آنچه در این مقاله می‌خوانید

اینویس چیست و چه کاربردی در تجارت کالا دارد؟

اینویس چیست و چه کاربردی در تجارت کالا دارد؟

اصطلاحات و واژگان متعددی در زمینه حمل‌ونقل و تجارت کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند که اینویس یکی از مهمترین آنهاست. اگر شما هم کمی در زمینه تجارت و بازرگانی تحقیق کرده باشید، به احتمال خیلی زیاد این کلمه به گوشتان خورده است. پس اگر به‌درستی نمی‌دانید که اینویس چیست و چه کاربردی در این شرایط دارد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. ما در این مطلب از ترابرنت، علاوه بر توضیح اینویس، کاربردهای آن را نیز برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

در میان همه مدارک مورد نیاز برای حمل‌ونقل و تجارت کالا، اینویس یکی از مهم‌ترین آنها به شمار می‌آید. تهیه این سند بر عهده فروشنده کالا بوده و او موظف است تمام اطلاعات مورد نیاز در اینویس را به صورت قانونی در این مدرک درج کند. برای این که اعتبار این مدرک ثابت شود، دو نفر از اعضای مجاز شرکت باید آن را امضا کنند.

اینویس چیست؟

اول از همه، می‌خواهیم بدانیم که مفهوم اینویس پکینگ چیست؟ اینویس که در زبان انگلیسی با نام invoice شناخته می‌شود، به معنای استانداردی است که فروشنده موقع فروش محصول خود، باید آن را تنظیم کند. حتی خیلی از افراد اینویس را با نام سیاهه تجاری نیز می‌شناسند. در این سند، اطلاعات کامل کالا و توضیحات مورد نیاز برای خریدار آن نوشته می‌شود. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که اینویس اهمیت بسیار زیادی در تجارت کالا دارد و نشان‌دهنده اعتماد طرفین به یکدیگر است.

اینویس چیست؟

زمانی از اینویس استفاده می‌شود که بخواهید فرایند بازرگانی و ترخیص کالا از گمرک را انجام دهید. از این رو، وجود این مدرک برای ترخیص کالا از سازمان گمرک و انجام تشریفات گمرکی بسیار پراهمیت است. در صورتی که این سند را نداشته باشید، مثل این است که کالای شما در گمرک هیچ ارزشی ندارد و امکان ترخیص آن را نخواهید داشت.

دلیل و کاربرد استفاده از اینویس و پکینگ چیست؟

همان طور که گفتیم، وجود اینویس برای ترخیص کالا و انجام معاملات بین‌المللی به صورت قانونی اهمیت بسیار زیادی دارد. مهمترین دلایل و کاربردهای استفاده از این سیاهه تجاری، به شرح زیر هستند:

  • کسب اطلاعات کامل درباره کالا از طرف فروشنده و خریدار: در این مدرک اطلاعات کاملی درباره کالا درج می‌شود و به همین دلیل فروشنده و خریدار می‌توانند قبل از قطعی شدن معامله، اطلاعات کاملی درباره کالای مد نظر خود به دست بیاورند.
  • بیمه: ممکن است گاهی مواقع خریدار و یا حتی فروشنده ادعای بیمه کالا کنند. در این شرایط، با رجوع به اطلاعات موجود در این مدرک می‌توان تا حد زیادی از نظر وجود و یا عدم وجود بیمه مطمئن شد.
  • پرداخت هزینه کالا از طرف خریدار: با استفاده از اینویس، خریدار می‌داند که باید چقدر هزینه برای خرید کالا به فروشنده بپردازد و هیچ‌گونه ابهامی از این نظر بین آنها وجود نخواهد داشت.
  • ترخیص کالا از گمرک: همان طور که در قسمت‌های قبل نیز گفتیم، وجود اینویس برای ترخیص کالا از گمرک کاملا ضروری است. با به همراه داشتن این مدرک، می‌توان خیلی راحت فرایند ترخیص کالا از گمرک را در زمان کوتاهی انجام داد.
  • تعیین هزینه‌های گمرکی: فرقی ندارد که کالای شما چه چیزی باشد؛ در هر شرایطی، باید برای ترخیص کالا از گمرک، هزینه مشخصی برای ترخیص آن بپردازید. با توجه به اطلاعات موجود در اینویس، می‌توانید متوجه شوید که هزینه مورد نیاز برای ترخیص کالای شما از گمرک تقریبا چقدر است.
دلیل و کاربرد استفاده از اینویس و پکینگ چیست؟

