آنچه در این مقاله می‌خوانید

معرفی 10 شیوه کاربردی برای کاهش مصرف سوخت ماشین سنگین

معرفی 10 شیوه کاربردی برای کاهش مصرف سوخت ماشین سنگین

کاهش مصرف سوخت ماشین سنگین از طریق روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. در حال حاضر صنعت حمل و نقل روز به روز در حال گسترش یافتن است و به همین دلیل همه خودروهای باری، باید از سوخت قابل‌توجهی استفاده کنند. بیشتر خودروهای سنگین با استفاده از سوخت‌هایی مانند بنزین و گازوئیل حرکت می‌کنند. با این حال، روش‌هایی وجود دارند که از طریق آنها می‌توان تا حد خیلی زیادی در میزان مصرف سوخت ماشین‌های سنگین صرفه‌جویی کرد. ما در این مقاله از ترابرنت، روش های کاهش مصرف سوخت ماشین سنگین را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

زمانی که ماشین‌های سنگین سوخت کمتری مصرف کنند، هزینه کامیون‌داران برای حمل و نقل کالا تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، هزینه‌ای که صاحبان کالا باید برای ارسال محموله خود به مقصد بپردازند هم پایین می‌آید. اگر به دنبال روشی می‌گردید تا بتوانید در مصرف سوخت ماشین سنگین خود صرفه‌جویی کنید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

روش های کاهش مصرف سوخت ماشین سنگین

خوشبختانه با استفاده از برخی روش‌های نسبتا ساده، می‌توانید تا حد خیلی زیادی میزان مصرف سوخت ماشین سنگین خود را پایین بیاورید. پس بادقت به هر یک از این روش‌ها توجه کرده و قبل از شروع حرکت برای ارسال بار، همه این موارد را چک کنید.

روش های کاهش مصرف سوخت ماشین سنگین

1. تنظیم باد لاستیک و فشار تایر

یکی از مهمترین موضوعاتی که می‌تواند موجب افزایش مصرف سوخت شود، تنظیم نبودن باد لاستیک است؛ زیرا اگر لاستیک‌ها به خوبی تنظیم نباشند و فشار آنها کاهش پیدا کند، ماشین سنگین برای ادامه فعالیت خود به سوخت بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل سعی کنید حتما قبل از شروع حرکت خود در جاده، باد لاستیک و فشار تایرها را به طور کامل تنظیم کنید. این کار علاوه بر این که باعث کاهش مصرف سوخت ماشین سنگین می‌شود، تاثیر بسیار زیادی در دوام و ماندگاری لاستیک‌ها نیز دارد.

2. رانندگی بهینه و مناسب

برای پایین آمدن میزان مصرف سوخت ماشین سنگین خود، پیشنهاد می‌کنیم که تا حد امکان به صورت بهینه و متناسب با قوانین و مقررات رانندگی کنید. انجام کارهایی مانند رانندگی با سرعت بالا و ترمز گرفتن ناگهانی، مهمترین دلایل افزایش میزان مصرف سوخت به شمار می‌روند. علاوه بر این، با انجام این کارها فشار زیادی به خودرو وارد می‌شود.

3. بررسی سیستم فنی کامیون

گاهی مواقع مهم‌ترین دلیل افزایش مصرف سوخت کامیون، معیوب بودن سیستم فنی آن است. از این رو، حتما به صورت مداوم و منظم سیستم فنی کامیون را بررسی کنید و مطمئن شوید که از نظر فنی مشکلی ندارد. اعمالی مانند تعویض فیلتر هوا، تعویض روغن، تنظیم موتور و سایر موارد این‌چنینی، مهمترین کارهایی هستند که از مصرف بی‌رویه سوخت جلوگیری می‌کنند.

4. بارگیری با وزن مناسب

هر یک از ماشین‌های سنگین دارای ظرفیت خاصی هستند و رانندگان به هیچ عنوان نباید بیشتر از تحمل خودروی خود، بار بیشتری درون آن قرار دهند. حتی اگر احساس کنید خودروی شما توانایی تحمل بار اضافی را دارد، همچنان نباید این کار را انجام دهید؛ زیرا فشار بسیار زیادی روی خودرو وارد می‌شود و این امر موجب افزایش مصرف سوخت می‌گردد.

شیوه های مصرف بهینه سوخت ماشین سنگین

علاوه بر این که باید کالایی با وزن متناسب خودرو در آن قرار دهید، باید حتما این بار را در قسمت‌های مختلف کامیون تقسیم کنید. این بدان معنی است که نباید قسمتی از کامیون بار سنگینی قرار بگیرد و در قسمت دیگر آن هیچ بار دیگری وجود نداشته باشد.

