آنچه در این مقاله می‌خوانید

هر چیزی که درباره اظهارنامه صادراتی باید بدانید

هر چیزی که درباره اظهارنامه صادراتی باید بدانید

برای این که فرایند حمل و نقل کالا به صورت بین‌المللی به بهترین شکل ممکن انجام شود، شما باید به طور کامل از اصطلاحات و موضوعات تخصصی در این حوزه را به طور کامل اطلاع داشته باشید. یکی از مهمترین اصطلاحات در این حوزه، اظهارنامه صادراتی است که اهمیت فوق العاده زیادی در زمینه حمل و نقل کالا دارد. در این مقاله از ترابرنت، برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد که اظهارنامه صادراتی چیست و چه کاربردی دارد. پس اگر شما هم قصد ارسال کالا به صورت بین‌المللی دارید، حتماً تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اظهارنامه صادراتی چیست؟

اظهارنامه صادراتی یا پته صادرات در واقع به مدرکی گفته می‌شود که در آن صاحب کالا، محموله را به طور کامل معرفی می‌کند. مهم‌ترین کاربرد این مدرک در گمرکات مرزی است و باعث می‌شود که بتوانید کالا را از گمرک راحت‌تر ترخیص کنید. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که اظهارنامه صادراتی در واقع نوعی تعهد قانونی است که به موجب آن صاحب کالا باید اطلاعات کامل بار را نزد گمرک اظهار کند.

برای انجام این کار، صاحب کالا باید محصول صادراتی مورد نظر خود را که به همراه دارد، با مدارک و اسناد موردنیاز مرتبط با مشخصات کالا به مامور گمرک معرفی نماید. در قدم بعدی، مامور گمرک رسیدگی‌های لازم برای محصول را انجام داده و بعد از مطابقت داشتن تمام اطلاعات ارائه شده توسط صاحب کالا و بار، به شما اجازه ترخیص آن را می‌دهد.

اظهارنامه صادراتی چیست؟

نکته مهمی که باید درباره این مسئله بدانید، این است که موقع ورود یا خروج کالا، هیچ گونه اطلاعاتی درباره آن در گمرک وجود ندارد و تمام این اطلاعات از طرف صاحب کالا ارائه می‌شوند، بنابراین صحت اطلاعات مندرج در اسناد ارائه شده به گمرک الزامی است. سپس مامور گمرک با مطابقت دادن این اطلاعات با ویژگی‌های واقعی خود کالا، آن را بررسی می‌کند.

مراحل دریافت اظهارنامه صادراتی

برای این که بتوانید مدرک اظهارنامه صادراتی را به دست بیاورید، باید مراحل خاصی را با دقت طی کنید. برای انجام این کار، اول از همه باید اطلاعات کامل کالا را وارد نمایید. البته می‌توانید برای این کار از شرکت‌های فورواردری نیز کمک بخواهید. با این حال، به این نکته توجه داشته باشید که باید تمام اطلاعات کامل و دقیق بار و همچنین ارزش آن را به طور جزئی محاسبه کرده و در اختیار گمرک قرار دهید. شما این امکان را دارید که هم به صورت اینترنتی و هم به صورت حضوری، برای تکمیل این اظهارنامه اقدام کنید.

در قدم بعدی، این اظهارنامه باید توسط گمرک مورد پذیرش واقع شود و در صورت پذیرفتن آن، وارد مرحله بعدی، یعنی کنترل و بررسی خواهد شد. فردی که به عنوان مامور یا ارزیاب گمرک در نظر گرفته می‌شود، باید اطلاعات اظهارنامه را با کالا مطابقت داده و در صورت تایید، آن را امضا کند.

مرحله بعدی اظهارنامه صادراتی به این صورت است که شما باید هزینه مورد نیاز برای ترخیص کالا را پرداخت کرده و قبض آن را به مامور مربوطه تحویل دهید. در این شرایط، در صورت تایید شدن، اجازه ترخیص کالا از گمرک برای شما صادر خواهد شد.

مراحل دریافت اظهارنامه صادراتی

مقاله پیشنهادی: بارنامه دریایی

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید حتماً درباره اظهارنامه صادراتی مد نظر قرار دهید، این است که اگر هریک از اطلاعات موجود در آن با کالا مطابقت نداشته باشد و مامور گمرک متوجه شود که شما از عمد اطلاعات را به درستی وارد نکرده‌اید، باید هزینه بیشتری برای ترخیص کالا بپردازید ؛ زیرا از طرف گمرک جریمه خواهید شد.

