آنچه در این مقاله می‌خوانید

علت دود کردن ماشین ؛ دود سفید، آبی یا سیاه چه معنایی دارند؟

علت دود کردن ماشین ؛ دود سفید، آبی یا سیاه چه معنایی دارند؟

بیشتر مواقع دود کردن ماشین امری طبیعی است، اما اگر این دود به مقدار زیادی برسد، حالتی غیرطبیعی خواهد داشت. اگر شما توانستید دود خودروی خود را به‌راحتی مشاهده کنید و این دود اندازه زیادی داشت، به احتمال خیلی زیاد مشکلی برای ماشین پیش آمده است و باید هرچه سریع‌تر آن را برطرف کنید. در این مقاله به طور کامل درباره دلایل دود کردن خودرو صحبت می‌کنیم و توضیح خواهیم داد که چطور باید آن را برطرف نمایید. پس اگر شما هم می‌خواهید بدانید که علت دود کردن ماشین چیست، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

توجه داشته باشید که حتی اگر دود کردن ماشین شما نشان‌دهنده بروز مشکل برای خودرو هم نباشد، باز هم می‌تواند باعث آلودگی محیط‌زیست شود. تصور کنید که خودروی همه افراد بیش از اندازه دود می‌کند. در این شرایط، طبیعتاً آلودگی هوا بیش‌ازپیش خواهد شد. به همین دلیل نه‌تنها برای محافظت از خودرو، بلکه برای محافظت از محیط‌زیست هم باید علت دود کردن ماشین خود را پیدا کرده و آن را برطرف نمایید.

رنگ‌های دود کردن ماشین

 وقتی که از اگزوز خودرو دود خارج می‌شود، این دود می‌تواند در رنگ‌های مختلفی دیده شود. به همین دلیل شما باید بدانید که هر یک از این دودها نشان‌دهنده چه مشکلی هستند. دودهای مختلفی که در رنگ‌های متفاوت از اگزوز ماشین خارج می‌شوند، خرابی قسمت خاصی از موتور را نشان می‌دهند. بیشتر مواقع دود خارج شده از اگزوز خودرو در یکی از رنگ‌های زیر است:

  • دود سیاه
  • دود سفید
  • دود آبی

1. علت دود سیاه ماشین

زمانی که دود سیاه از اگزوز خودرو خارج می‌شود، این مسئله نشان می‌دهد که هوا و سوخت به میزان مناسب در سیلندر موتور با یکدیگر ترکیب نشده‌اند.

علت دود سیاه ماشین

مهم‌ترین دلیل این مسئله، این است که سیستم احتراق موتور خودرو نمی‌تواند عملکرد مناسبی ارائه دهد و وقتی هوا و سوخت به اندازه مناسبی با یکدیگر ترکیب نشده باشند، احتراق هم به‌درستی انجام نخواهد شد. در نتیجه و با بروز احتراق ناقص، دود سیاه از خودرو خارج می‌شود. برخی از مهم‌ترین دلایل دود کردن ماشین در رنگ سیاه، عبارت‌اند از:

  • مسدود شدن فیلترهای هوا: زمانی که فیلتر هوا مسدود می‌شود، به‌خوبی نمی‌تواند هوا را از خود عبور دهد و این امر موجب می‌شود که اکسیژن لازم به موتور نرسد. در نتیجه، احتراق به طور کامل انجام نمی‌شود و به‌خاطر احتراق ناقص، دود سیاه از ماشین بیرون می‌آید.
  • خراب شدن انژکتور: یکی دیگر از دلایل دود کردن ماشین این است که انژکتور خراب می‌شود و نمی‌تواند سوخت موردنیاز را به محفظه سیلندر برساند.
  • خراب شدن سنسور اکسیژن: یکی از مهم‌ترین عوامل موردنیاز برای احتراق، اکسیژن است و اگر سنسور اکسیژن خراب باشد و نتواند این ماده ضروری را به سیلندر برساند، احتراق ناقص انجام می‌شود و دود سیاه از خودرو خارج می‌شود.
  • خراب شدن سیستم جرقه: خرابی قسمت‌های مختلف سیستم جرقه مانند وایر شمع، شمع موتور و کویل می‌‌تواند باعث به وجود آمدن احتراق ناقص در موتور شود.
  • خراب شدن سنسور دمای آب: اگر سنسور دمای آب خراب باشد و میزان دما را به‌درستی به ECU منتقل نکند، مقدار سوخت خیلی زیادی استفاده می‌شود و احتراق به‌درستی انجام نخواهد شد.
  • خراب شدن مپ سنسور: در نهایت، آخرین دلیل خارج شدن دود سیاه از اگزوز ماشین، خراب شدن مپ سنسور است که در صورت بروز این مشکل، هوای موردنیاز موجود در موتور کاهش یا افزایش می‌یابد و احتراق ناقص شکل می‌گیرد.

