آنچه در این مقاله می‌خوانید

اظهارنامه گمرکی چیست و اهمیت آن در حمل و نقل بین‌المللی چیست؟

اظهارنامه گمرکی

اظهارنامه گمرکی یکی از مهمترین اسنادی است که برای ارسال کالاهای بین‌المللی به آن نیاز دارید. این اظهارنامه اطلاعات زیادی را در خود جای می‌دهد و به همین دلیل همه تاجران و بازرگانان باید حتما آن را داشته باشند. اگر شما هم می‌خواهید در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت کنید، بهتر است بدانید که اظهارنامه گمرکی چیست و چرا استفاده می‌شود؟ ما در این مقاله از ترابرنت، به طور کامل به این سوال پاسخ خواهیم داد و برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم که چه کسی باید اظهارنامه را کامل نماید.

همان طور که می‌دانید، برای ورود و خروج کالا از مرزهای کشورهای مختلف، باید حتما کالاها از گمرک عبور کنند. حالا در گمرک، کارهای مختلفی انجام می‌شود که یکی از مهمترین آنها، دریافت و تکمیل اظهارنامه است. به خاطر اهمیت بسیار بالای این مدرک، به هیچ عنوان نباید از دریافت آن ساده بگذرید و حتما بعد از کسب اطلاعات کافی درباره آن، برای تکمیل اظهارنامه اقدام نمایید.

اظهارنامه گمرکی چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که خیلی از افراد در زمینه ارسال کالاها به کشورهای دیگر می‌پرسند، این است که اظهارنامه گمرکی چیست؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که وقتی شما کالایی را وارد گمرک یک کشور می‌کنید، ماموران گمرک آن کشور، هیچ گونه شناخت خاصی درباره آن کالا ندارند و نمی‌دانند که دقیقا چه کالایی وارد گمرک شده است.

اظهارنامه گمرکی چیست

اگر قصد ارسال بار به شهرستان را دارید به صفحه حمل بار به شهرستان ترابرنت مراجعه کنید.

در این شرایط، صاحب کالا باید اطلاعات کافی درباره کالای خود به ماموران گمرک بدهد. اظهارنامه گمرکی به همین معنا است و به طور کلی، کالای مورد نظر شما را به ماموران گمرک معرفی می‌کند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که اظهارنامه در واقع مدرکی است که در آن تمام اطلاعات مربوط به کالا و مشخصات دقیق آن توسط صاحب کالا تکمیل شده و به مامور گمرک ارائه می‌شود.

اهمیت اظهارنامه در گمرک آنقدر بالاست که بدون داشتن آن، خیلی سخت می‌توانید کالایی را از گمرک کشور مورد نظر خود ترخیص کنید. ماده 59 قانون گمرکی کشور نشان می‌دهد که ورود کالا به گمرک همه کشورها فقط با ارائه اظهارنامه انجام می‌شود و بدون داشتن آن، نمی‌توانید کالایی را وارد گمرک کرده و یا از آنجا ترخیص کنید.

توجه داشته باشید که برای بیشتر کالاها، شما باید حتما اظهارنامه کتبی داشته باشید. این در حالی است که برای واردات کالاهای غیرتجاری توسط مسافران، نیازی به داشتن اظهارنامه به صورت کتبی نیست و به صورت شفاهی هم می‌توانید آن را از گمرک ترخیص کنید.

چه کسی باید اظهارنامه گمرکی را کامل کند؟

همان طور که پیش از این نیز به اختصار گفتیم، مسئولیت تکمیل اظهارنامه گمرکی بر عهده صاحب کالا است. گاهی مواقع، این امکان وجود دارد که صاحب کالا در گمرک حضور نداشته باشد و بخواهد مسئولیت تکمیل اظهارنامه را به شخص دیگری واگذار کند که در این شرایط، حتما باید برگه نمایندگی یا وکالت خود را به همراه سایر مدارک ارائه دهد.

در مقاله اصطلاحات گمرکی می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره اصطلاحات مهم گمرکی به دست بیاورید.

چه کسی باید اظهارنامه گمرکی را کامل کند

تکمیل اظهارنامه گمرکی چه مراحلی دارد؟

اگر برای بار اول است که می‌خواهید کالایی را از مرز و گمرک عبور دهید، ممکن است نحوه پر کردن اظهارنامه گمرکی برای شما چالش برانگیز باشد. اصلا نیازی نیست که برای انجام این کار به صورت حضوری به گمرک مراجعه کنید و فقط می‌توانید با مراجعه به سامانه EPL، اظهارنامه را تکمیل نمایید.

شرکت و یا شخص واردکننده کالا به گمرک، باید تمام هزینه‌های مربوطه را پرداخت نماید و برای دریافت اظهارنامه، اطلاعات مورد نیاز درباره کالا را درج کند. بعد از پرداخت هزینه‌ها و درج اطلاعات مورد نیاز، گمرک اظهارنامه مورد نظر را تایید خواهد کرد و اظهارنامه وارد مرحله کنترل خواهد شد.

fob چیست؟ در ترابرنت بخوانید

در این مرحله، کالای شما به همراه اظهارنامه در اختیار ارزیاب قرار خواهد گرفت. مأمور باید بعد از بررسی کالا، آن را در یکی از مسیرهای سبز، قرمز و یا زرد قرار دهد که هر یک از این مسیرها، شرایط کالا را نشان می‌دهند.

