آنچه در این مقاله می‌خوانید

fob چیست و چه اهمیتی در بیمه باربری دارد؟

در شرایط فروش هر کالا، مشخص می‌شود که چه کسی باید هزینه آن را بپردازد و علاوه بر این، چه کسی مسئول پرداخت هزینه‌های لازم برای حمل و نقل آن کالا است. به عنوان مثال، ممکن است برخی مواقع فروشنده وظیفه حمل کالا و رساندن آن تا آدرس خریدار را بر عهده بگیرد و گاهی مواقع هم این وظیفه بر عهده خود خریدار خواهد بود. تمام این موارد، نشان دهنده اهمیت شرایط fob در زمینه حمل و نقل و باربری هستند. در این مقاله از ترابرنت، ما برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم که fob چیست و چه اهمیتی در بیمه باربری دارد.

نکته‌ای که باید درباره fob بدانید، این است که تعیین این‌که چه کسی هزینه حمل کالا را بر عهده بگیرد، به این معنی نیست که همان شخص مالک کالا خواهد بود. در این شرایط، فقط مشخص می‌شود که چه کسی هزینه حمل کالا را پرداخت و آن را از آدرس مبدا به مقصد ارسال کرده است. اگر شما هم قصد خرید و فروش کالایی را دارید و می‌خواهید بدانید که هزینه حمل آن به‌صورت بین‌المللی باید بر عهده چه کسی باشد، حتما تا پایان این مقاله از ترابرنت همراه ما باشید.

fob چیست؟

از گذشته تاکنون، قوانین مختلفی برای تجارت بین‌الملل و ارسال کالا وجود داشته است و مهم‌ترین هدف همه آنها هم این بود که مقررات و قوانین مربوط به حمل و نقل کالا، یکپارچه و استانداردسازی شود. در این قوانین، اصطلاحات خاصی وجود دارند که یکی از مهمترین آنها، fob است. این اصطلاح که به معنای تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به معنای پرداخت هزینه‌های حمل و نقل و ارسال کالا از آدرس مبدا تا مقصد است که باید بر عهده فروشنده و یا خریدار باشد.

fob چیست

بر اساس شرایط fob، فروشنده باید همه هزینه‌های مورد نیاز برای حمل و نقل کالا تا رسیدن به مقصد را بپردازد. این هزینه‌ها شامل مواردی مانند کرایه حمل کالا، هزینه‌های گمرک و واردات و همچنین بیمه می‌شوند. به طور کلی، خریدار فقط هزینه ارزش کالا را می‌پردازد و سایر هزینه‌های مورد نیاز برای رساندن کالا تا مقصد، بر عهده فروشنده خواهد بود.

در زبان انگلیسی، کلمه fob مختصر شده عبارت Free On Board است و معنای «حمل تا روی عرشه» را می‌دهد. با توجه به این مفهوم، می‌توان گفت که کالای خریداری شده توسط خریدار باید با استفاده از کشتی به کشور مقصد رسیده و روی عرشه، به خریدار تحویل داده شود. در نتیجه، فروشنده وظیفه دارد که هزینه‌های موردنیاز برای بارگیری، بسته‌بندی، بیمه، هزینه‌های گمرک و رساندن کالا تا کشور مقصد را بپردازد.

شرایط fob چه هزینه‌هایی دارد؟

بعد از این‌که متوجه شدید که فوب چیست و چه اهمیتی در زمینه حمل و نقل دارد، باید بدانید که این اصطلاح به صورت بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع نوعی اصطلاح حقوقی در سراسر جهان است که فروشنده را ملزم به پرداخت هزینه‌های حمل و نقل کالا تا رساندن آن به عرشه کشتی در کشور مقصد می‌کند.

شرایط fob چه هزینه‌هایی دار

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، هزینه‌های fob مربوط به هزینه‌های بسته‌بندی، بارگیری، بیمه، هزینه‌های گمرکی و سایر موارد این چنینی می‌شوند. علاوه بر این، فروشنده وظیفه دارد که هزینه‌های تخلیه کالا از کشتی تا بندر را هم بپردازد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید یکی دیگر از وظایف فروشنده در شرایط فوب، این است که هزینه‌های ارسال کالا از بندر تا آدرس خریدار را هم پرداخت نماید.

برای مثال، فرض کنید که شخص خریدار در تهران زندگی می‌کند و می‌خواهد کالایی را از فروشنده‌ای در شهر پکن چین خریداری کند. بر اساس قوانین و شرایط fob، فروشنده وظیفه دارد که کالا را از شهر پکن به بندر شانگهای رسانده و با پرداخت هزینه‌های کامل، آن را به بندر عباس بپردازد و سپس هزینه‌های لازم برای ارسال کالا از بندرعباس تا تهران را هم پرداخت کند.

مقاله پیشنهادی: ترخیصیه چیست

وظایف فروشنده در قانون fob چیست؟

به احتمال خیلی زیاد تاکنون متوجه شده باشید که شرایط فروشنده در قانون fob چیست و باید چه وظایفی را انجام دهد. اما برای درک بهتر این موضوع، وظایف فروشنده در این قانون را به صورت مختصر نام برده‌ایم که می‌تواند در روند ارسال کالا، کمک زیادی به شما کند.

