آنچه در این مقاله می‌خوانید

مهمترین دلیل آتش گرفتن کابین کامیون چیست؟

مهمترین دلیل آتش گرفتن کابین کامیون چیست؟

آتش گرفتن کابین کامیون یکی از خطرسازترین اتفاقاتی است که شاید برای برخی از رانندگان پیش بیاید. بیشتر مواقع علت آتش گرفتن کابین کامیون شامل چند مورد می‌شوند و نمی‌توان گفت که فقط یک مسئله باعث بروز این مشکل می‌شود. در این مقاله از ترابرنت، قصد داریم به طور کامل درباره این مسئله صحبت کنیم و بگوییم که چه عواملی باعث بروز آتش‌سوزی در کابین کامیون می‌شوند. به همین دلیل به رانندگان پیشنهاد می‌کنیم که حتما تا پایان این مقاله را بخوانند تا بتوانند تا حد امکان از بروز آتش‌سوزی در کابین و کامیون خود جلوگیری کنند.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که با شناختن دلایل آتش گرفتن کابین کامیون، نمی‌توان تضمین کرد که به هیچ عنوان این اتفاق نخواهد افتاد. رانندگان باید به محض بروز آتش‌سوزی به جای یافتن علت، از خودرو خارج و از محل مورد نظر دور شوند تا اتفاقی برای آنها نیفتد. با این حال، شناختن دلایل بروز آتش‌سوزی هم می‌تواند تا حدی به رانندگان کمک کند تا از وقوع این اتفاقات پیشگیری کنند.

مهمترین دلایل آتش گرفتن کابین ماشین سنگین

ممکن است کابین خودرو به خاطر دلایل مختلفی دچار آتش‌سوزی شود که با شناخت آنها، می‌توانید تا حد خیلی زیادی از بروز این گونه اتفاقات جلوگیری کنید. در این قسمت، مهمترین دلایلی که می‌توانند باعث آتش گرفتن کابین کامیون شوند را نام می‌بریم.

مهمترین دلایل آتش گرفتن کابین خودرو

1. نشتی در قسمت سیستم سوخت‌رسانی ماشین

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث بروز آتش‌سوزی شود، نشتی در قسمت سیستم سوخت‌رسانی خودرو است. زمانی که سیستم سوخت‌رسانی خودرو دچار نشتی می‌شود، سوخت به قسمت‌های مختلف ماشین می‌رود و این امر موجب آتش‌سوزی خواهد شد.

2. بروز مشکل در سیستم الکتریکی خودرو

در صورتی که سیستم الکتریکی خودرو دچار هرگونه مشکل و نقص فنی شده باشد، باید هرچه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کنید. زیرا ممکن است در طول مسیر این سیستم دچار اتصالی شود و در نتیجه، کابین کامیون به طور کامل آتش بگیرد.

3. پر کردن بیش از حد باک سوخت

اگر شما باک سوخت ماشین سنگین خود را بیش از اندازه پر کنید، ممکن است مقداری سوخت به اطراف خودرو نیز برسد. با انجام این کار، احتمال بروز آتش‌سوزی و انفجار خودرو در همان جایگاه سوخت هم وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که به هیچ عنوان باک خودرو را به طور کامل پر نکنید. به طور کلی، نحوه درست سوخت‌گیری می‌تواند تاثیر زیادی در سلامت و بهبود عملکرد کامیون و هر نوع خودروی دیگری داشته باشد.

4. وجود ماده قابل اشتعال در قسمت بار کامیون

همان طور که می‌دانید، ماشین‌های سنگین بارهای متنوعی را در قسمت کابین خود قرار می‌دهند. در صورتی که در قسمت کابین ماده‌های قابل اشتعالی وجود داشته باشد، هر گونه جرقه‌ای می‌تواند منجر به آتش گرفتن و انفجار بزرگی شود. به عنوان مثال، ماده‌هایی مانند کاه که خیلی زود آتش می‌گیرند، بیش از اندازه خطرناک هستند.

علت آتش گرفتن کابین کامیون

5. وجود مواد برای تحریک آتش‌سوزی

وجود هر چیزی که باعث شروع آتش‌سوزی شود، خطر زیادی در ماشین‌های سنگین و کامیون‌ها دارد. به عنوان مثال، ممکن است در قسمت بار کامیون موادی مانند بنزین و یا حتی کبریت وجود داشته باشد که خیلی راحت آتش‌سوزی را آغاز می‌کنند. حتی اگر یک تکه شیشه در قسمت بار وجود داشته باشد و این شیشه بتواند نور خورشید را متمرکز کند و حرارت به وجود بیاورد هم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل آتش گرفتن کامیون به شمار می‌آید.

