آنچه در این مقاله می‌خوانید

راهنمای جامع مهار بار کامیون + معرفی تجهیزات

راهنمای جامع مهار بار کامیون + معرفی تجهیزات

تمام رانندگان ماشین سنگین باید به‌طورکامل نحوه مهار بار کامیون را یاد بگیرند تا در شرایط موردنیاز بتوانند از آن استفاده کنند.  در این مقاله نحوه مهار بار ماشین سنگین را برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم و می‌گوییم که چطور باید این کار را انجام دهید. پس اگر شما هم می‌خواهید نحوه مهار بار ماشین سنگین را یاد بگیرید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

منظور از مهار بار کامیون چیست؟

وقتی درباره مهار بار صحبت می‌کنیم، منظور ما درواقع این است که راننده زمان بارگیری کالا برای حمل به مقصد موردنظر، باید امنیت آن را به‌طورکامل رعایت کند. برای مهار بار، نحوه بارگیری و حمل بار از مبدأ به مقصد اهمیت بسیار زیادی دارد. به‌علاوه، برای انجام این کار باید تمام قوانین موردنیاز برای مهار بار رعایت شوند تا کالا صحیح‌وسالم به مقصد برسد.

منظور از مهار بار کامیون چیست؟

نکته مهمی که باید درباره مهار بار کامیون بدانید، این است که از قبل نوع بار را بشناسید. زمانی‌که درباره بارهای معمولی صحبت می‌کنیم، منظور ما کالاهایی هستند که شکل مشخصی دارند. بااین‌حال، ممکن است کالای موردنظر شما اشکال هندسی خاصی داشته باشد. در این شرایط، بارها در دسته‌بندی‌های استوانه‌ای، مسطح و چندضلعی قرار می‌گیرند.

تجهیزات موردنیاز برای مهار بار کامیون

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم، نحوه مهار بار در ماشین‌های سنگین بر اساس نوع کالا انجام می‌شود. بسته به نوع کالا و شکل هندسی آن، ممکن است به تجهیزات متفاوتی نیاز داشته باشید. در این قسمت، برخی از مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز برای مهار بار کامیون را به‌صورت مختصر نام می‌بریم.

1. زنجیر مهار بار

زنجیر یکی از مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز برای مهار بار در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند کمک بسیار زیادی به افزایش امنیت کالا در طول مسیر کند. توجه داشته باشید که در زمان استفاده از زنجیر مهار بار نباید آن را با سیم یا پیچ به بارگیر متصل کنید. زنجیرها قلاب‌های خاصی دارند که باید از طریق همان قلاب‌ها آنها را به‌ وسیله نقلیه باری متصل نمایید. همچنین بهتر است قسمت انحنای گوشه بار نسبت به ضخامت زنجیر، شعاع بیشتری داشته باشد.

علاوه‌براین، زنجیر مهار بار برای بارگیری، تخلیه و یا بوکسل کردن وسایل سنگین گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد. اگر زنجیر مهار بار شما هرگونه خراشیدگی یا فرسودگی داشته باشد و یا در آن پیچیدگی و گره‌خوردگی مشاهده کنید، نباید از آن استفاده نمایید.

2. تسمه مهار بار

یکی دیگر از تجهیزات پرکاربرد در مهار بار کامیون که به‌احتمال خیلی زیاد به آن نیاز پیدا خواهید کرد، تسمه مهار بار است. موقع استفاده از تسمه مهار بار به‌هیچ‌عنوان نباید آن را به تجهیزات دیگر گره بزنید.

تسمه مهار بار

اگر قصد رانندگی در جاده‌های لغزنده را دارید، بهتر است حتماً از تسمه مهار بار از جنس فولادی استفاده کنید. لازم به ذکر است که برای محافظت از بار در طول مسیر، نیروی کشش تسمه در یک قسمت نباید بیشتر از نصف مقاومتی که برای آن تعیین شده است، باشد.

3. سیم‌بکسل برای مهار بار کامیون

در نهایت، آخرین وسیله‌ای که برای مهار بار ماشین سنگین به آن نیاز دارید، سیم‌بکسل است. منظور ما از سیم‌بکسل، در واقع طناب فولادی است که در اطراف یک مفتول، رشته‌های سیم فلزی وجود دارند. برای متصل کردن سیم‌بکسل، باید حتماً از بست تنظیم دوطرفه استفاده نمایید.

همچنین باید این وسیله را به‌گونه‌ای نصب کنید که موقع حرکت، کنار بند و رباط‌های سیم‌بکسل خم نشوند. موقع خرید و استفاده از سیم‌بکسل هم حتماً به این نکته توجه داشته باشید که ظرفیت آن باید متناسب با کالای بارگیری شده درون کامیون باشد.

نحوه مهار بار کامیون

در قسمت‌های قبلی مهم‌ترین تجهیزات برای مهار بار کامیون را شناختید. اکنون نوبت به آن رسیده که بدانید این کار باید به چه شکل انجام شود. مهم‌ترین نکته برای مهار بار، این است که شما باید کامیون یا وسیله نقلیه را بر اساس نوع کالای خود انتخاب نمایید.

نحوه مهار بار کامیون

به این صورت که ماشین سنگین موردنظر شما باید بر اساس کالا، ظرفیت و اندازه مناسبی داشته باشد و بتوانید تمام لوازم را درون آن بارگیری کنید. علاوه‌براین، اندازه بار درون ماشین سنگین نباید از حد مجاز فراتر برود. در کنار این موارد، توجه به طول، عرض و ارتفاع کالای قرار گرفته در کامیون نیز از دیگر مسائل مهم برای مهار بار شناخته می‌شوند. زیرا ممکن است در طول مسیر موانعی در سر راه قرار بگیرند که اگر کالا از کامیون خارج باشد، احتمال برخورد به آن وجود دارد.

یکی دیگر از کارهایی که باید برای مهار بار ماشین سنگین انجام دهید، این است که کالا را به نحوی درون خودرو قرار دهید که تأثیری روی شتاب و هدایت خودرو نگذارد. به‌این‌منظور، بهتر است برای بارگیری کالا در ابتدا کالاهای سنگین‌تر و سپس سبک‌تر را درون کامیون قرار دهید تا در صورت ترمزهای شدید و ناگهانی، به کالاهای سبک‌تر آسیب وارد نشود.

 درنهایت، باید به مرکز ثقل بار موقع بارگیری درون کامیون توجه خیلی زیادی داشته باشید. به این صورت که فاصله بین بار تا کفی وسط جاده باید در کمترین حالت باشد. درصورتی‌که مرکز ثقل بار در ارتفاع بالاتری نسبت به سطح زمین و کفی قرار بگیرد، راننده باید موقع دور زدن سرعت ماشین سنگین را در کم‌ترین حالت ممکن قرار دهد. تمام این موارد اهمیت بسیار زیادی برای مهار بار ماشین سنگین دارند.

سخن پایانی

در این مقاله اطلاعات کاملی درباره نحوه مهار بار کامیون در اختیار شما قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم، این موضوع می‌تواند اهمیت بسیار زیادی برای محافظت از کالا در طول مسیر و رسیدن آن به مقصد داشته باشد. به‌منظور محافظت بیشتر از کالای خود، بهتر است حتماً آن را بیمه کنید و مطمئن شوید که وسیله‌نقلیه موردنظر شما معاینه فنی دارد. در زمان بارگیری و به‌خصوص تخلیه کالا، از لوازمی مانند جرثقیل و لیفتراک استفاده کنید تا آسیبی به کالا وارد نشود. اگر تجربه ای درباره مهار بار کامیون دارید، می‌توانید در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.