2. علت دود آبی ماشین

گاهی مواقع این احتمال وجود دارد که دود کردن ماشین به رنگ آبی باشد و به جای دود سیاه، دود آبی از ماشین بیرون بیاید. مهم‌ترین دلیل خارج شدن دود آبی از اگزوز ماشین، این است که روغن‌موتور در محفظه احتراق سیلندر می‌سوزد.

علت دود آبی ماشین

مهم‌ترین دلایل خروج دود آبی از ماشین عبارت‌اند از:

  • خراب شدن پیستون: اگر پیستون خراب باشد، روغن‌موتور به داخل محفظه احتراق نشت پیدا می‌کند و روغن‌سوزی به وجود می‌آید.
  • حجم زیاد روغن‌موتور: وجود مقدار زیاد روغن‌موتور باعث می‌شود که روغن در موتور فشار زیادی به وجود بیاورد و مقدار اضافی به محفظه احتراق برسد و باعث خروج دود آبی شود.
  • خراب شدن رینگ پیستون: خراب شدن یا فرسودگی رینگ پیستون باعث می‌شود که روغن‌موتور از درزهای آن نفوذ پیدا کند و به منطقه احتراق برسد.
  • خراب شدن سوپاپ: یکی دیگر از دلایل دود کردن ماشین به رنگ آبی، فرسودگی یا خراب شدن سوپاپ است.
  • خراب شدن جداره سیلندر: باید به‌صورت مداوم سیلندرهای خودرو را چک کنید تا مطمئن شوید که فرسوده نشده‌اند. به محض فرسودگی سیلندر، باید آن را تعویض کنید تا روغن‌موتور به محفظه احتراق درز پیدا نکند.

3. علت دود سفید ماشین

در نهایت، دودی که از ماشین خارج می‌شود، دودی به رنگ سفید است که می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات زیادی باشد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که منظور ما از دود سفید، بخار خارج شده از اگزوز ماشین نیست.

علت دود سفید ماشین

این دود نسبت به بخار فوق‌العاده غلیظ‌تر بوده و در هوای گرم هم از ماشین خارج می‌شود. زمانی که مایع خنک‌کننده ماشین به داخل محفظه احتراق نشت پیدا می‌کند، بخار آب به وجود می‌آید و این امر باعث خارج شدن دود سفید از خودرو می‌شود. در این قسمت، برخی از مهم‌ترین دلایلی که باعث خروج دود سفید از ماشین می‌شوند را نام می‌بریم:

  • آسیب دیدن سرسیلندر: گاهی مواقع این امکان وجود دارد که سرسیلندر خودرو تاب بردارد یا بشکند. به‌طورکلی، آسیب دیدن این قسمت می‌تواند باعث شود که آب رادیاتور به محفظه احتراق وارد شود و دود سفید از ماشین بیرون می‌آید.
  • آسیب دیدن واشر سرسیلندر: خراب شدن واشر سرسیلندر یا حتی سوختن آن باعث می‌شود که مایع خنک‌کننده ماشین وارد محفظه احتراق شود و دود سفید از خودرو بیرون بیاید. زیرا در صورت سوختن واشر سرسیلندر، موتور خودرو از حالت آب‌بندی خارج می‌شود.
  • آسیب دیدن بلوک سیلندر: در نهایت، آخرین مشکلی که باعث به وجود آمدن خروج دود سفید از ماشین می‌شود، آسیب دیدن یا شکستگی بلوک سیلندر است.

سخن پایانی

در این مطلب متوجه شدید که علت دود کردن ماشین می‌تواند موضوعات مختلفی باشد و بسته به شرایط مختلف، ممکن است دودهای سفید، سیاه یا آبی از ماشین خودرو بیرون بیاید. به همین دلیل شما باید در ابتدا ماشین خود را عیب‌یابی کرده و بعد از پیدا کردن دلیل دود کردن آن، مشکل را برطرف نمایید. کمک گرفتن از مکانیک حرفه‌ای و متخصص می‌تواند در این زمینه تأثیر بسیار زیادی داشته باشد تا شما بتوانید دقیقاً قطعه آسیب‌دیده را پیدا کرده و برای تعمیر آن اقدام نمایید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.