آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترانشیپ کالا چیست و چه تفاوتی با ترانزیت دارد؟

ترانشیپ کالا چیست و چه تفاوتی با ترانزیت دارد؟

علاوه بر ترانزیت، فرایند ترانشیپ هم اهمیت بسیار زیادی در زمینه حمل و نقل بین‌المللی دارد و به همین دلیل هم برای صادرات و واردات، باید حتما اطلاعات کافی درباره این اصطلاح داشته باشید. در این مقاله از ترابرنت، به طور کامل و مفصل برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد که ترانشیپ چیست و چرا باید از این روش برای صادرات و واردات کالا استفاده کرد. پس اگر شما هم قصد فرستادن کالا به کشورهای دیگر و یا وارد کردن آن از کشورهای دیگر به کشور خودتان را دارید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

قبل از این که توضیح دهیم که ترانشیپ چیست و چرا مورد استفاده قرار می‌گیرد، خوب است بدانید که بیشتر مواقع برای ارسال کالا به کشورهای دیگر نمی‌توان به صورت مستقیم کالا را ارسال کرد. این بدان معنی است که کالای شما برای رسیدن به آدرس مقصد از کشورهای متعددی عبور می‌کند. حتی گاهی مواقع این امکان وجود دارد که شما مجبور شوید در کشور ثالث، وسیله نقلیه و حتی روش ارسال کالای خود را تغییر دهید. مهم‌ترین دلیل استفاده از این روش این است که بتوانند تا حدودی تحریم‌ها را دور بزنند.

ترانشیپ چیست؟

روشی که پیش از این به شما معرفی کردیم، همان ترانشیپ کالاست که بیشتر صاحبان بار برای دور زدن تحریم‌ها از آن استفاده می‌کنند. این روش تا حد خیلی زیادی زیر مجموعه ترانزیت کالا در نظر گرفته می‌شود و تفاوت‌هایی با آن دارد.

ترانشیپ چیست؟

با توجه به این نکته می‌توان گفت که ترانشیپ در واقع به فرایند انتقال کالا از کشور ثالث به کشور مقصد گفته می‌شود. این فرایند بیشتر مواقعی کاربرد دارد که بین کشور مبدا تا مقصد، یک کشور ثالث هم وجود داشته باشد و نتوان از طریق روش مستقیم، بار را به این کشور رساند. همان طور که گفتیم، بسیاری مواقع در روش ترانشیپ از تغییر وسیله نقلیه نیز استفاده می‌شود.

حتی بسیاری مواقع این امکان وجود دارد که کالای شما از طریق کشتی به کشوری رسیده باشد و سپس این کالا از کشتی تخلیه و درون هواپیما بارگیری شود. سپس بعد از انجام تشریفات گمرکی، این کالا از طریق هواپیما به آدرس گیرنده ارسال خواهد شد.

علاوه بر دور زدن تحریم‌ها، دلایل دیگری نیز برای استفاده از این روش وجود دارند که برخی از مهم‌ترین آنها، ممنوعیت ورود برخی کالاها و یا مشکلات گمرکی هستند. خیلی از افراد، روش ترانشیپ را با نام حمل و نقل ترکیبی برای ارسال کالا نیز می‌شناسند. استفاده از این روش تاثیر بسیار زیادی در تسریع روند حمل و نقل بار و رساندن آن به آدرس مقصد دارد.

نحوه انجام ترانشیپ کالا

بعد از این که متوجه شدید که ترانشیپ چیست و چه کاربردی دارد، نوبت به آن می‌رسد که نحوه استفاده از آن را نیز بدانید. این روش که بیشتر برای ارسال بار به صورت کانتینری مورد استفاده قرار می‌گیرد، زمانی کاربرد دارد که حمل کننده کالا مجبور شود بار را با استفاده از روش دیگری به کشور مقصد برساند. حالا این دو روش می‌توانند هر چیزی باشند. به عنوان مثال، می‌توان تا فاصله‌ای خاص از روش دریایی استفاده کرد و بعد از ترانشیپ، بار را از طریق روش زمینی به کشور مقصد رساند.

مزایای پکینگ لیست چیست و چه کاربردی دارد

نحوه انجام ترانشیپ کالا

البته توجه داشته باشید که بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل و بین‌المللی هم کار ترانشیپمنت را انجام می‌دهند و شما می‌توانید با کمک گرفتن از آنها، تا حد زیادی از این نظر اطلاعات خود را افزایش دهید. سامانه ترابرنت یکی از این شرکت‌ها به شمار می‌رود که به شما کمک می‌کند تا ترانشیپ کالای خود را خیلی راحت‌تر و سریع‌تر انجام دهید.

