آنچه در این مقاله می‌خوانید

با انواع ماشین باربری آشنا شوید

انواع ماشین باربری

انواع ماشین باربری کدام‌اند، از هر خودرو باربری، برای چه مواردی می‌توان استفاده کرد؟ در سراسر جهان و همچنین ایران، انواع خودروهای باربری در دسترس عموم قرار داشته و مردم یا شرکت‌های تولیدکننده، می‌توانند برای حمل بار خود از رانندگان این صنف و یا شرکت‌هایی که در زمینه حمل بار فعالیت می‌کنند، کمک بگیرند. اما این که چند نوع خودرو باربری وجود داشته و هرکدام برای چه کاری بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند، سؤالی است که شاید برای بسیاری از افراد به وجود آمده باشد.

در این مقاله، علاوه براین که شما را با انواع ماشین باربری آشنا می‌کنیم، در تلاش خواهیم بود تا موارد مصرفی این خودروها را هم بررسی نموده و در راستای به‌صرفه بودن به‌کارگیری خودرو عمل کنیم. به این معنی که با بررسی قابلیت این ماشین‌ها، به این نتیجه برسیم که آیا برای جابه‌جایی خرده بار منزل، از وانت بار استفاده کنیم بهتر است یا تریلی هجده چرخ! پس تا پایان، همراه ما باشید.

انواع ماشین باربری

انواع ماشین باربری می‌تواند شامل وانت بار، نیسان، انواع کامیون، خاور، تریلی و … باشد. اما هرکدام از این خودروها، توانایی حمل چه میزان باری را دارند و با توجه به اتاقی که به آن‌ها وصل شده است، برای حمل چه نوع باری می‌توان روی آن‌ها حساب کرد؟ در این قسمت، پاسخ تمامی سؤالات مطرح شده خود را بگیرید.

1. وانت بار از انواع ماشین های باربری سبک

وانت بار به نسبت، کوچک‌ترین عضو از خانواده‌ی ماشین های باربری است. وانت بار که می‌تواند پراید وانت، پیکان وانت، آریسان یا مزدا باشد، بیشتر برای بارهای درون شهری که وزن بالایی هم نداشته و بار از نظر ظرافت، حساسیت بالایی ندارد مناسب است. توجه داشته باشید که می‌توانید تا 700 کیلو بار بر روی پراید وانت و پیکان وانت، تا 900 کیلو بر روی آریسان و تا حدود 1 تن بر روی مزدا وانت حساب کنید. اگر به دنبال حمل با وانت هستید مقاله حمل بار با وانت را مطالعه کنید.

وانت بار از انواع ماشین های باربری سبک

برای خرده بار منزل و یا مغازه، جابه‌جایی درون شهری بارهای با حساسیت کم و … می‌توانید بر روی وانت بار حساب کنید. همچنین توجه داشته باشید که حمل با وانت بار، ارزان‌تر از سایر خودروهای حمل بار است.

2. نیسان

یکی از پرمصرف‌ترین ماشین های حمل کننده بار نیسان است. نیسان قابلیت حمل بار 2 الی 3 تن را داشته و می‌توان برای حمل اسباب منزل، حمل مصالح، محصولات معدنی و … از آن استفاده کرد. برخی از رانندگان نیسان، برای حمل بارهای بین شهری نیز اقدام می‌کنند. اما باتوجه‌به این که ممنوعیت و محدودیتی برای نیسان وجود ندارد، این خودرو برای حمل‌های درون شهری مناسب‌تر است. همچنین برای حمل اسباب منزل با حجم بالا و حساسیت کم، می‌توان از نیسان استفاده کرد. هزینه حمل بار با نیسان طبیعتاً بیشتر از هزینه حمل بار با وانت بار است؛ اما در عوض بار بیشتری را می‌توانید با نیسان حمل کنید.

3. کامیونت / خاور

یکی از انواع ماشین های باربری کامیونت‌ها هستند که ابعادشان، کمی کوچک‌تر از کامیون است. اسم خاور، از روی اولین کارخانه‌ای که در ایران به تولید کامیونت پرداخته است، بر روی این خودرو قرار گرفته و اکنون، همه این ماشین حمل بار را تحت عنوان خاور می‌شناسند. خاور، باتوجه‌به اتاقی که دارد، برای مصارف مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، خاور مسقف، به دلیل داشتن ضربه‌گیر و همچنین کمک‌فنرهای مخصوص، بهترین گزینه برای اسباب کشی منزل درون شهری و حتی برون شهری به حساب می‌آید. این خودرو، از 4 تا 5 تن توانایی حمل بار داشته و می‌توان برای چنین حجمی از خاور استفاده کرد.

