آنچه در این مقاله می‌خوانید

حمل و نقل زمینی چیست و به چند صورت انجام می شود؟

حمل و نقل زمینی چیست و به چند صورت انجام می شود؟

در پاسخ به این سوال که حمل و نقل زمینی چیست و برای چه مواردی استفاده می‌شود، باید بگوییم که این روش بیشتر برای جابجایی مسافر و کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و نسبت به خیلی از روش‌های دیگر مانند حمل و نقل دریایی و یا هوایی، از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است. این باعث شده که اغلب کسانی که بخواهند برای حمل بار خود از روش‌های مختلف حمل و نقل استفاده کنند، روش زمینی را به سایر شیوه‌ها ترجیح دهند.

اگر شما هم قصد دارید کالای خود را از روش‌های مختلف به مقصد برسانید، باید بگوییم که روش زمینی می‌تواند یکی از بهترین و مطمئن‌ترین شیوه‌ها برای ارسال کالاهای مختلف به‌صورت سالم باشد. این ویژگی باعث شده که حمل و نقل زمینی یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای انتقال کالا و بار‌های مختلف در سراسر جهان به شمار بیاید.

حمل و نقل زمینی چیست؟

به احتمال خیلی زیاد بیشتر شما می‌دانید که حمل و نقل زمینی چیست و چگونه کار می‌کند. اما اگر بخواهیم یک تعریف ساده و راحت از این روش ارسال کالا برای شما توضیح دهیم، باید بگوییم که حمل و نقل زمینی به روشی گفته می‌شود که در آن کالاها، محصولات، افراد و یا حتی حیوانات را از طریق خشکی و روی زمین از مکانی به مکان دیگر انتقال می‌دهند.

حمل و نقل زمینی چیست

از گذشته تاکنون، روش‌های مختلفی برای حمل و نقل زمینی وجود داشته؛ مثلا در ابتدا از حیوان‌ها و سپس از ماشین‌ها استفاده می‌شد. حتی گاهی مواقع حمل و نقل زمینی با استفاده از انسان انجام می‌گرفت. هم اکنون حمل و نقل زمینی به دو صورت جاده‌ای و ریلی در دسترس است که روی خشکی و از طریق جاده و قطارهای ریلی، کالاها و اشخاص مختلف را جابجا می‌کنند.

انواع حمل و نقل زمینی

بعد از این‌که متوجه شدید اهمیت حمل و نقل زمینی چیست و برای چه مواردی از آن استفاده می‌شود، باید بدانید که حمل و نقل زمینی به چند صورت انجام می شود. برای مثال، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند برای انتقال بار خود، از روش جاده‌ای و برخی دیگر، از روش‌های ریلی استفاده کنند.

همان‌طورکه از نام آن‌ها هم مشخص است، در روش جاده‌ای از خودروهای مختلفی مانند ماشین‌های سنگین، تریلی و سایر موارد این‌چنینی استفاده می‌شود. این در حالی است که در روش ریلی، فقط قطار برای حمل بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا هر یک از این روش‌ها و مزایا و معایب آن ها را توضیح می‌دهیم.

انواع حمل و نقل زمینی

1. حمل و نقل جاده‌ای

یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال بار و کالاهای مختلف به مقاصد مختلف، استفاده از حمل و نقل جاده‌ای است. ازآنجاکه در کشور ما در فاصله بین شهرهای مختلف اتوبان‌های بسیار بزرگی وجود دارند، کامیون‌ها می‌توانند برای انتقال کالا از این اتوبان‌ها استفاده کنند.

این روش مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه همه آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهیم. با این‌حال، توجه داشته باشید که برای استفاده از این روش حمل و نقل، باید اطلاعات کافی درباره نوع و حجم بار خود داشته باشید. اگر می‌خواهید درباره حمل جاده ای اطلاعات بیشتری کسب کنید به مقاله حمل و نقل جاده ای چیست مراجعه کنید.

