آنچه در این مقاله می‌خوانید

تجهیزات ایمنی کامیون : معرفی 7 مورد از مهم‌ترین وسایل ایمنی

تجهیزات ایمنی کامیون، معرفی 7 مورد از مهم‌ترین وسایل ایمنی

رانندگان کامیون برای این که یک رانندگی کم‌خطر و مطمئن داشته باشند، به تجهیزات متعددی نیاز دارند. این تجهیزات باعث می‌شوند که احتمال بروز آسیب در طول مسیر رانندگی به حداقل برسد و از راننده، خودرو و بار موجود در آن محافظت شود. ازاین‌رو، بهتر است رانندگان و صاحبان کالا به تجهیزات ایمنی کامیون توجه زیادی داشته باشند و مطمئن شوند که در کامیون تمام تجهیزات موردنیاز وجود دارد.

توجه داشته باشید که وجود این تجهیزات فقط توصیه یا پیشنهاد نیستند؛ در عوض، برای رعایت استانداردهای حتی جهانی، وجود این تجهیزات ضروری است. ازاین‌رو، به هیچ عنوان نباید از این موضوع چشم‌پوشی کرد و حتماً بر اساس کامیون خود، تجهیزات موردنیاز را آماده کنید. در این مقاله، مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز ایمنی کامیون را به شما معرفی می‌کنیم تا بدانید که برای محافظت از راننده، کامیون و بار موجود در آن چه لوازمی نیاز است.

انواع تجهیزات ایمنی کامیون

تجهیزات موجود در کامیون برای افزایش ایمنی، شامل موارد متعددی می‌شوند و رانندگان باید درصدد آماده کردن همه آنها بر بیایند.

انواع تجهیزات ایمنی کامیون

در این قسمت، فهرستی در اختیار شما قرار می‌دهیم که در آن می‌توانید مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز برای افزایش امنیت کامیون را مشاهده کنید. سپس توضیح مختصری درباره هر یک از این موارد ارائه خواهیم داد.

  • جعبه کمک‌های اولیه
  • مثلث شبرنگ
  • کپسول آتش‌نشانی
  • زنجیرچرخ
  • لاستیک با آج
  • کارت معاینه فنی با اعتبار بالا
  • دستگاه سنجش سرعت و زمان

1. جعبه کمک‌های اولیه

 اولین و مهم‌ترین وسیله‌ای که باید در همه کامیون‌ها وجود داشته باشد، جعبه کمک‌های اولیه است. در این جعبه انواع وسیله‌های ضروری برای مواقع آسیب به بدن مانند چسب‌زخم، داروهای مختلف، بتادین، باند و قیچی وجود دارد. به کمک این تجهیزات اگر هرگونه مشکلی برای راننده یا شاگرد او به وجود آمد، می‌‌توانند تا رسیدن به درمانگاه اقدامات لازم را انجام دهند.

2. مثلث شبرنگ

یکی دیگر از تجهیزات ایمنی کامیون که باید حتماً وجود داشته باشد، مثلث شبرنگ است. مثلث شبرنگ در واقع یک تابلو است که همان‌طور که از نام آن هم می‌توان حدس زد، به‌صورت شبرنگ کار می‌کند و اگر هنگام شب آن را کنار جاده قرار دهید، سایر خودروها متوجه می‌شوند که مشکلی پیش آمده و با شما تصادف نمی‌کنند.

مثلث شبرنگ از تجهیزات ایمنی کامیون

پس اگر به هر دلیلی مجبور شدید که کنار جاده توقف کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً این مثلث را پشت خودرو قرار دهید تا سایر ماشین‌های در حال تردد متوجه توقف خودروی شما شوند و با شما برخورد نکنند.

3. کپسول آتش‌نشانی یکی دیگر از تجهیزات ایمنی کامیون

وسیله دیگری که در صورت بروز اتفاقات ناگوار مانند آتش‌سوزی حتماً به آن نیاز پیدا خواهید کرد، کپسول آتش‌نشانی است. حالا تفاوتی ندارد که این آتش‌سوزی جزئی یا کلی باشد؛ در هر شرایطی کپسول آتش‌نشانی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در اطفای حریق داشته باشد.

کپسول آتش‌نشانی یکی دیگر از تجهیزات ایمنی کامیون

نکته بسیار مهمی که شاید خیلی از افراد به آن توجهی نکنند، این است که باید کپسول آتش‌نشانی را بر اساس تناژ و وزن کامیون انتخاب نمایند. برای مثال، برای حمل بارهای بین ۲ تا ۵ تن، کپسول اکسیژن دو کیلوگرم مناسب است. درحالی‌که برای حمل بارهای بین ۵ تا ۱۴ تن، باید از کپسول آتش‌نشانی ۵ کیلوگرمی استفاده کرد. اگر وزن محموله کامیون بالاتر از ۱۴ تن یا جزء بارهای قابل‌اشتعال است، باید در این کامیون از کپسول آتش‌نشانی ۱۰ کیلوگرمی استفاده کنید.