بعد از این که ارزیابی به اتمام رسید، رئیس سیستم ارزیابی باید اظهارنامه شما را امضا کند و آن را در کنار فیش بانکی، به صندوق گمرک بدهد. بعد از این که صندوقدار مطمئن شد که مبلغ فیش با مبلغ محاسبه شده مطابقت دارد، آن را تایید خواهد کرد و اطلاعات را وارد اظهارنامه می‌کند. در آخر، اظهارنامه کالای شما وارد مرحله چاپ پروانه گمرکی خواهد شد.

بعد از انجام این کار، اظهارنامه به امضای مسئول صندوق آن بخش در می‌آید و شماره چاپ پرونده را در دفتر مورد نظر خود وارد می‌کنند. سپس پروانه را به صاحب کالا تحویل داده و از او رسید دریافت می‌کنند و صاحب کالا می‌تواند برای ترخیص کالای خود از گمرک اقدام کند.

تکمیل اظهارنامه گمرکی چه مراحلی دارد

اگر برای اعلام بار ترانزیت نیاز به اطلاعات دارید، به مقاله اعلام بار ترانزیت مراجعه کنید.

عدم تطابق اظهارنامه با اطلاعات کالا

گاهی مواقع، این امکان وجود دارد که کالای مورد نظر شما شرایطی داشته باشد که این شرایط درون اظهارنامه درج نشده باشد. به عبارت دیگر، ممکن است اظهارنامه ارائه شده شما با اطلاعات کالا مغایرت داشته باشد که در این شرایط، بر اساس میزان تفاوت اظهارنامه و کالا، باید جریمه‌ای به گمرک بپردازید.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث وجود عدم تطابق بین اظهارنامه و اطلاعات کالا می‌شود، این است که صاحبان کالا می‌خواهند عوارض کمتری در گمرک بپردازند که در این شرایط، مجبور به پرداخت جریمه‌های خیلی سنگینی می‌شوند. پس بهتر است که برای ارسال کالای خود به کشورهای دیگر، حتما اطلاعات دقیق و کامل کالای خود را درون اظهارنامه درج کنید تا دچار مشکلات این چنینی نشوید.

در این مقاله با پته گمرکی آشنا شوید

مدارک مورد نیاز برای تکمیل اظهارنامه گمرکی

تکمیل اظهارنامه گمرکی و ثبت آن، به مدارک خاصی نیاز دارد که باید همه آنها را به طور کامل ارائه دهید. نقص در هر یک از این مدارک می‌تواند فرایند ورود کالای شما به گمرک و یا ترخیص آن را دچار اختلال کند. در این بخش مهم‌ترین مدارک لازم را به صورت مختصر نام می‌بریم.

  • پکینگ لیست
  • بارنامه
  • ترخیصیه کالا
  • تمام مجوزهای قانونی
  • بیمه نامه
  • گواهی مبدا
  • کپی از کارت بازرگانی
  • پروفرماو
  • فاکتور
  • وکالت‌نامه رسمی
  • مجوز ثبت سفارش
  • پروانه صادراتی
  • کاتالوگ و بروشور

مقاله پیشنهادی: نحوه بستن بار وانت با طناب

مدارک مورد نیاز برای تکمیل اظهارنامه گمرکی

در اظهارنامه گمرکی چه اطلاعاتی درج می‌شوند؟

بعد از این که متوجه شدید که اظهارنامه گمرکی چیست و چه کسی وظیفه تکمیل آن را بر عهده دارد، حال باید بدانید چه اطلاعاتی را وارد اظهارنامه کنید؟ در این بخش، به طور کامل توضیح می‌دهیم که دقیقا چه اطلاعاتی باید در اظهارنامه وجود داشته باشند.

  • وزن و حجم کالا
  • تعداد اقلام مختلف کالا
  • ارزش کالا از نظر هزینه
  • ماهیت کالا و بار

بعد از تکمیل هر یک از این موارد، مامور گمرک به طور کامل آنها را با کالای شما مطابقت می‌دهد و همان طور که گفتیم، در صورت مغایرت ممکن است شما را جریمه سنگینی کند. به همین دلیل مطمئن شوید که وزن، تعداد، حجم، ارزش و ماهیت کالای خود را به طور کامل می‌دانید و آنها را به طور دقیق وارد اظهارنامه می‌کنید.

ترخیصیه چیست و چه مفهومی دارد

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، به طور کامل با اظهارنامه گمرکی آشنا شدید. همان طور که گفتیم، این اظهارنامه اهمیت بسیار زیادی در ورود کالا به گمرک کشورهای مختلف و ترخیص آن دارد. به همین دلیل بهتر است حتما دقت خیلی زیادی در تکمیل اظهارنامه به خرج بدهید و به بهترین شکل ممکن، اطلاعات مورد نیاز کالا را وارد آن نمایید. اگر هر سوال دیگری درباره نحوه تکمیل و ثبت اظهارنامه دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید. کارشناسان ما به تمام سوالات تخصصی شما پاسخ خواهند داد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.