آنچه در این مقاله می‌خوانید

بهترین شیوه برای حمل و نقل کالاهای خطرناک چیست

بهترین شیوه برای حمل و نقل کالاهای خطرناک چیست

برخی از کالاها به خاطر داشتن شرایط خاص، خطر زیادی موقع حمل‌ونقل دارند. به عنوان مثال، کالاهایی مانند مواد منفجره، در فهرست محموله‌های خطرناک قرار می‌گیرند. از این رو، برای حمل و نقل کالاهای خطرناک باید از روش مطمئنی استفاده کرد تا در طول مسیر، مشکلی برای بار به وجود نیاید. زیرا در صورت وقوع هرگونه اتفاق، هم جان شخص یا اشخاص حامل بار تهدید می‌شود و هم سلامت خود کالا به خطر می‌افتد. به علاوه، حتی ممکن است برای سایر وسایل نقلیه و کالاهای نزدیک به محل حادثه نیز اتفاق ناگواری رخ بدهد.

با توجه به مسائلی که گفتیم، به احتمال زیاد متوجه شده باشید که حمل و نقل کالای خطرناک اهمیت بسیار زیادی دارد. برای ارسال این گونه بارها باید از تجهیزات مورد نیاز استفاده شود تا سلامت کالا و حامل آن به خطر نیفتند. در این مقاله از ترابرنت، به طور مفصل درباره حمل‌ونقل این گونه کالاها صحبت خواهیم کرد. پس اگر شما هم می‌خواهید هر نوع کالای خطرناکی را به مقصدی ارسال کنید، بهتر است حتما قبل از این که اتفاقی بیفتد، این مقاله را تا پایان مطالعه فرمایید.

منظور از کالای خطرناک چیست؟

کالای خطرناک به باری گفته می‌شود که می‌تواند برای سلامت و ایمنی خود محموله و یا حتی محیط زیست، مشکلاتی به وجود بیاورد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و اتفاق ناگوار، باید از روش‌های امنی برای حمل و نقل کالاهای خطرناک استفاده کرد. سازمان ملل در قوانین حمل‌ونقل ، یک طبقه‌بندی مشخص برای انواع کالاهای خطرناک در نظر گرفته است. در این قسمت، انواع طبقه‌بندی‌های کالاهای خطرناک را مشاهده می‌کنید.

منظور از کالای خطرناک چیست؟
  • مواد منفجره (Explosives) 
  • هرگونه گاز قابل اشتعال، گاز غیر قابل اشتعال و یا حتی گازهای سمی (Gases)
  • انواع مایعاتی که قابلیت اشتعال دارند (Flammable Liquids)
  • انواع جامدات قابل اشتعال، جامدات خودسوز و یا هر نوع جامداتی که در صورت مرطوب شدند، خطرناک هستند. (Flammable Solids) 
  • موادی با قابلیت اکسیداسیون  (Oxidizing Substances and Organic Peroxides)
  • انواع مواد عفونی و یا مواد سمی (Toxic & Infectious Substances)
  • انواع مواد رادیواکتیو (Radioactive Material)
  • مواد خورنده (Corrosive)
  • برخی کالاهای خطرناکی که در موارد قبلی وجود نداشت. 

سازمان ملل برای حمل‌ونقل انواع کالاهای خطرناکی که پیش از این گفتیم، برخی مقررات بین‌المللی در نظر گرفته است. از این رو، برای حمل‌ونقل هر نوع کالای خطرناک، باید حتما تمام این الزامات را رعایت کرد.

نحوه حمل و نقل کالاهای خطرناک

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، حمل و نقل کالای خطرناک باید بر اساس برخی قوانین و الزامات خاصی انجام شود. تمام این قوانین به صورت بین‌المللی و از طرف سازمان ملل در نظر گرفته شده‌اند. بسته‌بندی کالا برای شروع حمل‌ونقل و بارگیری، باید بر اساس و میزان خطر آن انجام شود که به این موضوع، بسته‌بندی UN می‌گویند.

