آنچه در این مقاله می‌خوانید

سهمیه بنزین وانت چقدر است؟

سهمیه بنزین وانت چقدر است؟

سهمیه بنزین وانت از سهمیه بنزین یک خودروی سواری، بیشتر است. از آن جایی که وانت‌ها فقط به عنوان وسیله نقلیه شخصی محسوب نمی‌شوند و از آن‌ها می‌توان برای جابه‌جایی بار و امرار معاش استفاده کرد، سهمیه بنزین وانت‌ها بیشتر از سهمیه بنزین خودروهای سواری شخصی است. البته سهمیه بنزین در بین وانت‌های مختلف، متفاوت است. برای مثال، سهمیه بنزین وانت دوگانه سوز، بنزینی پرمصرف و بنزینی کم مصرف، با هم فرق دارند.

در این مقاله از وبلاگ ترابرنت قصد داریم در مورد سهمیه بنزین وانت، اطلاعات مفید و کاربردی در اختیارتان قرار دهیم. اگر می‌خواهید در مورد سهمیه بنزین وانت بیشتر بدانید، این مقاله برای شماست؛ آن را تا آخر بخوانید!

کارت سوخت وانت چقدر سهمیه دارد؟

در اوایل دوره سهمیه‌بندی بنزین، در سهمیه بنزین وانت کم‌مصرف ۲۰۰ لیتر، سهمیه سوخت دوگانه‌سوز کم‌مصرف ۶۰ لیتر، سهمیه بنزین وانت پرمصرف ۳۰۰ لیتر و سهمیه سوخت وانت بارهای دوگانه‌سوز پرمصرف ۱۲۰ لیتر بنزین اختصاص داده شده بود که پس از آن در یک اصلاحیه از سمت شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، سهمیه سوخت خودروهای باری پرمصرف (وانت) ۴۰۰ لیتر و سهمیه سوخت خودروهای باری کم‌مصرف (وانت) ۳۰۰ لیتر در نظر گرفته شد. همچنین 100 لیتر به میزان سهمیه سوخت خودروهای باری افزوده شد.

اما از اوایل سال ۱۴۰۰ به دلیل تشویق رانندگان وانت و خودروهای باری به دوگانه‌سوز کردن وسیله نقلیه خود، با تصمیم دولت میزان سهمیه بنزین کاهش یافت و دستخوش برخی تغییرات شد. از سال 1400 تا به امروز، ماهیانه از سهمیه بنزین وانت چند لیتر کم شد که این کاهش بر اساس میزان پیمایش و عملکرد وانت‌های باری مشخص شده بود.

اگر به دنبال روش‌های حمل و جابجایی با وانت هستید مقاله حمل بار با وانت را مطالعه نمایید.

کارت سوخت وانت چقدر سهمیه دارد؟

متأسفانه، کاهش سهمیه سوخت با گلایه و شکایات رانندگان وانت بار مواجه شد چرا که به گفته برخی منابع، در برخی جاده‌های بین شهری به سختی می‌توان جایگاه سوختی که به دلیل تعمیرات تعطیل نباشد، پیدا کرد؛ بنابراین گاهی اوقات رانندگان مجبور به خرید بنزین با قیمت‌های چندین برابر می‌شوند.

با توجه به آخرین تغییرات و مصوبات سال 1401 سهمیه سوخت خودروهای باری یا وانت‌ها به صورت زیر است:

سهمیه بنزین وانت بنزینی کم‌مصرف: 150 لیتر

سهمیه وانت بنزینی پرمصرف: 300 لیتر

سهمیه سوخت وانت کم‌مصرف دوگانه‌سوز: 60 لیتر

سهمیه وانت پرمصرف دوگانه‌سوز: 120 لیتر

مقاله پیشنهادی: حمل بار به اهواز

آیا سهمیه کارت سوخت وانت قابل انتقال است؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که خیر، سهمیه بنزین وانت قابل انتقال نیست. تنها خودروهای سواری شامل قانون انتقال سهمیه سوخت به ماه‌های بعدی می‌شوند که البته حداکثر تا 6 ماه می‌توان سهمیه بنزین خودروهای سواری را به ماه‌های بعدی منتقل کرد و پس از 6 ماه، سهمیه صفر و مجدد شارژ خواهد شد.