5. استفاده درست از موتور خودرو

یکی از روش های کاهش مصرف سوخت ماشین سنگین که می‌تواند کمک بسیار زیادی به رانندگان کند، استفاده درست از موتور خودرو است. این موضوع هم اکنون که در فصل سرما به سر می‌بریم، اهمیت خیلی بیشتری دارد. سعی کنید زمانی که موتور ماشین خیلی سرد است، به آن فشار زیادی وارد نکنید و بعد از روشن کردن خودرو، کمی منتظر بمانید تا موتور گرم شود. به علاوه، زمانی که قصد بارگیری یا تخلیه کالا را دارید، بهتر است ماشین را خاموش کنید تا به موتور آن فشار وارد نشود.

6. عدم توقف و حرکت مداوم

ممکن است گاهی مواقع در ترافیک و موقعیت‌های دیگر، مجبور شوید که در مسافت‌های کوتاه و به صورت پی‌درپی، توقف کرده و مجددا حرکت کنید. این کار موجب مصرف بیش از اندازه سوخت می‌شود و فشار زیادی به خودرو وارد می‌کند. به همین دلیل هم برای جلوگیری از بروز این مشکل، پیشنهاد می‌کنیم که با سرعت پایین و متعادل رانندگی کنید تا نیازی نباشد مدام ترمز کرده و بار دیگر حرکت نمایید.

7. استفاده از کروز کنترل

شما می‌توانید با استفاده از کروز کنترل، سرعت و شتاب خودروی باری خود را تا حد خیلی زیادی کنترل نمایید. با استفاده از کروز، سرعت و شتاب ثابت می‌ماند و در نتیجه، میزان مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند.

8. استفاده از نرم‌افزارهای مسیریاب برای پیدا کردن سریع مقصد

استفاده از نرم‌افزارهای مسیریاب برای کاهش سوخت

در صورتی که مقصد خود را به‌خوبی بلد نباشید، شاید از مکان‌هایی عبور کنید که خیلی ناهموار و یا پر ترافیک هستند. این در حالی است که با استفاده از نرم‌افزارهای مسیریاب، می‌توانید بهترین و سریع‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد را بیابید و در کمترین زمان ممکن، به آنجا برسید. در نتیجه، این امر یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای کاهش مصرف سوخت ماشین سنگین به شمار می‌رود.

9. آیرودینامیک کردن ماشین سنگین

زمانی که شما با سرعت شتاب بالا در حال رانندگی هستید، خودروی باری میزان سوخت بیشتری را مصرف می‌کند. این در حالی است که اگر این خودرو را آیرودینامیک کنید، مقاومت هوایی در سرعت و شتاب بالا کاهش پیدا می‌کند. البته باید گفت که آیرودینامیک کردن خودروهای سنگین در سرعت پایین چندان تاثیری ندارد و بیشتر خود را در سرعت بالا به نمایش می‌گذارد. به عنوان مثال، سعی کنید زمانی که هوا گرم است، به جای استفاده از کولر خودرو، شیشه‌ها را پایین بیاورید تا از مصرف بی‌رویه سوخت جلوگیری کنید.

10. تعمیر به موقع خودرو

اگر هر یک از قطعات خودروی شما دچار مشکل شد، بهتر است هرچه سریع‌تر برای تعمیر آن اقدام کنید؛ زیرا در صورت عدم تعمیر قطعات مختلف خودرو، ممکن است به قطعات دیگر نیز آسیب برسانند و عدم سرویس کلی خودرو در کنار همه این مشکلات، موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود.

چگونگی کاهش مصرف  سوخت ماشین سنگین

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، متوجه شدید که برای کاهش مصرف سوخت ماشین سنگین باید چه کارهایی انجام دهید. همان طور که گفتیم، روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند کمک بسیار زیادی به شما کنند تا میزان مصرف سوخت خودروی باری خود را کاهش دهید.

به خصوص اگر شما هم در گروه افرادی قرار می گیرید که به صورت مداوم در جاده در حال رانندگی هستید، بهتر است حتما به میزان مصرف سوخت خودروی خود دقت داشته باشید. اگر روش دیگری می‌شناسید که از طریق آن می‌توان میزان مصرف سوخت خودروی باری را کاهش داد و یا کنترل کرد، ایده خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.