آنچه در این مقاله می‌خوانید

ریتاردر چیست و چه مزایایی دارد؟

ریتاردر چیست و چه مزایایی دارد؟

ریتاردر چیست ؟ ریتاردر چگونه عمل می‌کند و در چه خودروهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ مزایای ریتاردر چیست؟ اگر خیلی وقت باشد که در زمینه رانندگی با خودرو سنگین فعالیت دارید، احتمالاً با ریتاردر آشنایی داشته باشید. اما شاید همچنان برخی افراد مشغول در این زمینه و یا افرادی که قصد دارند به‌تازگی وارد این کار شوند، با برخی از عوامل مؤثر در امنیت خودرو، مثل ریتاردر آشنا نباشند که در ادامه قصد داریم به شکل مختصر و مفید در این مورد توضیحات لازم را مطرح کنیم.

سیستم ترمز در خودرو‌های سنگین نظیر کامیون و تریلی، طبیعتاً باید قدرت بسیار بیشتری نسبت به سیستم ترمز خودروهای سبک‌تر داشته باشد. اما از بحث قدرت که بگذریم، کنترل کردن انرژی جنبشی بسیار زیادی که در یک خودرو سنگین وجود دارد، می‌تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، ترمز کردن در خودرو سنگین، باعث داغ شدن بیش از حد لاستیک می‌شود که همین مسئله، می‌تواند عمر مفید لاستیک را کاهش دهد. با استناد بر این دلیل و همچنین دلایل دیگر، این تکنولوژی در سال‌های پیش، پیشرفت زیادی داشته و عوامل دیگری تحت عنوان ترمز‌های کمکی در این خودروها استفاده شده‌اند.

از انواع ترمز کمکی می‌توان به ترمز موتور، خفه کن یا عقب انداز ترمز، ریتاردر و … اشاره داشت. در اینجا قصد داریم به شکل اختصاصی، مطالبی را در راستای توضیح ماهیت و عملکرد ریتاردر در اختیار شما قرار دهیم. پس تا پایان، همراه ما باشید.

ریتاردر چیست

سیستم‌های کمک‌کننده ترمز یا در راستای تقویت ترمز عمل کرده و خنک کردن روغن و یا لاستیک ترمز را در پی دارند یا به شکل جداگانه خودش باعث کم شدن و کنترل سرعت خودرو می‌شود. همان‌طور که گفتیم، وزن سنگین خودروهای حمل بار و یا خودروهای مسافربری بزرگ، باعث شده تا ترمز آن، کار سختی داشته باشد. به همین دلیل، از یک ترمز کمکی، در راستای کاهش سرعت خودرو استفاده می‌شود. اما ریتاردر چیست ؟ ریتاردر،نوعی کم کننده سرعت است که با استفاده از ساختاری که دارد و همچنین باتوجه‌به انواعی که دارد، می‌تواند با کنترل کردن گیربکس و یا عملکردی مستقل باعث کاهش سرعت در خودرو سنگین شود.

در کل ریتاردر، بدون این که حرارت غیرقابل‌کنترل و همچنین سایشی در ساختار لاستیک به وجود بیاورد، تا حد زیادی می‌تواند باعث کاهش سرعت خودرو شده و در درازمدت نیز استهلاک کمی را بر جای بگذارد. باید توجه داشته باشید که ریتاردر و همچنین سایر ترمزهای کمکی، تنها برای کاهش سرعت مورداستفاده قرار می‌گیرند. به این معنی که نمی‌توان با این سیستم، خودرو سنگین را متوقف کرد و برای توقف کامل خودرو باید از همان سیستم ترمز اصطکاکی استفاده کرد.

ریتاردر چگونه عمل می‌کند

حال که به این درک رسیدیم که ریتاردر چیست ، سؤالی که مطرح می‌شود این است که ریتاردر چگونه عمل می‌کند. معمول‌ترین نوع ریتاردر که در بیشتر خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد، ریتاردر هیدرولیکی است که به گیربکس وصل می‌شود. ریتاردر دارای دو توربین روتور و استاتور است که در فاصله‌ای نزدیک به جعبه دنده قرار داشته و دارای یک حجمه‌ای مثل لیوان است که درون آن پر از روغن است. زمانی که ریتاردر توسط راننده فعال می‌شود، این روغن به درون چرخ دنده‌ها رفته و به دلیل فشار زیادی که بین ریتاردر و گیربکس به وجود می‌آید، باعث کاهش قدرت چرخ‌دنده شده که سبب آن، سرعت خودرو کاهش می یابد.