* مزایای حمل و نقل جاده‌ای

حالا وقت آن رسیده که برای شما توضیح دهیم که مزایای حمل و نقل زمینی چیست و اصلاً چرا باید از این نوع حمل و نقل جاده‌ای برای انتقال کالا و بار‌های مختلف استفاده کرد؟ این روش هم مانند هر روش دیگری، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که بهتر است قبل از استفاده از هر یک از آن‌ها از این موارد آگاه شوید.

  • هزینه کم

یکی از مهم‌ترین مزایای حمل و نقل جاده‌ای نسبت به سایر روش‌ها، این است که می‌توانید با هزینه خیلی کمتری بار خود را به بخش‌های مختلف ببرید. قیمت پایین این روش باعث شده که خیلی از افراد آن را نسبت به روش‌های پرهزینه مانند حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی انتخاب کنند.

  • حمل کالا در هر مقصدی

به احتمال زیاد اگر شما از روش‌های دیگر حمل و نقل مانند حمل و نقل ریلی استفاده کنید، کالای مدنظر شما دقیقا به مقصدی که می‌خواهید، نرسد. این در حالی است که اگر از روش حمل و نقل جاده‌ای با استفاده از خودروهای مختلف استفاده کنید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که راننده، کالای شما را دقیقاً به مقصد و محل مورد نظر خواهد رساند.

اگر هنوز از این روش اطمینان پیدا نکرده‌اید و می‌خواهید بدانید که مزیت حمل و نقل زمینی چیست و چرا محبوبیت دارد، باید بگوییم که نکته جالب‌توجه درباره این روش حمل و نقل، این است که شما می‌توانید در هر منطقه‌ای، کالای موردنظر خود را ارسال کنید.

حمل زمینی کالا در هر مقصدی

این در حالی است که قطعاً روش ریلی، به هیچ‌عنوان کالا را در مناطق روستایی و یا شهرستان‌ها که خط راه‌آهن ندارند، ارسال نمی‌کند. بااین‌حال، شما می‌توانید برای انتقال کالاهای مختلف به دورترین مناطق کشور هم از این روش استفاده کنید.

در مقاله حمل بار تهران بهترین روش حمل به تهران را شرح داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

  • ساعات منعطف

اگر شما برای انتقال کالاهای خود از روش‌های دیگر استفاده کنید، مجبور هستید که مدت‌زمان نسبتا طولانی برای حرکت صبر کنید. به‌طورکلی، قطارها، هواپیماها و کشتی‌ها در ساعات خاصی حرکت می‌کنند و به همین دلیل هم شاید حمل بار در زمان مورد نظر شما انجام نشود. این در حالی است که می‌توانید از راننده بخواهید برای انتقال کالای شما کمی عجله کند و با توافق ایشان زمان حرکت را مشخص کنید.

  • بالا بودن امنیت

یکی از مهم‌ترین مواردی که خیلی از افراد موقع انتقال کالاهای خود نگران آن هستند، امنیت کالای آن‌هاست. به‌خصوص اگر شما بخواهید کالا‌های شکستنی و یا اسباب و اثاثیه منزل را جابجا کنید، مطمئناً بیشتر از پیش نگران این مسئله خواهید شد. حمل و نقل جاده ای، به شما این اطمینان را می‌دهد که وسیله‌ها در امنیت کامل به مقصد می‌رسند.

  • مناسب برای فواصل بین شهری و درون شهری

اگر می‌خواهید بدانید مزیت دیگر حمل و نقل زمینی چیست و چه کاربردهای دیگری دارد، باید به شما بگوییم که این روش می‌تواند هم برای حمل و نقل بین شهری و هم درون شهری مورداستفاده قرار بگیرد. فقط کافی است که کامیون و راننده موردنظر خود را پیدا کرده و بار خود را به او بسپارید.

  • افزایش سرعت با حمل و نقل زمینی

ازآنجا که در روش حمل و نقل زمینی و مخصوصاً جاده‌ای، شما مستقیماً با راننده ارتباط برقرار می‌کنید، احتمال این‌که کالای شما با سرعت خیلی بیشتری به مقصد برسد، بسیار بیشتر از سایر روش‌ها مانند حمل و نقل ریلی و دریایی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ترانزیت به مقاله ترانزیت مراجعه کنید.

