آنچه در این مقاله می‌خوانید

راهنمای قدم‌به‌قدم نحوه بستن زنجیر چرخ + عکس

راهنمای قدم‌به‌قدم نحوه بستن زنجیر چرخ

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در فصل زمستان برای حمل‌ونقل راحت‌تر خودرو باید انجام داد، بستن زنجیر چرخ است. بااین‌حال، هنوز خیلی از افراد نحوه بستن زنجیر چرخ را بلد نیستند و اگر در جاده‌های برفی و یخ‌بندان گیر بیفتند، نمی‌دانند چطور باید از آن‌جا خارج شوند. به همین دلیل ما در این مقاله، به‌طورکامل نحوه درست بستن زنجیر چرخ خودرو را برای شما توضیح خواهیم داد.

به‌خصوص اگر اهل مسافرت هستید و حتی در فصل زمستان هم به خارج از شهر می‌روید، بهتر است حتماً تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا بدانید که زنجیر چرخ را باید چگونه به‌صورت کاربردی ببندید.

کارهایی که باید قبل از بستن زنجیر چرخ ماشین انجام دهید

قبل از این که زنجیر چرخ را ببندید، لازم است برخی کارها را انجام دهید که این وسیله به بهترین شکل ممکن روی لاستیک‌های خودرو قرار بگیرد. ازآنجاکه زنجیر چرخ همیشه روی لاستیک‌ها قرار دارد، به‌احتمال خیلی زیاد کثیف می‌شود و گل‌ولای در قسمت‌های مختلف آن گیر می‌کند. در این شرایط، نباید زنجیر چرخ را خیلی سریع روی لاستیک‌های خودرو قرار دهید و قبل از همه چیز، باید این مراحل را طی کنید.

کارهایی که باید قبل از بستن زنجیر چرخ ماشین انجام دهید
  • تمیز کردن زنجیر چرخ: قبل از این که برای حرکت آماده شده و عازم سفر شوید، بهتر است حتماً زنجیر چرخ خود را آماده کنید. در منزل، زنجیر چرخ را به‌خوبی تمیز کرده و خشک کنید.
  • استفاده از بسته‌بندی‌های مخصوص خودرو: به‌طورکلی، شما باید در فصل زمستان برخی لوازم مناسب را در خودروی خود داشته باشید که مواردی مانند ضدیخ، لایه‌های ضدآب و دستکش گرم، برخی از مهم‌ترین آن‌ها هستند. به همین دلیل قبل از حرکت برای مسافرت، این لوازم را آماده کنید.

نحوه بستن زنجیر چرخ

بعدازاین که زنجیر چرخ خود را در منزل آماده کرده و عازم سفر شدید، ممکن است در مسیر به محلی برسید که جاده یخ‌بندان و برفی باشد. در این شرایط، باید برای بستن زنجیر چرخ خودرو اقدام کنید. اگر ماشین تک دیفرانسیل دارید، فقط کافی است که دو زنجیر چرخ در آن استفاده کنید. به این منظور، باید زنجیر چرخ را روی چرخ‌های عقب خودرو وصل کنید. این در حالی است که برای خودروهایی با دیفرانسیل جلویی و عقبی، باید ۴ زنجیر چرخ متصل نمایید.

1. ایجاد امنیت در جاده

اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، این است که مطمئن شوید محلی که می‌خواهید در آن‌جا زنجیر چرخ خودرو را نصب کنید، امن است. به‌این‌منظور، لایه‌های ضدآب را روشن کرده و برای این‌که دستتان یخ نزند، از دستکش استفاده کنید. سپس در مکانی مناسب که احتمال برخورد خودروهای دیگر به خودروی شما وجود ندارد، شروع به بستن زنجیر چرخ ماشین کنید.

2. تشخیص لاستیک مناسب برای بستن زنجیر چرخ

برای این که مطمئن شوید باید زنجیر چرخ را به کدام یک از تایرها ببندید، به این نکته توجه داشته باشید که خودروی شما با کدام چرخ حرکت می‌کند؟ برای مثال، اگر خودرو با چرخ‌های جلو حرکت می‌کند، باید زنجیر چرخ را نیز روی همین لاستیک‌ها ببندید.

تشخیص لاستیک مناسب برای بستن زنجیر چرخ

در مقابل، زمانی باید زنجیر چرخ را روی تایرهای عقب ببندید که مطمئن باشید خودروی شما با استفاده از این لاستیک‌ها حرکت می‌کند. برای اطمینان از این موضوع، می‌توانید از یک فرد باتجربه کمک بگیرید و یا حداقل خودتان به‌صورت دستی آن را بررسی نمایید.

3. باز کردن زنجیر چرخ در بسته‌بندی

بعدازاین که مطمئن شدید خودرو را در محل مناسبی پارک کرده‌اید و هیچ‌گونه تهدیدی وجود ندارد، نوبت به آن می‌رسد که زنجیر چرخ را از بسته‌بندی خارج کنید. در هر کیسه دو زنجیر چرخ وجود دارد که در اطراف آن‌ها یک لایه پوشش قرار داده شده است. 

