آنچه در این مقاله می‌خوانید

علت ترکیدن لاستیک کامیون چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

علت ترکیدن لاستیک کامیون چیست چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

ترکیدن لاستیک کامیون یکی از پرخطرترین مشکلاتی به شمار می‌رود که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از این رو، کامیون‌داران و رانندگان باید بدانند که چه دلیلی باعث بروز این‌گونه مشکلات می‌شود و از آن جلوگیری کنند. در این مقاله از ترابرنت، به طور کامل علت ترکیدن لاستیک کامیون را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد. پس اگر شما هم می‌خواهید از بروز اتفاقات این‌چنینی جلوگیری کنید، بهتر است حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اگرچه به طور کلی ترکیدن لاستیک خودرو می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد، اما این مسئله برای خودروهای باری و کامیون‌ها اهمیت خیلی بیشتری دارد. زیرا کامیون‌ها حاوی مقدار بار خیلی زیادی هستند و اگر هرگونه مشکلی برای آنها پیش بیاید، بار موجود در کامیون می‌تواند احتمال بروز آسیب را چندین برابر افزایش دهد. حتی این امر موجب می‌شود که خسارت‌های مالی هم افزایش پیدا کند. به نظر شما مهمترین دلایل ترکیدن لاستیک کامیون چه مواردی هستند؟

دلایل ترکیدن لاستیک ماشین سنگین

زمانی که شما علت ترکیدن لاستیک کامیون خود را بدانید، بهتر می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. پس بهتر است قبل از این که این واقعه برای شما رخ دهد، اصلی‌ترین دلایلی که باعث بروز این مشکل می‌شوند را بشناسید. در این قسمت، برخی از مهمترین دلایل ترکیدن لاستیک ماشین سنگین را نام می‌بریم.

دلایل ترکیدن لاستیک ماشین سنگین

1. تنظیم نبودن باد تایرها

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث ترکیدن لاستیک کامیون شود، تنظیم نبودن باد تایرها است. به طور کلی، باد تایر همه خودروها و به‌خصوص خودروهای باری باید در سطح استانداردی باشند و اگر از این میزان استاندارد بیشتر شود، فشار زیادی به تایرها وارد می‌شود. در نتیجه، قسمت‌هایی از تایر که دچار تاخوردگی و ترک هستند، فشار زیادی را متحمل می‌شوند و لاستیک خودرو بیش از همیشه در معرض ترکیدن قرار می‌گیرد.

2. پایان عمر مفید لاستیک

همه لاستیک‌های موجود در بازار، عمر مفید مشخصی دارند و اگر از این بازه زمانی بگذرد، باید آن را عوض کنید. بیشتر لاستیک‌های موجود در صنعت خودروسازی دارای عمر مفید 5 سال هستند و حتی اگر بعد از گذشت این بازه زمانی مشکلی هم برای لاستیک پیش نیامد، باز هم باید آن را عوض کنید. زیرا بعد از گذشت این بازه زمانی، روغن آلی و زنجیره کربنی موجود در لاستیک خارج شده و از بین می‌روند و با شکننده کردن ساختار لاستیک، باعث ترکیدن آن می‌شوند.

3. افزایش بیش از اندازه دما

اگر کمی تحقیق کنید، متوجه خواهید شد که ترکیدن لاستیک خودروها بیشتر در فصل تابستان اتفاق می‌افتد. دلیل این موضوع، افزایش دمای هوا است. به خصوص که بیشتر مواقع در شهرهای بیابانی تایر خودرو می‌ترکد. افزایش دمای هوا موجب می‌شود که فشار درون لاستیک افزایش پیدا کند و تایر منبسط شود. در نتیجه، تغییرات دمایی می‌تواند یکی از مهمترین دلایل ترکیدن لاستیک ماشین سنگین به شمار بیاید.

4. پارک خودرو برای مدت زمان طولانی

اگر ماشین سنگین خود را برای یک بازه زمانی خیلی طولانی مدت در مکانی پارک کرده باشید و آن را جابجا نکنید، تمام فشار و وزن خودرو به لاستیک وارد می‌شود و در نتیجه، احتمال ترکیدن آن افزایش می‌یابد. با پارک شدن کامیون برای یک بازه زمانی طولانی مدت، شکل دایره‌ای لاستیک تغییر می‌کند و ‌ترک‌های ریزی در آن ایجاد می‌شوند.

دلایل ترکیدن لاستیک ماشین سنگین

5. رانندگی نامناسب

رانندگی نامناسب نیز می تواند به‌عنوان اصلی‌ترین علت ترکیدن لاستیک کامیون در نظر گرفته شود. برای مثال، اگر با خودرو حرکات نمایشی بزنید و به صورت مدام ترمز بگیرید و سپس گاز بدهید، عمر مفید لاستیک کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه این امر، در بازه زمانی کوتاهی سطح لاستیک نازک شده و قسمت‌های آج‌دار آن از بین می‌روند. این شرایط باعث می‌شود که سطح تماس لاستیک با جاده افزایش پیدا کند و بعد از گذشت کمی زمان، شاید موقع رانندگی شما لاستیک بترکد.