آیا سهمیه کارت سوخت وانت قابل انتقال است؟

در نتیجه نه تنها سهمیه سوخت وانت بارها بلکه سهمیه سوخت خودروهای باری، سهمیه بنزین نیسان و همچنین سهمیه بنزین ماشین سنگین، قابل انتقال نخواهد بود و اگر از این سهمیه سوخت در یک ماه استفاده نشود، سهمیه استفاده نشده از بین رفته و برای ماه جدید، کارت سوخت مجدد از صفر شارژ خواهد شد.

چرا کارت سوخت وانت سهمیه بنزین بیشتری دارد؟

سهمیه بنزین نیسان و انواع وانت‌ باری نسبت به خودروهای سواری بیشتر است. دلیل این امر این است که ازآنجایی‌که از وانت بارها برای حمل و نقل و جابه‌جایی بار استفاده می‌شود، کاهش سهمیه سوخت آن‌ها نسبت به سایر خودروهای شخصی ممکن است بر افزایش هزینه جابه‌جایی و انتقال بار تأثیر بگذارد و آن را چندبرابر کند. البته امر دیگری که در افزایش هزینه‌های انتقال و جابه‌جایی بار توسط وانت بارها تأثیر گذاشته است، افزایش قیمت بنزین است.

به دنبال این تغییرات، با افزایش هزینه جابه‌جایی بار، قیمت کالا نیز افزایش خواهد یافت. البته دولت سعی دارد با افزایش میزان سهمیه سوخت وانت بارها در متعادل ساختن هزینه حمل و نقل و قیمت نهایی کالا تأثیر مثبتی بگذارد.

مراحل دریافت سهمیه بنزین وانت بار

برای دریافت سهمیه بنزین خودرو خود می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

  1. وارد سایت و سامانه مدیریت حمل و نقل به آدرس اینترنتی utcms.ir شوید.
  2. برای ثبت درخواست خود بر روی گزینه “تخصیص سوخت بنزین به وانت بار” کلیک کنید.
  3. مراحل ثبت نام را به دقت دنبال کنید تا از سامانه کد رهگیری مخصوص خود را دریافت کنید.
  4. پس از تکمیل ثبت نام و گرفتن کد رهگیری به شهرداری مراجعه کرده تا پروانه فعالیت خود را دریافت کنید.
  5. پس از تمامی این مراحل، سهمیه افزایشی در کارت بانکی راننده واریز خواهد شد.

در مقاله مدارک لازم برای معاینه فنی به بررسی مدارک موردنیاز برای این کار پرداخته ایم.

مدارک لازم برای ثبت نام سهمیه سوخت وانت

همان‌طور که در بخش قبلی به صورت مرحله به مرحله توضیح دادیم، ابتدا لازم است که در سامانه اینترنتی utcms.ir  به طور کامل مراحل ثبت نام را طی کنید. اما نکته‌ای که به آن باید توجه داشته باشید، آماده سازی برخی مدارک برای تکمیل ثبت نام در این سامانه است.

مدارک لازم برای ثبت نام سهمیه سوخت وانت

مدارک لازم شامل موارد زیر هستند:

  • عکس پرسنلی مالک خودرو
  • عکس از پشت و رو کارت وسیله نقلیه
  • عکس از بیمه نامه شخص ثالث خودرو
  • عکس از کارت معاینه فنی خودرو وانت
  • تعهدنامه نصب دستگاه سیپاد فقط برای خودروهای دیزلی
  • بارگذاری تعهدنامه حسن انجام کار برای اشخاص حقیقی
  • بارگذاری تعهدنامه حسن انجام کار برای اشخاص حقوقی

پیشنهاد می کنیم مقاله پیگیری کارت سوخت از طریق کد ملی را مطالعه نمایید.

انتقال مالکیت و فروش سهمیه بنزین وانت

اگر قصد دارید سهمیه بنزین وانت بار خود را به فرد دیگری منتقل کنید، حتماً لازم است که تعهدنامه محضری با اطلاعات موردنیاز که مهر شماره ثبت را دریافت کرده باشد تهیه کنید.

به این مسئله دقت کنید که پس از انتقال مالکیت سهمیه بنزین وانت خود، از این پس سهمیه بنزین به شماره حساب شخصی که در تعهدنامه معرفی و ذکر شده است واریز خواهد شد.