باز کردن زنجیر چرخ در بسته‌بندی

این پوشش موجب می‌شود که زنجیر چرخ در هر شرایطی خشک بماند. بعدازاین که زنجیر چرخ را خارج کردید، اگر هرگونه گره‌خوردگی دارد، آن‌ها را باز کنید. از باز کردن گره‌ها، متوجه پلاستیک‌هایی در قسمت‌های انتهایی زنجیر چرخ می‌شوید که معمولاً به رنگ آبی و زرد هستند.

4. قرار دادن زنجیر درون تایر

کار دیگری که باید برای بستن زنجیر چرخ ماشین انجام دهید، این است که زنجیر چرخ را روی زمین قرار دهید. توجه داشته باشید که قسمت‌های خارمانند زنجیر چرخ باید به‌طرف زمین باشد. پس قسمت‌های صاف، باید به‌طرف تایر قرار بگیرند. درصورتی‌که قسمت‌های خارمانند به‌طرف تایر باشد، باعث سوراخ شدن آن می‌شود.

قرار دادن زنجیر درون تایر

بعدازاین که زنجیر چرخ را روی زمین به همان صورت قرار دادید، آن را از قسمت پشتی تایر و از سمت چپ به سمت راست بکشید. در این مرحله، قسمت‌های انتهایی زنجیر چرخ که با پلاستیک پوشانده شده‌اند را بگیرید و اطراف تایر بچرخانید. سپس قسمت‌های انتهایی زرد و آبی‌رنگ زنجیر چرخ را به یکدیگر متصل نمایید.

5. متصل کردن قلاب قرمز

در این مرحله، باید قلاب قرمز رنگی که شکلی خمیده و پهن دارد و برخلاف کابل وصل شده را به متصل‌کننده طلایی که در سمت چپ قرار دارد، وصل نمایید. برای انجام این کار، قلاب را از سمت راست به این گیره وصل کنید. این قلاب باید از حلقه دیگری که در زنجیر وجود دارد، عبور داده شود و در میان حلقه بسته نگهدارنده متصل شود.

برای این که مطمئن شوید این قلاب به طور کامل سفت شده و باز نمی‌شود، می‌توانید با استفاده از آچار مخصوص آن را محکم کنید. برای باز کردن زنجیر چرخ هم باید دقیقاً همین بست‌ها را بار دیگر با استفاده از آچار مخصوص باز کنید.

6. ایجاد اشکال چندضلعی

بعدازاین‌که زنجیر چرخ به‌طورکامل روی لاستیک خودرو قرار گرفت، نوبت به آن می‌رسد که زنجیر را به‌صورت اشکال چندضلعی روی تایر قرار بدهید. در میان هر یک از اشکال چهارضلعی روی تایر، باید یک ریل مرکزی بگذارید.

ایجاد اشکال چندضلعی

7. کاور کردن زیر چرخ با زنجیر قرمزرنگ

حالا باید قلاب قرمزی را پیدا کنید که دقیقاً بر خلاف جهت اتصال کابل قرار گرفته است. بعد از پیدا کردن آن، باید این قلاب را به اتصال زردی که در قسمت چپ زنجیر چرخ وجود دارد، متصل کنید و زنجیر را به سمت بالای تایر ببرید. برای محکم‌تر شدن زنجیر چرخ، این زنجیرهای قرمزرنگ را کاملاً محکم کنید. سپس همه این کارها را برای چرخ‌های دیگر خودرو نیز تکرار نمایید.

8. رانندگی چندمیلی‌متری بعد از بستن زنجیر چرخ

درصورتی‌که همه کارهای بالا را بادقت انجام دادید، اکنون باید پشت فرمان نشسته و برای چند میلی‌متر روبه‌جلو رانندگی کنید. با انجام این کار، زنجیرها در محل مناسب تایر قرار می‌گیرند. سپس دوباره پیاده شوید و بار دیگر زنجیرها را سفت کنید. این زنجیر چرخ باید به‌گونه‌ای روی تایر قرار بگیرد که موقع حرکت، هیچ صدایی از آن نشنوید.

رانندگی چندمیلی‌متری بعد از بستن زنجیر چرخ

سخن پایانی

در این مطلب متوجه شدید که نحوه بستن زنجیر چرخ به چه صورت است و باید دقیقاً چه کارهایی را انجام دهید. اگر در جاده‌های برفی قرار گرفتید، بهتر است حتماً از زنجیر چرخ استفاده کنید. زیرا این کار موجب می‌شود که احتمال سرخوردن خودروی شما در جاده‌های سرد زمستانی تا حد خیلی زیادی پایین بیاید.

بعد از بستن زنجیر چرخ هم اگر هرگونه صدای فلزی روی سطح جاده شنیدید، به‌احتمال خیلی زیاد زنجیر چرخ شما پاره یا شکسته شده است. در این شرایط، بهتر است در نزدیک‌ترین مکانی که می‌توانید، پارک کنید و زنجیر چرخ را باز و یا کمی شل کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.