آنچه در این مقاله می‌خوانید

ایزو تانک چیست و چه کاربردی دارد؟

ایزو تانک چیست و چه کاربردی دارد؟

ایزو تانک چیست ؟ چه استفاده‌ای از ایزو تانک می‌شود؟ ایزو تانک، در معادل فارسی، تحت عنوان تانک ایزوله شناخته می‌شود. ایزوله نیز به معنای یک محفظه‌ی بسته است که امکان رد و بدل شدن آب و هوا در آن وجود ندارد. اصلی‌ترین کار ایزو تانک نیز همین مورد است. در واقع ایزو تانک، محفظه‌ای است که نفوذ و یا نشت انواع سیالات از آن وجود ندارد.

 اگر قصد دارید درک صحیحی از ایزو تانک ISO tank داشته باشید، توصیه می‌کنیم یک‌بار یک پاکت شیر را بردارید و یک لیوان شیر را با آن پر کنید و سپس درب شیر را ببندید. حال سعی کنید درحالی‌که دست خود را بر روی لیوان شیر قرار داده‌‌اید، با سرعت معمولی راه بروید. قطعاً شاهد این خواهید بود که شیر از لیوان شما بیرون بریزد. حال پاکت شیر که درب آن را بسته‌اید در دست بگیرید و سعی کنید با سرعت بالا راه بروید. در این شرایط، شاهد خواهید بود که هیچ میزان مایعی از پاکت شیر بیرون نمی‌ریزد. در واقع فلسفه به وجود آمدن ایزو تانک نیز به همین شکل است. زمانی که یک شخص یا یک کمپانی، قصد حمل باری را داشته باشد که جنس بار، از نوع سیال مایع یا گاز باشد، باید از ایزو تانک کمک بگیرد.

در ادامه به بررسی دقیق‌تر ایزو تانک و عملکرد آن می‌پردازیم. درصورتی‌که قصد دارید بدانید ایزو تانک چیست ، تا پایان همراه ما باشید.

ایزو تانک چیست؟

اگر صبح‌ها به پمپ بنزین مراجعه کرده باشید، شاید با ماشین‌های حمل سوخت که سوخت را به پمپ بنزین منتقل می‌کنند برخورده باشید. محفظه‌ای که سوخت با آن حمل می‌شود، همان ایزو تانکی است که راجع به آن صحبت می‌کنیم. حمل بارهایی که مانند مایعات و گازها حالت سیال گونه دارند، به‌مراتب سخت‌تر از بارهای فیزیکی جامد است. همچنین حمل بارهای مایع نیز دشوارتر از حمل گاز است. فشاری که بار مایع ممکن است در طول مسیر یک جابه‌جایی به وجود بیاورد، به‌قدری است که شاید حمل آن با خودروهای باربری معمولی، منطقی و حتی امن نباشد. حال این مایع می‌تواند در ساده‌ترین نوع خود، یعنی آب باشد که البته همان آب نیز فشار بسیار زیادی را در طول مسیر به محفظه اتاق بار وارد می‌کند.

ایزو تانک چیست

اما در کل برای حمل بارهای مایع که می‌تواند انواع سوخت مثل نفت و بنزین یا انواع محصولات شیمیایی مثل انواع سموم، انواع اسید و … باشد، نیاز به یک تانکی است که فشار را کنترل کند و در برابر حرارت و هوا نیز ایزوله باشد تا خطری برای حمل سوخت وجود نداشته باشد.

ایزو تانک‌ها، یک فناوری نوین ارائه می‌دهند که حمل این‌گونه بارها را با امنیت بالایی امکان‌پذیر می‌کنند.

برای آشنایی با خودروهای مناسب جابجایی بار مقاله انواع ماشین باربری را مطالعه کنید.

فناوری ایزو تانک چیست؟

انواع ایزو تانک در سالیان اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است. یک ایزو تانک علاوه بر این که با تکنولوژی‌های قوی آب‌بندی شده است تا امکان نشتی در آن وجود نداشته باشد، در داخل خود دارای لایه‌های مستحکمی است که در طول مسیر حمل بار قدرت مایع که در اثر تکان خوردن خودرو به وجود می‌آید را می‌گیرد. با این کار فشار مایعی که درون ایزو تانک است، هیچ‌وقت به میزان زیادی بالا نمی‌رود تا خطرآفرین باشد.

فناوری ایزو تانک چیست؟

در ایزو تانک‌هایی که برای حمل سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرند سیستم خنک‌کنندگی به کار گرفته می‌شود. علاوه‌برآن، در برخی از ایزو تانک‌ها فناوری سیستم خلأ نیز وجود داشته که باعث می‌شود امکان شعله‌ور شدن سوخت تقریباً صفر باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ریتاردر چیست را مطالعه نمایید.

از ایزو تانک چه استفاده‌هایی می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، اصلی‌ترین استفاده‌ای که از ایزو تانک می‌شود حمل انواع مایعات است. اما خود مایعات می‌توانند رفتار سیال گونه متفاوت از هم داشته باشند. به این شکل که ممکن است ایزو تانکی که برای حمل سوخت به کار گرفته می‌شود، عملکرد متفاوت از ایزو تانکی داشته باشد که برای حمل یک اسید قوی استفاده می‌شود.