* معایب حمل و نقل جاده‌ای

اگرچه این روش مزایای زیادی دارد، اما ممکن است گاهی اوقات معایبی نیز داشته باشد که بهتر است قبل از سپردن کالاهای خود، از همه این شرایط آگاه شوید. پس اگر می‌خواهید بدانید معایب حمل و نقل زمینی چیست و باید آماده رویارویی با چه چالش هایی باشید، ادامه متن را مطالعه کنید.

معایب حمل و نقل جاده‌ای
  • تاثیر آب‌وهوا

این احتمال وجود دارد که در فصول سرد موقع بارندگی‌های خیلی شدید، کامیون‌ها نتوانند با سرعت بالا مسیر جاده را طی کنند و شاید کالای شما با کمی تاخیر به مقصد برسد. البته ازآنجاکه خودروها به تجهیزات کافی برای مقابله با این شرایط آب‌وهوایی مجهز شده‌اند، هیچ نگرانی بابت سلامت کالای خود نداشته باشید.

در مقاله انواع ماشین باربری می‌توانید با خودروهای مناسب برای حمل بار زمینی آشنا شوید.

  • احتمال تصادف

ازآنجاکه در حمل و نقل جاده‌ای خودروهای دیگر نیز در مسیر هستند، احتمال تصادف در این روش تا حدودی وجود دارد. حالا برای کاهش ریسک تصادف، بهتر است کالای خود را به یک سامانه معتبر با رانندگان باتجربه بسپارید تا مطمئن باشید که رانندگان موقع حمل کالا و رانندگی، نهایت دقت خود را خواهند داشت.

  • مناسب نبودن برای فواصل خیلی طولانی

اگرچه حمل و نقل جاده‌ای برای انتقال کالای درون شهری و یا بین شهری کاملاً مناسب است، اما این احتمال وجود دارد که برای انتقال کالا به مقاصد بسیار طولانی مانند کشورهای دیگر، کمی اذیت‌کننده باشد. در این شرایط، ممکن است شما بسته به مقصد خود، مجبور شوید از روش‌های دیگری استفاده کنید.

  • مناسب نبودن برای حجم زیاد کالا

اگر همچنان می‌خواهید بدانید که چالش‌های دیگر حمل و نقل زمینی چیست و باید چه نکاتی را مدنظر قرار داد، به شما می‌گوییم که اگر کالای شما بیش از اندازه سنگین و حجیم است، احتمال دارد روش جاده‌ای پاسخگوی شما نباشد. به همین دلیل هم شما در ابتدا باید حجم بار خود را در نظر گرفته و بر همان اساس، روش مناسبی برای حمل آن انتخاب کنید.

  • عدم اطمینان به رانندگان

ازآنجاکه رانندگان بسیار زیادی برای انتقال کالا و بارهای مختلف در جاده‌ها فعالیت می‌کنند، شاید انتخاب یک راننده باتجربه و قابل‌اعتماددر این زمینه برای صاحبان کالا کمی سخت باشد و ندانند که باید به چه راننده اعتماد کنند. زیرا همان طورکه می‌دانید، تجربه و مهارت راننده می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل در سالم به مقصد رسیدن کالا باشد.

عدم اطمینان به رانندگان در حمل زمینی

ازاین‌رو، صاحبان کالا باید اعتماد کامل به راننده داشته باشند. البته به کمک اپلیکیشن ترابرنت، هیچ نگرانی بابت این مسئله نداشته باشید و شما می‌توانید از میان رانندگان مختلف ما، یک راننده با تجربه و حرفه‌ای پیدا کنید و مطمئن باشید که هیچ مشکلی برای کالای شما پیش نخواهد آمد.

