آنچه در این مقاله می‌خوانید

cmr چيست و چرا باید از آن استفاده شود؟

cmr چيست

اگر بخواهید در حوزه حمل و نقل و ارسال کالا فعالیت کنید، باید بدانید که cmr چيست و چرا باید از آن استفاده کرد. داشتن این مدرک، اهمیت بسیار زیادی در حمل و نقل جاده‌ای و به خصوص بین‌المللی دارد و به همین دلیل هم باید حتما اطلاعات کاملی درباره آن داشته باشید و بدانید که چگونه باید آن را دریافت نمایید. ما در این مقاله از ترابرنت، به طور کامل درباره بارنامه cmr صحبت خواهیم کرد و اطلاعات کاملی درباره این زمینه را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس برای حمل و نقل کالا به صورت بین‌المللی بدون هیچ گونه نگرانی، حتما تا پایان این مقاله از ترابرنت را مطالعه فرمایید.

cmr چيست؟

cmr در واقع به سندی گفته می‌شود که برای ارسال کالاهای بین المللی، اهمیت بالایی دارد و باید حتما شخصی که می‌خواهد این کالا را ارسال کند، این سند را داشته باشد. می‌توان گفت که مهم‌ترین کاربرد cmr، به منظور استانداردسازی شرایط حمل و نقل جاده‌ای در زمینه بین‌المللی است.

در cmr اطلاعات مختلفی درج می‌شوند که یکی از مهم‌ترین آنها، مسئولیت‌های شخصی است که کالا را در مسیرهای جاده‌ای حمل می‌کند. این مدرک فقط برای کشورهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کنوانسیون CMR  را پذیرفته‌اند و در این شرایط، cmr به عنوان یک توافقنامه بین‌المللی در میان این کشورها عمل می‌کند.

بارنامه cmr

با توجه به این نکات، می‌توان گفت که cmr در واقع یک توافقنامه بین‌المللی است که برای حمل و نقل جاده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنوانسیون ذکر شده در تاریخ ژانویه 2022 بین 58 کشور تصویب شد که بخش زیادی از کشورهای تایید کننده این کنوانسیون، عضو کشورهای اروپایی هستند. در این کنوانسیون، تمام قوانین مربوط به فرستنده، حامل کالا و گیرنده آن ذکر می‌شوند و تمام این قوانین باید به طور کامل رعایت شوند.

موارد ذکر شده در بارنامه cmr چيست؟

همان طور که تاکنون متوجه شدید، در بارنامه cmr اطلاعات کاملی درباره شخص فرستنده، حامل کالا و گیرنده آن ذکر می‌شوند و اهمیت بسیار زیادی در حمل و نقل جاده‌ای دارد. در این بخش، به صورت خلاصه مهمترین مواردی که در محتوای این سند مشاهده می‌کنید را به صورت مختصر نام می‌بریم. پس بعد از دریافت این مدرک، مطمئن شوید که تمام این موارد در آن درج شده باشد.

  • تاریخ و مکان تکمیل سند
  • تمام اطلاعات مربوط به شرکت و شخص حمل کننده کالا مانند نام و آدرس
  • اطلاعات مربوط به شخص گیرنده کالا به همراه آدرس محل سکونت
  • لیست کامل کالاهای حمل شده به همراه روش بسته‌بندی آنها
  • وزن دقیق کالا
  • هزینه‌های اضافی مربوط به بار
  • تمام اطلاعات مورد نیاز مربوط به کالاهای خطرناک و حساس

در این مقاله به توضیح ترانشیپ کالا پرداخته ایم

موارد ذکر شده در بارنامه cmr چيست

تفاوت ترانشیپ و ترانزیت چیست

تعداد نسخه‌های cmr

صادر کننده cmr، این بارنامه را در سه نسخه اصلی تهیه می‌کند و هر یک از این نسخه‌ها به فرستنده، حامل کالا و گیرنده داده می‌شوند. بارنامه cmr باید در تمام مراحل حمل و نقل در دسترس باشد که در صورت نیاز، خیلی راحت بتوان از اطلاعات آن استفاده کرد.

