آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترمینال کانتینری چیست و عملکرد آن چگونه است

ترمینال کانتینری چیست و چه کاربردی دارد؟

در میان روش‌های مختلف حمل کالا، حمل بار با روش دریایی یکی از رایج‌ترین روش‌ها در نظر گرفته می‌شود. در این روش، کانتینرها اهمیت بسیار زیادی دارند و تمام محموله درون آنها قرار می‌گیرد. شاید در حمل بار از طریق دریا اصطلاحاتی مانند ترمینال کانتینری به گوش شما خورده باشد و معنای آن را ندانید. در این مقاله، اطلاعات کاملی در این زمینه به دست خواهید آورد. اگر شما هم قصد دارید کالای خود را از طریق دریا به کشور دیگری ارسال کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با معنای این اصطلاح آشنا شوید.

در اینجا متوجه خواهید شد که ترمینال کانتینری چیست و چه کاربردی دارد. به علاوه، ما برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد که نحوه عملکرد ترمینال های کانتینری به چه صورت است. این ترمینال‌ها اهمیت بسیار زیادی در روند تجارت کالا دارند و حتی می‌توانند موجب تسریع در روند صادرات و واردات شوند.

ترمینال کانتینری چیست؟

ترمینال کانتینری که خیلی از افراد آن را با نام بندر کانتینری نیز می‌شناسند، به محلی گفته می‌شود که در آن کانتینرهای حمل کننده بار می‌توانند برای ادامه حمل و نقل خود از طریق دریا به روش زمینی، به آنجا بروند. به عبارت دیگر، می‌توان این گونه گفت که بنادر یا ترمینال های کانتینری در واقع محل‌هایی هستند که در آنجا کانتینرها از داخل کشتی به کامیون‌ها وارد می‌شوند تا بتوانند برای آدرس گیرنده و مقصد نهایی خود ارسال شوند.

ترمینال کانتینری چیست؟

برای این که فرایند جابجایی به بهترین شکل ممکن انجام شود، بنادر کانتینری به تجهیزات و امکانات مهمی نیاز دارند تا بتوانند کارهای تخلیه، بارگیری و نگهداری از کانتینر را به درستی به پایان برسانند. با توجه به این موارد، می‌توان گفت که ترمینال های کانتینری در واقع یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها برای توزیع و نگهداری کالاها به شمار می‌رود.

علاوه بر رساندن کالا به دست مشتریان، ترمینال کانتینری خدمات دیگری نیز در اختیار صاحبان کالا قرار می‌دهد که برخی از مهم‌ترین آنها، ارائه انبار موقت برای نگهداری کانتینرها و نگهداری از محموله‌های حاوی آنها هستند. این خدمات به صورت کوتاه مدت ارائه می‌شوند و می‌توان تا بارگیری مجدد کانتینر درون وسیله نقلیه بعدی، از آنها بهره‌مند شد.

یکی از مهمترین دلایل تاسیس ترمینال های کانتینری این بوده است تا بتوانند زنجیره‌های تامین جهانی را به یکدیگر متصل کنند و در نتیجه، مرکزهای مصرف و تولید به یکدیگر پیوند زده شوند. از این رو، ممکن است برخی مواقع خدمات دیگری علاوه بر موارد ذکر شده در ترمینال کانتینری ارائه شوند. به عنوان مثال، خدماتی مانند تعمیر و بهبود شرایط کانتینرها و مدیریت عملیات گمرکی که شامل ارزیابی اسناد و کالاهای وارداتی هستند، جزء این دسته از خدمات به شمار می‌روند.

اهمیت ترمینال کانتینری در فرایند حمل و نقل کالا

اهمیت ترمینال کانتینری در فرایند حمل و نقل کالا

همان طور که می‌دانید، روش دریایی یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین روش حمل کالا به صورت بین‌المللی شناخته می‌شود و به خاطر هزینه پایینی که دارد، توانسته طرفداران زیادی در میان صاحبان کالا به سمت خود جلب کند. از این رو، بخش زیادی از محموله‌های بین‌المللی از طریق دریا به کشورهای مختلف ارسال می‌شوند. اما به نظر شما همه کشورها می‌توانند از این طریق دریا کالاهای مورد نیاز خود را صادر و یا وارد کنند؟

طبیعتا فقط کشورهایی امکان استفاده از روش دریایی را دارند که با دریا یا اقیانوس مرز مشترک داشته باشند. از طرف دیگر، برای این که زنجیره تجارت بین این کشورها نیز همچنان متصل باقی بماند، چاره‌ای اندیشیده شده است که می‌توان برای بهبود روابط تجاری و افت اقتصادی از آن استفاده کرد. در این شرایط، ترمینال کانتینری به این کشورها کمک می‌کند تا بتوانند به رشد و بهبود اقتصاد خود کمک کنند.