4. لاستیک آج‌دار

آج لاستیک نیز یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار است. به همین دلیل رانندگان باید همیشه به‌صورت مداوم لاستیک خود را چک کنند و مطمئن شوند که آج کافی را دارد. به‌خصوص اگر می‌خواهند در مسیرهای طولانی حرکت کنند، حتماً باید به این نکته توجه زیادی داشته باشند. اگر لاستیک آج نداشته باشد، باعث لغزنده شدن آن می‌شود و احتمال چپ شدن وجود دارد.

5. زنجیرچرخ

از دیگر تجهیزات ایمنی کامیون که اهمیت بسیار زیادی در همه فصول و به‌خصوص فصل زمستان دارد، می‌توان به زنجیرچرخ اشاره کرد. به‌خصوص اگر کامیون باید در مسیرهای برفی و لغزنده حرکت کند، باید حتماً از زنجیرچرخ استفاده کند. در غیر این صورت، به‌احتمال خیلی زیاد لاستیک کامیون روی جاده‌ها می‌لغزد و این امر، یکی از مهم‌ترین دلایل چپ کردن و تصادف خواهد بود. برای یادگیری کار با زنجیر چرخ مقاله نحوه بستن زنجیر چرخ را مطالعه کنید.

زنجیرچرخ کامیون

6. کارت معاینه فنی معتبر

کارت معاینه فنی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای نشان‌دهنده امنیت کامیون در نظر گرفته می‌شود که برای دریافت آن، شما باید از همه نظر ماشین خود را آماده کنید. به همین دلیل هم یکی از مدارکی که پلیس‌ راهنمایی‌ورانندگی در طول مسیر از رانندگان دریافت و بررسی می‌کند، همین کارت است. داشتن کارت معاینه فنی نشان می‌دهد که خودروی شما از نظر فنی کاملاً سالم است و احتمال بروز خطر و مشکل در طول مسیر تقریباً پایین خواهد بود.

7. دستگاه سنجش سرعت و زمان

از دیگر لوازم و تجهیزات ایمنی کامیون که باید آماده کنید، دستگاه سنجش سرعت و زمان است. این دستگاه‌ها در نمونه‌های متفاوتی وجود دارند و هر یک از آنها به شکل‌های مختلف کار می‌کنند. اما مهم‌ترین وجه مشترک همه آنها، این است که با سنجیدن سرعت و زمان، تا حد خیلی زیادی شرایط بحرانی را تشخیص می‌دهند و در صورت بروز مشکل، به شما هشدار خواهند داد.

سایر نکات برای افزایش ایمنی کامیون

وجود تجهیزات ایمنی ذکر شده برای افزایش امنیت کامیون کافی نیست و موارد دیگری نیز موردنیاز هستند تا بتوانید از نظر امنیت کامیون خود مطمئن باشید. برای اطلاعات بیشتر در این باره به مقاله ایمنی در رانندگی مراجعه کنید.

سایر نکات برای افزایش ایمنی کامیون

با رعایت مواردی که پیش‌ازاین گفتیم و مواردی که در ادامه خواهیم گفت، می‌‌توانید احتمال بروز حوادث ناگوار را به حداقل برسانید. پس حتماً به این موارد نیز توجه خیلی زیادی داشته باشید.

  • حتماً بارنامه و بیمه‌نامه خود را آماده کنید.
  • احساس مسئولیت داشته باشید و از بار درون کامیون محافظت نمایید.
  • وسیله باربری را باید بر اساس وزن کالا انتخاب کنید.
  • رانندگان باید برای حمل بار با کامیون تجربه و مهارت کافی داشته باشند.
  • کالاهای درون کامیون را بر اساس وزن و با رعایت نکات ایمنی بچینید.

سخن پایانی

در این مطلب مهم‌ترین تجهیزات ایمنی کامیون را به شما معرفی کردیم و گفتیم که چه لوازمی برای افزایش امنیت خودرو، راننده و بار ضروری هستند. اگر شما هم راننده هستید، سعی کنید حتماً با آماده کردن این لوازم، تمام نکات ایمنی را رعایت نمایید. اگر هم صاحب کالا هستید و می‌خواهید کالای خود را با کامیون به مقصد بفرستید، مطمئن شوید که راننده موردنظرتان تمام این نکات ایمنی را رعایت می‌کند. زیرا در صورت بروز حادثه علاوه بر خسارت‌های مالی، از نظر وقت هم بیش از اندازه معطل خواهید شد.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.