آنچه در این مقاله می‌خوانید

کمر درد رانندگی : 10 راهکار ساده برای جلوگیری از کمردرد رانندگان

کمر درد رانندگی، 10 راهکار ساده برای جلوگیری از کمردرد رانندگان

زمانی که افراد برای مسافت خیلی طولانی رانندگی می‌کنند، ممکن است با مشکلات زیادی مانند کمردرد مواجه شوند. اما راهکارهایی وجود دارد که از طریق آنها می‌توان از بروز کمردرد در رانندگی‌های طولانی پیشگیری کرد. ازاین‌رو، ما در این مقاله قصد داریم چند توصیه جدی برای مقابله با کمر درد رانندگی و جلوگیری از آن را به شما معرفی کنیم. پس اگر شما هم کارتان به‌گونه‌ای است که مجبور هستید چندین ساعت در طول روز رانندگی کنید، همراه ما باشید.

نه‌تنها زمان رانندگی، بلکه نشستن چندساعته روی هر سطحی می‌تواند باعث بروز کمردرد شود. اما مهم‌ترین مشکل رانندگی این است که علاوه بر نشستن طولانی‌مدت، پاهای شما روی گاز، کلاچ و ترمز درگیر است. خستگی زیاد در رانندگی می‌تواند باعث بروز تصادفات جدی شود. به همین دلیل هم باید حتماً با این کمردرد مقابله کنید تا جان شما و سایر سرنشینان خود را به خطر نیندازید.

دلیل کمر درد رانندگان

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفتیم، نشستن چند ساعت پشت‌سرهم در هر سطحی می‌تواند باعث بروز کمردرد شود و اگر پاهای شما هم درگیر باشد، این موضوع تشدید پیدا می‌کند. دست‌اندازهای داخل جاده‌ها نیز می‌توانند باعث افزایش کمردرد افراد شوند.

دلیل کمر درد رانندگان

 لازم به ذکر است که این کمردرد فقط برای رانندگان به وجود نمی‌آید و سایر سرنشینان خودرو نیز دچار کمردرد می‌شوند. زیرا نشستن طولانی باعث می‌شود که به ستون فقرات شما فشار وارد شود و اگر به‌صورت مداوم در ماشین باشید، احتمال ابتلا به دیسک کمر را خواهید داشت.

این مسئله برای رانندگان تاکسی‌های بین‌شهری و شهری، تاکسی‌های اینترنتی و تلفنی اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین رانندگان خودروهای سنگین و اتوبوس‌ها نیز بیشتر از بقیه در معرض دیسک کمر هستند. در ادامه، به‌صورت مفصل درباره کمر درد رانندگی صحبت خواهیم کرد.

روش‌های جلوگیری از کمردرد رانندگان

با استفاده از راهکارهایی که در این قسمت به شما معرفی می‌کنیم، می‌توانید تا حد خیلی زیادی از احتمال بروز کمردرد و دیسک کمر هنگام رانندگی طولانی‌مدت جلوگیری کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از این راهکارها استفاده کنید.

1. نشستن صحیح هنگام رانندگی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود شما هنگام رانندگی طولانی‌مدت دچار کمردرد شوید، این است که به‌خوبی روی صندلی‌های خودرو نمی‌نشینید. ممکن است در روزهای اول خیلی برایتان سخت باشد که بتوانید به شیوه صحیح بنشینید، اما به‌مرورزمان عادت می‌کنید. به‌هیچ‌عنوان روی صندلی خودرو لم ندهید و کاملاً صاف بنشینید. اگر گودی کمر دارید، می‌‌توانید یک بالشت کوچک در کمر خود قرار دهید تا ارگونومی بدن شما به شیوه‌ای صحیح روی صندلی قرار بگیرد.

نشستن صحیح هنگام رانندگی

2. تنظیم درست صندلی برای کمر درد رانندگی

همان‌طور که می‌دانید، صندلی خودرو را می‌توان بر اساس شرایط بدن هر فرد به‌صورت جداگانه تنظیم کرد. بر اساس اندازه پاهای خود، صندلی را به‌درستی تنظیم کنید تا پاهای شما به‌راحتی به پدال‌ها برسد. شانه‌های شما باید بتواند به طور کامل به صندلی بچسبند و آرنج‌هایتان برای تغییر دادن مسیر خودرو با فرمان فضای کافی را داشته باشند.