وظایف فروشنده در قانون fob چیست
  • دریافت انواع مجوزها، پروانه‌ها، گواهی‌های امنیتی و همه تشریفات مورد نیاز برای واردات کالا
  • عقد قرارداد برای حمل و نقل بین المللی
  • تحویل دادن کالا به گیرنده
  • انتقال ریسک ارسال کالا از فروشنده به خریدار بعد از تحویل آن
  • پرداخت هزینه‌های مورد نیاز مطابق با وظایف فروش
  • مطلع کردن خریدار از روند ارسال کالا
  • ارائه مدارک لازم موقع تحویل کالا
  • بسته‌بندی، بازبینی و علامت گذاری کالا موقع حمل آن
  • ارائه اطلاعات کافی درباره کالا به خریدار

در این مقاله درباره کراس استاف توضیح داده ایم

وظایف خریدار در fob چیست؟

شاید برخی از افراد فکر کنند که اصطلاح فوب فقط برای فروشندگان است و خریدار هیچ وظایفی در برابر فروشنده ندارد. این در حالی است که شاید همین خریدار هم وظایف خاصی داشته باشد که شما از آن آگاه نباشید. به همین دلیل هم در این بخش، به صورت مختصر وظایف خریدار در ترم fob را نام می‌بریم.

وظایف خریدار در fob چیست
  • پرداخت هزینه‌های مورد نیاز برای خرید کالا به فروشنده
  • در صورت اعتبار داشتن، ارائه اسناد و مدارک الکترونیکی مورد نیاز
  • برخی مواقع، دریافت مجوز ورود کالا به کشور خریدار
  • تحویل کالا از فروشنده موقع رسیدن به مقصد
  • پذیرفتن ریسک ناشی از خسارت و یا فقدان کالا بعد از تحویل آن از فروشنده
  • پرداخت هزینه‌های لازم بعد از تحویل کالا به جز هزینه‌های تشریفات گمرکی
  • ارائه اطلاعات کافی درباره نام کشتی، محل بارگیری و یا زمان تحویل کالا به فروشنده
  • ارائه مدرک تحویل کالا بعد از دریافت آن به فروشنده
  • پرداخت هزینه مورد نیاز برای بازرسی حمل اجباری به جز مواقعی که این بازرسی به دستور مقامات کشور صادر کننده کالا باشد
  • مطلع کردن فروشنده از زمان مناسب وارد کردن کالا

fob در بیمه باربری چیست؟

بعد از این‌که متوجه شدید که فوب چیست و چه اهمیتی دارد و فروشنده و خریدارها چه وظایفی در آن بر عهده دارند، خوب است بدانید که این قاعده در بیمه باربری چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که فروشنده هیچ ارتباطی با بستن قرارداد بیمه‌ای باربری کالا ندارد و این مسئله بر عهده خود خریدار خواهد بود.

fob در بیمه باربری چیست

البته این فقط تا زمانی است که خود خریدار درخواست بیمه باربری ندهد و اگر این درخواست را به فروشنده بدهد، فروشنده هم ناچار است که همه هزینه‌های مورد نیاز و اطلاعات مربوط به خطر و هزینه‌های بیمه کالا را در اختیار خریدار بگذارد.

حالت‌های fob در حمل و نقل کالا

تا اینجا متوجه شدید که fob در بیمه باربری چیست؟ در این بخش، قصد داریم حالت‌های مختلف fob در حمل و نقل کالا را برای شما عزیزان توضیح دهیم. این قاعده، حالت‌های مختلفی دارد که در شرایط متفاوت می‌تواند با یکدیگر فرق داشته باشند. به همین دلیل بهتر است قبل از ارسال کالا، این حالت‌ها را بشناسید.

  • حالت FOB Origin, Freight Prepaid: در این شرایط، فروشنده باید همه هزینه‌های مورد نیاز برای حمل و نقل کالا را بپردازد و وظیفه پرداخت هزینه بیمه، بر عهده خریدار خواهد بود.
  • حالت FOB Origin, Freight Collect: در حالت ذکر شده، وظیفه پرداخت همه هزینه‌ها و حتی هزینه بیمه از مبدا تا مقصد هم بر عهده خریدار خواهد بود.
  • حالت FOB Origin, Freight Prepaid, & Charged Back: در این حالت، هیچ یک از هزینه‌های حمل و نقل کالا بر عهده فروشنده نیست و او هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کند. بدین صورت که همه هزینه‌های حمل کالا را به صورت فاکتور، به هزینه‌های فروش کالا اضافه می‌کند و خریدار باید همه این هزینه‌ها را با ارزش کالا به صورت یکجا پرداخت کند. حتی در این شرایط هزینه بیمه کالا هم بر عهده خود خریدار است.
  • حالت FOB Destination, Freight Prepaid: این حالت برعکس مورد قبلی است و خریدار هیچ وظیفه‌ای در قبال پرداخت هزینه‌های ارسال کالا و یا بیمه آن ندارد و پرداخت همه این هزینه‌ها بر عهده فروشنده است.
  • شرایط FOB Destination, Freight Collect: در این شرایط، فروشنده وظیفه هزینه های مسئولیت، بیمه و امنیت کالا را بر عهده دارد. با این حال، خریدار باید هزینه‌های حمل و نقل کالا را بپردازد.
  • شرایط FOB Destination, Freight Collect, and Aloowed: بر اساس این حالت، خریدار باید هزینه حمل و انتقال کالا را بپردازد و خودش آن را به هزینه فاکتور اضافه نماید. از طرف دیگر، مسئولیت امنیت و سلامت کالا بر عهده فروشنده است و باید آن را به صورت صحیح و سالم به آدرس گیرنده برساند.

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، به طور کامل متوجه شدید که fob چیست و چه شرایطی را برای فروشنده و خریدار تعیین می‌کند. همان طور که گفتیم، این شرایط توانسته تاثیر زیادی در روند حمل و نقل کالا داشته باشد و به خریدار و فروشنده کمک می‌کند تا راحت‌تر کالای مورد نیاز خود را به کشورهای دیگر بفرستند. اگر هر سوال دیگری درباره fob در بیمه باربری و اهمیت آن دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید تا کارشناسان ما به تمام سوالات شما پاسخ دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.