آنچه در این مقاله می‌خوانید

آخرین نوشته ها

شرایط و مدارک لازم برای معاینه فنی چیست؟

شرایط و مدارک لازم برای معاینه فنی چیست؟

مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو چیست؟ شرایط گرفتن معاینه فنی چگونه است؟ چند سالی می‌شود که انجام معاینه فنی برای خودروها الزامی شده است. اساس کار معاینه فنی به این شکل است که برخی از قسمت‌های یک خودرو که می‌تواند در امنیت شخص راننده و همچنین آلودگی هوا مؤثر باشد، مورد بررسی قرار گرفته و در صورت اخلال در این موارد خودرو باید به مراکز تعمیر و مکانیکی‌های شهر مرجوع شود و پس از رفع مشکل دوباره برای دریافت معاینه فنی اقدام شود. شخص مراجعه کننده باید بداند که چه دلایلی ممکن است باعث شود تا مراکز معاینه فنی، یک خودرو را واجد شرایط ندانسته و آن خودرو را رد کنند.

اما شاید سؤال‌های زیادی در مورد معاینه فنی وجود داشته باشد. اینکه معاینه فنی چقدر اعتبار دارد؟ مدارک لازم جهت معاینه فنی چه مواردی است؟ چه خودروهایی لازم است برای تردد در شهر معاینه فنی داشته باشند؟ آیا نداشتن معاینه فنی جریمه دارد؟ هزینه دریافت معاینه فنی چقدر است و … که در این مقاله، قصد داریم به شکل کلی، به این سؤالات پاسخ دهیم؛ بنابراین، در صورتی‌که قصد دارید اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

معاینه فنی چیست؟

پیش از آن که بخواهیم دررابطه‌با مدارک لازم برای معاینه فنی صحبت کنیم، باید بگوییم که معاینه فنی چیست و چه مراحلی را طی می‌کند. معاینه فنی، شامل چند مرحله است که نقاط مختلف یک خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهد و درصورتی‌که خودرو در هر مرحله فاقد مشکل بود، وارد مرحله بعد می‌شود. همچنین اگر خودرو در یک یا چند مرحله واجد شرایط نباشد، معاینه فنی به آن داده نمی‌شود.

شرایط گرفتن معاینه فنی ممکن است در طی چند سال، دستخوش تغییراتی نیز بشود. به‌هرحال، ممکن است استانداردهای مربوط به آلاینده‌ها تغییر کند و یا علم مکانیک خودرو، به نکات جدید دست پیدا کند. اما معاینه فنی شامل چه مراحلی است؟

اگر به دنبال گرفتن کارت سوخت هستید مقاله پیگیری کارت سوخت را مطالعه کنید.

֎ بازرسی اولیه

اولین موردی که در معاینه فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد، ظاهر خودرو و اقلام ضروری اولیه است که این موارد شامل بررسی آینه‌ها، شیشه‌ها، برف‌پاک‌کن، بوق، کمربند ایمنی، وضعیت لاستیک، چراغ‌های راهنما، ترمز، نور بالا و نور پایین، طلق چراغ‌ها، میزان پوسیدگی و دفرمه بودن بدنه خودرو و صدا و دود خروجی از اگزوز است. به همین دلیل بهتر است که پیش از مراجعه به مراکز معاینه فنی، خودرو توسط راننده چک شده و مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت، حل شود. همچنین ممکن است برخی از متعلقات که توسط راننده نصب خودرو شده باشد، عاملی برای رد شدن خودرو در معاینه فنی باشد، مواردی مثل استفاده از رینگ اسپرت غیر استاندارد.

֎ آزمون کمک فنر

ازآنجایی‌که کمک فنرها نقش مستقیم در کنترل خودرو در پیچ‌های خطرناک را دارند و همچنین تا حد زیادی در کنترل خودرو در سرعت‌های بالا مؤثر هستند، در معاینه فنی، مورد بررسی قرار می‌گیرد. دستگاه‌هایی به خودرو متصل شده و با انجام تست‌های مکانیکی، عملکرد کمک فنر مورد بررسی قرار گرفته و درصورتی‌که کمک فنر، قابلیت اصلی خود را از دست داده باشد، معاینه فنی به خودرو تعلق نمی‌گیرد.

