آنچه در این مقاله می‌خوانید

اینتاردر چیست و چه تفاوتی با ریتاردر دارد؟

اینتاردر چیست و چه تفاوتی با ریتاردر دارد؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام رانندگی با ماشین‌های سنگین، مانند کامیون و اتوبوس به شدت اهمیت دارد، اطمینان از قدرت بالای وسیله‌ی نقلیه در هنگام ترمز گرفتن است. توانایی ترمزگیری بالا برای یک ماشین سنگین، یعنی اطمینان از رانندگی امن و مطمئن، به خصوص در هنگام عبور از جاده‌های شیبدار و پرفراز و نشیب. نبود یک ترمز قدرتمند در هنگام رانندگی با کامیون، می‌تواند به حادثه‌های تلخی منجر شود. در هنگام پایین آمدن از شیب‌های تند، سیستم‌های ترمز تحت فشار بسیار بالایی قرار می‌گیرند و اگر نتوانند این فشار را تحمل کنند، وسیله‌ی نقلیه از کنترل خارج خواهد شد. به همین دلیل کامیون‌ها همواره از یک سیستم ترمز کمکی در کنار سیستم ترمز اصلی خود استفاده می‌کنند. ترمز کمکی اینتاردر، یکی از انواع ترمزهای کمکی است که می‌تواند به خوبی این مشکل را حل کند. اما اینتاردر چیست ؟ چگونه عمل می‌کند و چه تفاوتی با ریتاردر دارد؟ چه مزایایی نسبت به سایر سیستم‌های ترمز کمکی دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به این سوالات تا حد امکان پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

اینتاردر چیست؟

اینتاردر یک سیستم ترمز کمکی سبک و کم‌حجم، با وزنی در حدود 65 کیلوگرم است که در کنار سیستم انتقال قدرت نصب می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، این ترمز یک نقش کمکی بسیار مهم را برای ترمز موتور ایفا می‌کند و علاوه بر آسان کردن فرآیند ترمزگیری برای کامیون، در کاهش فشارهای وارده بر ترمز موتور نیز نقش اساسی دارد.

اینتاردر چیست؟

نحوه عملکرد اینتاردر به گونه‌ای است می‌تواند فشارها و تنش‌های وارده بر ترمز موتور را تا 90 درصد کاهش دهد! این کاهش فشار، عمر ترمز موتور را به میزان قابل توجهی افزایش داده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن را نیز به حداقل می‌رساند. اینتاردر برای رانندگانی که در جاده‌های کوهستانی و پر شیب رفت و آمد می‌کنند، یک موهبت بزرگ به حساب می‌آید و به طور کلی عملکرد اینتاردر در جاده‌های کوهستانی بهتر است و نسل‌های اول اینتاردرها، اساسا به همین منظور طراحی شده‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله نگهداری لاستیک خودرو را مطالعه کنید.

اینتاردر چگونه عمل می‌کند؟

اکنون که به خوبی متوجه شدیم اینتاردر چیست ، می‌توانیم به سراغ نحوه عملکرد آن برویم. در ساختمان اینتاردرها، دو چرخ پره‌دار تعبیه شده است که رو به روی یکدیگر نصب شده‌اند. همانند ریتاردر، اینتاردر نیز دارای دو توربین روتور و استاتور است. ترمز کمکی اینتاردر یک روتور چرخان پرسرعت و یک استاتور ساکن دارد. در ابتدای فعالیت اینتاردر، یک پمپ هیدرولیکی، روغنی با چسبندگی بالا را به درون اینتاردر می‌فرستد. توربین روتور، سرعت جریان این روغن را به سرعت افزایش می‌دهد و روغن پس از عبور از یک مسیر چرخشی، به سمت توربین استاتور می‌رود. نیروی توربین روتور، روغن را به میان پره‌های استاتور می‌فرستد و استاتور نیز بلافاصله روغن را با تمام قدرت در خلاف جهت حرکت روتور حرکت می‌دهد.

اینتاردر چگونه عمل می‌کند؟

این فرآیند، یک گشتاور بازدارنده‌ی بسیار قدرتمند را تولید می‌کند که جهت حرکت روتور را خنثی می‌کند. گشتاور تولید شده، ابتدا به محور انتقال قدرت و پس از آن به سمت چرخ‌ها منتقل می‌شود و موجب تولید انرژی ترمز می‌گردد. روغن پس از خروج از اینتاردر، به عنوان یک مبدل حرارتی عمل کرده و انرژی حرارتی را به خود جذب می‌کند. در این مرحله اگر اینتاردر خاموش شود، پمپ هیدرولیکی، روغن را مستقیما به سمت مبدل حرارتی اینتاردر می‌فرستد. این امر مانع رسیدن گیربکس به دمای حداکثری می‌شود و علاوه بر آن، دمای روغن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

در مقاله بهترین لاستیک چینی برای کامیون می‌توانید با بهترین لاستیک‌ها آشنا شوید.

عملکرد حرارتی اینتاردر، یک ویژگی منحصر به فرد

ویژگی‌ای که اینتاردر را از سایر سیستم‌های کمکی ترمز متمایز می‌کند، عملکرد حرارتی آن است. در هنگام استارت، خنک‌کننده موتور سریعتر از روغن گیربکس گرم می‌شود. در نتیجه این فرآیند، چرخه تبادل گرما برعکس می‌شود: گرما از خنک‌کننده موتور به روغن گیربکس متنقل می‌شود. در نتیجه روغن گیربکس سریعتر به دمای عملکردی مطلوب خودش می‌رسد و سرعت عملکرد سیستم ترمز افزایش می‌یابد. پس از رسیدن روغن گیربکس به دمای مناسب، چرخه دما به حالت طبیعی خود برمیگردد و روغن گیربکس، گرمای تولید شده توسط اینتاردر در هنگام ترمز گرفتن را به خنک کننده‌ی موتور برمیگرداند.

