آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترخیصیه چیست و چه کاربردی دارد؟

ترخیصیه چیست و چه کاربردی دارد؟

اصطلاحات متفاوتی در حوزه‌های مختلف وجود دارند که شاید افراد عادی از آنها سر در نیاورند. یکی از این اصطلاحات در حوزه حمل و نقل کالا، کلمه ترخیصیه است که اهمیت زیادی در حمل و نقل بار دارد. اگر شما هم نمی‌دانید ترخیصیه چیست و چه مفهومی در این حوزه دارد، حتما تا پایان این مقاله از ترابرنت همراه ما باشید تا معنای آن را به طور کامل برای شما عزیزان توضیح دهیم. زیرا شناختن اصطلاحات در حوزه حمل و نقل، می‌تواند به شما کمک کند که حرفه‌ای‌تر به نظر برسید و همچنین بتوانید کارهای خود را خیلی راحت‌تر از قبل انجام دهید.

ترخیصیه چیست؟

ترخیصیه در واقع به مدرکی گفته می‌شود که با شرکت‌های فورواردری یا کریری آن را صادر می‌کنند. این مدرک نشان می‌دهد که انجام کارها و تشریفات گمرکی از طرف صاحب کالا، بلامانع است و خود صاحب کالا می‌تواند برای انجام تشریفات گمرکی در گمرک کشور حاضر شود.

در زبان انگلیسی، ترخیصیه را با نام Delivery Order می‌شناسند که معنای تحت‌اللفظی آن، دستور تحویلی یا اجازه تحویل است. همچنین این مدرک نشان می‌دهد که شخصی که قصد ترخیص کالا از گمرک را دارد، از تمام قوانین و مقررات مربوط پیروی می‌کند.

ترخیصیه چیست؟

به طور کلی، هر کسی که بخواهد کالا را از گمرک ترخیص کند، باید حتما ترخیصیه داشته باشد. حالا فرقی ندارد که این فرد صاحب اصلی کالا و یا حتی نماینده قانونی او باشد. فرقی ندارد که شما از طریق چه روشی کالای خود را وارد گمرک کرده باشید. در صورت استفاده از روش‌های هوایی، دریایی و زمینی، باید حتما ترخیصیه داشته باشید. در غیر این صورت، امکان انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک را نخواهید داشت.

چه اطلاعاتی در ترخیصیه وجود دارد؟

اطلاعات خیلی مفصلی درباره کالا، محل بارگیری و محل تخلیه آن در ترخیصیه وجود دارند که همه این موارد، فرایند انجام تشریفات گمرکی را برای صاحب کالا یا نماینده قانونی بسیار ساده‌تر می‌کند.

چه اطلاعاتی در ترخیصیه وجود دارد؟

در این بخش، برخی از مهم‌ترین اطلاعات موجود در ترخیصیه را به صورت مختصر نام می‌بریم. پس با توجه به این موارد مطمئن شوید که ترخیصیه مورد نظر شما تمام این اطلاعات را دارد.

  • اطلاعات کامل گیرنده
  • نام کشتی
  • تاریخ صدور و شماره بارنامه
  • بندر بارگیری
  • بندر تخلیه
  • و تعداد بسته‌بندی‌ها
  • شرح کامل کالا
  • وزن خالص بار
  • نام موسسه حمل و نقل یا شرکت فورواردری به همراه شرکت کشتی‌رانی
  • مشخصات وسیله حمل کننده بار
  • شماره فهرست کل کالا و بار

مقاله پیشنهادی: مدارک مورد نیاز برای اظهارنامه گمرکی چیست

نحوه دریافت یا واگذاری ترخیصیه

تاکنون متوجه شدید که ترخیصیه چیست و چه اطلاعاتی در آن وجود دارند. اکنون باید به شما بگوییم که این مدرک به صورت الکترونیکی صادر می‌شود. شرکت‌های حمل و نقل کالا یا همان شرکت‌های فورواردری، اطلاعات کامل کالا را در سامانه جامع امور گمرکی ثبت کرده و اطلاعات کاافی مربوط به صاحب کالا را نیز ارائه می‌دهند. در قدم بعدی، عملیات ثبت نام تایید شده و یک کپی از تاییدیه آن در وب‌سایت گمرک گرفته و به صاحب کالا می‌دهند.