در مقاله نگهداری لاستیک خودرو می‌توانید با راه‌های نگهداری تایر آشنا شوید.

آیا میزان سهمیه بنزین نیسان از وانت بیشتر است؟

هرچه میزان مصرف سوخت یک خودرو بیشتر باشد، طبیعی است که سهمیه سوخت بیشتری به آن وسیله تعلق بگیرد. خودرو نیسان نیز در دسته خودروهایی قرار می‌گیرد که نسبت به سایر وانت بارها، مصرف سوخت بیشتری دارد. همچنین، نیسان باری یکی از پراستفاده‌ترین وسایل نقلیه برای جابه‌جایی و حمل و نقل بار به شمار می‌رود و مسلم است که اگر میزان سهمیه بنزین نیسان کمتر باشد، هزینه حمل و نقل با این وسیله نقلیه و در نهایت قیمت کالا افزایش خواهد یافت.

آیا میزان سهمیه بنزین نیسان از وانت بیشتر است؟

بنابراین، در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که میزان سهمیه بنزین اختصاص یافته به نیسان بیشتر از میزان سهمیه سوخت وانت بارها است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ایمنی در رانندگی را مطالعه نمایید و با نکات رانندگی آشنا شوید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم برای آگاهی بیشتر رانندگان خودروهای باری، در رابطه با سهمیه بنزین وانت اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. همان‌طور که در مقاله اشاره کردیم، سهمیه وانت، در چند سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. با توجه به گزارش‌ها و مصوبات دولت، دلیل این تغییرات، ترغیب رانندگان به دوگانه‌سوز سازی خودروها بوده است. همچنین، در مقاله ذکر کردیم که چگونه می‌توانید در سامانه حمل و نقل برای دریافت سهمیه سوخت اقدام کرده و به چه مدارکی نیاز خواهید داشت.

درصورتی‌که سؤالی در این زمینه دارید در قسمت نظرات آن را با ما و دیگر خوانندگان ترابرنت به اشتراک بگذارید.

4/5 - (6 امتیاز)

6 دیدگاه در “سهمیه بنزین وانت چقدر است؟

  1. علی مولایی گرمجانی گفت:

    با سلام همیشه خدا این سهمیه ای که برای وانت بارها داده می شود کم و حتی در برخی از موارد ها بسیار اندک و ناچیز است و این امر چه بخواهیم و چه نخواهیم قیمت و کرایه حمل بار را افزایش می دهد به شرکت نفت محترم پیشنهاد می گردد نسبت به افزایش سهمیه بنزین وانت بار ها تجدید نظری بنمایند با تشکر مولایی

  2. ناشناس گفت:

    ناصر شفیعی.نییسان وانت دارم.دوگانه.سوخت بنزین در ماه ۶۰ لیترخیلی کم میباشد.چون گاز سی ان جی اصلا با بار کاربردی ندارد.حتی خالی هم در سر بالایی ها کاربرد ندارد.خواهشمنم اضافه فرمایید.

    1. محمد حسین گفت:

      چرا این قدر کم است

  3. ناشناس گفت:

    با توجه به سهمیه نیسان های دوگانه ، سوخت بین یک هفته تا ده روز در پیمایش مسیرهای کفی کم میاد. برای کسائی که جاده رو هستن حالا مسیرهائی مثل حراز و فیروزکوه و …… بماند. قطعا باید خود مسئولین محترم حداقل به مدت یک ماه شخصا با نیسان در سطح کشور تردد نمایند تا مزنه کار بیاد دستشون و سپس یک تصمیم درستی بگیرن.
    سپاسگزارم

  4. ناشناس گفت:

    چرا برای ماشینهای نیسان به صورت روزانه یک باک بنزین شارژ نمیکنید همانند ماشینهای دیزل تا سه روژ هم پس انداز

  5. این مقدار بنزین که دربهمن ماه تصویب شد واقعا جای گله وجای بسی تعجب است خصوصا برای وانت بارها این مقدار بسیار ناچیزو باعث فروپاشی خانواده‌ها ومسبب بدبدبختی شان خواهد بود. تمنا دارد تجدید‌نظر بعمل‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.