آنچه در این مقاله می‌خوانید

hs code چیست و چه کاربردی در گمرک دارد؟

hs code چیست

اگر بخواهید در زمینه حمل و نقل کالا به صورت بین‌المللی فعالیت کنید، اول از همه باید اصطلاحات مربوط به این حوزه را بشناسید. یکی از این اصطلاحات، hs کد است که شاید خیلی از افراد با آن آشنایی نداشته باشند. اگر نمی‌دانید که hs code چیست و چه مفهومی در زمینه حمل و نقل کالا به صورت بین‌المللی دارد، پیشنهاد می‌کنیم که حتما تا پایان این مقاله از ترابرنت همراه ما باشید. ما در این مطلب، به طور کامل درباره مفهوم hs کد برای شما صحبت خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که چرا باید از این مدرک در حمل و نقل بین‌المللی استفاده شود.

hs code چیست؟

اگر بخواهیم برای شما عزیزان توضیح دهیم که کد hs چیست و چه مفهومی دارد، خوب است بدانید که این کد در زبان انگلیسی به جای عبارت Harmonized System Code قرار می‌گیرد که در زبان فارسی می‌توان از آن با نام کد تعرفه گمرکی کالا یاد کرد.

کد hs در واقع نوعی سریال 8 رقمی است که برای هر کالا به طور کاملا منحصر به فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کد بر اساس سیستم نمانکلاتور در تمام کشورها کاربرد دارد. مهم‌ترین دلیل استفاده از hs کد، این است که کالاهایی که قرار است به کشورهای دیگر ارسال شوند، بر اساس استاندارد جهانی شناسایی شوند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که این کد در واقع برای نام‌گذاری و شناسایی کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد hs چیست

نکته دیگری که درباره hs کد باید ذکر کنیم، این است که تقریبا همه کشورهایی که عضو سازمان جهانی گمرک هستند، باید سیستم‌های تنظیم شده بر اساس نمانکلاتور را بپذیرند که یکی از مهم‌ترین آنها، استفاده از همین hs کد است. طراحی کد hs  کالا بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند قیمت گذاری، بودجه‌بندی و شرایط اقتصادی، سیاست‌های مالیاتی و سایر موارد این‌چنینی تعیین می‌شود که وظیفه تعیین آن را هم دولت بر عهده دارد.

بر اساس اطلاعاتی که تاکنون به دست آوردید، به احتمال خیلی زیاد متوجه شده اید که hs کد برای همه کالاهای تجاری ارسال شده به صورت بین‌المللی کاربرد دارد. تمام این کدها بر اساس استاندارد جهانی تنظیم می‌شوند. کد همه کالاها در 98 فصل، در کتاب مقررات صادرات و واردات ایران به صورت 8 رقمی سالیانه منتشر شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این سریال 8 رقمی در همه سازمان‌های مربوطه مانند معدن و تجارت، سازمان امور مالیاتی کشور، وزارت صنعت، سازمان توسعه تجارت و سایر موارد این چنینی کاربرد دارد.

اطلاعات ذکر شده در hs code چیست؟

در بخش قبل تا حدود زیادی متوجه شدید که hs code چیست و چه اطلاعاتی را در خود جای می‌دهد. همان طور که گفتیم، در این شماره سریال 8 رقمی اطلاعات زیادی درباره کالا وجود دارد و یکی از مهم‌ترین اطلاعات موجود در آن، ویژگی‌های کلی کالاست.

اطلاعات ذکر شده در کد hs چیست

به خاطر وجود اطلاعات کامل در hs کد، شناسایی دقیق کالا در گمرک کشورها فوق‌العاده راحت‌تر شده است و در نتیجه، می‌توان در بازه زمانی کوتاهی کالا را از گمرک ترخیص کرد. به طور کلی، می‌توان گفت که تقریبا همه کالاهای موجود در سراسر جهان برای عبور از مرزها و حمل و نقل بین‌المللی، hs  کد دارند و در سراسر دنیا با استفاده از همین شماره سریال 8 رقمی شناسایی می‌شوند.

علاوه بر این موارد، در hs کد اطلاعات دیگر مربوط به استانداردسازی کالا وجود دارند. همچنین در این شماره سریال، متوجه خواهید شد که کالای مورد نظر شما در کدام یک از دسته‌بندی‌های کالا قرار می‌گیرد.

اهمیت سازمان جهانی گمرک (WCO) در hs کد

سازمان جهانی گمرک با علامت اختصاری WCO، در کشور بلژیک قرار دارد و تمام کالاها و محصولات مختلف را به طور کامل ارزش‌گذاری می‌کند. یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان جهانی گمرک در کد hs، این است که طبقه‌بندی و رده‌بندی کالا را نیز انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که این سازمان وظیفه طراحی hs کد برای کالاهای مختلف را بر عهده دارد. همه کشورهایی که از سازمان جهانی گمرک در بلژیک پیروی می‌کنند، باید حتما در عملیات گمرکی خود از سیستم تعرفه hs کد استفاده کنند.