2. حمل و نقل ریلی

از طرف دیگر، حمل و نقل ریلی هم برای انتقال کالاهای سنگین و بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته استفاده از این روش حمل و نقل، نیازمند الزامات و شرایط خاص و نسبتاً پیچیده‌ای است. به همین دلیل هم احتمالا اغلب افراد تصمیم می‌گیرند به جای متحمل شدن این دردسرها، از همان حمل و نقل جاده‌ای محبوب خود استفاده کنند.

علاوه‌براین، مطمئناً برای استفاده از این روش، باید حتماً از مسیر‌های خاصی که راه‌آهن وجود دارد، عبور کنند. بااین‌حال، شاید مقصد شما در نزدیکی راه‌آهن نباشد و این مسئله مجدداً به مشکلات شما می‌افزاید.

یکی از مهم‌ترین شرایطی که برای استفاده از حمل و نقل ریلی باید رعایت کنید، داشتن بارنامه هوشمند و بستن قرارداد است. اگرچه این روش نسبت به حمل و نقل جاده‌ای درگیر حوادث کمتری می‌شود، اما دردسرهای دیگری نیز دارد که شاید از مزیت‌های آن بکاهد.

* مزایای حمل و نقل ریلی

اگر می‌خواهید بدانید که مزایای این نوع از حمل و نقل زمینی چیست و بهتر است به منظور انتقال چه نوع کالایی استفاده شود، باید بگوییم که غالباً از حمل و نقل ریلی برای انتقال کالاهای بسیار سنگین استفاده می‌شود. به بیان دیگر، کالاهایی که امکان انتقال آن‌ها با خودرو و کامیون‌های بزرگ وجود ندارد، گزینه مناسبی برای حمل و نقل ریلی به شمار می‌آیند.

* معایب حمل و نقل ریلی

همان‌طورکه پیش از این نیز گفتیم، برای حمل و نقل ریلی شما باید کارهای اداری زیادی را پشت سر بگذارید که شاید از حوصله هرکسی خارج باشد. انعقاد قرارداد‌های مختلف و کسب بارنامه هوشمند، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که باید در حمل و نقل ریلی متحمل شوید.

معایب حمل و نقل ریلی

علاوه‌براین، در این روش از حمل و نقل، کالای شما دقیقا دقیقا به مقصد نمی‌رسد و مجدداً مجبور می‌شوید از راه‌آهن تا مقصد مورد نظر خود، از حمل و نقل جاده‌ای استفاده کنید. این موضوع باعث افزایش هزینه‌های شما خواهد شد.

الزامات حمل و نقل زمینی

تاکنون متوجه شدید که حمل و نقل زمینی چیست و چگونه استفاده می‌شود. اکنون نوبت به آن رسیده که برخی از مهم‌ترین شرایط و الزامات حمل و نقل زمینی را نیز برای شما عزیزان توضیح دهیم. بسته به شرایط بار و مسافت بین آدرس مبدا تا مقصد، حمل و نقل زمینی می‌تواند به دو صورت بین‌المللی و داخلی انجام شود. هر یک از این روش‌ها، الزامات و شرایط مخصوص به خود را دارند که صاحبان کالا و گیرندگان کالا باید تمام این شرایط را به طور کامل رعایت کنند.

مهم‌ترین فاکتوری که باعث می‌شود برخی از افراد از حمل و نقل زمینی به صورت بین‌المللی و برخی دیگر داخلی استفاده کنند، فاکتورهایی مانند مشتریان تجاری، خصوصی، عمومی و نظامی هستند. اگر بخواهید از ترانزیت داخلی استفاده کنید، نیازی نیست که حتما از شرکت خاصی برای حمل بار استفاده کرده باشید. در این صورت، شما می‌توانید از رانندگان شخصی بخواهید که کالای شما را به آدرس مقصد بفرستند. البته در این شرایط، تمام مسئولیت حمل بار بر عهده خود صاحب کالا خواهد بود.