با توجه به این نکته، می‌توان گفت که ترمینال های کانتینری موجب می‌شوند که کالا به یکی از بنادر کشورهای همسایه با کشورهایی برسد که مرز آبی ندارند. سپس کالا از طریق بنادر کانتینری وارد کامیون‌های مختلف شده و به کشور مقصد ارسال می‌گردد. از آنجا که ترمینال کانتینری موجب بهبود اقتصاد و روند صادرات و واردات بین کشورهای مختلف شده است، اهمیت بسیار زیادی در تجارت بین‌المللی دارد.

نحوه عملکرد ترمینال کانتینری

نحوه عملکرد ترمینال کانتینری

بندرهای کانتینری برای این که بتوانند انتقال کانتینر را در بازه زمانی کوتاهی انجام دهند، خدمات و تجهیزات مختلفی دارند. همزمان با رسیدن یک کشتی کانتینری به بندر، جرثقیل‌های اسکله کانتینر را از کشتی به بندر انتقال می‌دهند. سرنشین‌های این جرثقیل‌ها مهارت زیادی در هدایت و کنترل آنها دارند.

آنها می‌توانند خیلی راحت کانتینر را از کشتی بیرون آورده و وارد وسیله نقلیه زمینی کنند. در قدم بعدی، محموله از طریق این وسایل نقلیه به طرف انبار کانتینر حرکت می‌کند. همان طور که پیش از این نیز گفتیم، کانتینرها در این انبارها در بازه زمانی کوتاهی نگهداری می‌شوند و سپس بار دیگر از طریق جرثقیل، وارد وسیله حمل و نقل بعدی شده و به مقصد ارسال می‌گردند. تا به اینجا مواردی که توضیح دادیم مربوط به روند کار برای کالاهای وارداتی بود. حالا اگر بخواهید کالایی را به کشور دیگری صادر کنید، باید همین کارها را به صورت برعکس انجام دهید.

انواع ترمینال های کانتینری

ترمینال های کانتینری انواع مختلفی دارند که هر یک از آنها بر اساس فاکتورهایی مانند اپراتورها، مالکیت هر یک از بنادر، خطوط کشتیرانی و حامل‌ها از یکدیگر جدا می‌شوند. در این قسمت، چند نمونه اصلی ترمینال های کانتینری را به شما معرفی می‌کنیم.

1. ترمینال کانتینری دولتی

یکی از رایج‌ترین نمونه‌های ترمینال کانتینری که اهمیت زیادی در روند صادرات و واردات کالا دارد، ترمینال کانتینری از نوع دولتی است. در این روش، همه فرایندهای بارگیری و تخلیه کالا، نگهداری آن در انبار و هزینه آن بین همه خطوط کشتیرانی مشابه است و همه چیز بر اساس فاکتورهای از پیش تعیین شده انجام می‌گیرد. البته اگرچه نرخ تعرفه ترمینال کانتینری دولتی در همه جا یکسان است، اما شاید برخی مواقع تخفیف‌هایی هم در نظر گرفته شود.

انواع ترمینال های کانتینری

2. ترمینال کانتینری اختصاصی

در این نوع بندر کانتینری، تمام فرایندهای بارگیری، نگهداری از کالا و تعرفه‌ها بر اساس قرارداد بین شرکت‌های حمل کننده کالا و مسئولان تصمیم‌گیرنده در ترمینال محاسبه می‌شود. در این قراردادها، همکاری به صورت بلند مدت ادامه دارد و حامل‌ها می‌توانند برای یک بازه زمانی طولانی ترمینال را اجاره کنند. حامل کالا به منظور استفاده از ترمینال کانتینری به صورت انحصاری، هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند.

3. بندر کانتینری بهره‌برداری

مسئولان ترمینال های کانتینری بهره‌برداری به صورت مستقیم در فعالیت‌هایی مانند ایجاد، بهره‌برداری و جابجایی شراکت دارند و به همین منظور هم قراردادهایی با مقامات بندری منعقد می‌کنند. به موجب این قراردادها، آنها باید تمام هزینه‌های نقل و انتقالات کانتینر را بپردازند.

4. بندر کانتینری سرمایه‌گذاری مشترک

در نهایت، آخرین نمونه از ترمینال کانتینری که به جابجایی ایمن، کارآمد و اولویت‌بندی شده کالا کمک زیادی می‌کند، بندر کانتینری سرمایه‌گذاری مشترک است. همان طور که از نام آن هم می‌توان حدس زد، در این نوع بندر کانتینری اپراتورهای ترمینال با مسئول کشتیرانی به صورت مشترک همکاری می‌کنند و فرایند جابجایی کالا را انجام می‌دهند.

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت شما را با انواع ترمینال کانتینری آشنا کردیم و برای شما عزیزان توضیح دادیم که ترمینال کانتینری چیست و چه کاربردی دارد. همان طور که متوجه شدید، بنادر کانتینری اهمیت بسیار زیادی در روند صادرات و واردات کالا دارند و حتی می‌توانند به رشد و بهبود اقتصاد کشورها کمک زیادی کنند. به همین دلیل حتی کشورهایی که مرز آبی ندارند، در تلاش هستند تا بتوانند از بنادر کانتینری به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. بنادری مانند شانگهای، سنگاپور و نینگبو، جزء مهم‌ترین ترمینال های کانتینری در جهان شناخته می‌شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.