آنچه در این مقاله می‌خوانید

با انواع وانت در ایران آشنا شوید

با انواع وانت در ایران آشنا شوید

انواع وانت در ایران کدام‌اند؟ انواع وانت های موجود در ایران چه کاربردهایی دارند؟ صنعت حمل و نقل در تمامی کشورهای دنیا، از جمله ایران، از حیاتی‌ترین صنایع است. به شکلی که فلج شدن صنعت حمل و نقل، می‌تواند اقتصاد یک منطقه را به سمت نابودی ببرد. در دهه‌های گذشته، این صنعت با پیشرفت‌های زیادی همراه بوده است. انواع کامیون‌ها و تریلی‌ها، پیشرفت زیادی داشته‌اند و تکنولوژی‌های بسیار جدیدی در آن‌ها به کار گرفته شده است. اما استفاده از انواع کامیون، برای هر باری منطقی نیست. به این معنی که اگر میزان باری که قصد حمل آن را داشته باشید، وزن زیادی نداشته باشد، پیشنهاد می‌شود از خودروهای کوچک‌تر برای حمل آن استفاده شود. چرا که هزینه‌ی کمتری را برای صاحب بار به همراه داشته و همچنین، حمل بار، ساده‌تر صورت می‌گیرد.

همچنین برای مسیرهای نزدیک درون شهری، وانت، می‌تواند بهترین گزینه‌ی موجود به حساب بیاید. چرا که سرعت بیشتری داشته و همچنین قوانینی جهت ممنوعیت تردد برای وانت وجود ندارد. برای انتخاب وانت جهت حمل بار، شاید بد نباشد تا انواع وانت را بشناسید. با شناخت انواع وانت، می‌توانید پتانسیل حمل بار و همچنین قدرت آن‌ها را بررسی نموده و در راستای انتخاب بهتر، قدم بردارید. در ادامه، با معرفی انواع وانت در ایران همراه ما باشید.

انواع وانت موجود در ایران

از وانت بار، می‌توان در انواع حمل‌های درون شهری، برای جابه‌جایی خرده بار، اسباب منزل، حمل مصالح، حمل مواد غذایی و … استفاده کرد. اما باید توجه داشت که وانت، چه میزان توان دارد و تا چه میزان بار را می‌توان بر روی آن سوار کرد. در قسمت بعد، انواع وانت را با هم بررسی می‌کنیم.

1. پیکان وانت انواع وانت در ایران

این وانت قدیمی، از اولین تولیدات خودرو حمل بار در ایران بوده است که با نام باردو نیز شناخته می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید پیکان وانت، در سال 91 با دستور توقف تولید مواجه شد که دلیل آن، عدم رعایت شدن موارد ایمنی در آن بود. اما سرانجام با پوشش نقاط ضعف، این خودرو در سال 93 مجدداً اجازه تولید را دریافت کرد. نهایتاً تولید پیکان وانت در سال 95 برای همیشه متوقف شد تا جای این خودرو را خودروهای مدرن‌تر بگیرند.

دو مدل از پیکان وانت، با قدرت موتورهای 1600 سی‌سی برای نسخه بنزینی و 1700 سی‌سی برای نسخه گازسوز وارد بازار شده‌اند. توانایی حمل بار توسط پیکان وانت، حدود 600 کیلوگرم گزارش شده است.

برای آشنایی با ماشین‌های مختلف مقاله انواع ماشین باربری را مطالعه کنید.

2. پراید وانت از انواع وانت های موجود در ایران

پس از این که سایپا، تمامی مدل‌ها را بر روی پراید تست کرد، در سال 89 تصمیم گرفت تا پراید وانت را طراحی کند. این خودرو که تحت عنوان پراید 151 نیز شناخته می‌شود، 71 اسب بخار توان داشته و گشتاور آن، 108 نیوتن متر گزارش شده است. این خودرو در واقع به عنوان جایگزینی برای پیکان وانت به تولید انبوه رسید. اما گزارشات حاکی از آن بود که توانایی پراید وانت، به هیچ وجه به اندازه پیکان وانت نبوده است. هر چند که امکانات پراید وانت، نسبت به وانت پیکان، بهتر است. توانایی حمل بار تا 450 کیلوگرم برای پراید وانت گزارش شده است.

3. وانت آریسان از انواع وانت موجود در ایران

شرکت ایران خودرو، پس از توقف تولید پیکان وانت، تصمیم گرفت با نصب موتور ارتقا یافته وانت با حجم 1700 سی‌سی بر روی اتاق پژو، وانت جدیدی را وارد این بازار کند. اگر به قسمت جلوی وانت آریسان دقت کنید، متوجه خواهید شد که شباهت زیادی بین آریسان با پژو پارس و پژو 405 وجود دارد. قدرت موتور این خودرو، 86 اسب بخار بوده و گشتاور آن، 140 نیوتن متر گزارش شده است. آریسان، از انواع وانت موجود در ایران است که مجهز به کولر، کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و سیستم ضد سرقت است. همچنین توانایی حمل 750 کیلو بار، برای این خودرو گزارش شده است.

در مقاله حمل بار با وانت به معرفی روش‌های حمل با وانت پرداخته‎‌ایم.