بسته‌بندی UN در واقع به یک شماره کد 4 رقمی گفته می‌شود که کمیته تخصصی حمل و نقل کالاهای خطرناک در سازمان ملل آن را تعیین می‌کند. این کد نشان می‌دهد که کالای مورد نظر شما برای حمل، جزو کالاهای خطرناک قرار می‌گیرد. با این حال، برای حمل‌ونقل هر نوع کالای خطرناکی باید حتما کد UN را دریافت نمایید.

نحوه حمل و نقل کالاهای خطرناک

بر اساس کد UN، همه اشخاص و یا سازمان‌هایی که به هر نحوی در حمل‌ونقل کالای مورد نظر شرکت دارند، باید به طور کامل از محتویات بار آگاه شوند. سپس حمل کالا بر اساس نوع بسته‌بندی بار، نحوه نگهداری و جابجایی آن انجام می‌شود تا مشکلی پیش نیاید و به شکل ایمن، حمل و نقل انجام شود.

کالاهای خطرناک را می‌توان از طریق هر روشی به مقصد ارسال کرد؛ اما به نظر می‌رسد که روش هوایی یا دریایی، گزینه مناسب‌تری هستند. با این حال، ارسال کالا از طریق هر یک از این روش‌ها، نیازمند رعایت قوانین و اصول ایمنی است. در نتیجه، برای ارسال کالا از این طریق باید بسته‌بندی به بهترین شکل ممکن انجام شود و بر اساس قوانین و شرایط بار، با دقت بسیار زیادی جابجایی را انجام دهند.

نکات مهم درباره حمل و نقل کالای خطرناک

بر اساس مواردی که در ابتدای این مقاله هم گفتیم، خطرناک بودن کالا بر اساس ماهیت و ویژگی‌های آن در نظر گرفته می‌شود. به این صورت که میزان خطر هر کالا با کالای دیگر متفاوت است. به این موضوع، کلاس خطر کالا گفته می‌شود.

هرچه کلاس خطر کالا بیشتر باشد، باید تجهیزات و دقت خیلی بیشتری برای حمل آن مد نظر قرارداد. برخی از مهمترین نکاتی که باید برای جلوگیری از بروز مشکل در حمل و نقل کالاهای خطرناک مد نظر قرار دهید، به شرح زیر هستند:

  • آموزش پرسنل و افراد مرتبط با حمل‌ونقل بار: همه کسانی که به هر نحوی در حمل و نقل کالای خطرناکی دخیل هستند، باید به طور کامل درباره نحوه انتقال و جابجایی، تخلیه بار و نگهداری بار در انبار آموزش ببینند. 
نکات مهم درباره حمل و نقل کالای خطرناک
  • برنامه‌ریزی برای حمل کالای خطرناک: برای حمل کالای خطرناک، باید یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده داشته باشید.
  • برچسب‌گذاری کالا: زمانی که شما بخواهید کالای خطرناکی را به مقصد خاصی ارسال کنید، باید حتما روی بسته‌بندی آن برچسب بگذارید. با گذاشتن این برچسب، سایر افرادی که آن را جابجا می‌کنند، متوجه محتویات درون بسته خواهند شد و برای حمل آن دقت بیشتری به خرج می‌دهند. 
  • چیدمان حرفه‌ای: یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند از بروز اتفاقات ناگوار برای حمل و نقل کالاهای خطرناک جلوگیری کند، چیدمان حرفه‌ای و اصولی بار است. مطمئنا شما برای ارسال هر نوع کالایی به کشورهای دیگر، باید از کانتینر استفاده کنید. در این شرایط، باید بار را به شکل کاملا اصولی درون کانتینر قرار دهید تا در طول مسیر مشکلی برای آن پیش نیاید.

سخن پایانی

در این مقاله گفتیم که سازمان ملل برای حمل و نقل کالاهای خطرناک قوانین و الزامات خاصی در نظر گرفته است. کارشناسان این سازمان وظیفه دارند مدارک مورد نیاز را برای حمل کالاهای خطرناک دریافت کنند. به همین دلیل صاحبان کالا باید حتما برای ارسال کالای خطرناک خود به مقصد، تمام نکات ایمنی را مد نظر قرار دهند. اگر شما هر سوال دیگری درباره حمل و نقل کالای خطرناک دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید. کارشناسان ما در ترابرنت به تمام سوالات شما به صورت تخصصی پاسخ خواهند داد. 

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.