آنچه در این مقاله می‌خوانید

آشنایی با مشخصات لاستیک کامیون و ماشین های سنگین

آشنایی با مشخصات لاستیک کامیون و ماشین های سنگین

لاستیک کامیون و انواع ماشین‌های سنگین باید از کیفیت و مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشند. این نوع لاستیک‌ها طبق استانداردهای مشخصی طراحی می‌شوند تا قادر باشند وزن بسیار بالا را تحمل کرده و در شرایط آب و هوایی سخت و مسیرهای دشوار، در برابر هرگونه آسیبی مقاومت خوبی از خود نشان دهند. آشنایی با مشخصات لاستیک کامیون به رانندگان کمک می‌کند تا باتوجه‌به آب و هوا و شرایط مسیر رانندگی بتوانند بهترین و مناسب‌ترین نوع لاستیک را انتخاب کرده و رانندگی بی‌دردسری داشته باشند.

در این مقاله سعی داریم نکات لازم در رابطه با انواع لاستیک را در اختیار شما قرار داده و شما را با مشخصات لاستیک کامیون آشنا کنیم تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

مشخصات فنی لاستیک کامیون چیست؟

یکی از رایج‌ترین اشتباهات هنگام خرید و تعویض لاستیک کامیون، عدم توجه به سایز و مشخصات فنی لاستیک است. مشخصات لاستیک کامیون بر روی دیواره لاستیک نوشته شده است که اطلاعات دقیقی از قابلیت‌های لاستیک را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده است.

مشخصات فنی لاستیک کامیون چیست؟

به طور مثال، برای لاستیک با مشخصات M+S P/LT 225/65 R 17 102 T می‌توان اطلاعات زیر را کسب کرد:

(از چپ به راست)

M+S: نشان دهنده این است که لاستیک موردنظر برای رانندگی در تمام فصول مناسب است.

P/LT: نوع تایر را مشخص می‌کند؛ اگر حرف P از سمت چپ اول باشد، به معنی تایر سواری و اگر کد تایر با LT شروع شود به معنی این است که تایر مناسب SUV، کامیون‌های سبک و وانت‌بار است. همچنین ممکن است به جای P یا LT، کد تایر با حروف ST شروع شود که مشخص می‌کند لاستیک موردنظر مناسب تریلرهای مخصوص است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله نگهداری لاستیک خودرو را مطالعه کنید و با روش‌های نگهداری تایر آشنا شوید.

اهمیت دانستن مشخصات فنی و سایز مشخصات لاستیک کامیون

یکی از مهمترین عواملی که باعث بهتر شدن عملکرد کامیون می‌شود، مشخصات لاستیک آن است. به همین دلیل هم باید اهمیت خیلی زیادی به مشخصات لاستیک کامیون خود بدهید. از طرف دیگر، توجه به جدول مشخصات لاستیک کامیون به شما این امکان را می‌دهد که تمام حروف و اعداد بکار رفته شده در لاستیک را بشناسید و بتوانید مناسب‌ترین لاستیک را برای نیاز خود انتخاب کنید.

با توجه به این مسئله، خیلی تفاوتی ندارد که بخواهید در بزرگراه رانندگی کنید و یا قصد رانندگی در مکان‌های خارج از جاده را داشته باشید . در هر شرایطی، باید اطمینان حاصل کنید که مشخصات لاستیک کامیون مورد نظر شما بر اساس نیازتان است و می‌تواند با افزایش امنیت، رانندگی را برای شما لذت‌بخش کند. با انتخاب یک لاستیک مناسب، می‌توانید عملکرد بهتری موقع رانندگی داشته باشید و در شرایط بحرانی بهتر خودرو را کنترل نمایید.

مشخصات لاستیک کامیون

فراموش نکنید که فاکتورهای متعددی مانند مشخصات خودروی باربری، شرایط آب و هوایی، ظرفیت بار، وضعیت زمین و جاده و حتی نیازهای رانندگی می‌توانند در انتخاب و تعیین مشخصات لاستیک کامیون تاثیرگذار باشند. در این قسمت، مهمترین دلایلی که باید در جدول مشخصات لاستیک کامیون به آن  توجه کنید را برایتان توضیح داده‌ایم.