֎ آزمون ترمزها

از شرایط معاینه فنی خودرو سالم بودن ترمزها است. طبیعتاً ترمز خودرو یکی از اصلی‌ترین مواردی است که می‌تواند امنیت خودرو را تأمین کند و خرابی در بخش‌های ترمز، ممکن است خسارات جانی و مالی زیادی را در پی داشته باشد. برای سلامت ترمزها و گذشتن از مرحله ترمز لازم است که راننده تعویض لنت‌های ترمز و همچنین روغن ترمز را پشت گوش نیندازد.

ریتاردر نوعی ترمز که در مقاله ریتاردر چیست می‌توانید بیشتر با آن آشنا شوید.

֎ سیستم تعلیق خودرو

یکی از اصلی‌ترین شرایط دریافت معاینه فنی، سالم بودن سیستم تعلیق خودرو است. در این تست، خودرو تحت برخی از فشارها قرار گرفته و رابطه بین متعلقات خودرو، مثل شاسی، جلوبندی و … بررسی شده و در صورت عدم عملکرد استاندارد، خودرو واجد شرایط معاینه فنی نخواهد بود.

֎ آزمون آلایندگی در معاینه فنی

از شرایط گرفتن معاینه فنی استاندارد بودن میزان آلایندگی خودرو است. در این مرحله یک دستگاه درون اگزوز خودرو قرار داده شده و میزان گازهای آلاینده تولید شده توسط خودرو اندازه‌گیری می‌شود. درصورتی‌که میزان گازهای آلاینده که شامل دی اکسید کربن، مونواکسید کربن و … است، بیشتر از حد مجاز باشد معاینه فنی به خودرو تعلق نمی‌گیرد. در این شرایط، خودرو باید برای کم شدن گازهای آلاینده تحت نظر یک متخصص مکانیک در بیاید.

֎ هم‌راستایی چرخ‌ها

یکی دیگر از تست‌هایی که برای دریافت معاینه فنی انجام می‌شود، بررسی هم راستا بودن لاستیک‌ها است. در واقع در حالت استاندارد اگر فرمان خودرو را در حالت صاف قرار داده و فرمان را رها کنید، درصورتی‌که در 1000 کیلومتر، انحراف خودرو بیشتر 7 متر باشد، خودرو واجد شرایط برای دریافت معاینه فنی نخواهد بود. البته این قانون، استاندارد تعیین شده برای این تست است و این آزمون نیز توسط دستگاه‌های موجود بررسی می‌شود.

همان‌طور که بررسی شد، بیشتر این آیتم‌ها در راستای سلامت فنی خودرو صورت می‌گیرد و هدف اصلی معاینه فنی، در کنار عدم آلودگی هوا، جلوگیری از حوادث جاده‌ای است.

همچنین اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث رد شدن خودرو در تست‌های معاینه فنی باشد، رد شدن در تست آلایندگی، وجود مشکل در بدنه خودرو، کمک فنر، ترمز و هم راستایی خودرو است. پس از رد شدن خودرو، شخص راننده فرصت دارد ظرف 15 روز برای رفع مشکلات عنوان شده اقدام کند و در صورت اتمام این 15 روز، باید یک مرتبه دیگر برای ثبت اطلاعات و پرداخت هزینه اصلی اقدام شود.

در مقاله نگهداری لاستیک خودرو روش‌های مراقبت از تایر را آموزش داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

مدارک لازم برای معاینه فنی چیست؟

پس از دریافت نوبت از مرکز معاینه فنی، یک فرم تشخیص عیوب ظاهری به شما داده می‌شود که همراه داشتن آن در مرحله اول یا مراحل بعدی معاینه فنی لازم است. همچنین وجود کارت خودرو و یا سند آن و مدارک شناسایی صاحب خودرو برای دریافت معاینه فنی الزامی است. در کل مدارک لازم برای معاینه فنی همین موارد است. برای انجام معاینه فنی نیز پس از دریافت نوبت که در برخی مراکز به صورت اینترنتی داده می‌شود، به مرکز معاینه فنی مراجعه کرده و با ارائه مدارک، اطلاعات خودرو شما در سیستم ثبت می‌شود. پس از ثبت اطلاعات یک بارکد به شما داده می‌شود که با آن اطلاعت شما در سیستم بالا می‌آید. پس از دریافت بارکد نیز لازم است تا هزینه لازم برای معاینه فنی را پرداخت کرده و وارد صف، برای انجام معاینه فنی بشوید. در واقع درصورتی‌که خودرو شما مشکل خاصی نداشته باشد، ظرف یک روز می‌توانید معاینه را دریافت کنید.