مقاله پیشنهادی: پته گمرکی

اهمیت سازمان جهانی گمرک (WCO) در hs کد

نمانکلاتور گمرکی چیست؟

در بخش قبل که می‌خواستیم برای شما عزیزان توضیح دهیم که hs code چیست و چه کاربردی دارد، اسمی از نمانکلاتور گمرکی بردیم. برای معرفی این اصطلاح، باید بگوییم که نمانکلاتور گمرکی برای نام‌گذاری و ارزش‌گذاری سازمان یافته کالا و اجناس مختلف کاربرد دارد. نمانکلاتور در واقع نوعی سیستم تنظیم شده است که بر اساس آن، همه کشورها تایید کرده‌اند تا برای فعالیت‌های گمرکی خود از آن استفاده کنند.

hs کد چه کاربردی دارد؟

از سال‌های گذشته تاکنون، کشورهای بسیار زیادی از سیستم طبقه‌بندی کالا یا همان hs کد در فعالیت‌های گمرکی خود استفاده کرده‌اند. احتمالا تاکنون متوجه شده اید که کاربرد کد hs چیست و چرا از آن استفاده می‌شود. اما برای درک بهتر این مسئله باید بگوییم که کد تعرفه گمرکی یا همان hs کد کالا، به منظور انجام کارهای گمرکی، نظارت بر واردات صادرات کالاها و کنترل تجارت‌های بین‌المللی کاربرد دارد. به صورت کلی‌تر، باید گفت که hs کد اولین کاری است که باید برای ثبت سفارش کالا استفاده کرد.

اهمیت اخذ hs کد برای ترخیص کالا از گمرک

ازآنجاکه برای ثبت سفارش کالا باید حتما hs کد را دریافت کرد، به هیچ عنوان نباید از اخذ آن برای ارسال کالاهای بین‌المللی خود غافل شوید. در این کد تعرفه، اطلاعات کامل کالا به منظور دریافت مجوزهای مورد نیاز برای صادرات و واردات و ترخیص کالا از گمرک وجود دارند.

اهمیت اخذ hs کد برای ترخیص کالا از گمرک

مهم‌ترین دلیل اهمیت کد تعرفه گمرکی کالا، این است که با استفاده آن می‌توان متوجه شد که آیا این کد برای ورود به کشور مورد نظر مجاز است یا غیر مجاز. در صورت مجاز بودن کالا با توجه به بررسی hs کد، می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن آن را از گمرک ترخیص کرد. کشورهای خارجی موقع ورود کالاهای مختلف به مرز و گمرک خود، اهمیت بسیار زیادی به داشتن یا نداشتن hs کد کالا می‌دهند.

ترخیصیه چیست و چه تفاوتی با قبض انبار دارد

نحوه ترخیص کالا از گمرک با hs کد

به نظر شما بهترین روش برای استفاده از hs code چیست؟ چگونه با استفاده از این کد تعرفه گمرکی می‌توان کالا را از گمرک ترخیص کرد؟ اگر شما به صورت قانونی، می‌خواهید کالایی را به کشور دیگری بفرستید و تعرفه دقیق آن را نمی‌دانید، قبل از ترخیص کالا می‌توانید مدارک و اسناد مختلف در کنار رسید پرداخت هزینه‌های گمرک را به مسئول مربوطه ارائه داده و تاییدیه را از گمرک بگیرید.

از طرف دیگر، کسانی که می‌خواهند از کشورهای خارجی کالایی را سفارش دهند، این امکان را دارند که با دادن کد hs به همراه مدارک مالکیت، اطلاعات کامل کالا، شرح شرایط ورود بار، ارسال نمونه بار، پیش فاکتور رسید پرداخت هزینه‌ها، از سازمان گمرک استعلام کالا را بگیرند.

نحوه ترخیص کالا از گمرک با hs کد

اگر به هر نحوی سازمان گمرک در تعیین تعرفه اشتباهی انجام داده باشد، موظف است که تفاوت این هزینه را پرداخت کند. گاهی مواقع، این امکان وجود دارد که صاحب کالا و سازمان گمرک در زمینه ارزش و تعرفه کالا با یکدیگر اختلاف داشته باشند و از طرف دیگر، صاحب کالا هم بخواهد هرچه سریع‌تر کالای خود را ترخیص کند. در این شرایط، حقوق ورودی مورد نظر به صورت جریمه و نقد به همراه ضمانت‌نامه بانکی یا سپرده گرفته خواهد شد.

چه مدارکی برای ترخیص کالا از گمرک با hs کد نیاز است؟

اگر شما هم می‌خواهید با استفاده از کد سامانه گمرکی کالای خود را از این سازمان ترخیص کنید، باید مدارک خاصی داشته باشید. شما به عنوان صاحب کالا باید تعدادی مدارک برای خود کالا و تعدادی مدارک هم برای خودتان ارائه دهید تا بتوانید این کار را به‌راحتی انجام دهید. در این بخش، همه مدارک مورد نیاز مربوط به کالا و صاحب بار را به صورت مختصر نام می‌بریم. پس مطمئن شوید که همه این مدارک برای کالا و مدارک خودتان را به همراه دارید.

  • بارنامه کالا
  • گواهی مبدا بار
  • فاکتور
  • فهرست عدل‌بندی محموله
  • قبض انبار کالا
  • ترخیصیه بار
  • پیش فاکتور بار
  • مجوزها و پروانه‌های قانونی کالا
  • ثبت سفارش بازرگانی بار
  • گواهینامه استاندارد کالا
  • گواهی بازرسی کالا
  • بیمه نامه کالا
  • اصل کارت ملی و کارت بازرگانی صاحب کالا
  • کپی همه صفحات کارت بازرگانی و کارت ملی صاحب کالا

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، برای شما توضیح دادیم که hs code چیست و چرا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که گفتیم، این کد 8 رقمی اهمیت بسیار زیادی در نظم بخشیدن به امور گمرکی در سراسر جهان دارد. با استفاده از این کد می‌توان تمام کالاهای موجود در سراسر دنیا را شناسایی و طبقه‌بندی کرد. زیرا همان طور که گفتیم، این کد تعرفه گمرکی اطلاعات زیادی درباره ویژگی‌های کالا ارائه می‌دهد. اگر هر سوال دیگری درباره hs کد دارید و نمی‌دانید که چگونه باید با استفاده از آن کالا را ترخیص کرد، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.