آنچه در این مقاله می‌خوانید

آخرین نوشته ها

تعریف و قوانین بار ترافیکی چیست؟

تعریف و قوانین بار ترافیکی چیست؟

بار ترافیکی چیست ؟ قوانین حمل بار ترافیکی شامل چه تبصره‌هایی می‌شود؟ حمل بار ترافیکی، نیازمند رعایت چه قوانینی است؟ قوانین حمل بار، پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و این قوانین، برای انواع بار نیز متفاوت خواهد بود. نوعی دسته‌بندی برای حمل بار وجود دارد که انواع بار را به دو قسمت بار عادی و بار ترافیکی تقسیم می‌کند. منظور از حمل بار عادی، حملی است که بار آن حالتی عادی داشته و از نظر ابعاد و وزن، برای خودرویی که قرار است آن را حمل کند، مشکلی به وجود نمی‌آورد. اما دسته دیگری که در این زمینه وجود دارد بار ترافیکی است. بار ترافیکی، به باری گفته می‌شود که وزن یا ابعاد آن، از حد مجازی که برای آن تصویب شده است تجاوز کند.

 برای حمل این نوع بارها، قوانین متفاوت و سختگیرانه‌تری اعمال می‌شود که همگی، در راستای حفظ امنیت تصویب شده‌اند. در این مقاله، قصد داریم توضیح دهیم که بار ترافیکی چیست و چه قوانینی در حمل بار ترافیکی حاکم است.

بار ترافیکی چیست

باری که وزن، طول، عرض و یا ارتفاع آن از حد مجاز تعیین شده بیشتر باشد، تحت عنوان بار ترافیکی شناخته می‌شود که این حد مجاز، وابسته به نوع خودرو است. به‌عنوان‌مثال، درصورتی‌که بار موردنظر، 14 متر طول داشته باشد، و قصد داشته باشیم آن را با تریلی کفی حمل کنیم، باتوجه‌به اینکه حداکثر طول تریلی کفی 13.6 متر است، 40 سانتیمتر بیرون‌زدگی باعث می‌شود این بار در دسته بارهای ترافیکی قرار بگیرد. درهرصورت، اگر بار از ابعادی که خودرو در جایگاه حمل بار دارد، تجاوز کند برای حمل آن باید مجوز حمل بار ترافیکی دریافت شود.

در کل، حد مجاز برای عرض بار 2.6 متر، برای ارتفاع 4.5 متر و وزن بار 40 تن است. همچنین در مورد طول برای کامیون دو محور 10 متر، کامیون با یدک 12 متر، تریلی 4 محور 16.5 حد مجاز است که تجاوز از این میزان به معنی قرار گرفتن بار در دسته بار ترافیکی است.

 طبیعتاً، حمل این‌گونه بارها به شکل عادی انجام نمی‌شود و علاوه بر این که لازم است تا راننده این خودرو مهارت و دانش بیشتری در رانندگی داشته باشد، لازم است تا مجوزهای لازم جهت تردد این‌گونه خودروها در شهر و یا بیرون شهر نیز دریافت شود.

شاید این سؤال برای شما به وجود آمده باشد که آیا برای این‌گونه بارها، می‌توان از هر شرکت باربری کمک گرفت یا خیر. جواب این سؤال خیر است! برای حمل بارهای ترافیکی، باید از شرکت‌های حمل باری کمک بگیرید که مجوزهای لازم جهت حمل بار ترافیکی را کسب کرده باشد و رانندگانی که در اختیار این شرکت‌ها هستند، آموزش‌های کافی در راستای حمل این‌گونه بارها را دیده باشند.

برای شناخت ماشین‌های باربری مقاله انواع ماشین باربری را مطالعه نمایید.

قوانین حمل بار ترافیکی چیست

همان‌طور که گفته شد، برای حمل بارهای ترافیکی قوانین زیادی وجود دارد؛ اما مهم‌ترین قوانین حاکم بر حمل بار ترافیکی چیست ؟ در این بخش، مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • بار ترافیکی هم حد دارد. به این معنی که اگر بار، بیش از حد تعیین شده بیرون‌زدگی داشته باشد، به‌هیچ‌وجه اجازه حمل به آن داده نمی‌شود. این اندازه برای کامیون 3 متر از مرکز آخرین محور و برای تریلی 5 متر از از مرکز آخرین محور است.
  • در کنار محدودیت ارتفاع 4.5 متر درصورتی‌که محل عبور خودرو از معابری باشد که دارای محدودیت ارتفاع است، نیاز به معبر جایگزین دارد.
  • برای حمل بار ترافیکی باید از شرکت‌هایی کمک گرفته شود که در راستای اخذ مجوز‌های لازم برای حمل بار ترافیکی اقدام کرده باشد و دارای پروانه عبور باشد.
  • قبل از صدور پروانه عبور، شرکت حمل‌ونقل ترافیکی وظیفه دارد نسبت به بررسی محل عبور، بررسی معابر، پل‌ها و محدودیت ارتفاع اقدام کند.
  • ساعات مجاز حمل بارهای ترافیکی، از نیم ساعت بعد از طلوع آفتاب آغاز شده و تا نیم ساعت قبل از غروب آفتاب تمام می‌شود. در همین راستا، باید برای محل استراحت راننده در طول مسیر بررسی‌های لازم صورت بگیرد.
  • تردد در شب با اخذ مجوز برای برخی از حمل‌ها ممکن است. به‌عنوان‌مثال، در شهرهایی که محدودیت تردد وجود دارد و رفت و آمد در روز خطرآفرین است، مجوز تردد در شب داده می‌شود.
  • عبور خودرو حمل‌کننده بار ترافیکی از روی برخی پل‌ها ممنوع است. به همین دلیل، پیش از صدور پروانه عبور باید از پل‌هایی که در طول مسیر وجود دارد یاد شده و درصورتی‌که قصد بر عبور از کنارگذر پل است، باید از 3 روز قبل این خبر به اداره راه و ترابری منطقه اعلام شود تا تمهیدات لازم برای عبور خودرو اعمال شود. همچنین درصورتی‌که عبور از کنارگذر پل‌ها برای خودرو ممکن نباشد، باید مسیرهای جایگزین برای حمل در نظر گرفته شود.