  • حجم و وزن بار: بخش زیادی از وزن بار را لاستیک کامیون تحمل می‌کند و به همین دلیل هم باید لاستیکی انتخاب کنید که بتواند حداکثر وزن را تحمل کند.
  • کنترل و پایداری موقع یدک کشی: اگر شما لاستیکی متناسب با خودروی باربری خود انتخاب کرده باشید، موقع یدک‌کشی کنترل و پایداری بیشتری خواهید داشت. در نتیجه، احتمال سر خوردن کامیون تا حد خیلی زیادی پایین می‌آید.
  • استحکام و دوام بالا: ازآنجاکه کامیون‌ها در جاده‌های مختلفی در حال حرکت هستند، انتخاب یک لاستیک درست باعث می‌شود که در شرایط مختلف، استحکام و دوام بالاتری داشته باشند. به خصوص اگر قصد رانندگی در جاده‌های خطرناک را دارید، مطمئن شوید لاستیک مورد نظر شما به اندازه کافی آج دارد.
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و گرما: علاوه بر هوای گرم، اصطکاک بین جاده و لاستیک باعث می‌شود که تایر خودروهای باربری تا حد خیلی زیادی داغ شوند و احتمال ترکیدن آنها وجود دارد. این در حالی است که اگر لاستیک‌هایی باکیفیت و با سایز مناسب انتخاب کنید، این احتمال تا حد امکان پایین می‌آید.
مشخصات لاستیک کامیون
  • لاستیک همسان: در نهایت، آخرین فاکتوری که در انتخاب مشخصات لاستیک کامیون اهمیت دارد، وجود لاستیک‌های همسان است. اگر حتی کمی در سایز و آج لاستیک‌ها تفاوت وجود داشته باشد، ممکن است نتوانید به‌درستی کامیون را کنترل کنید و احتمال تصادف کردن شما بالا می‌رود.

مشخصه‌های عددی بعد از کد تایر

  • از سمت چپ 225: این عدد، عرض بخش آج‌دار لاستیک (از محدوده C تا محدوده A) و میزان کشش لاستیک را بر حسب میلی‌متر نشان می‌دهد.
  • 65: این عدد نسبت لاستیک (نسبت ارتفاع به عرض) را مشخص می‌کند.
  • R: به معنی رادیال یا Radial Construction است که نوع ساخت تایر را مشخص می‌کند.
  • 17: نشان‌دهنده اندازه قطر رینگ تایر برحسب اینچ است.
  • 102: محدوده بار تحمل لاستیک و میزان بارگذاری روی تایر را نشان می‌دهد. (هرچه این عدد بالاتر باشد بهتر است)

T محدوده سرعت تایر را تعیین می‌کند:

  • اگر حرف S باشد: 112 مایل بر ساعت یا 180 کیلومتر بر ساعت
  • اگر حرف T باشد: 118 مایل بر ساعت یا 190 کیلومتر بر ساعت
  • اگر حرف U باشد: 124 مایل بر ساعت یا 200 کیلومتر بر ساعت
  • اگر حرف H باشد: 130 مایل بر ساعت یا 190 کیلومتر بر ساعت
  • اگر حرف V باشد: 149 مایل بر ساعت یا 210 کیلومتر بر ساعت
  • اگر حرف Z* باشد: بیش از 149 مایل بر ساعت یا بیش از 210 کیلومتر بر ساعت
  • اگر حرف W باشد: 168 مایل بر ساعت یا 270 کیلومتر بر ساعت
  • اگر حرف Y باشد: 186 مایل بر ساعت یا 300 کیلومتر بر ساعت
  • اگر حرف Y* باشد: بیش از 186 مایل بر ساعت یا بیش از 300 کیلومتر بر ساعت

مقاله پیشنهادی: حمل بار تبریز

انواع و مشخصات لاستیک کامیون

امروزه انواع مختلفی از تایر کامیون در بازار وجود دارد که هرکدام به طور خاص، بسته به نوع کامیون و شرایط حمل و نقل با ویژگی‌های متفاوتی طراحی شده‌اند. هر نوع از لاستیک‌های مخصوص کامیون، اطلاعات فنی مشخصی دارند که با بررسی این اطلاعات می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین تایر را تهیه کنید.