انواع دیگر خاور، نظیر خاور روباز وجود دارد که بیشتر برای حمل مصالح مورداستفاده قرار گرفته و اجازه تردد درون شهری را ندارد. همچنین خاور‌های یخچال‌دار، برای حمل مواد غذایی و خاور بغل بازشو برای بارهای خاص نیز در بازار حمل و نقل استفاده‌های زیادی دارند.

4. کامیون

کامیون‌ها، از کامیونت‌ها بزرگ‌تر بوده و از توانایی حجم بار بیشتری نسبت به خاور برخوردارند. کامیون نیز همانند خاور، می‌تواند اتاق‌های مختلفی داشته و برای حمل بارهای گوناگون، از جمله لوازم منزل یا مصالح با حجم بالا، مورد استفاده قرار بگیرد. اما از کامیون، بیشتر برای بارهای با حجم بالا، مثل محصولات کارخانه یا معدن، برای رساندن آن به مقصد موردنظر، استفاده می‌شود. وزنی که کامیون می‌تواند حمل کند، بسته به تعداد محورهای آن دارد. در مقاله انواع کامیون به معرفی انواع آن پرداخته‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

5. کامیون باربری تک محور

تک محور، از انواع ماشین باربری است که در قسمت عقب آن، دارای یک محور بوده و توانایی حمل بار تا 10 تن را دارا است. اسم‌های دیگر که به این کامیون نسبت داده می‌شود، کامیون 10 تن یا کامیون 6 چرخ است.

کامیون باربری تک محور

6. کامیون باربری دو محور

کامیون دو محور، همان‌طور که از نامش نیز پیدا است، دارای دو محور عقب و جلو است و همین موضوع باعث می‌شود تا توانایی حمل بار در آن بیشتر شود. به این شکل که انواع کامیون دو محور، توانایی حمل بار تا تناژ یا وزن 15 تن را هم دارند. به این شکل از انواع ماشین باربری ماشین 15 تن یا ماشین 10 چرخ نیز گفته می‌شود.

کامیون باربری دو محور

البته باید توجه داشته باشید که برای حمل بارهای خاص، می‌توان از کامیون‌های 3 محور که گاهی توانایی حمل بار تا 26 تن راهم دارا هستند کمک گرفت.

7. تریلی

تریلی‌ها از انواع ماشین های باربری فوق سنگین هستند که علاوه بر ابعاد بزرگ‌تری که نسبت به کامیون‌ها دارند، توانایی حمل بار نیز در آن‌ها بیشتر است. تریلی نیز همانند کامیون و خاور از نظر اتاق، مدل‌های مختلفی دارد. از مدل کفی آن که بیشتر برای حمل بارهای سنگین مثل آهن استفاده می‌شود گرفته تا تریلی چادری یا ترانزیتی که بیشتر در مواردی مثل صادرات و یا واردات کالا به کار گرفته می‌شود. توانایی عددی که به‌عنوان محدودیت بار برای تریلی عنوان می‌شود، گاهی باتوجه‌به مدل تریلی متفاوت است، همچنین ابعاد اتاق می‌تواند در این عدد دخیل باشد. اما در کل، حداقل وزنی که می‌توان بر روی تریلی 18 چرخ سوار کرد 16 تن است که این عدد در مدل‌های دیگر تریلی، از جمله تریلی کفی، ترانزیتی یا یخچالی، حتی تا 25 تن هم می‌رسد یا به‌عنوان‌مثال، تریلی تانکری تا 30 تن هم قابلیت حمل بار دارد. از تریلی، همان‌طور که احتمالاً دیده‌اید، برای حمل سایر خودروها نیز استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع آن مقاله انواع تریلی را مطالعه کنید.

8. کمرشکن از انواع ماشین های باربری

بزرگ‌ترین نوع از خانواده انواع ماشین باربری کمر شکن‌ها هستند که بیشتر برای حمل خودروهای سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد. حمل بار با وزن‌های بسیار زیادی را می‌توان با این ماشین انجام داد. به‌عنوان‌مثال کمرشکن 4 محور، تا 38 تن بار و کمرشکن 11 محور تا 55 تن بار را حمل می‌کند. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تریلی کمرشکن را مطالعه کنید.

نکته

اعدادی که تحت عنوان میزان باری که خودرو می‌تواند حمل کند ثبت شده است، بیشتر یک میانگین از اعدادی است که انواع برندهای خودرو در آن دسته‌بندی، می‌توانند حمل انجام دهند. به این معنی که مثلا برای کامیون تک محور می‌توان مدلی از یک برند تولیدکننده را پیدا کرد که توانایی آن از 10 تن بیشتر و یا کمتر باشد.