بعد از آتش گرفتن کابین کامیون چه کنیم؟

همان طور که گفتیم، پیدا کردن علت آتش گرفتن کابین کامیون نمی‌تواند به‌ تنهایی چاره‌ساز همه مشکلات باشد و رانندگان باید بتوانند در همان لحظه، مدیریت بحران داشته باشد. بهترین کاری که هر راننده‌ای می‌تواند برای نجات جان خود و دوری از آتش‌سوزی انجام دهد، این است که خیلی سریع قسمت کابین را از کشنده خودرو جدا کند.

بیشتر مواقع آتش گرفتن کابین کامیون با سرعت فوق‌العاده بالایی آغاز می‌شود و می‌تواند خیلی سریع به همه قسمت‌های ماشین سنگین انتقال پیدا کند. به همین دلیل راننده باید سرعت عمل بسیار زیادی داشته باشد تا از تشدید و گسترش حادثه جلوگیری کند.

بعد از آتش گرفتن کابین کامیون چه کنیم؟

توجه داشته باشید که موقع آتش‌سوزی کابین کامیون، به هیچ عنوان نباید سرعت را زیاد کرد و یا گاز داد. زیرا با افزایش سرعت، اکسیژن بیشتری به آتش می‌رسد و همان طور که گفتیم، اکسیژن می‌تواند آتش را تشدید کند. به همین دلیل بعد از جدا کردن قسمت کشنده از قسمت بار، باید سرعت خود را کم کنید و در مکان امنی ترمز بگیرید.

نکات مهم درباره اطفای حریق ماشین سنگین

  • در ماشین‌های سنگین باید حتما کپسول آتش نشانی وجود داشه باشد تا رانندگان در صورت بروز آتش‌سوزی، بتوانند اطفا حریق کنند. کاملا مشخص است که هزینه خرید یک کپسول آتش نشانی نسبت به خسارت ناشی از آتش‌سوزی ماشین سنگین خیلی کمتر است.
  • اگر دلیل آتش گرفتن ماشین سنگین انداختن اجسام به داخل کابین باشد، به عنوان مثال، سیگاری به داخل ماشین افتاده باشد، بهترین روش استفاده از آب است. البته این فقط زمانی مناسب است که راننده خیلی سریع متوجه آتش‌سوزی شود.
  • رانندگان ماشین سنگین باید برای جلوگیری از آتش گرفتن کابین خودرو، از نگه داشتن برخی وسایل مانند کپسول گاز پیک نیکی، قوطی اسپری رنگ و یا سایر موارد این چنینی در کامیون خود بپرهیزند؛ زیرا همه این موارد می‌توانند آتش‌سوزی را تا حد خیلی زیادی تشدید کنند.
  • یکی از نکات بسیار مهم برای جلوگیری از آتش‌سوزی و یا حتی اطفای حریق، این است که رانندگان مراقب مایعات نشت شده روی زمین باشند.
نکات مهم درباره اطفای حریق ماشین سنگین
  • برای نزدیک شدن به کاپوت کامیون، باید حتما پشت به باد و آتش حرکت کنید. البته گاهی مواقع آتش‌سوزی به خاطر ناقص بودن حریق در قسمت موتور خودرو اتفاق می‌افتد که در این شرایط، ممکن است به محض بالا زدن کاپوت، اکسیژن به آن رسیده و شعله ور شود.
  • بعد از باز کردن درب موتور و خاموش کردن آتش، خیلی مراقب باشید تا اسید باتری روی شما پاشیده نشود.

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، مهم‌ترین نکاتی که باید برای جلوگیری از آتش گرفتن کابین کامیون مد نظر قرار می‌دادید را برای شما توضیح دادیم. فراموش نکنید که آتش‌سوزی علاوه بر این که می‌تواند جان شما را تهدید کند، باعث بروز خسارت‌های مالی بسیار زیادی برای رانندگان ماشین سنگین می‌شود؛ زیرا بیشتر مواقع در ماشین‌های سنگین بارهای مختلفی وجود دارند که علاوه بر رانندگان، صاحبان بار نیز متحمل خسارت و ضرر و زیان‌های زیادی خواهند شد. اگر شما هم نظر دیگری درباره جلوگیری از آتش‌سوزی و یا اطفای حریق کامیون دارید، می‌توانید نظرات خود را در قسمت پایین با ما به اشتراک بگذارید.

4.5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.