همچنین هزینه‌ای که برای معاینه فنی برآورد شده است، در سال 1401 برای خودرو شخصی 37 هزار تومان و برای خودرو شخصی دوگانه سوز 59 هزار تومان است که در صورت هر بار مردودی لازم است تا 8 هزار تومان هزینه بیشتر پرداخت شود. این هزینه برای خودروهای سنگین گازوئیلی 57 هزار تومان و برای خودروهای سنگین دوگانه سوز 70 هزار تومان است که هر بار مردودی 12 هزار تومان هزینه بیشتر را طلب می‌کند. این هزینه برای موتور سیکلت 10 هزار تومان است که پس از هر بار مردودی، راننده موتور باید 2 هزار تومان بیشتر پرداخت کند.

اگر قصد خرید لاستیک دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین لاستیک چینی برای کامیون را مطالعه کنید.

معاینه فنی خودرو چند ساله است؟

پس از اینکه مدارک لازم برای معاینه فنی را بررسی کردیم، سؤالی که باقی می‌ماند این است که معاینه فنی خودرو چند ساله است و همچنین برای چه خودروهایی باید معاینه فنی دریافت شود؟ باید بدانید که تمام خودروها باید معاینه فنی دریافت کنند. این قانون، تنها شامل خودروهای صفر که هنوز 4 سال از تولید آن‌ها نگذشته است، نمی‌شود. به این ترتیب، درصورتی‌که 4 سال از عمر خودرو گذشته باشد، لازم است تا برای دریافت معاینه فنی اقدام شود. به این معنی که در سال 1401 خودروهایی که تولید 1397 هستند، باید برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند. همچنین خودروهای خارجی که تولید آن‌ها قبل از 2018 باشد، باید برای معاینه فنی به این مراکز مراجعه کنند.

معاینه فنی همچنین دارای انقضا است. این انقضا برای خودروهای شخصی معمولی 1 سال، خودروهای عمومی سبک و سنگین با عمر زیر 10 سال، 6 ماه و خودرو عمومی سبک و سنگین با عمر بالای 10 سال 3 ماه است. همچنین باید در جریان باشید که جریمه هر روزی که خودرو بدون معاینه فنی در شهر تردد کند 50 هزار تومان است که باید توسط صاحب خودرو پرداخت شود.

برای اطلاع از وام رانندگان مقاله وام رانندگان را مطالعه کنید.

سخن پایانی

مدارک لازم برای معاینه فنی و همچنین شرایط گرفتن معاینه فنی مورد بررسی قرار گرفت. گفتیم که برای خودروهایی که بیش از 4 سال از تولید آن‌ها گذشته باشد، باید معاینه فنی دریافت شود. مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو شامل کارت ماشین یا سند خودرو و برگه معاینه فنی که در مراجعه اول توسط خود مرکز معاینه فنی به راننده داده می‌شود است. همچنین گفته شد که معاینه فنی خودرو چند ساله است. برای خودروهای شخصی معمولی، معاینه فنی خودرو 1 سال انقضا دارد. برای خودروهای سبک و سنگین عمومی این زمان کمتر است. درصورتی‌که این خودروها عمر بالای 10 سال داشته باشند، 3 ماه انقضا و خودروهای زیر 10 سال، 6 ماه انقضای معاینه فنی دارند.

شرایط معاینه فنی خودرو گذراندن آزمون‌ها و تست‌هایی است که در این زمینه ایجاد شده است. تست‌هایی که شامل تست‌های آلایندگی و همچنین سلامت خودرو است.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را دررابطه‌با مدارک لازم برای معاینه فنی در اختیار شما قرار داده باشیم. درصورتی‌که همچنان سؤالی برای شما پاسخ نداده باقی مانده بود، در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

سوالات متداول

مدارک لازم برای معاینه فنی چیست؟

مدارک لازم برای معاینه فنی شامل کارت یا سند خودرو، مدارک شناسایی مالک خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری است.

معاینه فنی خودرو چند ساله است؟

تاریخ انقضا برای خودروهای شخصی معمولی 1 سال، خودروهای عمومی سبک و سنگین با عمر زیر 10 سال، 6 ماه و خودرو عمومی سبک و سنگین با عمر بالای 10 سال 3 ماه است

معاینه فنی برای چه خودروهایی الزامی است؟

تمام خودروها باید معاینه فنی دریافت کنند. این قانون، تنها شامل خودروهای صفر که هنوز 4 سال از تولید آن‌ها نگذشته است، نمی‌شود. به این ترتیب، درصورتی‌که 4 سال از عمر خودرو گذشته باشد، لازم است تا برای دریافت معاینه فنی اقدام شود.

3.5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.