چه اطلاعاتی در اینویس وجود دارند؟

اطلاعات متعددی در اینویس پکینگ وجود دارند که وجود همه آنها باعث می‌شوند فرایند ترخیص کالا برای خریدار و فروشنده راحت‌تر شود. در این قسمت، مهمترین اطلاعات موجود در این سیاهه تجاری را مشاهده می‌کنید:

  • Shipper: در این قسمت اطلاعات کاملی از فروشنده وجود دارند و مشخصات کامل هویتی مانند نام، نام خانوادگی، آدرس پستی و شماره تلفن او نوشته می‌شوند.
  • Consignee:  در این بخش اطلاعات کامل هویتی خریدار مانند نام، نام خانوادگی، آدرس پستی و تلفن او وجود دارند.
  • Invoice date: در این قسمت، باید اطلاعات کامل تاریخ صدور اینویس درج شود.
  • Invoice No: بعد از تاریخ صدور اینویس، باید در این قسمت شماره مسلسل این مدرک نوشته شود.
  • ردیف کالا: در این قسمت، اطلاعاتی مانند ردیف کالا و خدمات ارسالی که فروشنده به خریدار ارائه می‌دهد، وجود دارند.
  • یادداشت: در بخش یادداشت، می‌توانید اطلاعات کاملی درباره همه کالاهای موجود در محموله به دست بیاورید.
  • کد گمرکی یا HS CODE: وجود کد گمرکی در این مدرک ضروری و نشان‌دهنده اعتبار آن است. به همین دلیل موقع دریافت اینویس باید از وجود آن مطمئن شوید.
  • Quantity: در این قسمت، تعداد کالاهایی که فروشنده به خریدار فروخته است، نوشته می‌شوند.
  • Unit Price: قیمت هر یک از کالاها در این بخش نوشته می‌شود. به عبارت دیگر، این مرحله قیمت و حسابداری بهای تمام شده کالاست.
  • Total Price: در این قسمت، باید قیمت همه کالاها به صورت مجموع نوشته شود.
چه اطلاعاتی در اینویس وجود دارند؟

انواع اینویس

تاکنون متوجه شدید که اینویس چیست و چه کاربردی دارد. اکنون نوبت به آن رسیده که بدانید این مدرک و سیاهه تجاری انواع مختلفی دارد که شاید در شرایط مختلف، مجبور به استفاده از آنها شوید. به طور کلی، همه نمونه‌های اینویس باید حتما به امضای فروشنده و خریدار درآمده باشد. به طور کلی، سه نوع اینویس وجود دارند که در ادامه، توضیحاتی درباره هر یک از آنها ارائه می‌دهیم.

1. اینویس گواهی شده یا Certified invoice

سیاهه تجاری گواهی شده یکی از مهم‌ترین نمونه‌های استاندارد اینویس شناخته می‌شود. در این مدرک، فروشنده باید تایید کند که کالای فروخته شده آماده ارسال است و همچنین این کالا هیچ‌گونه ممنوعیتی برای ورود به کشور مبدا یا مقصد ندارد. در نهایت، این مدرک توسط اتاق بازرگانی موسسه امضا خواهد شد.

2. اینویس تایید شده یا Legalized invoice

گاهی مواقع شاید خریدار از فروشنده بخواهد که علاوه بر امضای اینویس توسط اتاق بازرگانی، سفارت کشور خریدار نیز در کشور مبدا این مدرک را امضا کند. در این شرایط، به این مدرک اینویس تایید شده می‌گویند که رواج بسیار زیادی در کشورهای حوزه خاورمیانه دارند.

انواع اینویس

3. اینویس کنسولی یا Invoice Consular

این نوع سیاهه تجاری در کشورهای آمریکای جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مدرک، اطلاعات موجود در اینویس باید به صورت چاپی تکمیل و سپس مهروموم شود. فروشنده وظیفه پرداخت تمام هزینه‌ها برای دریافت اینویس کنسولی را بر عهده دارد.

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت متوجه شدید که اینویس چیست و چرا باید از آن استفاده کنید. همان طور که گفتیم، وجود این مدرک در خرید و فروش بین‌المللی کالا و صادرات و واردات اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که شرکت‌ها و یا حتی اشخاص از این مدرک استفاده نکنند، شاید مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگینی شوند. علاوه بر این وجود اینویس برای ترخیص کالا از گمرک نیز ضروری است. اگر هنوز به درستی متوجه نشده‌اید که اینویس پکینگ چیست و چگونه باید آن را دریافت کنید، می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان ما در ترابرنت به شما پاسخ دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.