آنچه در این مقاله می‌خوانید

کارنه تیر چیست و چه تفاوت‌هایی با cmr دارد؟

کارنه تیر چیست و چه تفاوت‌هایی با cmr دارد

یکی از مهمترین اسنادی که برای حمل و نقل کالا به صورت زمینی اهمیت بسیار بالایی دارد، کارنه تیر است. هر کسی که بخواهد در حوزه حمل و نقل کالا به صورت زمینی فعالیت کند، باید اطلاعات کاملی درباره این مسئله به دست بیاورد و بداند که کارنه تیر چیست ؟ در این مقاله از ترابرنت، ما اطلاعات کاملی درباره این مسئله در اختیار شما قرار خواهیم داد و توضیح می‌دهیم که کارنه تیر به چه معنی است و چه تفاوت‌هایی با cmr دارد. پس برای آشنایی با اصطلاحات تخصصی زمینه حمل و نقل، حتما تا پایان این مقاله از ترابرنت را مطالعه فرمایید.

در زمینه حمل و نقل، عبارات و کلمات تخصصی بسیار زیادی وجود دارند که بیشتر متخصصان و کارشناسان، از آنها استفاده می‌کنند. به همین دلیل هم شما برای ارسال کالای خود، دو راه دارید؛ این که این اصطلاحات تخصصی را یاد بگیرید و یا به سراغ یک فرد مجرب و کارشناس بروید تا درباره این مسائل اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد. بهترین و ساده‌ترین روش، این است که با خواندن این مقاله، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

کارنه تیر چیست؟

کارنه تیر به نوعی توافقنامه بین‌المللی گفته می‌شود که به تسریع روند حمل کالا کمک خیلی زیادی می‌کند. این مدرک فقط برای کالاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به صورت زمینی حمل می‌شوند و برای روش‌های هوایی و یا دریایی، کاربردی ندارد. در این مدرک، اطلاعات کامل گمرک، راه‌های مجاز برای عبور و وظایف شرکت حمل بار درج می‌شوند.

کارنه تیر چیست

برای این که متوجه شوید که کارنه تیر چیست و چه مفهومی دارد، بد نیست به این مثال توجه کنید. در گذشته، برای این که افراد بتوانند کالای خود را بین کشورهای مختلف جابجا کنند و از کشوری به کشور دیگر بفرستند، ترانزیت مورد نظر آنها باید در گمرک هر یک از کشورهای طول مسیر، توقف کرده و بعد از بازرسی و پرداخت هزینه‌های مورد نیاز، اجازه حرکت مجدد آن داده شود.

با انجام این کار، روند حمل بار بین‌المللی بیش از اندازه طولانی می‌شد و به همین دلیل هم برای افرادی که عجله داشتند، می‌توانست مشکل ساز باشد. علاوه بر این موارد، این کار موجب می‌شد که به پرداخت هزینه‌های بیشتری برای ارسال کالا نیاز باشد.

برای برطرف کردن این مشکل، قوانینی در چارچوب کنوانسیون تیر در نظر گرفته شد که در حال حاضر به عنوان کارنه تیر شناخته می‌شود. بر اساس این توافقنامه، کالای مورد نظر در کامیون بعد از بارگیری، کاملا پلمپ شده و تا رسیدن به آدرس مقصد و برای تخلیه بار، باز نخواهد شد.

در نتیجه، نیازی نیست که بعد از رسیدن به گمرک هر کشور در طول مسیر، پلمپ کالا باز و مجددا بررسی شود. با انجام این کار، حامل کالا می‌تواند در وقت و هزینه خود برای ارسال کالاهای بین‌المللی تا حد خیلی زیادی صرفه‌جویی کند.

کنوانسیون تیر برای کارنه تیر

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، کارنه تیر به موجب قرارداد و کنوانسیون تیر، مورد تایید و توافق کشورهای مختلف قرار گرفت. بعد از جنگ جهانی دوم، از بهترین روش‌ها برای ارسال کالاهای بین‌المللی، از طریق روش زمینی بود و کشورهای مختلف و به خصوص کشورهای اروپایی به دنبال روشی بودند تا بتوانند کالاهای مورد نظر خود را راحت‌تر سریع‌تر به آدرس مورد نظر خود بفرستند که از این طریق، کنوانسیون تیر مورد توافق قرار گرفت.