انواع ماشین باربری از نظر اتاق

انواع ماشین‌های باربری از نظر اتاق نیز به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. همچنین گاهی نوع خاصی از اتاق، می‌تواند در توانایی کامیون مؤثر باشد. به این معنی که قدرت موتوری که بر روی کامیون کفی در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند با قدرت موتوری که برای کامیون کمپرسی در نظر گرفته می‌شود، متفاوت باشد. در ادامه با معرفی انواع اتاق‌های کامیون در خدمت شما هستیم.

1. یخچال‌دار

اتاق یخچال‌دار مخصوص حمل مواد غذایی از جمله محصولات لبنی، گوشتی، تره‌بار و … بوده که امکان فاسد شدن در آن‌ها وجود دارد. ضمنا این اتاق بر روی کامیون، نیسان و … سوار می‌شود. درباره این موضوع در مقاله ماشین حمل مواد غذایی بیشتر توضیح داده‌ایم.

2. خاور مسقف

خودروهای مسقف که می‌تواند شامل خاور، کامیون یا تریلی باشد، بیشتر برای بارهای حساس به ضربه مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال این بار ممکن است برای خاور اسباب منزل، برای کامیون محصولات تولیدی یک کارخانه و برای تریلی محصولات صادراتی یا وارداتی باشد. برای یادگیری روش اعلام بار خاور به مقاله اعلام بار سراسری خاور مراجعه کنید.

خاور مسقف

3. روباز (بدون سقف)

اتاق بدون سقف بیشتر برای حمل مصالح ساختمانی، مثل خاک، ماسه، سیمان و … مورداستفاده قرار می‌گیرد و ازآنجایی‌که تردد خودرو حامل این اتاق به درون شهر مجاز نیست، بهترین گزینه برای حمل مصالح به خارج از شهر به حساب می‌آید.

4. ماشین باربری بونکر

این اتاق شکلی مثل منشور داشته و از سمت پایین خروجی دارد. از این اتاق برای بارهایی استفاده می‌شود که تخلیه بار کامل در آن‌ها کمی سخت است. مثل بارهایی نظیر آرد، گچ و مصالحی مثل خاک، ماسه و … . برای آشنایی بیشتر به مقاله بونکر مراجعه کنید.

ماشین باربری بونکر

5. کمپرسی از انواع ماشین باربری

خودروهای دارای اتاقک کمپرسی، جک هیدرولیک دارند که در تخلیه بار به کمک ما می‌آیند. به این شکل که در هنگام تخلیه، جک اتاقک را بالا برده و تمامی محتویات قرار داده شده درون کامیون، در چند دقیقه از ماشین بیرون ریخته می‌شود. اگر به دنبال اعلام های کمپرسی هستید مقاله اعلام بار تریلی کمپرسی را مطالعه کنید.

کمپرسی از انواع ماشین باربری

6. ماشین باربری میکسر

برای بارهایی مثل آب و سیمان و ماسه که امکان سفت شدن آن‌ها با واکنش با هوا در طول مسیر وجود دارد، از کامیون میکسر استفاده می‌شود تا در طول مسیر، بار تازگی و کارایی اولیه خود را داشته باشد.

ماشین باربری میکسر

7. کامیون کفی

کفی، نوعی اتاقک است که برای حمل بارهای سنگین و با ابعاد بلند مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع اتاق بدون سقف و دیواره بوده و تنها شامل یک کف است که بار بر روی آن قرار داده می‌شود.

کامیون کفی

انواع ماشین باربری در ترابرنت

همان‌طورکه در بخش بالا متوجه شدید، ماشین باربری می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که بسته به حجم و وزن کالای افراد، کاربرد‌های مختلفی دارند. اگر شما هم برای حمل کالای خود به دنبال انواع ماشین باربری هستید، سامانه ترابرنت به شما کمک می‌کند که به‌صورت آنلاین، خیلی راحت یکی از این خودروها را برای حمل کالای خود انتخاب نمایید. در سامانه ترابرنت، خودروهای باربری متنوعی وجود دارند. ازاین‌رو، شما هیچ‌گونه محدودیتی برای حمل کالا نخواهید داشت. برخی از رایج ترین خودرو‌های باربری موجود در سامانه ترابرنت، عبارت‌اند از:

مقاله پیشنهادی: حمل بار کرمانشاه

1. وانت و نیسان

درصورتی‌که قصد حمل بار‌های کوچک‌تری را داشته باشید، می‌توانید از یک ماشین باربری کوچک نیز استفاده کنید. در ترابرنت، وانت و نیسان‌های مسقف و روباز وجود دارند که شما می‌توانید بسته به شرایط آب و هوایی و کالای خود، هر یک از آن‌ها را برای مسافت مورد نظر خود انتخاب کنید. همچنین اگر می‌خواهید موادغذایی را به مقصد خاصی بفرستید، می‌توانید از نیسان‌های یخچال‌دار موجود در ترابرنت کمک بگیرید.