ارزیابی اظهارنامه صادراتی

همان طور که تاکنون متوجه شدید، اظهارنامه صادراتی شما باید به طور کامل مورد بررسی و کنترل گمرک قرار بگیرد. گفتیم که در این مرحله، کالایی که شما قصد صادر کردن آن به کشورهای دیگر را دارید، بر اساس اطلاعاتی که در اظهارنامه ارائه کرده‌اید، مطابقت داده می‌شود. در صورت تطابق، می‌توانید کارهای ترخیص کالا را انجام دهید.

در صورتی که اطلاعات موجود در این اظهارنامه را به طور کاملا دقیق وارد کرده باشید، می‌توانید بدون هیچ گونه مشکل و چالشی کالای خود را در انبار گمرک قرار دهید و سایر تشریفات اداری را به اتمام برسانید. همچنین اگر اظهارنامه صادراتی شما به تایید گمرک رسیده باشد، ترخیص کالا نیز برای شما خیلی راحت‌تر خواهد شد.

مهمترین اطلاعات موجود در اظهارنامه صادراتی

به احتمال خیلی زیاد شاید تاکنون متوجه شده باشید که مهمترین اطلاعات موجود در مدرک اظهارنامه صادراتی چیست؟ علاوه بر اطلاعات کامل مربوط به وزن و حجم و سایر موارد این چنینی درباره کالا، شما باید اطلاعات دیگری درباره محموله وارد کنید تا بتوانید اظهارنامه صادراتی آن را بگیرید.

مهمترین اطلاعات موجود در اظهارنامه صادراتی

پیشنهاد ترابرنت:قبض انبار گمرک

  • ارزش گذاری دقیق کالا: شما باید در اظهارنامه خود به طور دقیق ارزش کلی محصول را نوشته و در آن درج کنید که کالای شما دقیقاً چقدر ارزش دارد.
  • سازمان وارد کننده بار: بیشتر مواقع شما برای ارسال بارهای بین‌المللی خود به شرکت‌های فورواردری زیادی نیاز دارید. در این شرایط، باید حتماً در اظهارنامه اطلاعات کامل سازمان صادر کننده کالا را نیز نوشته باشید.

زمان دریافت اظهارنامه صادراتی

به نظر شما چه زمانی باید برای دریافت اظهارنامه صادراتی اقدام کنیم؟ بهترین زمان برای دریافت این مدرک، دقیقاً در ابتدای شروع امور گمرکی است. هنگامی که کالای شما از کشور و مرز رد می‌شود، باید برای دریافت این مدرک اقدام کنید. زیرا بعد از انجام این کار است که فرایندهای ارزیابی و کنترل کالا صورت می‌پذیرد.

این نکته را مد نظر قرار دهید که بعد از پر کردن اظهارنامه و ارائه آن به مامور گمرک و شروع فرایند ارزیابی و بررسی توسط مامور گمرک، هیچ گونه شانسی برای ویرایش و تغییر آن نخواهید داشت. به همین دلیل هم تمام تلاش خود را کنید که تمام این اطلاعات را در همان مرحله اول به صورت دقیق وارد کنید.

بیمه بن ترانزیت چیست

زمان دریافت اظهارنامه صادراتی

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، اطلاعات کاملی درباره اظهارنامه صادراتی در اختیار شما قرار دادیم و گفتیم که این مدرک تا چه حد در فرایند ترخیص کالا از گمرک اهمیت دارد. به همین دلیل هم به شما پیشنهاد می‌کنیم که در شروع فرآیندهای صادرات کالای خود، برای دریافت این اظهارنامه اقدام کنید.

فراموش نکنید که عدم تطابق اطلاعات اظهارنامه با کالا، شما را ملزم به پرداخت جریمه‌های بسیار سنگینی می‌کند. اگر هر سوال دیگری درباره نحوه گرفتن اظهارنامه صادراتی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

1.5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه در “هر چیزی که درباره اظهارنامه صادراتی باید بدانید

  1. سمیه نادری گفت:

    سلام و درود
    بسیار مطالب مفیدی بود فقط بعصی نکاتی تکراری بود و وقتگیر
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.