بهترین روش حمل و نقل زمینی با ترابرنت

باتوجه‌به مواردی که در بالا گفتیم، متوجه شدید که بهترین روش حمل و نقل زمینی چیست و از چه روشی می‌توان کالاهای خود را به‌طور کاملا ایمن منتقل کرد. یکی از بهترین سامانه‌های باربری آنلاین که کار حمل و نقل زمینی و انتقال کالا را بسیار راحت کرده، اپلیکیشن ترابرنت است.

برای این‌که اطمینان حاصل کنید کالای شما با سرعت بالا و امنیت کافی به مقصد دقیق می‌رسد، فقط کافی است که اپلیکیشن ترابرنت را نصب کرده و بعد از پیدا کردن راننده موردنظر خود، برای انتقال کالای خود اقدام کنید. همچنین در این اپلیکیشن، باید اطلاعات و حجم بار به همراه مقصد خود را وارد کنید تا متوجه شوید که قیمت دقیق انتقال آن چقدر می‌شود.

نحوه محاسبه کرایه حمل بار زمینی

اگر شما هم می‌خواهید از روش زمینی برای حمل‌ونقل کالای خود استفاده کنید، خوب است که در ابتدا بدانید چطور می‌توانید کرایه حمل بار خود را محاسبه کنید.

نحوه محاسبه کرایه حمل بار زمینی

با این حال، فاکتورهای متعددی در کرایه حمل بار زمینی تأثیر می‌گذارند و به همین دلیل هم ‌نمی‌توان یک هزینه ثابت برای ارسال کالاها در نظر گرفت. در این قسمت، مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر محاسبه کرایه حمل بار زمینی را نام می‌بریم.

  • مسافت بین مبدأ تا مقصد: هرچه فاصله بین مبدأ تا مقصد شما بیشتر باشد، خودروی باری اصطکاک بیشتری دارد و سوخت بیشتری هم مصرف می‌کند. در این شرایط، طبیعتاً باید کرایه حمل بار افزایش پیدا کند.
  • نوع وسیله نقلیه: برخی از وسایل نقلیه سنگین اصطکاک بیشتری دارند و البته می‌توانند کالاهای بیشتری هم در خود جای بدهند. در این شرایط، باید هزینه بیشتری برای حمل بار با استفاده از این خودروها پرداخت کنید.
  • وزن کالا: یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در محاسبه کرایه حمل بار به روش زمینی، وزن محموله است و هرچه وزن آن افزایش پیدا کند، هزینه پرداختی برای ارسال آن به مقصد نیز بیشتر می‌شود.
  • نوع کالا: برخی کالاها به‌خاطر داشتن شرایط حساس، نیازمند تجهیزات مناسب برای نگهداری هستند. در این شرایط، کالاها نیز باید هزینه بیشتری پرداخت شود.
  • هزینه سوخت: اگر می‌خواهید از طریق روش زمینی کالای خود را به مقصد بفرستید، هزینه سوخت می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کرایه داشته باشد.

 اما چگونه با استفاده از فاکتورهایی که پیش‌ازاین گفتیم، می‌توانید کرایه حمل بار زمینی را محاسبه کنید؟ برای این که هزینه تقریبی برای ارسال کالا از طریق روش زمینی را به دست بیاورید، می‌توانید از وب‌سایت ترابرنت استفاده کنید. بعد از ورود به این وب‌سایت، گزینه استعلام کرایه حمل بار را انتخاب نمایید و بعد از وارد کردن اطلاعات موردنیاز مانند مبدأ و مقصد، هزینه تقریبی برای ارسال کالا برای شما نمایش داده می‌شود.

جمع‌بندی

ما در این مقاله برای شما عزیزان توضیح دادیم که حمل و نقل زمینی چیست و برای چه مواردی مورداستفاده قرار می‌گیرد. پس اگر شما هم می‌خواهید کالای خود را از روش مطمئن و سریعی به مقصد برسانید، استفاده از حمل‌ونقل زمینی و مخصوصاً جاده‌ای، یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. استفاده از اپلیکیشن آنلاین ترابرنت تا حد زیادی به شما کمک می‌کند که از سلامت کالای ارسال‌شده خود اطمینان حاصل کنید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.