زمانی که این روغن با اصطکاکی که ایجاد می‌کند، باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود، فشار زیادی به آن وارد شده که این نیرو،به حرارت تبدیل می‌شود. از همین رو، روغنی که در ریتاردر مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس از استفاده به میزان زیادی داغ شده و گرانروی اولیه خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل، یک سیستم خنک‌کننده در سیستم ریتاردر تعبیه شده است تا روغن داغ شده را خنک کند تا کیفیت عملکرد ریتاردر با افت همراه نباشد. همچنین لازم به ذکر است که حجم روغنی که درون ریتاردر وجود دارد، با شتاب منفی و افت سرعتی که با خودرو همراه است، رابطه مستقیم دارد.

چه زمانی باید از ریتاردر استفاده کرد؟

بیشترین استفاده از ریتاردر چیست ؟ بیشترین استفاده‌ای که از ریتاردر می‌شود، در مسیرهایی است که شیب وجود داشته و این شیب، ممکن است باعث سختی کنترل سرعت خودرو سنگین شود. همچنین وجود شیب، راننده را مجاب می‌کند تا از ترمز برای کنترل سرعت خودرو استفاده کند. اما استفاده طولانی مدت از ترمز، می‌تواند افزایش حرارت و همچنین استهلاک زیادی را برای ترمز به همراه داشته باشد. در موارد دیگر نیز که راننده حس می‌کند سرعت خودرو خیلی بالا رفته است، می‌تواند ریتاردر را فعال کند تا بتواند کنترل بیشتری بر روی سرعت ماشین داشته باشد.

اما موارد منع استفاده از ریتاردر چیست؟ در برخی موارد استفاده از ریتاردر توصیه نمی‌شود. توصیه‌ای که کارشناسان در این زمینه به افراد ارائه داده‌اند، این است که در زمین‌های لیز که باران یا برف، سطح جاده را پوشانده است، استفاده از ریتاردر می‌تواند باعث سر خوردن خودرو بشود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود در جاده‌های لیز، ریتاردر غیرفعال شود.

مزایای ریتاردر چیست؟

قبل از این که بخواهیم بگوییم مزایای ریتاردر چیست ، می‌خواهیم اصلی‌ترین عیب این سیستم را عنوان کنیم! آن هم هزینه‌ی بالایی است که باید برای آن پرداخت کنید! اما وجود ریتاردر، تا حد زیادی می‌تواند هزینه‌های ناشی از خرابی ترمز و لاستیک را برای شما جبران کند. همچنین خود ریتاردر استهلاک بسیار پایین داشته و هزینه نگهداری زیادی برای آن برآورد نمی‌شود. از دیگر مزایای ریتاردر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای ساختمان کوچکی است و وزن پایینی هم دارد. همین موضوع باعث شده تا نصب آن نیز به‌سادگی صورت بگیرد
  • با وجود ریتاردر، امکان این را خواهید داشت که با سرعت بیشتری در مسیر حرکت کنید و خیالتان از کنترل خودرو راحت باشد
  • ریتاردر، عمر اقلام جانبی ترمز را تا 10 برابر افزایش می‌دهد و هزینه کلی خودرو نیز به میزان زیادی کاهش می‌یابد
  • کنترل خودرو در مسیرهای شیب‌دار تا حد زیادی افزایش می‌یابد
  • قابلیت ادغام ریتاردر با کروز کنترل وجود داشته و این دو عملکرد، تأثیر منفی بر روی یکدیگر ندارند

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که ریتاردر چیست ، چگونه عمل می‌کند و در چه مواردی می‌توان روی آن حساب کرد. ریتاردر در واقع یک سیستم کمک ترمز است که در صورت فعال شدن، با استهلاک خیلی کمتر از سیستم ترمز استهلاکی، باعث کاهش چشمگیر سرعت خودرو می‌شود. این کنترل کننده سرعت تا حد زیادی می‌تواند در کنترل خودرو نقش داشته باشد و دست راننده را در حرکت با سرعت‌های بالا باز بگذارد. همچنین صرفه‌جویی زیادی که در استفاده از این سیستم وجود دارد، باعث شده تا هزینه اولیه بالای این سیستم خیلی به چشم نیاید.

امیدواریم توانسته باشیم به جواب ریتاردر چیست پاسخ کامل و جامعی داده باشیم. درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما بدون پاسخ باقی مانده بود، در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

4.5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.