در مقاله انواع تریلی می‌توانید با مدل های مختلف تریلی آشنا شوید.

شرایط اسکورت بار ترافیکی سنگین

درصورتی‌که خودرو و بار سوار بر آن بیش از 50 تن باشد، باید یک خودرو برای اسکورت آن قرار داده شود. همچنین اگر این وزن 62 تن را رد کند، دو خودرو برای اسکورت بار ترافیکی لازم است. از نظر طول، درصورتی‌که طول بار بیشتر از 20 متر باشد، یک خودرو برای اسکورت و در صورتی طول بیش از 22 متر باشد، دو خودرو برای اسکورت لازم است.

برای خودرو اسکورت تنها باید از خودرو سواری و یا وانت استفاده شود. استفاده از مینی‌بوس یا حتی ون برای اسکورت، ممنوع است. درصورتی‌که یک خودرو برای حمل لازم باشد، خودرو باید در جلوی خودرو باربر قرار بگیرد. همچنین درصورتی‌که دو خودرو برای اسکورت لازم باشد، لازم است تا در طول مسیر، فاصله خودرو جلویی از خودرو حمل‌کننده 150 متر و فاصله از عقب خودرو 100 متر باشد. همچنین خودرو اسکورت کننده باید دارای تجهیزاتی مثل چراغِ گردان، تابلو با نوشته احتیاط، چراغ چشمک‌زن زنون، پرچم قرمز و شبرنگ باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله کامیون برقی را مطالعه نمایید.

نکات مهم در رابطه با حمل بار ترافیکی چیست

نکات مهم در رابطه با حمل بار ترافیکی چیست
  • درصورتی‌که عرض بار بیشتر از 4 متر باشد باید در گوشه‌های بار نصب شده، چراغ چشمک‌زن یا زنون تعبیه شود. همچنین درصورتی‌که طول بار بیشتر از 2 متر تجاوز از حریم خودرو را داشته باشد، باید برای مشخص کردن آن از چراغ زنون در گوشه‌های بار، برای دید در شب استفاده نمود.
  • خودرو حمل‌کننده باید دارای چهار چشمک‌زن زنون، چهار عدد مثلث شبرنگ، دو عدد گوِه برای زمان توقف، جعبه کمک‌های اولیه و کپسول آتش‌نشانی باشد.
  • برق چراغ‌های خودرو باید منبعی مجزا از باتری خودرو داشته باشد.
  • خودرو حمل‌کننده بار ترافیکی مجاز به توقف در پارکینگ‌های مخصوص بوده و در هنگام توقف باید از گوِه برای تابت نگه داشتن خودرو استفاده شود.
  • پارکینگی برای خودرو حمل‌کننده بار ترافیکی مناسب است که فاصله بار تجاوز کرده در سمت طول و عرض از جاده اصلی حداقل 3 متر باشد.
  •  در صورت توقف اجباری در طول مسیر، لازم است که در فواصل 70 متری از عقب و جلوی خودرو مثلث شبرنگ قرار بگیرد و دو عدد شبرنگ نیز در کنار خودرو در سمت جاده قرار داده شود. دقت داشته باشید که از شبرنگ برای توقف در شب و از چراغ الکتریکی برای توقف در روز استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی: حمل بار به اصفهان

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که بار ترافیکی چیست و چه قوانینی برای حمل آن حاکم است. بار ترافیکی به باری گفته می‌شود که حد اندازه و یا وزنی که در قوانین تعیین شده است را رد کند. حال این حد بسته به نوع خودرو می‌تواند متفاوت باشد. همچنین باید دقت داشته باشید که بار، تا حد مجاز تعیین شده برای بار ترافیکی می‌تواند طول داشته باشد و اگر از این حد هم تجاوز کند، لازم است تا خودرو دیگری برای حمل آن به کار گرفته شود.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در راستای بار ترافیکی سنگین در اختیار شما قرار داده باشیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی برای شما وجود داشت، در قسمت نظرات آن را برای ما به ثبت برسانید.

3.7/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.