این کنوانسیون برای اولین بار در سال 1949 بین چندین کشور تایید شد که در نهایت در ژانویه 1959، به اجرا در آمد. البته بعد از 15 سال در سال 1975، روند کار کنوانسیون تیر کمی تغییر یافت و نام آن به کنوانسیون تیر 75 تبدیل شد. این کنوانسیون نسبت به نمونه قبلی، روند کاری گسترده‌تری داشت و برای ارسال زمینی محموله‌های بین‌المللی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اطلاعات موجود در مدرک کارنه تیر

بعد از این که متوجه شدید که کارنه تیر چیست و چرا مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چه اطلاعاتی در این سند درج می‌شوند؟ نسخه اصلی این مدرک، باید به زبان فرانسوی باشد و برای راحتی کار افراد با زبان‌های دیگر، آن را به چند زبان دیگر هم ترجمه می‌کنند.

انواع بارنامه دریایی چیست

اطلاعات موجود در مدرک کارنه تیر

این سند از طرف کنوانسیون تیر، در دو برگ تنظیم شده و برای هر کالا و محموله تجاری، بین 6 تا 20 برگه است. هر دفترچه کارنه تیر، برای یک سفر و یک حمل کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمی‌توان از آن برای حمل همه کالاها استفاده کرد. در این مدرک، اطلاعات کامل مبدا و مقصد وجود دارند.

از دیگر اطلاعات موجود در مدرک کارنه تیر، می‌توان به مواردی مثل خودروی حامل کالا، کالای ارسال شده و همه واحدهای متصل به خودروی حمل کننده اشاره کرد. در مدرک کارنه تیر می‌تواند اطلاعات دیگری مانند شماره سند منفصل را نیز مشاهده کرد که بعد از رسیدن به گمرک هر کشور، باید جدا شود.

تفاوت cmr و کارنه تیر چیست؟

علاوه بر کارنه تیر، بارنامه cmr هم رواج خیلی زیادی در حمل کالاهای بین‌المللی با روش زمینی دارد. از این رو، ممکن است برخی از افراد این دو مسئله را با یکدیگر اشتباه بگیرند. مهم‌ترین تفاوت کارنه تیر و cmr در این است که مورد اول بیشتر روی رابطه بین حامل کالا، گمرک و ضامن موسسه تمرکز دارد.

این در حالی است که کنوانسیون cmr روی مسائل دیگری مانند رابطه بین فرستنده، گیرنده و حامل کالا دخالت می‌کند. این سند در سه نسخه برای افراد ذکر شده چاپ می‌شود. این در حالی است که سند کارنه تیر فقط در دو نسخه برای حامل کالا و گمرک اخذ می‌شوند.

تفاوت cmr و کارنه تیر چیست

نمونه دیگر تفاوت کارنه تیر و cmr این است که کنوانسیون cmr، تا حدودی بیمه کالا را نیز پوشش می‌دهد. این مدرک شباهت خیلی زیادی به بارنامه دارد و بخش زیادی از مطالب و اطلاعات بارنامه را در آن مشاهده می‌کنید. در مقابل، این مسئله درباره کارنه تیر صدق نمی‌کند. لازم به ذکر است که سند cmr به خاطر غیرمالکیت بودن، امکان معامله نخواهد داشت.

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، تا حد خیلی زیادی متوجه شدید که کارنه تیر چیست و چه تفاوتی با cmr دارد. همان طور که گفتیم، این مدرک برای ارسال بین‌المللی کالاها از طریق روش زمینی اهمیت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل هم بهتر است حتما موقع ارسال کالای خود و برای افزایش امنیت آن و صرفه‌جویی در هزینه و زمان، حتما این سند را دریافت نمایید. اگر هر سوال دیگری درباره سند کارنه تیر دارید، می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید. کارشناسان ما به تمام سوالات شما پاسخ خواهند داد.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه در “کارنه تیر چیست و چه تفاوت‌هایی با cmr دارد؟

  1. دکتر علی خداکرمی گفت:

    سلام
    بسیار لذت بردم و خیلی مفید بود.
    اشاره کردید که در سی ام ار بیمه تا حدودی کالا را پوشش می ده ،لطفا بفرمایید تکلیف کالاهای که از طریق کارنه تیر به خسارت می خوردند بیمه چه نقشی داره و یا واضح تر اینکه بیمه خسارت کالای حمل شده در کارنه تیر ر ا پوشش میده یا خیر ؟

  2. دکتر علی خداکرمی گفت:

    این که کارنه تیر هم برای حمل ریلی و هم جاده ای است و سی ام ار فقط برای حمل جاده ای است درست است یا خیر ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.