6. عدم رعایت ظرفیت خودروی باری

همه خودروهای باری دارای ظرفیت مشخصی هستند و کامیون‌داران فقط می‌توانند بارهایی تا همان محدوده ظرفیت کامیون در آن قرار دهند. از این رو، اگر مقدار بار موجود در کامیونی از مقدار ظرفیت آن تا حد خیلی زیادی فراتر رود، سایش و از بین رفتن آج لاستیک آغاز می‌شود. در نتیجه این امر، ممکن است در بازه زمانی خیلی کوتاهی لاستیک بترکد. زیرا توان لاستیک با وزن حمل شده در خودرو متفاوت است.

7. تابش بیش از اندازه نور خورشید

همان طور که می‌دانید، نور خورشید حاوی مقدار قابل توجهی اشعه فرابنفش است. مقدار این اشعه اگرچه خیلی ناچیز است، اما تابیدن طولانی مدت آن به تایر خودرو باعث می‌شود لاستیک از نظر شیمیایی تغییر کند. در نتیجه، مواد روغنی از لاستیک خارج شده و رنگ آن متمایل به زرد می‌شود. اگر بعد از بروز این تغییرات لاستیک خودرو را عوض نکنید، به مرور زمان از یکدیگر گسسته شده و می‌ترکد.

روش‌های جلوگیری از ترکیدن لاستیک کامیون

8. رانندگی با لاستیک پنچر

شما به هیچ عنوان نباید از لاستیکی استفاده کنید که باد آن کم و یا پنچر شده است. زیرا پنچر شدن لاستیک موجب می‌شود که وزن خودرو روی قسمت‌های لبه‌ای قرار بگیرد و این لبه مانند قیچی، دیواره لاستیک را از یکدیگر باز می‌کند. اگر باد یکی از لاستیک‌ها بیش از اندازه کم باشد هم دقیقا همین اتفاق تکرار خواهد شد. سپس زمانی که شما برای بار دوم لاستیک را باد می‌کنید، احتمال ترکیدگی و پارگی آن بیشتر می‌شود.

9. استفاده از تایر ترمیم شده

بیشتر مواقع زمانی که لاستیک خودرویی سوراخ می‌شود، آن را ترمیم می‌کنند. با این حال، باید بدانید که میزان تحمل و توانایی یک لاستیک ترمیم شده از لاستیک نو خیلی کمتر است. به همین دلیل احتمال ترکیدن لاستیک ترمیم شده بیشتر از لاستیک‌های نو است.

روش‌های جلوگیری از ترکیدن لاستیک کامیون

بعد از این که علت ترکیدن لاستیک کامیون را پیدا کردید، نوبت به آن می‌رسد که با استفاده از برخی راهکارهای مناسب، از بروز اتفاقات این چنینی جلوگیری کنید. در این قسمت، برخی راهکارهای مهم و در عین حال، ساده را نام می‌بریم که با استفاده از آنها می‌توانید از ترکیدن لاستیک ماشین سنگین خود جلوگیری کنید.

توجه به ظاهر لاستیک

شما با توجه به ظاهر لاستیک می‌توانید تا حد خیلی زیادی متوجه بروز مشکل در آن شوید. به عنوان مثال، بیشتر مواقع لاستیک‌های کهنه کاملا صاف و یکدست هستند و آج خیلی کمی دارند. همچنین گفتیم که زرد شدن رنگ لاستیک هم می‌تواند یکی از دلایل فرسودگی آن باشد.

رانندگی و پارک اصولی ماشین سنگین

سعی کنید تا حد امکان از گاز دادن و ترمز گرفتن غیرضروری ماشین سنگین جلوگیری کنید. همچنین موقع پارک کردن، به دنبال مکان‌هایی بگردید که ماشین شما در سایه باشد. درصورتی‌که می‌خواهید برای طولانی مدت خودروی خود را در مکانی پارک کنید، بهتر است از چادر و روکش استفاده کنید.

دلایل ترکیدن لاستیک ماشین سنگین

تنظیم بودن باد لاستیک

مقدار باد لاستیک باید در فصل‌های تابستان و زمستان با یکدیگر متفاوت باشد. حتی خیلی از افراد پیشنهاد می‌کنند که در فصل تابستان در قسمت‌های گرم سیری کشور، بهتر است به جای هوا از گاز نیتروژن استفاده شود. این کار باعث می‌شود که باد لاستیک همیشه تنظیم باشد و به آن فشار وارد نشود.

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، متوجه شدید که علت ترکیدن لاستیک کامیون شامل چه مواردی می‌شوند و چطور می‌توانید از بروز اتفاقات این‌چنینی جلوگیری کنید. فراموش نکنید که نحوه رانندگی شما تاثیر بسیار زیادی در محافظت از لاستیک کامیون دارد. به خصوص زمانی که در کامیون بار است، باید دقت خیلی بیشتری موقع رانندگی به خرج دهید. زیرا اگر لاستیک کامیون حامل بار بترکد، اتفاقات بسیار ناخوشایندی پیش خواهد آمد.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.