3. تنظیم مناسب فرمان خودرو

درست گرفتن فرمان خودرو یکی دیگر از توصیه‌های کاربردی برای مقابله با کمر درد رانندگان و پیشگیری از آن شناخته می‌شود. بهترین حالت برای گرفتن فرمان ماشین، موقعیت ساعت ۲ و ۱۰ یا ۳ و ۹ است. اگر فرمان ماشین را به همین شکل بگیرید، کم‌ترین فشار به قسمت بالای کمر شما وارد می‌شود و کمردرد نمی‌گیرید.

تنظیم مناسب فرمان خودرو

4. تنظیم بالشتک پشت سر راننده

اگر به صندلی راننده یا سرنشینان نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در قسمت بالایی صندلی بالشتکی قرار دارد که برای راحتی گردن شما از آن استفاده می‌شود. این بالشتک باید دقیقاً متناسب با قد شما تنظیم شود. اگر بالشتک پشت سر راننده خیلی بالا باشد، فشار زیادی روی عضلات بالای کمر و گردن وارد می‌شود تا شما بتوانید سر خود را به این بالشتک برسانید. پس به‌درستی آن را تنظیم کنید تا مشکلی برای کمر و گردن شما به وجود نیاید.

5. تغییر وضعیت بدن موقع رانندگی

یک توصیه جدی برای مقابله با کمر درد رانندگی و پیشگیری از آن که می‌تواند کمک خیلی زیادی به شما کند، تغییر وضعیت بدن موقع رانندگی است. شما می‌توانید هرازگاهی فرمان خودرو را شل‌تر بگیرید یا تقریباً هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، کششی به پاها، دست‌ها و عضلات خود بدهید.

6. خم شدن به جلو زمان ترمز گرفتن

بهتر است هنگام ترمز گرفتن پشت چراغ‌قرمز یا در هر مکان دیگری، کمی به جلو خم شوید. این کار باعث می‌شود که در زمان ترمز گرفتن، کمترین فشار روی پایین‌تنه به وجود بیاید و تنش عضلات شما به حداقل می‌رسد.

7. استفاده از بالشتک‌های طبی برای کمر درد رانندگی

برخی بالشتک‌های طبی وجود دارند که برای رانندگی در مسیرهای طولانی برای رانندگان در نظر گرفته شده‌اند. شما می‌توانید این بالشتک‌ها را خریداری کرده و روی صندلی راننده قرار دهید. حتی یک بالشتک ساده نیز می‌تواند احتمال بروز کمر درد رانندگی را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

استفاده از بالشتک‌های طبی برای کمر درد رانندگی

8. دقت کردن هنگام جابه‌جایی وسایل

زمانی که قبل از حرکت می‌خواهید بارهای مختلفی را درون خودرو قرار دهید، بهتر است نهایت دقت را به خرج دهید. اگر می‌خواهید خم شوید، در ابتدا شکم خود را سفت کرده و کمر را صاف کنید و سپس با خم کردن مفصل ران، بار موردنظرتان را بردارید.

دقت کردن هنگام جابه‌جایی وسایل

درصورتی‌که می‌خواهید چرخ‌های خودرو را عوض کنید، بهتر است در حالت نشسته این کار را انجام دهید و تمام مدت خم نشوید.

9. کنترل لرزش خودرو

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث بروز کمر درد رانندگی شود، لرزش خودرو است. پس اگر احساس کردید که خودروی شما هنگام رانندگی هرگونه لرزشی دارد، بهتر است آن را به طور کامل کنترل کنید تا در مسیرهای طولانی کمردرد نگیرید.

10. استراحت کردن در فواصل کوتاه

در نهایت، اگر مسیر شما طولانی است، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً هر نیم ساعت تا یک ساعت یک‌بار ماشین را متوقف و استراحت کنید. زیرا نشستن طولانی‌مدت می‌تواند به کمر آسیب برساند و زمانی که شما هر یک ساعت یک‌بار از خودرو پیاده شده و کمی پیاده‌روی می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که احتمال بروز کمردرد در شما تاحدامکان پایین می‌آید.

سخن پایانی

در نهایت، مهم‌ترین توصیه جدی برای مقابله با کمر درد رانندگی و پیشگیری از آن این است که شما بتوانید به تمام توصیه‌های بالا عمل کنید و یک رانندگی ایمن و بدون خطر داشته باشید. این راهکارها هم برای راننده و هم برای سرنشینان کاربرد زیادی دارند و همه آنها می‌توانند با استفاده از روش‌هایی که گفتیم، حتی در مسیرهای طولانی هم بدون هیچ مشکلی در خودرو باشند. به نظر شما چه توصیه‌های دیگری می‌توانند برای جلوگیری از کمردرد رانندگان مناسب باشند؟

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.