایی با حجم کم، این روش یکی از بهترین شیوه‌ها برای ارسال کالاهای مربوط به مشاغل نوپا به شمار می‌آید.

علاوه بر این، برخی مواقع شرکت‌ها می‌خواهند برای شروع روابط تجاری خود، نمونه بار خود را برای مشتری ارسال کنند و این نمونه، حجم خیلی کمتری نسبت به بار اصلی دارد. به همین دلیل هم این شرکت‌ها می‌توانند برای ارسال نمونه کار خود به مشتری، از روش lcl استفاده کنند.

نحوه عملکرد حمل lcl

برای ارسال کالا از این روش، شما باید در ابتدا با تامین‌کننده کالا ارتباط برقرار کنید. بعد از انجام هماهنگی‌های لازم، وقت آن می‌رسد که کالای شما بسته‌بندی و درون کانتینر موردنظر قرار بگیرد. اگر تمام مدارک برای ارسال کالا از طریق این روش معتبر بودند، کشتی آماده حرکت می‌شود و بعد از مدت‌زمان مشخصی، کالای شما به مقصد خواهد رسید.

مزایای lcl چیست؟

این روش هم مانند fcl مزایای مربوط به خود را دارد که در این بخش برخی از مهم‌ترین مزایای آن را نام می‌بریم. از اگر شما هم می‌خواهید بدانید که مزایای lcl چیست و چرا اغلب افراد از آن استفاده می‌کنند، این بخش را مطالعه کنید.

  • پرداخت هزینه فقط برای حجم اشغال‌شده کانتینر، نه برای تمام آن
  • انعطاف بالا برای حمل و نقل کالا
  • تحویل آسان کالا در مقصد

در مقاله هزینه ارسال بار از ایران به کانادا می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

معایب lcl چیست؟

این روش هم مانند هر شیوه دیگری معایب مخصوص به خود را دارد. در اینجا توضیح می‌دهیم که معایب lcl چیست و چه دلایلی وجود دارند که شاید شما مجبور شوید از روش fcl برای ارسال کالای خود استفاده کنید.

  • سرعت پایین
  • گران برای کالاهای حجیم
  • امنیت پایین

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ارسال بار به چین از مقاله ارسال بار به چین دیدن کنید.

تفاوت fcl و lcl چیست

در بالا به طور کامل برای شما توضیح دادیم که fcl چیست و چه مزایا و معایبی دارد. همچنین اطلاعات کاملی درباره مزایا، معایب و نحوه عملکرد روش lcl نیز برای ارسال کالا در اختیار شما قرار دادیم. اکنون نوبت به آن می‌رسد که بدانید تفاوت fcl و lcl چیست و در چه مواردی با یکدیگر فرق دارند.

تفاوت fcl و lcl

احتمالا تاکنون متوجه شدید که یکی از مهم ترین تفاوت‌های میان این دو روش، نحوه اجاره کانتینر برای ارسال کالاست. علاوه بر این موارد، تفاوت‌های دیگری میان این دو روش وجود دارد که در این بخش به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

  • در روش fcl، هزینه ارسال کالا بر اساس کانتینر محاسبه می‌شود؛ این در حالی است که در روش lcl، این هزینه برای حجم اشغال شده در هر کانتینر بر اساس هر متر مکعب تخمین زده می‌شود.
  • در روش fcl، موقع تحویل کالا، بار شما دقیقا مشابه بسته‌بندی اولیه تحویل داده می‌شود، اما در روش lcl، بسته‌بندی کالا از حالت اولیه باز شده و به شکل کارتونی عرضه می‌شود.
  • شیوه fcl برای کالاهایی با حجم بالا و روش lcl برای بار‌هایی با حجم کمتر مناسب هستند.
  • در روش fcl علاوه بر این‌که باید هزینه‌ای برای ارسال کالا بپردازیم، باید هزینه مجزایی نیز برای کانتینر پرداخت کنید.

سخن نهایی

در این مقاله از ترابرنت به طور کامل متوجه شدید که fcl چیست و برای چه نوع بارهایی از آن استفاده می‌شود. علاوه بر این، گفتیم که از روش دیگری به نام lcl هم برای ارسال کالا به‌صورت بین‌المللی استفاده می‌شود که تفاوت‌هایی با روش fcl داشت. بعد از این‌که تمام تفاوت‌های بین روش‌های fcl و lcl را متوجه شدید، وقت آن می‌رسد که بسته به شرایط و بار خود، بهترین روش برای ارسال کالا را انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.