2. خاور

خاور

در سامانه ترابرنت، خاور‌هایی به‌صورت مسقف و روباز وجود دارند که برای حمل اسباب و اثاثیه منزل، بهترین گزینه هستند. در این سامانه، برخی از خاورها نیز به‌صورت کمپرسی و برخی یخچال‌دار هستند. پس اگر قصد حمل مصالح ساختمانی دارید، استفاده از خاور‌های کمپرسی می‌توانند بهترین گزینه برای شما باشند.

3. کامیون تک در ترابرنت

کامیون تک در ترابرنت

خیلی از افرادی که بارهای سنگین و حجیمی دارند، از خودروهای دیگری برای حمل آنها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، ماشین باربری تک در سامانه ترابرنت به‌صورت روباز، مسقف و کمپرسی موجود است که نیاز صاحبان کالا برای حمل بار را برطرف می‌کند.

4. جفت

جفت

درصورتی‌که یکی از خودروهای باربری برای حمل بار شما مناسب نباشد، می‌توانید از ماشین باربری جفت در سامانه ترابرنت استفاده کنید. این خودروی باربری کالاهایی با حجم و وزن خیلی بیشتری نسبت به موارد قبلی را تحمل می‌کند و هم به‌صورت مسقف، هم روباز و هم کمپرسی موجود است.

5. تریلی

تریلی

در نهایت، آخرین نمونه از انواع ماشین باربری موجود در سامانه ترابرنت، تریلی است که انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال، شما می‌توانید بسته به شرایط آب و هوایی و بار خود، از انواع ماشین باربری تریلی کفی، بغلدار، کمپرسی، چادری و یخچالی استفاده کنید. به‌طورکلی، ترابرنت تلاش خود را کرده که انواع ماشین باربری برای انواع کالاها را در اختیار شما قرار دهد.

سخن پایانی

انواع ماشین باربری در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. از وانت که توانایی حمل بار تا 700 کیلو را دارد گرفته تا انواع کمرشکن که قابلیت جابه‌جایی بارهایی با وزن 50 تن را دارند. همچنین مصارفی که برای این ماشین‌ها مطرح است را بررسی کردیم و گفتیم که هر ماشین، بیشتر برای چه حمل‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در قدم بعد، انواع ماشین های باربری از نظر اتاق، مورد بررسی قرار گرفت و گفته شد که انواع ماشین‌ها، می‌توانند انواع اتاقک‌ها را داشته باشند. اتاقک‌هایی نظیر اتاق یخچالی، اتاق روباز ، اتاق مسقف، کمپرسی و … مورد بررسی قرار گرفت.

درصورتی‌که احتیاج به انواع ماشین باربری داشته باشید، می‌توانید از سایت یا اپلیکیشن ترابرنت، بهترین گزینه برای خود را پیدا کنید. همچنین رانندگان دارای ماشین حمل‌کننده، می‌توانند در این اپلیکیشن، از انواع اعلام بارهای صورت گرفته در اطراف خود مطلع شوند.

در واقع، ترابرنت، بستری را فراهم می‌کند تا راننده خودرو و صاحب باری که نزدیک‌ترین موقیعت مکانی را به هم دارند، یکدیگر را پیدا کرده و حمل بار مدنظر را انجام دهند. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله، شما را با انواع ماشین باربری آشنا کرده باشیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما بدون پاسخ باقی مانده بود، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

انواع ماشین باربری چیست؟

انواع ماشین باربری شامل وانت بار، نیسان، انواع کامیون، خاور، تریلی و … است..

انواع ماشین باربری از نظر اتاق شامل چه مواردی می شود؟

انواع ماشین‌ باربری از نظر اتاق نیز به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود. این ماشین های باربری شامل کامیون های یخچال دار، انواع خاور روباز و مسقف، بونکر، کمپرسی و … است.

3/5 - (6 امتیاز)

4 دیدگاه در “با انواع ماشین باربری آشنا شوید

  1. عاطفه گفت:

    سلام
    شما داخل برنامه تون ماشین های یخچالی رو هم دارید؟

  2. علی گفت:

    عالی و مفید

  3. سعید گفت:

    خیلی جذاب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.