حمل انواع محصولات پتروشیمی خطرناک، انواع روغن، انواع هیدروکربن‌ها، انواع محصولات شیمیایی نظیر اسید‌ها و بازهای قوی، سموم کشاورزی و خانگی و … با ایزو تانک انجام می‌شود.

از ایزو تانک چه استفاده‌هایی می‌شود؟

ایزو تانک تنها یک گزینه برای حمل جاده‌ای نیست. از این تکنولوژی برای حمل‌های هوایی و دریایی نیز استفاده می‌شود. همچنین تاریخچه‌ی اولین استفاده از ایزو تانک مربوط به حمل و نقل ریلی است. به شکل کلی، ایزو تانک بهترین گزینه برای حمل فله‌ای یک بار با سیالیت مایع است.

برای آشنایی با ماشین‌های مناسب حمل مواد غذایی مقاله ماشین حمل مواد غذایی را مطالعه کنید.

انواع ایزو تانک چیست؟

در واقع همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد، نوع رفتار سیالی باری که قرار است حمل شود، می‌تواند در ساخت ایزو تانک مخصوص به حمل آن بار مؤثر باشد. به‌عنوان‌مثال، فشاری که روغن ایجاد می‌کند، خیلی بیشتر از فشاری است که آب به وجود می‌آورد و یا این که سوخت احتمال اشتعال دارد، درحالی‌که این مسئله شاید برای حمل روغن مطرح نباشد. همچنین برای حمل انواع اسید که خورندگی بالایی دارند، باید از جنسی برای ایزو تانک استفاده شود که اسید آن را از بین نبرد.

انواع ایزو تانک

ایزو تانک، انواع مختلفی دارد که در کاربردهای مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • ایزو تانک T1 برای حمل مایعات سبک
  • ایزو تانک T4 برای حمل روغن‌های غیر خطرناک
  • ایزو تانک T11 برای حمل مواد شیمیایی غیر خطرناک
  • ایزو تانک T14 برای حمل مواد شیمیایی خطرناک
  • ایزو تانک T50 برای حمل انواع سوخت

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ماشین مخصوص حمل شیشه را مطالعه نمایید.

ایزو تانک با چه وسیله‌ای حمل می‌شود؟

ایزو تانک، یک ماشین برای حمل بار نیست! در واقع یک محفظه‌ی بزرگ است که می‌توان در انواع مسیرهای دریایی، هوایی و جاده‌ای برای حمل آن اقدام کرد. در همین مورد، برای حمل جاده‌ای ایزو تانک‌های حمل مایع که گنجایش 23 تنی دارند، باید از خودرو حمل باری استفاده شود که توانایی جابه‌جایی ایزو تانک را داشته باشد. انواع کامیون‌ های دو محور، تریلی تک، جفت و سه محور می‌توانند قابلیت حمل چنین باری را داشته باشند.

ایزو تانک با چه وسیله‌ای حمل می‌شود؟

برای پیدا کردن چنین خودرویی می‌توان از شرکت‌های باربری کمک گرفت و یا ساده‌تر از آن، این که از سامانه‌های باربری آنلاین مانند ترابرنت کمک گرفت. ترابرنت، این بستر را به وجود آورده تا صاحبان بار و حتی شرکت‌های باربری، بتوانند به‌راحتی برای باری که قصد حمل آن را دارند اعلام بار کنند. همچنین رانندگان خودروهای سنگین با ورود به اپلیکیشن ترابرنت می‌توانند از این اعلام بارها مطلع شده و بار دلخواه خود را از بین اعلام های ثبت شده انتخاب کنند.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که ایزو تانک چیست و چه استفاده‌هایی از آن می‌شود. در واقع ایزو تانک یک محفظه‌ی ایزوله است که امکان نشتی از آن صفر است. به همین دلیل، می‌توان از آن برای حمل انواع بارهایی که شکل سیال گونه دارند، استفاده نمود. در واقع پس از درک این موضوع که حمل انواع مایعات با بشکه‌های کوچک، خطرهای خودش را دارد با هدف حمل بار فله‌ ای ، استفاده از ایزو تانک‌ها رایج شد.

انواع مختلف ایزو تانک، برای استفاده‌های مختلف طراحی شده است. فناوری که در ایزو تانک وجود دارد، علاوه بر این که یک محیط ایزوله و آب‌بندی شده را ارائه می‌دهد، شامل موارد دیگر نیز است. کنترل دمای درون محفظه، توانایی ایجاد خلأ درون آن و همچنین وجود صفحات مستحکم برای جلوگیری از بالا رفتن فشار مایع درون محفظه، از جمله این فناوری‌های نوین است.

امیدواریم توانسته باشیم در رابطه با سؤال ایزو تانک چیست ، اطلاعات مفید و جامعی را در اختیار شما قرار داده باشیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما پاسخ نداده باقی مانده بود، در قسمت نظرات آن را برای ما به ثبت برسانید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.