آنچه در این مقاله می‌خوانید

شیپینگ اوردر چیست ؟ روش دریافت آن در 9 مرحله

شیپینگ اوردر چیست ؟ روش دریافت آن در 9 مرحله

برای حمل‌ونقل و بازرگانی کالا اصطلاحات متعددی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، شیپینگ اوردر است. این اصطلاح اهمیت بسیار زیادی در زمینه حمل‌ونقل کالا از طریق روش دریایی دارد. به همین دلیل اگر می‌خواهید محموله خود را از این طریق به کشور دیگری بفرستید، بهتر است حتماً از قبل بدانید که شیپینگ اوردر چیست و چه کاربردی دارد. در این مقاله از ترابرنت به طور کامل درباره مفهوم این اصطلاح صحبت خواهیم کرد و برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم که چه اطلاعاتی در شیپینگ اوردر وجود دارد.

شیپینگ اوردر چیست؟

برای این که مفهوم شیپینگ اوردر را بدانید، باید بگوییم که این کلمه به‌صورت انگلیسی Shipping order نوشته می‌شود و معنای تحت‌اللفظی آن، سفارش کشتیرانی است. البته خیلی از افراد این مدرک را با نام سفارش حمل‌ونقل نیز می‌شناسند که به‌صورت مختصر شده SO نوشته می‌شود. این سند در واقع مدرکی است که شرکت کشتیرانی آن را صادر می‌کند و نشان می‌دهد که تمام تجهیزات موردنیاز در کشتی وجود دارد و می‌تواند برای حمل‌ونقل کالا مناسب باشد.

شیپینگ اوردر چیست؟

علاوه بر این موارد، در این مدرک اطلاعات کاملی درباره بارگیری، تحویل و تخلیه کالا و کانتینر در مقصد نیز درج می‌شود. شیپینگ اوردر شامل تمام اطلاعات مربوط به زمان‌بندی تخلیه کانتینر در بندر است. البته علاوه‌براین موارد، اطلاعات دیگری نیز در این مدرک وجود دارد.

اطلاعات موجود در شیپینگ اوردر

در قسمت‌های قبل با برخی از مهم‌ترین اطلاعات موجود در شیپینگ اوردر آشنا شدید. علاوه‌براین موارد، مشخصات دیگری نیز در این مدرک وجود دارند. البته لازم به ذکر است که اطلاعات موجود در این سند در هر کشوری می‌تواند متفاوت باشد.

اطلاعات موجود در شیپینگ اوردر

به‌عبارت‌دیگر، قوانین هر کشور و واحد بازرگانی نسبت به کشور دیگر برای اطلاعات شیپینگ اوردر می‌تواند متفاوت باشد. بااین‌حال، برخی از اطلاعات موجود در این صنعت تقریباً در همه کشورها مشابه است. در این قسمت برخی از مهم‌ترین اطلاعات موجود در مدرک شیپینگ اوردر را نام می‌بریم.

  • اطلاعات فرستنده کالا: در این مدرک اطلاعات کامل فرستنده کالا که غالباً صاحب محموله است، وجود دارد. برای مثال، نام و نام خانوادگی، کد ملی و آدرس دقیق فرستنده در این مدرک نوشته می‌شود.
  • اطلاعات وسیله حمل‌ونقل: نوع وسیله حمل‌ونقل و اطلاعات کامل شرکت باربری، در شیپینگ اوردر درج می‌شود.
  • مشخصات کامل بار: نوع کالا، وزن و سایر اطلاعات مربوط به آن باید حتماً در سند سفارش حمل‌ونقل وجود داشته باشد.
  • شماره بارنامه: شماره بارنامه که با نام اختصاری آن شناخته می‌شود، برای هر شرکت حمل‌کننده کالا متفاوت است. با استفاده از این شماره، خیلی راحت می‌توان کالا را در طول مسیر ردیابی کرد. بارنامه زمانی ارسال می‌شود که کالا درون کشتی بارگیری می‌شود.
  • محل دریافت بار: اگر قرار است کالا را در مکانی تحویل دهند که محصور در خشکی است، محل دریافت آن می‌تواند همان محوطه کانتینر و یا حتی انبار کانتینر داخلی در نظر گرفته شود.
  • بندر بارگیری محموله: همان‌طور که از نام آن هم مشخص است، بندر بارگیری به بندری گفته می‌شود که کانتینر درون کشتی قرار گرفته و به کشور مقصد می‌رود.
  • بندر تخلیه کالا: بعد از رسیدن کالا به کشور مقصد، باید در یک بندر تخلیه شود که از آن با نام پورت تخلیه و یا بندر تخلیه یاد می‌شود.
  • محل تحویل کالا: مطمئناً بین شرکت موردنظر، فرستنده و گیرنده، قراردادی بسته می‌شود که مشخص می‌کند کالا قرار است در چه منطقه‌ای به گیرنده تحویل داده شود. این محل در واقع محل تحویل نهایی کالا است.
  • شماره سفر: از دیگر اطلاعات موجود در شیپینگ اوردر، می‌توان به شماره سفر و نام و اطلاعات کامل کشتی اشاره کرد.
  • تجهیزات استفاده شده: مطمئناً برای ارسال کالا به کشورهای خارجی به تجهیزات متعددی نیاز است. به همین دلیل باید در این مدرک نوشته شود که چه تجهیزاتی در کشتی وجود دارند که می‌توانند کالا را صحیح‌وسالم به مقصد برسانند.
  • بندر حمل‌ونقل کالا: ممکن است گاهی مواقع محموله‌ها و کانتینرها از کشتی‌های فرعی وارد کشتی‌های مادر شوند. در این شرایط، کالاها باید با یکدیگر مسیر حمل‌ونقل مشابهی داشته باشند و این مسیر باید در شیپینگ اوردر نوشته شود.
  • محل تحویل کانتینر خالی: بعد از رسیدن کالا به مقصد، کانتینر خالی نیز باید تحویل داده شود. محلی که این کانتینر تحویل داده می‌شود، در واقع انبار یا محوطه کانتینر است.
  • محل بازگشت کامل کانتینر: در آخر، کانتینر بارگیری شده باید به یک بندر بازگردانده شود. البته در صورتی به این بندر نیاز است که کانتینرها بارگیری شده و می‌توانند در این محل قرار بگیرند.
محل دریافت بار
  • قطع سند حمل‌ونقل: آخرین مشخصات موجود در شیپینگ اوردر، قطع سند است که در واقع تاریخ و زمانی را نشان می‌دهد که باید برای شرکت حمل‌کننده کالا فرستاده شود. اگر هرگونه تأخیری در رسیدن کالا به مقصد به وجود بیاید، یا باید هزینه آن پرداخت شود و یا کالا برگشت داده می‌شود.