تفاوت ریتاردر با اینتاردر چیست؟

اینتاردرها در واقع نوعی ریتاردر هیدروداینامیک هستند که به طور اختصاصی توسط شرکت ZF تولید می‌شوند. اینتاردرها چندین مرحله‌ی مختلف از ترمزگیری را در اختیار راننده قرار می‌دهند تا بتواند عملکرد خودرو را با وضعیت جاده و وضعیت ترافیک تطبیق دهد. در این شرایط، ترمز هیدرودینامیک هیدرولیک، مستقل از سرعت موتور، شتاب کامیون را کاهش می‌دهد و ترمز مداوم و بدون تنش را بدون هیچ مشکلی امکان‌پذیر می‌کند.

برخلاف ریتاردرها، اینتاردر با کاهش حجم و وزن قابل ملاحظه‌ای، درون جعبه دنده‌ی کامیون قرار می‌گیرد. در نتیجه به راحتی می‌توان اینتاردر را به سیستم‌های گیربکس دستی و اتوماتیک متصل کرد که کمک شایانی به مدیریت بهینه سیستم ترمز می‌کند. اینتاردرها کنترل فوق‌العاده‌ای بر روی سرعت خودروهای سنگین دارند و فعالیت هیچ کدام از سیستم‌های ایمنی وسایل نقلیه‌ی سنگین، نظیر ABS و EPS، خللی در عملکرد اینتاردرها ایجاد نمی‌کند.

در مقاله ریتاردر چیست می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

مزایای اینتاردر چیست؟

کامیون‌ها در هر صورت به یک سیستم کمکی ترمز نیاز دارند؛ اما در مقایسه با سایر سیستم‌های کمکی ترمز، ویژگی‌های غیرقابل چشم پوشی دارند.

مزایای اینتاردر چیست؟

استفاده از اینتاردرها به عنوان سیستم کمکی ترمز، مزایای بسیاری را در اختیار رانندگان کامیون قرار می‌دهد که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ترمز مداوم و بدون سایش
  • دامنه اثرگذاری بالا (از 30 تا 80 کیلومتر بر ساعت)
  • قدرت بالا (اجرای 90 درصد از فرآیند ترمزگیری)
  • افزایش قابل ملاحظه ایمنی
  • انتقال حرارت با سرعت بالا و افزایش سرعت سیستم ترمز
  • کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر ترمز کامیون
  • دقت بالا در ترمزگیری

مقاله پیشنهادی: حمل بار به چابهار

آخرین نسل اینتاردرها چه ویژگی‌هایی دارند؟

آخرین نسل تولید شده از اینتاردرها توسط شرکت ZF، ترمزهای اتوبوس‌ها و کامیون‌های سنگین را همیشه و در همه حال خنک نگه می‌دارند، حتی اگر به طور مداوم در حال فعالیت باشند. تنظیم درجات ترمز به 5 سطح مختلف افزایش یافته و دیگر مختص فعالیت در جاده‌های کوهستانی نیست. آخرین نسخه ترمز گیربکس ZF، با افزایش تولید گشتاور ترمز تا مرز 25 درصد همراه شده است؛ اما در عین حال دارای وزن کمتر، سر و صدای کمتر و سازگاری بسیار بیشتر با محیط زیست است. اینتاردرهای شرکت ZF، متشکل از دو نوع مختلف با نام‌های “اکو” و “پاور” است که قدرت ترمز نسخه اکو، 3300 نیوتن متر و نسخه پاور، 4000 نیوتن متر است. علاوه بر این، نصب این نسل از اینتاردرها نیز سهولت بسیار بیشتری نسبت به قبل دارد.

در مقاله بار ترافیکی چیست می‌توانید با این مفهوم آشنا شوید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به سوال اینتاردر چیست پاسخ دهیم، نحوه عملکرد اینتاردر را بررسی و تفاوت آن با ریتاردر را برای شما تشریح کنیم. اینتاردر نوعی ریتاردر هیدرولیکی، با مزایا و ویژگی‌های مثبت و منحصر به فرد نسبت به سایر ریتاردرها است و وظیفه خطیر تامین امنیت ماشین‍های سنگین در جاده‌های کوهستانی و بین شهری، و در هنگام ترمزگیری را بر عهده دارد. اگر همچنان سوالی در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

4.1/5 - (13 امتیاز)

3 دیدگاه در “اینتاردر چیست و چه تفاوتی با ریتاردر دارد؟

  1. فرشید جاجرمی گفت:

    با سلام
    شرح نحوه عملکرد اینتاردر و اجزای تشکیل دهنده و و در نهایت انواع ان و تفاوت با ریتاردر بسیار واضح‌،عالی و مفید بود به طوری که به جزئیات به صورت خلاصه و به نکات اصلی اشاره شده بود که ادم گیج نمیشه و خیلی خوب بود

  2. داود گفت:

    با سلام و درود
    اینتارد دامنه اثرگذاری اش در سرعت های کمتر از ۳۰ به چه نحوی میباشد؟؟ یعنی در سرعت های کمتر از ۳۰کیلومتر اینتارد کار نمیکند؟؟

  3. علی گفت:

    سلام کمتر از ۳۰تا سرعت میتونی از ریتارد اتومات استفاده کنی یا از چهار زمانه اینریتاردر استفاده کنی جواب میده ۴یا سه جواب میده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.