4. وانت مزدا

وانت مزدا، از دیگر انواع وانت موجود در ایران است که به نسبت، کیفیت بالایی دارد. تولید این محصول توسط شرکت مزدا، در سال 1977 آغاز شده و در سال 1985 به اتمام رسید. وانت مزدا نیز هم به صورت دو کابین و هم به شکل تک کابین در بازار موجود است که نمونه‌ی تک کابین آن، تحت عنوان وانت مزدا 2000 نیز شناخته می‌شود. به این دلیل که این خودرو، دارای موتور چهار سیلندر 2000 سی‌سی 12 سوپاپ است که 100 اسب بخار توان و 155 نیوتن متر گشتاور برای آن گزارش شده است. همچنین نسخه تک کابین این خودرو، توانایی حمل بار تا یک تن را دارد.

5. وانت کارا از انواع وانت های موجود در ایران

کارا، از دیگر انواع وانت های موجود در ایران است که در طراحی آن، از مزدا الهام گرفته شده است و از نظر ظاهر، کاملاً شبیه به وانت مزدا است. کارا با دو مدل موتور 1700 سی‌سی برای مدل تک کابین، و 2000 سی‌سی برای مدل دو کابین در بازار موجود است. این مدل وانت، دارای سیستم تهویه مطبوع، ترمز ABS و کیسه هوا، برای هر دو سرنشین است. مدل تک کابین این خودرو، توانایی حمل بار تا 800 کیلوگرم و مدل دو کابین، به این دلیل که قسمت باری کمتری دارد، نهایتاً تا 500 کیلوگرم توانایی حمل بار دارد.

مقاله پیشنهادی: حمل بار تبریز

6. وانت زامیاد

این خودرو، از پرطرفدارترین خودروهای حمل بار در دسته خودروهای کوچک که نیاز به گواهی نامه پایه 2 ندارند است. وانت زامیاد یا همان نیسان آبی، سالیان طولانی است که در خط تولید است و از انواع وانت‌های موجود در ایران است که هنوز به شکل کامل منسوخ نشده است. هر چند که این خودرو، در استانداردهای مصرف سوخت، نمره‌ی خوبی را دریافت نمی‌کند و همچنین همیشه از کیفیت ساخت پایین و خطرساز بودن آن صحبت شده است، اما توانایی حمل بار آن که حدود 2 تن است باعث شده نگاه‌ها بر روی این خودرو، در مقایسه با خودروهای هم اندازه، متفاوت باشد. سه مدل بنزینی، گازسوز و دیزلی از این خودرو وارد بازار خودرو شده که از آپشن‌هایی نظیر ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و همچنین سیستم محدودکننده سرعت برخوردار است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله اعلام بار نیسان را مطالعه کنید.

7. وانت تندر 90

وانت تندر 90 از انواع وانت در ایران است که در قسمت جلو، ظاهری کاملاً مشابه خودرو L90 دارد، توسط شرکت رنو طراحی شده است. موتور این خودرو، 1600 سی‌سی بوده و با توان 105 اسب بخار و گشتاور 140 نیوتن متر، در بازار خودرو حمل‌کننده حضور دارد. طبق گزارشات، این خودرو، توانایی حمل بار تا 800 کیلوگرم را دارد که به نسبت، می‌توان گفت گزینه‌ی مناسبی برای حمل بار به حساب می‌آید.

8. وانت کاپرا از انواع وانت در ایران

وانت کاپرا، یکی از انواع وانت موجود در ایران است که ساخت چین بوده و در دو مدل تک دیفرانسیل و جفت دیفرانسیل، در بازار موجود است. موتور این خودرو، 2400 سی‌سی بوده و از امکانات آن، می‌توان به ترمز ABS ، ایربگ، مه‌شکن عقب و جلو، شیشه‌ و آینه‌های برقی و سنسور دنده عقب اشاره کرد. اما میزان استهلاک خودرو بالا بوده و همچنین درصورتی‌که وزن زیادی را سوار آن کنید، شاهد خواهید بود که قدرت کشش این خودرو، توانایی عبور از سربالایی را ندارد. مصرف سوخت این خودرو نیز خیلی بالا است.

مقاله پیشنهادی: حمل بار پردیس

سخن پایانی

در اینجا، تلاش کردیم تا شما را با انواع وانت آشنا کنیم. گفتیم که وانت، بهترین گزینه برای حمل بارهایی است که وزن زیادی نداشته و همچنین فاصله میان مبدأ و مقصد حمل بار، خیلی زیاد نیست است. چرا که سرعت بیشتری دارد، هزینه‌ی آن کمتر است و همچنین ممنوعیت تردد برای آن در خیابان‌ها وجود ندارد. انواع وانت، از قبیل پیکان وانت، پراید وانت، آریسان و … در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. برای حمل بار خود می‌توانید از اپلیکیشن‌های باربری آنلاین ، نظیر ترابرنت کمک بگیرد.ترابرنت، موقعیتی را برای صاحبان بار فراهم کرده تا آن‌ها بتوانند با وارد کردن اطلاعات بار خود، مانند نوع بار، مبدأ و مقصد، هزینه پیشنهادی و .. اعلام بار خود را به رانندگانی که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند پیشنهاد دهند.

همچنین رانندگان با عضویت در ترابرنت، این امکان را دارند که این اعلام بارها را مشاهده کرده و هرکدام که شرایط بهتری داشت را عهده‌دار شوند. امیدواریم توانسته باشیم شما را با انواع وانت آشنا کرده باشیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما باقی مانده بود، در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

1.8/5 - (24 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.