وظیفه صدور شیپینگ اوردر بر عهده کیست؟

در قسمت‌های قبلی متوجه شدید که شیپینگ اوردر چیست و چه اطلاعاتی در آن وجود دارد. اکنون نوبت به آن رسیده که بدانید چه کسی و یا چه سازمانی وظیفه صدور این مدرک را بر عهده دارد؟ خط کشتیرانی که وظیفه مدیریت کشتی‌ها را بر عهده دارد، این مدرک را صادر می‌کند. بعدازاین‌که سفارش حمل‌ونقل صادر شد، به‌صورت مستقیم برای فرستنده ارسال می‌شود و یا حمل‌کننده آن را به دست فرستنده می‌رساند.

از طرف دیگر، فرستنده کالا نیز می‌تواند به‌صورت مستقیم با خط حمل‌ونقل تماس گرفته و برای دریافت شیپینگ اوردر درخواست بدهد. بااین‌حال، اگر می‌خواهید کار شما برای دریافت این سند و مدارک دیگر راحت‌تر باشد، می‌توانید از شرکت‌های حمل‌ونقل کمک بگیرید.

مراحل دریافت شیپینگ اوردر چیست ؟

اگر شما هم می‌خواهید هر کالایی را از طریق دریا به کشورهای خارجی بفرستید، باید حتماً مدرک شیپینگ اوردر را دریافت کنید. در ادامه، مهم‌ترین کارهایی که باید برای دریافت این مدرک انجام دهید را به‌صورت مختصر نام می‌بریم.

مراحل دریافت شیپینگ اوردر چیست ؟

همه این مراحل را بادقت طی کنید تا سند سفارش حمل‌ونقل برای شما صادر شود.

  • مرحله اول: در اولین مرحله، باید با قسمت فروش شرکت حمل‌کننده تماس گرفته و اطلاعات کافی درباره قیمت‌ها به دست بیاورید.
  • مرحله دوم: بعد از انتخاب یک شرکت مناسب برای حمل کالا، نوبت به آن می‌رسد که زمان دریافت و ارسال کالا را به این شرکت توضیح دهید.
  • مرحله سوم: شرکت حمل‌ونقل نرخ موردنظر برای ارسال کالا را به فرستنده کالا می‌گوید و اگر مورد تأیید قرار گرفت، مشتری باید برای رزرو کانتینر درخواست بدهد. برای رزرو کانتینر هم باید به فاکتورهایی مانند نوع و تعداد کانتینرها، نوع کالا، نحوه بسته‌بندی، بندر مبدأ و مقصد، محل تحویل کالا، نرخ توافقی و محل پرداخت کرایه توجه داشت.
  • مرحله چهارم: در این مرحله، شماره رزرو کانتینر به همراه همه تعهدنامه‌ها به مشتری داده می‌شود. همچنین مشتری متوجه خواهد شد که محل دقیق حرکت کشتی از بندر چه زمانی است.
  • مرحله پنجم: اکنون مشتری و یا نماینده او باید مدارک موردنیاز را به خط کشتیرانی بدهند.
  • مرحله ششم: در این مرحله، شیپینگ اوردر صادر می‌شود و محموله شما باید با تماس و پیگیری، درون لیست اولین کشتی برود. اگر این کار انجام نشود، کالای شما از کشتی جا مانده و زمان بارگیری و تحویل آن به تأخیر می‌افتد.
  • مرحله هفتم: سپس پیش‌نویسی از بارنامه از خط کشتیرانی دریافت شده و در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.
  • مرحله هشتم: هم اکنون مشتری باید بارنامه تاریخ‌دار به همراه صورت‌حساب را از خط کشتیرانی دریافت کند.
  • مرحله نهم: در آخرین مرحله هم نوبت به آن می‌رسد که مشتری صورت‌حساب کشتیرانی را پرداخت کند و اصل بی ال و نامه تلکس ریلیز را دریافت نماید.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدید که شیپینگ اوردر چیست و چگونه باید آن را دریافت کنید. همان‌طور که گفتیم، وجود این مدرک برای ارسال کالا به کشورهای خارجی از طریق دریا ضروری است. به همین دلیل حتماً با ارائه مدارک و پرداخت هزینه‌های لازم، آن را دریافت نمایید. اگر هم هر سؤال دیگری درباره نحوه دریافت شیپینگ اوردر یا سفارش حمل‌ونقل کالا دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.