بعد از این که متوجه شدید که cmr چيست و در دست چه کسانی قرار می‌گیرد، باید به شما بگوییم که هر یک از کسانی که این مدرک را دارند، می‌توانند از حق خود برای کالا استفاده کنند. به عنوان مثال، شخصی که کالا را فرستاده، خیلی راحت می‌تواند برای توقف حمل و نقل کالا درخواست دهد.

ممکن است در شرایط دیگر، فرستنده بخواهد آدرس مقصد کالا را تغییر دهد که در این شرایط، باز هم امکان انجام این کار را خواهد داشت. حتی او می‌تواند با استفاده از سند cmr، شخص گیرنده را نیز تغییر دهد. البته این امر فقط در شرایطی امکان‌پذیر است که بار در حال ترانزیت باشد. حق انجام این کارها از طرف فرستنده در شرایطی به اتمام می‌رسد که نسخه دوم مدرک cmr به شخص گیرنده ارسال شود.

چرا از بارنامه cmr استفاده می‌شود؟

چرا از بارنامه cmr استفاده می‌شود

بازرگانان از روش کراس استاف برای حمل بار استفاده می کنند

یکی از مهمترین سوالاتی که برای خیلی از افراد پیش می‌آید، این است که دلیل استفاده از cmr چيست؟ اصلا چرا باید از چنین مدرکی استفاده شود و سه نسخه از آن در دست فرستنده، گیرنده و حامل کالا باشد؟ برای پاسخ، باید بگوییم که قبل از اجرای این کنوانسیون و صدور مدرک ذکر شده، فرایند حمل و نقل جاده‌ای بین کشورهای مختلف و به خصوص کشورهای اروپایی، بسیار پیچیده بود.

این در حالی است که با استفاده از بارنامه cmr که توسط شرکت‌های معتبر صادر می‌شود، فرایند ارسال کالا به صورت بین‌المللی و جاده‌ای بسیار راحت‌تر شده است. با استفاده از این مدرک، کالاها می‌توانند در بازه زمانی کوتاه‌تری به مقصد برسند و همچنین دیگر نیازی نیست که فرستنده برای ارسال کالای خود، هزینه خیلی زیادی بپردازد. به بیان کلی، می‌توان گفت که بارنامه cmr موجب شده که ارسال کالاهای بین‌المللی از طریق روش جاده‌ای، امنیت بیشتری داشته باشد.

شرایط بیمه cmr چگونه است؟

در این بخش، به طور کامل برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم که شرایط بیمه cmr به چه نحوی انجام می‌شود و مبنای محاسبه حق بیمه از طرف بیمه یا بیمه‌گذار باید چگونه باشد.

  • متقاضی cmr باید قبل از بارگیری کالا، اطلاعات کامل را بیمه‌گر اعلام کند و حق بیمه مورد نیاز را بپردازد یا در غیر این صورت، کالای مورد نظر تا محدوده و سقف خاصی بیمه می‌شود.
شرایط بیمه cmr چيست
  • اگر برای چند کالا، یک مدرک cmr صادر شد، بیمه برای هر یک از این مدارک محاسبه نمی‌شود. اما اگر آدرس مقصد همه آنها یکسان باشد، حق بیمه آن مطابق با یک کامیون دربست محاسبه می‌شود و اگر هم مقاصد مختلفی داشته باشند، حق بیمه بر اساس دورترین مقصد و حجم کل کامیون در نظر گرفته خواهد شد.
  • نرخ بیمه کالاهای فاسدشدنی و حساس یا خطرناک، با نرخ بیمه کالاهای استاندارد و معمولی متفاوت است.
  • بیمه‌گر باید هزینه نجات کالا و یا دور کردن آن از بیشتر شدن خسارت را نیز بپردازد.

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت به طور کامل متوجه شدید که cmr چيست و چرا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که گفتیم، این مدرک اهمیت بسیار زیادی در حمل و نقل جاده‌ای در زمینه بین‌المللی دارد و باید حتما برای ارسال انواع کالاهای مختلف، صادر شود. با استفاده از این سند، شما می‌توانید تا حد خیلی زیادی امنیت و سرعت رسیدن کالا به مقصد را افزایش دهید. اگر هر سوال دیگری درباره بارنامه cmr دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.