بسیاری از کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، اعتقاد دارند که ترانشیپمنت می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در صرفه‌جویی در هزینه‌های آنها داشته باشد. اگر شما بخواهید کالایی را از ایران به آفریقای جنوبی بفرستید، طبیعتا نمی‌توانید به صورت مستقیم این کار را انجام دهید و مجبور می‌شوید قسمتی از مسیر را از طریق روش دریایی و قسمت دیگر را از روش هوایی و یا حتی زمینی بروید.

چرا باید از ترانشیپ کالا استفاده کنیم؟

در بخش‌های قبل تا حدودی برخی از مهم‌ترین دلایل استفاده از ترانشیپ را به صورت مختصر گفتیم. علاوه بر این، دلایل دیگری نیز وجود دارند که باعث شده‌اند افراد خیلی زیادی قصد استفاده از این روش فوق‌العاده را داشته باشند. در این قسمت، برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد که چرا استفاده از ترانشیپمنت به تسریع و ساده‌تر شدن روند حمل و نقل بین‌المللی کالا کمک می‌کند و چرا باید از آن استفاده کرد.

موارد ذکر شده در cmr چيست

چرا باید از ترانشیپ کالا استفاده کنیم؟
  • کاهش هزینه‌های حمل و نقل و خدمات
  • عدم وجود بندر برای تخلیه کالا در کشور مقصد
  • عدم وجود یک روش مستقیم برای انتقال بار از کشور مبدا تا مقصد
  • عدم داشتن تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای تخلیه و بارگیری کالا در بندر مقصد
  • ممنوعیت بعضی از کالاها از ورود به برخی کشورها و دور زدن تحریم‌ها

تفاوت ترانزیت و ترانشیپ

همان طور که در ابتدای این مقاله هم به اختصار گفتیم، ترانشیپ و ترانزیت کالا شباهت خیلی زیادی با یکدیگر دارند و در واقع ترانشیپ زیر مجموعه‌ای از ترانزیت است. بااین‌حال، ممکن است خیلی از افراد این دو اصطلاح را به اشتباه جای یکدیگر به کار ببرند و این کار می‌تواند آثار زیان باری برای انتقال بار توسط آنها داشته باشد.

ترانزیت کالا یعنی کالایی که گمرک نشده از گمرک یک کشور به گمرک دیگری ارسال شود. به عبارت دیگر، کالای ترانزیتی به باری گفته می‌شود که فروشنده آن را ارسال کرده و هنوز به دست خریدار نرسیده است. ترانزیت کالا نوعی فرایند بین‌المللی بوده که مقررات مخصوص به خود را در کشورهای مختلف دارد.

در مقابل، ترانشیپ به فرایندی گفته می‌شود که گمرک به طور کامل روی ورود کالا به یک منطقه گمرکی نظارت می‌کند و بعد از تغییر وسیله نقلیه و روش حمل و نقل، به مقصد دوم ارسال می‌شود. این در حالی است که هیچ گونه تغییر وسیله حمل و نقلی در ترانزیت کالا انجام نمی‌شود و کالا از یک گمرک به گمرک دیگری می‌رود.

مقاله پیشنهادی: بارنامه دریایی چیست

تفاوت ترانزیت و ترانشیپ

این در حالی است که متوجه شدید که در ترانشیپمنت این گونه نیست. قوانین و قیمت‌های ترانشیپ و ترانزیت با یکدیگر متفاوت هستند و بر اساس شرایط کشورها می‌توانند مختلف باشند. در هر دوی این موارد، باید از تمام قوانین و مقررات کشور حاضر پیروی کرد و تمام هزینه‌های لازم را بر اساس مصوبات پرداخت نمود.

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، برای شما عزیزان مفهوم ترانشیپ را توضیح دادیم و گفتیم که این روش چه تاثیری در تسریع و راحت‌تر شدن روند ارسال بار به کشورهای دیگر دارد. همچنین گفتیم که ترانشیپ کالا چیست و چرا باید از این روش استفاده کنیم. همان طور که متوجه شدید، در این روش وسیله حمل کننده را تغییر می‌دهند تا بتوانند یا تحریم‌ها را دور بزنند و یا فرایند تخلیه و بارگیری کالا در کشور مقصد را راحت‌تر انجام دهند. اگر هر سؤال دیگری درباره ترانشیپمنت دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید تا کارشناسان ما با شما پاسخ دهند

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.