البته توجه داشته باشید که برای دریافت ترخیصیه باید حتما مبلغ خاصی هم بپردازید که بسته به نوع و شرایط کالای شما می‌تواند متفاوت باشد. با پرداخت این هزینه و ارائه کامل اطلاعات صاحب کالا و بعد بار، می‌توان خیلی راحت ترخیصیه را دریافت کرد.

ترخیصیه چه تفاوتی با قبض انبار دارد؟

ممکن است خیلی از افراد مدرک ترخیصیه را با قبض انبار اشتباه بگیرند. باید به این افراد بگوییم که این دو مدرک به طور کامل با یکدیگر متفاوت هستند. مهم‌ترین تفاوت آنها این است که قبض انبار را انبارهای عمومی که تحت نظارت سازمان امور گمرکی ایران هستند، صادر می‌کنند.

ترخیصیه چه تفاوتی با قبض انبار دارد؟

این انبارها در واقع مسئولیت نگهداری از کالاهای وارد شده را بر عهده دارند. در مقابل، ترخیصیه توسط شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی به سازمان امور گمرکی صادر می‌شود که نشان دهنده اجازه داشتن صاحب بار یا نماینده قانونی او برای ترخیص کالا از گمرک است.

hs code چیست و چه کاربردی دارد

طریقه واگذاری ترخیصیه

شما می‌توانید بعد از واگذاری ترخیصیه، آن را به نماینده قانونی خود و یا شرکت مورد نظرتان واگذار کنید. مراحل خاصی برای انجام این کار وجود دارند که در این قسمت به طور کامل تمام این مراحل را نام برده‌ایم.

طریقه واگذاری ترخیصیه
  1. در اولین مرحله، صاحبان کالا و یا شرکت‌های حمل و نقل واسطه باید وارد سامانه Epl.irica.ir شده و به صفحه مربوطه منوی ترخیصیه بروند.
  2. در مرحله دوم، صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که باید در آن تمام اطلاعات مربوط به کالا و سایر اطلاعات ذکر شده در ترخیصیه را بنویسید. به عنوان مثال، درج اطلاعاتی مانند کد ملی شرکت حمل کننده کالا و شماره بارنامه، کاملا ضروری است. در قدم بعدی هم باید گزینه انتقال را انتخاب کنید.
  3. در این قسمت، از شما سوال می‌شود که آیا مورد درخواستی را تایید می‌کنید یا خیر. در صورت تایید آن، باید دکمه کاملا مطمئن هستم را بزنید تا ترخیصیه به شرکت یا شخص مورد نظر واگذار شود.
  4. بعد از انجام همه کارهای بالا به ترتیب، ثبت اطلاعات شما با موفقیت انجام می‌شود و ترخیصیه به شرکت مورد نظرتان انتقال خواهد یافت. در این قسمت، یک پیام موفقیت‌آمیز واگذاری ترخیصیه که به شخص یا شرکت مورد نظرتان نشان داده می‌شود.

مقاله پیشنهادی: fob چیست و چه هزینه هایی دارد

استعلام ثبت ترخیصیه

بعد از این که مطمئن شدید که ترخیصیه چیست و چگونه باید آن را ثبت و واگذار کرد، ممکن است برای شما این تردید به وجود بیاید که آیا اطلاعات درست را در آن وارد کرده‌اید یا خیر؟ برای این که از این نظر مطمئن شوید، باید وارد سایتی که در آن ترخیصیه را ثبت کردید، شوید و روی گزینه بررسی وضعیت ثبت ترخیصیه بزنید.

در این قسمت، اطلاعات کامل مربوط به ترخیصیه شما نمایش داده خواهد شد که باید کد ملی، شماره مانفیست، شماره بارنامه، لیست و شماره کانتینرها، مشخصات صاحب ترخیصی، نام و اطلاعات کامل سفر و کشتی و سایر موارد این چنینی را در آن بررسی کنید و از صحت آنها مطمئن شوید.

پته گمرکی برای چه کالاهایی مناسب است

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، به طور کامل برای شما عزیزان توضیح دادیم که ترخیصیه چیست و چرا باید از آن استفاده کنید. این مدرک برای ترخیص کالا از گمرک اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل هم باید حتما در اختیار صاحب کالا یا نماینده قانونی او قرار گرفته شود. همان طور که گفتیم، شرکت های فورواردری یا کریری مسئولیت صدور ترخیصیه را بر عهده دارند و باید در آن اطلاعات کامل ذکر شده قرار بگیرد. اگر هر سوال دیگری درباره نحوه دریافت و واگذاری ترخیصیه دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.