انواع و مشخصات لاستیک کامیون

به‌طورکلی لاستیک‌ها در 5 دسته زیر طراحی می‌شوند:

1. لاستیک‌های تمام زمین

تایرهای تمام زمین، از انواع لاستیک مناسب برای تمام فصول به شمار می‌روند و به خوبی می‌توانند نیاز رانندگان را در هرزمانی از سال برآورده کنند. این نوع از لاستیک برای کامیون و انواع اتوبوس در هنگام عبور از مسیرهای شنی و خاکی بسیار مناسب بوده و همچنین، رانندگی نرم و آرام را بر روی جاده‌های آسفالت شده فراهم می‌کند.  

تعادل کامل این نوع لاستیک بر روی سطوح آسفالت شده و همچنین بهره‌بردن از قابلیت‌های مشابه لاستیک‌های مخصوص آفرود، این نوع از لاستیک را به انتخابی مناسب و ایده‌آل برای انواع کامیون تبدیل کرده است.

2. لاستیک‌های آفرود

قابلیت‌ها و مشخصات لاستیک کامیون و اتوبوس از نوع آفرود باعث شده است که این نوع تایرها محبوبیت بسیاری برای سفرهای جاده‌ای در میان رانندگان حرفه‌ای ایجاد کند. اما از مشکلات استفاده از لاستیک‌های آفرود، سروصدای بسیار زیاد آنها هنگام رانندگی است که البته آج‌های مخصوص این نوع لاستیک تا حدی می‌تواند از سرو صدای آزاردهنده آن بکاهد.

اما سرو صدای لاستیک آفرود در برابر مزیت‌های آن مشکلی نه‌چندان مهم به شمار می‌رود. لاستیک‌های آفرود بسیار مناسب سفر در جاده‌های ناهموار، مسیرهای خاکی و سنگی است. این نوع لاستیک مقاومت بسیار بالایی را در مقابل آسیب و سوراخ شدن نشان داده است و برای افرادی که می‌خواهند از مسیرهای غیر آسفالت عبور کنند گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

با اینکه لاستیک‌های آفرود برای جاده‌های ناهموار و تمامی فصول طراحی شده‌اند، اما برای رانندگی شهری و عبور از جاده‌های آسفالت شده مناسب نمی‌باشند در نتیجه بهتر است تنها برای سفرهای جاده‌ای از این نوع لاستیک استفاده شود.

در مقاله بهترین لاستیک چینی برای کامیون شما را با لاستیک های خوب چینی آشنا می‌کنیم.

3. لاستیک‌های سنگین

لاستیک نوع سنگین یکی از بهترین و کاربردی‌ترین انواع لاستیک کامیون و اتوبوس به شمار می‌رود و از آنجایی برای ظرفیت حمل و نقل سنگین و تحمل وزن بالا طراحی شده است بسیار مناسب سفرهای تجاری است.

انواع کامیون سنگین، تریلرها، نیمه کامیون‌ها و کامیون‌های کمپرسور نیز می‌توانند از قابلیت‌های تایر نوع سنگین بهره ببرند. دوام بالا و طول عمر طولانی این نوع تایرها و همچنین فراهم کردن رانندگی آرام بر روی جاده‌های آسفالت شده، آنها را به گزینه‌ای مناسب برای رانندگان تبدیل کرده است.

4. مشخصات لاستیک‌ زمستانی

همان‌طور که از نام این نوع لاستیک‌ها پیدا است، لاستیک‌های زمستانی برای شرایط آب و هوایی سرد و برفی طراحی شده‌اند. مقاومت در برابر یخ‌زدگی و فراهم کردن کشش مناسب عبور از مسیرهای برفی از مشخصات لاستیک کامیون زمستانی به شمار می‌روند.

مشخصات لاستیک‌ زمستانی

بر روی سطح لاستیک‌های زمستانی، گل‌میخ‌هایی ساخته شده است که باعث می‌شود بدون آنکه از قدرت تایر کاسته شود بتواند به راحتی از یخ‌زدگی جاده عبور کند. همان‌طور که متوجه شدید، این نوع تایر مناسب رانندگانی است که دائماً در جاده‌ها و مسیرهای لغزنده در شرایط آب و هوایی سرد و برفی در حال سفر هستند و به دنبال گزینه‌ای مناسب و مقاوم می‌گردند.

پیشنهاد می‌کنیم از مقاله ایمنی در رانندگی دیدن کنید و با نکات مهم رانندگی آشنا شوید.

5. لاستیک گل و لای

این نوع لاستیک برای استفاده رانندگانی که مجبور به عبور از جاده‌های پر از گل و لای هستند توصیه می‌شود. البته باتوجه‌به طراحی خاص این نوع لاستیک، تایر مخصوص گل و لای برای اتوبوس‌ها توصیه نمی‌شود چرا که بسیار کم پیش می‌آید اتوبوس‌ها در چنین مسیرهایی رفت‌وآمد کنند.

بر روی لاستیک‌های مخصوص گل و لای، بلوک‌ها و شکاف‌های مخصوصی تعبیه شده است که به راحتی گل و لای را از خود عبور داده و مانع از گیرکردن آن داخل عاج تایر می‌شوند و در نتیجه کامیون به راحتی از شن و ماسه عبور کرده و مانعی برای حرکت آن وجود نخواهد داشت.

این بلوک‌ها و شکاف‌های مخصوص تایر گل و لای باعث می‌شود که این نوع تایرها به هیچ عنوان مناسب حرکت در مسیرهای آسفالت شده نباشند.

سایز لاستیک ماشین سنگین چیست؟

همان‌طور که در بخش مشخصات فنی لاستیک کامیون ذکر کردیم، سایز لاستیک یکی از مهم‌ترین مشخصات لاستیک کامیون به شمار می‌رود و لازم است در هنگام خرید یا تعویض لاستیک به آن توجه شود. در کشورهای اروپایی و آمریکایی اغلب از لاستیک‌های سیمی یا رادیال استفاده می‌شود که نسبت به لاستیک‌های بایاس یا نخی کشورمان دارای طراحی پیشرفته‌تر و طول عمر بیشتری هستند.

سایز لاستیک ماشین سنگین چیست؟

سایز لاستیک ماشین سنگین 12 و 24 از پرمصرف‌ترین سایزهای لاستیک به شمار می‌روند. همچنین از دیگر سایزهای رایج لاستیک کامیون و اتوبوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 12.00R24
  • 12.00R20
  • 265/70R19.5
  • 275/70R22.5
  • 315/80R22.5
  • 385/65R22.5
  • 12.00R22.5
  • 445/65R22.5

مقاله پیشنهادی: نحوه پیگیری کارت سوخت

نکات مهم در انتخاب لاستیک کامیون

از مهم‌ترین نکاتی که در خرید یا تعویض لاستیک کامیون باید به آن توجه کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی دقیق مشخصات لاستیک کامیون
  • دقت به مناسب بودن سایز لاستیک ماشین سنگین مانند اتوبوس و کامیون
  • توجه به میزان پشتیبانی لاستیک از وزن بار کامیون
  • توجه به میزان کشش لاستیک
  • بررسی آج لاستیک (آج لاستیک باید کافی باشد در غیر این صورت لاستیک به‌سرعت فرسوده خواهد شد)
  • هرچه میزان اصطکاک و چسبندگی لاستیک بالاتر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت

سخن پایانی

در بازار انواع مختلفی از لاستیک‌های کامیون وجود دارد که هرکدام نسبت به شرایط خاصی طراحی شده‌اند. آشنایی با انواع تایر کامیون و نحوه بررسی مشخصات لاستیک کامیون به رانندگان در انتخاب بهترین تایر کمک می‌کند.

در این مقاله سعی داشتیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم تا در هنگام خرید تایر کامیون با مشکل مواجه نشوید و بهترین گزینه را برای وسیله نقلیه خود انتخاب کنید.

امیدواریم توانسته باشیم در راستای بررسی مشخصات لاستیک کامیون اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه دارید در قسمت نظرات آن را با ما و دیگر خوانندگان ترابرنت به اشتراک بگذارید

4.7/5 - (32 امتیاز)

1 دیدگاه در “آشنایی با مشخصات لاستیک کامیون و ماشین های سنگین

  1. اذرگون گفت:

    در ایران رانندگان پول هنگفتی رو میدن بابت تایر تریلی ، اگر میشد تایر تریلی دیرتر خراب باشه خوب صرفه جویی بیشتری میشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.